Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 1 of 2 1 2
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Harding Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142
vandaag mijn cilinder er af gehaald omdat er een rammel in het blokje zat ,wat mij opviel is dat de zuiger blauw was geworden , dat lijkt mij niet goed ik smeer met mijn 2200 1 op 25 daar kan het volgens mij niet aan liggen , ook lijkt het mij dat er nog al wat speling op de zuiger /cilinder zit
met warme motor kan ik de zuiger iets zijwaarts bewegen in de cilinder ik weet niet of dat ook was toen ik de cilinder nieuw binnen kreeg maar het lijkt mij niet goed , de oude cilinder die heeft dat niet in koude toestand, ik heb nu 2300 km met de cilinder gedraaid nu is mijn vraag zijn er meerdere mensen die dit hebben?van de week ga ik mijn oude cilinder terug plaatsen om te kijken of de rammel uit de cilinder vandaan kom .

Mvg Rinus

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Foto, kunnen we zien hoe en wat.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Ik ben afgelopen zondag tijdens de Pegalex Ronde van Gelderland (Betuwe editie) tegen een big end probleempje aangelopen. Heb dus de JRT cilinder verwijderd. Ik heb 2700 km met het setje gereden en smeer 1:40 met Total Racing T2. Overal zat olie behalve op het big end, vandaar het probleem.
Hierbij een foto van de zuiger. De zuiger was niet blauw maar zwart van de onverbrande olieresten.

Groet,

Huub Haaker

Attached Images
JRT zuiger na 2700 km.jpg (124.44 KB, 5798 downloads)
gekookt big end.jpg (106.01 KB, 1738 downloads)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De zuigerveren zien er ook niet schoon uit of is dat gezichtsbedrog.
Heeft het Bigendlager voldoende "speling" ?? of loopt het(nu)zwaar.
Het carter is wel vet maar door een warmlopend lager stook je de olie snel op .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Harding Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Foto maken gaat niet lukken mijn foto toestel is stuk , maar mijn zuiger ziet er het zelfde uit als die van huub, nu vraag ik mij af hoe kan dat?

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Huub_Haaker
Ik ben afgelopen zondag tijdens de Pegalex Ronde van Gelderland (Betuwe editie) tegen een big end probleempje aangelopen. Heb dus de JRT cilinder verwijderd. Ik heb 2700 km met het setje gereden en smeer 1:40 met Total Racing T2. Overal zat olie behalve op het big end, vandaar het probleem.
Hierbij een foto van de zuiger. De zuiger was niet blauw maar zwart van de onverbrande olieresten.

Groet,

Huub Haaker


Ziet er niet zo verkeerd uit alleen een beetje zwart, verbranding niet optimaal, wat voor olie gebruik je.

Is het een drijfstang met naaldlager?

Last edited by Roelof; 06/07/11 04:55 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Apr 2009
Posts: 202
De zuigerveren zijn zoals ze er uit zien. Kool aanslag. Het big end was geheel vetvrij wat het niet had moeten zijn. Ik ben gestopt omdat het deerlijk begon te 'piepen'. Ik vermoed dat het zwaar is gaan lopen, de snelheid liep terug, en daarna is het big end echt heet geworden. Ik ben gestopt voordat alles aan gort draaide en ben toen maar naar huis terug gefietst (15 km). Erg jammer want het was een machtig mooie tocht en prima Solex weer. Wat het big end probleem betreft (dit het vierde big end in 3 jaar) denk ik nu dat het carter (de cilinder voet) niet loodrecht op de drijfstang staat (of als je wilt evenwijdig met de krukpen). Dit is moeilijk te meten. Een paar tienden van een graad afwijking en elke keer als de zuiger naar beneden gaat krijgt het lager op zijn donder. Ik heb nog niet bedacht hoe ik het probleem van de uitlopende big enden ga oplossen.

Groet,

Huub Haaker

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik denk dat er bij een cilinder met een slijvaste wand hoge eisen gesteld moeten worden aan de zuigerveren.(rondheid en oppervlakteruwheid)
Deze zullen langzaam en weinig slijten en zich hierdoor ook niet snel kunnen "inlopen".
Bij een kleine onzuiverheid aan de veer kan het gas er langsheen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Huub_Haaker
De zuigerveren zijn zoals ze er uit zien. Kool aanslag. Het big end was geheel vetvrij wat het niet had moeten zijn. Ik ben gestopt omdat het deerlijk begon te 'piepen'. Ik vermoed dat het zwaar is gaan lopen, de snelheid liep terug, en daarna is het big end echt heet geworden. Ik ben gestopt voordat alles aan gort draaide en ben toen maar naar huis terug gefietst (15 km). Erg jammer want het was een machtig mooie tocht en prima Solex weer. Wat het big end probleem betreft (dit het vierde big end in 3 jaar) denk ik nu dat het carter (de cilinder voet) niet loodrecht op de drijfstang staat (of als je wilt evenwijdig met de krukpen). Dit is moeilijk te meten. Een paar tienden van een graad afwijking en elke keer als de zuiger naar beneden gaat krijgt het lager op zijn donder. Ik heb nog niet bedacht hoe ik het probleem van de uitlopende big enden ga oplossen.

Groet,

Huub Haaker




Dat heb je niet slecht ingeschat Huub.

Zie bijlage

Dat zamak gaat omhoog waar de cilinderboutjes aangetrokken worden, je snap het wel.

Al onze blokjes doen we eerst vlakken, en gebruiken dan de stalen drijfstang van top racing.
wel uitbalanceren, wij rijden er al (theo) 3000 km mee, geen problemen meer gehad. deze drijfstang heeft een mooi smeersleufje, zie bijlage

Attached Images
carter.jpg (72.3 KB, 1246 downloads)
carter1.jpg (40.27 KB, 1263 downloads)
drijfstangtopracing.jpg (35.85 KB, 1426 downloads)
drijfstang.jpg (45.14 KB, 2175 downloads)
Last edited by Jan; 06/07/11 05:04 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Een gort droog piepend naaldlager. Op het eerste gezicht is het lager niet gedesintegreerd. In september 2010 ben ik doorgereden totdat het motorje helemaal niet meer liep. Toen was het big end naaldlager kapot. Ik heb nadien ook een ander krukas gemonteerd. Dat heeft niets geholpen bleek afgelopen zondag.

Groet,

Huub Haaker

Attached Images
Big end lager september 2010.jpg (179.6 KB, 2529 downloads)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Huub_Haaker
De zuigerveren zijn zoals ze er uit zien. Kool aanslag. Het big end was geheel vetvrij wat het niet had moeten zijn. Ik ben gestopt omdat het deerlijk begon te 'piepen'. Ik vermoed dat het zwaar is gaan lopen, de snelheid liep terug, en daarna is het big end echt heet geworden. Ik ben gestopt voordat alles aan gort draaide en ben toen maar naar huis terug gefietst (15 km). Erg jammer want het was een machtig mooie tocht en prima Solex weer. Wat het big end probleem betreft (dit het vierde big end in 3 jaar) denk ik nu dat het carter (de cilinder voet) niet loodrecht op de drijfstang staat (of als je wilt evenwijdig met de krukpen) Denk dat je hier ook moet zoeken. Dit is moeilijk te meten. Met een ingeboude krukas is dit lastig . Een paar tienden van een graad afwijking en elke keer als de zuiger naar beneden gaat krijgt het lager op zijn donder. Ik heb nog niet bedacht hoe ik het probleem van de uitlopende big enden ga oplossen. (Probeer een ander krukas) en(laat) deze nameten.Groet,

Huub Haaker


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: LeiS
Jan zo'n techneuten zijn wij niet
We willen alleen rijden met goed spul wat je koopt?????
grt LeiS


laugh We kunnen hier toch veel van elkaar leren.
Mooi toch smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: LeiS
Jan zo'n techneuten zijn wij niet
We willen alleen rijden met goed spul wat je koopt?????
grt LeiS


laugh We kunnen hier toch veel van elkaar leren.
Mooi toch smile

Zeker , vraagje : waar steunt de korte strip tegen bij de eerste foto?? tegen een bus die in de lagerboring zit ?


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Zowel het borgringetje als de moer waren er voor de foto afgehaald.

Groet,

Huub Haaker

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: LeiS
Inderdaad Jan. Ik probeer het met huis tuin en keuken middelen

grt Lei


Dat solex gedoe is een virus lei, voor je het weet......Heb ook jij ... laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: LeiS
Jan zo'n techneuten zijn wij niet
We willen alleen rijden met goed spul wat je koopt?????
grt LeiS


laugh We kunnen hier toch veel van elkaar leren.
Mooi toch smile

Zeker , vraagje : waar steunt de korte strip tegen bij de eerste foto?? tegen een bus die in de lagerboring zit ?



Ik heb eerst gekeken/gemeten of het pasvlak voor het carterdekseltje haaks is met de krukas, dit is natuurlijk wel belangrijk. dit was goed, nu kan je makkelijk met twee linialen (stalen) kijken of de cilinderpasvlak haaks is.
Bij mij is er nog niet één geweest die goed was, en zeker met een "stalen" drijfstang moet dat wel haaks zijn. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: LeiS
Ik ben al helemaal besmet
Jan iedere dag van 20.00 tot 23.00 mams ligt dan toch op de bank
lekker sleutelen.En als ik vrij heb 4 dagen lang

grt LeiS


Ik ken het smile je tandum zag er ook schitterend uit.

Zo ben ik altijd net die blokjes bezig, ik had ook graag meer tijd. cry


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: JanZeker , vraagje : waar steunt de korte strip tegen bij de eerste foto?? tegen een bus die in de lagerboring zit ? [/quote



Ik heb eerst gekeken/gemeten of het pasvlak voor het carterdekseltje haaks is met de krukas, dit is natuurlijk wel belangrijk. dit was goed, nu kan je makkelijk met twee linialen (stalen) kijken of de cilinderpasvlak haaks is.
Bij mij is er nog niet één geweest die goed was, en zeker met een "stalen" drijfstang moet dat wel haaks zijn. smile


Oké Jan . ik had niet goed op de foto gekeken , het is me nu hardstikke duidelijk laugh

Attached Images
Niet haaks.png (232.73 KB, 836 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Als ik die foto zie van de tandum van Hans toen hij hem kocht... En dan moet je nu kijken.....
Hopelijk volgende keer jullie met z'n drieen, mooooooi!!!


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: JanZeker , vraagje : waar steunt de korte strip tegen bij de eerste foto?? tegen een bus die in de lagerboring zit ?



Ik heb eerst gekeken/gemeten of het pasvlak voor het carterdekseltje haaks is met de krukas, dit is natuurlijk wel belangrijk. dit was goed, nu kan je makkelijk met twee linialen (stalen) kijken of de cilinderpasvlak haaks is.
Bij mij is er nog niet één geweest die goed was, en zeker met een "stalen" drijfstang moet dat wel haaks zijn. smile [/quote


Oké Jan . ik had niet goed op de foto gekeken , het is me nu hardstikke duidelijk laugh




smile smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Ik heb die naaldlager constructie van sollex altijd al een uitdaging gevonden voor de olie om daar te komen, alles zit met ringen zo dicht gebouwd dat er al welhaast geen olie kan bijkomen, sommige krukaslagers hebben dat ook.
wat betreft de JRT cylinders, mogelijk zijn deze ook niet haaks. van de 4 die ik heb, heb ik er 2 moeten bijwerken.
overigens hoef je niet een werkplaats a la Jan de Laat te hebben om een ander bigend setje te monteren, die van een puch maxi past 1 op 1

Last edited by Joan; 06/07/11 01:50 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Joan
Ik heb die naaldlager constructie van sollex altijd al een uitdaging gevonden voor de olie om daar te komen, alles zit met ringen zo dicht gebouwd dat er al welhaast geen olie kan bijkomen, sommige krukaslagers hebben dat ook.
wat betreft de JRT cylinders, mogelijk zijn deze ook niet haaks. van de 4 die ik heb, heb ik er 2 moeten bijwerken.
overigens hoef je niet een werkplaats a la Jan de Laat te hebben om een ander bigend setje te monteren, die van een puch maxi past 1 op 1


Deze zijn voor/van puch maxi smile

Last edited by Jan; 06/07/11 07:29 PM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Joan
Ik heb die naaldlager constructie van sollex altijd al een uitdaging gevonden voor de olie om daar te komen, alles zit met ringen zo dicht gebouwd dat er al welhaast geen olie kan bijkomen, sommige krukaslagers hebben dat ook.
wat betreft de JRT cylinders, mogelijk zijn deze ook niet haaks. van de 4 die ik heb, heb ik er 2 moeten bijwerken.
overigens hoef je niet een werkplaats a la Jan de Laat te hebben om een ander bigend setje te monteren, die van een puch maxi past 1 op 1


Deze zijn voor/van puch maxi smile

Ja, dat weten wij, maar dat wist de vraagsteller niet.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ik weet niet of de vraag gesteld is/was.

Maar hier haal ik ze, voor een prijs waar je nog geen solex drijfstang voor kan kopen.

http://www.jmpb.nl/store/index.php?act=viewCat&catId=114


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Had ik maar een (goedkoop) adresje voor wolfraam.

Op de laatste foto zie je het blokje waar de krukas inhangt, i.v.m de aluminium plaat tegen het carter is de krukas iets terugedraaid.
dus ben je gewicht onder kwijt, en dan nog een zwaardere drijfstang, Er moet dus gebalanceerd worden.
Om dit goed te krijgen had ik hiervoor 5 stukjes wolfraam nodig.

Deze zijn hier te koop.

http://www.salomons-metalen.nl/
Maar ze kosten 22,50 per stukje, (minimaal 25 stuks) zijn dan wel op maat.

dus je snap wel dat een krukas aardig in de prijzen kan lopen, komt nog een echt ina lagerbusje bij, dan moet je nog een ring draaien van Brons.

Nu denken jullie "LOOD", niet in dit geval. Wolfraam is veel zwaarder

http://nl.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_massa_van_vaste_stoffen


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dan zou je weer terug moeten naar een lichtere drijfstang van een sterker materiaal ,daar ben je toch ook mee bezig geweest ??
En een lichtere zuiger > minder massatraagheid.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: FFAnders
Dan zou je weer terug moeten naar een lichtere drijfstang van een sterker materiaal ,daar ben je toch ook mee bezig geweest ??KloptEn een lichtere zuiger > minder massatraagheid.


Is niet goed gegaan crazy

Zoals Peter zegt moeten we het dan daar gaan zoeken, maar dit draaid nu zo lekker, ik hou het even zo.

Last edited by Jan; 06/07/11 09:23 PM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Wij hadden 20 jaar geleden in de race-solex zelfbouw drijfstangen van titanium. Die waren niet zwaarder als de standaard drijfstengen maar wel sterker zodat ze smaller gemaakt konden worden waardoor er meer cartervulling in kon.

Werkte zeer goed.


Dat is mijn voordeel dat ik met een plaat onder de cylinder werk voor racers om de cylinder op te hogen, die plaat is niet zomaar een plaat maar een stuk vierkant waaraan onder en boven een stuk rond is gedraaid, de een steekt onderin de zuiger en de ander is met een profiel het carter in zodat de hele ruimte naar de krukas precies is opgevuld, de drijfstang komt door een gleuf, nadeel is wel dat je lokaal een wat bredere sleuf moet maken om het small end door te laten.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Harding Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Origineel bericht van: Harding
vandaag mijn cilinder er af gehaald omdat er een rammel in het blokje zat ,wat mij opviel is dat de zuiger blauw was geworden , dat lijkt mij niet goed ik smeer met mijn 2200 1 op 25 daar kan het volgens mij niet aan liggen , ook lijkt het mij dat er nog al wat speling op de zuiger /cilinder zit
met warme motor kan ik de zuiger iets zijwaarts bewegen in de cilinder ik weet niet of dat ook was toen ik de cilinder nieuw binnen kreeg maar het lijkt mij niet goed , de oude cilinder die heeft dat niet in koude toestand, ik heb nu 2300 km met de cilinder gedraaid nu is mijn vraag zijn er meerdere mensen die dit hebben?van de week ga ik mijn oude cilinder terug plaatsen om te kijken of de rammel uit de cilinder vandaan kom .

Mvg Rinus

Joined: Sep 2010
Posts: 142
Harding Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142
vandaag mijn oude cilinder terug gemonteerd en de rammel is weg
kan het zijn dat de cilinders of zuigers van JRT niet zo goet zijn dan dat we denken ???of heeft er iemand een idee wat het kan zijn

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Laat de zuiger en cilinder eens opmeten .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Harding Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142
ik zal morgen even kijken voor de diameter van de cillinder em de zuiger

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hoi Huub,
2 weken terug heb ik mijn JRTje eraf gehaald en de vervuiling is minimaal. Idd, hier is het niet zo geweldig. Kun je de cilinder en zuiger zelf opmeten of laat je het doen.
Ik woon in Middelburg en als het kan wil ik de zaak voor je opmeten.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Inderdaat daar stond ik van tekijken Jan dat daar zoveel afwijking in zit, maar wel vindt ik het een goede uitvinding om dit op temeten.
Zaterdag heb ik best veel bij geleerd !!

Groetjes carl

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Een zuiger die na een lange tijd bewegen door een cilinder en daarbij aan een gedeelte van de zuiger een donkere kleur heeft dat is een goed teken (helemaal donker is nog beter).
Om hem weer mooi blank te krijgen hoef je maar een tijdje te rijden zonder werkende luchtfilter en alle met moeite er op gekregen bruin laagje is er weer af .De bruine aanslag kont door het niet geheel dicht zijn van de zuigerveren doordat de olie die altijd een beetje zal verbranden nou eenmaal die kleur heeft ende gemiddelde druk is nou eenmaal meer naar beneden dan naar boven langs de zuiger.
Als je een blanke zuiger belangrijk vind dan hoef je alleen maar je filter wat slechter te maken en de rest komt dan van zelf.
Bij een goed oliefilm raakt n.l. de zuiger de cilinder niet.
Dat doen alleen de kiezelstenen die tussen de cilinderwand en zuiger bevinden,bij een cilinderspeling van 0,05 is de opening hier maar 0,o2 m.m. als de cilinder nog niet warm is, dus dan zal je die kiezelstenen eerst wat kleiner moeten malen om nog tussen een warme cilinderwand en zuiger te kunnen bewegen..
Dus volgens mij zit er nog niet genoeg puin in je motor om de zuiger blank te houden.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mijn idee is dat de olie niet goed verbrand omdat er veel koolafzetting te zien is.
Dit kan problemen geven bij de zuigerveren.
Mijn advies is een andere olie gebruiken.

Ik wacht op reacties.

Last edited by Alfons1959; 07/07/11 06:29 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: carl
Inderdaat daar stond ik van tekijken Jan dat daar zoveel afwijking in zit, maar wel vindt ik het een goede uitvinding om dit op temeten.
Zaterdag heb ik best veel bij geleerd !!

Groetjes carl


Heb je nog gereden Carl????


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons1959
Mijn idee is dat de olie niet goed verbrand omdat er veel koolafzetting te zien is.
Dit kan problemen geven bij de zuigerveren.
Mijn advies is een andere olie gebruiken.

Ik wacht op reacties.


Reaktie : Arachideolie ?? kan sterk worden verhit laugh
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pindaolie


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Harding
vandaag mijn oude cilinder terug gemonteerd en de rammel is weg
kan het zijn dat de cilinders of zuigers van JRT niet zo goet zijn dan dat we denken ???of heeft er iemand een idee wat het kan zijn


Ik heb niet het idee dat er problemen zijn, de verschillende setjes die ik heb hebben verschillende diameters zuiger, dat is er tot op een 1/100ste op de kop ingestampt, net zoals dat vroeger ook was bij chromewand cylinders waar ze de zuigers in letter categorien indeelden, het enige dat ik mis is dezelfde aanduiding op de cylinder dat je de setjes niet verwisseld.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan Vennix
.De bruine aanslag kont door het niet geheel dicht zijn van de zuigerveren doordat de olie die altijd een beetje zal verbranden nou eenmaal die kleur heeft ende gemiddelde druk is nou eenmaal meer naar beneden dan naar boven langs de zuiger.
.

Zoals jan al stelt komt "bruin"door lekkage langs de zuigerveren.
goed inspecteren dus of daar eventueel slijpfouten gemaakt zijn. zeer belangrijk is de aanligging van de onderkant van de zuigerveer op de zuiger, is dat niet goed heb je een lekpad achterlangs/onderlangs je zuigerveer. na inlopen moet de zuigerveer rondom en onderop perfect gepolijst zijn, je mag dan geen doffe vlekken of onregelmatigheden meer zien.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Bekijk de foto nog maar eens goed , deze veren zijn niet schoon en sluiten niet goed af crazy

En Harding schrijft :" met warme motor kan ik de zuiger iets zijwaarts bewegen in de cilinder ik weet niet of dat ook was toen ik de cilinder nieuw binnen kreeg maar het lijkt mij niet goed " , lijkt mij ook niet goed .

Attached Images
Zuigerveer.png (233.44 KB, 880 downloads)
Last edited by FFAnders; 07/07/11 03:13 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Bekijk de foto nog maar eens goed , deze veren zijn niet schoon en sluiten niet goed af crazy

En Harding schrijft :" met warme motor kan ik de zuiger iets zijwaarts bewegen in de cilinder ik weet niet of dat ook was toen ik de cilinder nieuw binnen kreeg maar het lijkt mij niet goed " , lijkt mij ook niet goed .


zuigerveren gewoon apart bekijken dan zie je het het beste.

zuiger dient iets heen en weer te gaan, bovenaan horen ze iets kleiner omdat daar die verrekte vlam staat, hij zet daar harder uit.

de maat ook altijd meten net onder de pistonpen en wel haaks erop nooit in de buurt van de zuigerveren


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat ik nu denk is dat de zuigerveren idd niet goed afdichten en de hoge vebrandingstemperatuur de olie die onder de veren zit gewoon verbrand, en daardoor van die vlekken geeft.

Heb bij mijn oude JRT gekeken (1200 km) en die veren zien er veel schoner uit. Zoals ik al zei de zuiger is ook vele malen schoner.

Ik stel voor de veren eraf halen in de cilinder plaatsen en dan met een klein lichtje langs de cilinder en veer schijnen. Een goede veer zal weinig tot niets licht door laten schijnen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Soms gaan de zuigerveren trillen d.w.z. ze gaan trillen lang de omtrek,dus ze gaan b.v op 3 tot soms 5 maal aan de omtrek trillen.
Dat is zichtbaar aan de omtrek (buitenkant) ,hier ontstaan dan blinkende en doffe plaatsen .
Is dat bij een nieuwe zuiger dan zijn er dat meestal drie plaatsen.
Als de veer op resonantie gaat trillen dan komen er vier plaatsen bij en zal dus niet goed afsluiten.
Je hebt nu twee mogenlijkheden
De veer gaat na een bepaalde tijd wel goed afsluiten.
Of de veer gaat gewoon in stukken breken.
De oorzaak is ,de veer is op een verkeerde mannier om de zuiger geplaatst door iemand.(te ver open gebogen)
Hierdoor is de zuiger te sterk driekantig geworden als hij in de cilinder zit(ligt aan op de twee uiteinden en aan de tegenovergestelde kant van de ronding.
Als nu de verbrandingsdruk achter de driekantige zuigerveer komt
gaat deze tegen de cilinder aanliggen, om vervolgens bij het passeren van een der poorten weer heel snel de driekantige vorm aan te nemen en raakt zo in een sterke trilling en ontstaan er aan de omtrek sterke slijtplekken meestal 4- 6- 7- plaatsen.
Als dit zo is dan moet je nieuwe zuigerveren plaatsen,
Dit gaat niet meer over tot de veer breekt.
Hetbruin aan de zuiger is een goed teken ,Dan zit er nog niet te veel zand in de motor

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Jan

het lijkt wel of je hierin bent afgestudeert.

Groet
Andre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
dergelijke cylinders horen vanaf de eerste dag vol open te kunnen, het duurt te lang om ze echt ingereden te krijgen om het al die tijd rustig aan te doen.
ze gaan wel beter lopen na verloop van tijd, maar moeten "geen krimp" geven bij al meteen voluit rijden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
dergelijke cylinders horen vanaf de eerste dag vol open te kunnen, het duurt te lang om ze echt ingereden te krijgen om het al die tijd rustig aan te doen.
ze gaan wel beter lopen na verloop van tijd, maar moeten "geen krimp" geven bij al meteen voluit rijden


Daar ben ik met je eens Joan. Na 1 minuut ging ik ook voluit, en na 20 km had ik het gevoel dat hij al aardig was ingereden. Na 40 km was hij gewoon goed en knallen maar. Ik vind dat na een uurtje rijden het gewoon goed moet zijn, anders is het spulletje gewoon niet in orde in mijn ogen. Inrijden is iets van vroeger, toen was de smeerolie nog niet best en de materialen ook niet.
Moderne scooters, motoren en auto's hoeven ook niet meer ingereden te worden net als vroeger.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: ghostrider
Wij kregen in het General Motors opleidingsinstituut in Sliedrecht te horen dat het ongeveer 20.000 km duurde alvorens een automotor echt ingereden was.. shocked


Wanneer was dat Ghost.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Wij kregen in het General Motors opleidingsinstituut in Sliedrecht te horen dat het ongeveer 20.000 km duurde alvorens een automotor echt ingereden was.. shocked

Klopt wel, mijn Ford transit met peugeot motor deed er ca 40.000 over.
maar je krijgt niet als vroeger bij aflevering de mededeling mee dat je de eerste 1000 km niet harder mag dan 80 en de volgende 4000 km niet harder dan 100.
het enige dat je nu meekrijgt is : tot over 30.000 KM


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 19
T
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
T
Joined: Sep 2010
Posts: 19
Je moest eens zien hoe de motoren aan de tand gevoeld worden als ze rechtstreeks van de motorenlijn komen. Worden gewoon even warm gereden en dan op vollast getest of ze wel het beoogde vermogen leveren.

Wel kan het zo zijn dat de 4takt motoren in het begin wat meer olie verbruiken omdat het allemaal nog wat moet inlopen.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: tati_motorsport
.

Wel kan het zo zijn dat de 4takt motoren in het begin wat meer olie verbruiken omdat het allemaal nog wat moet inlopen.

klopt dat duurde bij mij tot ca 40.000


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Harding
(6-7 2011) ik zal morgen even kijken voor de diameter van de cillinder em de zuiger


Morgen was gisteren maar dan een paar dagen geleden , ben benieuwd of er al wat gemeten is en ook hoe de cilinder er binnenin uitziet .
Zitten daar ook "vlekken" in ??
Deze vraag geld ook voor Huub Haaker ,met die mooie foto's.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Harding Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Heren meten zit er nog even niet in , de cilinder met zuiger is op een andere solex gezet daar is het gerammel aanzienlijk minder
wat ik nu ga doen is al mijn lagers vervangen [ drijfstang krukas) daarna plaats ik de cilinder terug om te kijken of het gerammel over is ,

mvg rinus

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Dirk
OMDAT HET ALLEMAAL MOET INLOPEN,Waarom deze setje,s niet dan Joan=????

NICASIL is een slijtvast materiaal wat weinig wrijving geeft en hierdoor slijten de veren ook heel weinig/langzaam t.o.v. een gietijzeren cilinder met hoongroeven e.d.
Daarom moeten de zuigerveren heel zuiver op diameter zijn en een lage oppervlakte-ruwheid hebben.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: ghostrider
Toen de Opel 16 klepper diesel met directe inspuiting uitkwam.
Jaartje of 10 geleden inmiddels


10 jaar geleden hadden de motoren nog een iets andere olie dan diegene die bij de beurten erin gaat. Deze olie was iets dunner en mocht niet vroegtijdig ververst te worden. Bijvoorbeeld, echt 10000 km erin en dan de goede olie erin. Als je eerder ging verversen dan was b.v. de cilinder slijtage na 100000 km vel te veel geworden en dat was te zien. De zogenaamde inloopolie was er om idd de cilinder in te laten lopen.

Nu zit er al de gewone olie erin. Misschien dat er nog een ouderwets merk is die inloopolie gebruikt maar dat is idd iets van vroeger.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: ghostrider
Was destijds ook al niet meer zo, maar die dingen deden geen 10000 km met de olie want die zopen ze al eerder op.

Man, man wat een oliezuipers warn dat zeg.


Ja klopt ze hebben daar een tijdje last van gehad. En ze vraten nokkenassen. Is nu volledig over.
Rij nu zelf de nieuwe Corsa (cosmo) al 3,5 jaar, en ben zeer tevreden. Nog nooit zo'n goede auto gehad.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: ghostrider
Nokkenassen vreten heb ik niet meegemaakt (wel in de oude Opel Kadetts, maar dat is weer iets anders)


Hadden die diesels daar geen last van?

Ja die Kadetts rond 82 waren erg.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Eenmaal een Opel altijd een Opel rijder. Kwaliteit moet je ontdekken. HAHAaaaa.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
En wat rij je dan nu?

Oke, we raken een beetje van het Topic af, maar goed.

Last edited by Alfons1959; 12/07/11 05:30 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Alfons1959
Eenmaal een Opel altijd een Opel rijder. Kwaliteit moet je ontdekken. HAHAaaaa.

Dat moet je niet tegen m`n zoon zeggen...


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat is er een met een DUISTER-kenteken (staan de letters goed ??)


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Voor iedereen die Opel wantrouwd. HHhahaaa

Attached Images
scannen0001.jpg (188.21 KB, 674 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Alfons1959
Voor iedereen die Opel wantrouwd. HHhahaaa


Eigen roem stinkt .. wink


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Vandaag ook nog een "blauwe " of eigenlijk een zwarte in m`n handen gehad. crazy
Weet iemand zo welke nrs het big/small-end naaldlagers hebben ?

Attached Images
beetje zwart.jpg (65.36 KB, 931 downloads)
Last edited by trommel; 12/07/11 06:54 AM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: trommel
Vandaag ook nog een "blauwe " of eigenlijk een zwarte in m`n handen gehad. crazy
Weet iemand zo welke nrs het big/small-end naaldlagers hebben ?


Heb je ook een foto van de andere kant???? (Zuiger)


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: trommel
Vandaag ook nog een "blauwe " of eigenlijk een zwarte in m`n handen gehad. crazy
Weet iemand zo welke nrs het big/small-end naaldlagers hebben ?


Heb je ook een foto van de andere kant???? (Zuiger)


Nee Jan ,heb ik nu niet.Maar is niet zo erg.
Ontsteking stond ook veel te laat,slechte verbranding dus.
Veel krassen in de zuiger.Lange tijd gereden zonder luchtfilter.(was niet nodig vlgs verkoper)


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: trommel
Vandaag ook nog een "blauwe " of eigenlijk een zwarte in m`n handen gehad. crazy
Weet iemand zo welke nrs het big/small-end naaldlagers hebben ?


Heb je ook een foto van de andere kant???? (Zuiger)


Nee Jan ,heb ik nu niet.Maar is niet zo erg.
Ontsteking stond ook veel te laat,slechte verbranding dus.
Veel krassen in de zuiger.Lange tijd gereden zonder luchtfilter.(was niet nodig vlgs verkoper)


En dat zegt een van de sponsors van deze site, whistle


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: trommel
Vandaag ook nog een "blauwe " of eigenlijk een zwarte in m`n handen gehad. crazy
Weet iemand zo welke nrs het big/small-end naaldlagers hebben ?


Heb je ook een foto van de andere kant???? (Zuiger)


Nee Jan ,heb ik nu niet.Maar is niet zo erg.
Ontsteking stond ook veel te laat,slechte verbranding dus.
Veel krassen in de zuiger.Lange tijd gereden zonder luchtfilter.(was niet nodig vlgs verkoper)


En dat zegt een van de sponsors van deze site, whistle


Jan, je mag niet stoken in een goed huwelijk wink

(Mooie aanhanger trouwens)


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: ghostrider
Dan weet ik denk ik al wie dat is wink


Het zou Ad kunnen zijn laugh Maar is het niet laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Gatverderrie zeg. Bah.

Wat voor smeerolie gebruikte hij dan. Stookolie?

Last edited by Alfons1959; 12/07/11 06:49 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: ghostrider
Jij weet niet wat ik denk wink grin


Vertel laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: trommel
Vandaag ook nog een "blauwe " of eigenlijk een zwarte in m`n handen gehad. crazy
Weet iemand zo welke nrs het big/small-end naaldlagers hebben ?


nummertjes ?

Last edited by trommel; 12/07/11 06:54 AM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: trommel
Vandaag ook nog een "blauwe " of eigenlijk een zwarte in m`n handen gehad. crazy
Weet iemand zo welke nrs het big/small-end naaldlagers hebben ?
Is trouwens geen JRT cilinder


nummertjes ?


Hallo Ad, kijk even bij mijn profiel dan zie je de leeftijd laugh Dat heb ik niet in mijn hooft zitten.

maar heb ze wel hier liggen, dus dat word koffie drinken smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: trommel
Vandaag ook nog een "blauwe " of eigenlijk een zwarte in m`n handen gehad. crazy
Weet iemand zo welke nrs het big/small-end naaldlagers hebben ?
Is trouwens geen JRT cilinder


nummertjes ?


Hallo Ad, kijk even bij mijn profiel dan zie je de leeftijd laugh Dat heb ik niet in mijn hooft zitten.

maar heb ze wel hier liggen, dus dat word koffie drinken smile


Heb jij geen mapje op je pc van "gebruikte materialen " of " magazijn voorraad "


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: ghostrider
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: ghostrider
Jij weet niet wat ik denk wink grin


Vertel laugh


Ik vertel niet altijd wat ik denk. laugh



Ik zag hem zondag lopen in een geel jasje.

Last edited by Jan; 12/07/11 07:11 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Nov 2006
Posts: 7
G
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Nov 2006
Posts: 7
HK1212 en HK1412

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: trommel
Vandaag ook nog een "blauwe " of eigenlijk een zwarte in m`n handen gehad. crazy
Weet iemand zo welke nrs het big/small-end naaldlagers hebben ?


Small-end lager: HK 1212 (SKF)
Big-end lager: Dl 1413 (Timken)


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: trommel
Vandaag ook nog een "blauwe " of eigenlijk een zwarte in m`n handen gehad. crazy
Weet iemand zo welke nrs het big/small-end naaldlagers hebben ?


Small-end lager: HK 1212 (SKF)
Big-end lager: Dl 1413 (Timken)

Bedank jongens voor de info over de lagers ( gaan in het archief wink ) ,
Maar het plan is veranderd. Heb ff contact gehad met m`n maat en heb besloten om een nieuwe drijfstang,met lagertjes incl. zuiger te monteren.
Drijfstangetje lag niet vlak op de vlaktafel,is ook daar helemaal "verbrand"
De spoelpoorten,ja,daar zat nog een openingetje in van 2 mm .de rest hiervan helemaal dichtgekoold.
Dat is niet van geen goede olie (castrol power RS) die hij gebruikt of van 2000 km rijden na aankoop.
Affijn maar even een bezoekje aan Ad van Heerbeek brengen.
( let op dit is niet van een JRT cilindersetje )

Attached Images
Drijfstang.jpg (71.94 KB, 920 downloads)
Zuiger.jpg (53.27 KB, 1457 downloads)
Last edited by trommel; 12/07/11 08:58 PM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat de speling tussen zuiger en cylinder veel te groot is waardoor gassen TE makkelijk langsheen de zuiger ontsnappen om zo de boel als een brander veel te heet te stoken.
het hete gas dient boven te blijven, daar zijn werk te doen en dan die agressieve gas(t)Sen afvoeren via de achterdeur ( uitlaat dus) en niet door de ramen.
Zo een small end met verkoling is een bewijs van zware oververhitting. zou dus ook de cylinder maar in de verdachtenbank zetten.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Joan
Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat de speling tussen zuiger en cylinder veel te groot is waardoor gassen TE makkelijk langsheen de zuiger ontsnappen om zo de boel als een brander veel te heet te stoken.
het hete gas dient boven te blijven, daar zijn werk te doen en dan die agressieve gas(t)Sen afvoeren via de achterdeur ( uitlaat dus) en niet door de ramen.
Zo een small end met verkoling is een bewijs van zware oververhitting. zou dus ook de cylinder maar in de verdachtenbank zetten.

Die gedachten heb/had ik ook Joan.


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: trommel
Vandaag ook nog een "blauwe " of eigenlijk een zwarte in m`n handen gehad. crazy
Weet iemand zo welke nrs het big/small-end naaldlagers hebben ?


Small-end lager: HK 1212 (SKF)
Big-end lager: Dl 1413 (Timken)

Bedank jongens voor de info over de lagers ( gaan in het archief wink ) ,
Maar het plan is veranderd. Heb ff contact gehad met m`n maat en heb besloten om een nieuwe drijfstang,met lagertjes incl. zuiger te monteren.
Drijfstangetje lag niet vlak op de vlaktafel,is ook daar helemaal "verbrand"
De spoelpoorten,ja,daar zat nog een openingetje in van 2 mm .de rest hiervan helemaal dichtgekoold.
Dat is niet van geen goede olie (castrol power RS) die hij gebruikt of van 2000 km rijden na aankoop.
Affijn maar even een bezoekje aan Ad van Heerbeek brengen.
( let op dit is niet van een JRT cilindersetje )


Motortje komt weer geweldig op toeren,reageert goed. smile
Ga nu niet naar buiten met dit kl*otenweer voor een proefritje. mad


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Een vervolg op de 'blauwe' zuiger is een geluid wat ik hoor.
De Solex met een JRT cilinder waar ik op rij maakt naar mijn idee mogelijk een ongezond geluid. Ik heb geprobeerd het geluid vast te leggen met mijn fototoestel. Het is een behoorlijk schokkerige vertoning en je hoort behoorlijk wat windgeruis maar het metaalachtige geluid is toch wel goed te horen. Boven de 30-32 km/uur hoor ik het niet meer. Dan ‘spint’ de Solex in mijn optiek. Het filmpje is vandaag opgenomen op de Haarweg tussen Veenendaal en Overberg. De weg gaat daar een beetje op en neer vandaar de wisselende snelheid. Ik heb een paar keer in de rem geknepen om de snelheid terug te brengen om het voor mijn gevoel ‘nare’ geluid weer terug te krijgen. Ik hoor graag suggesties wat de oorzaak van het geluid kan zijn. Mogelijk is dit iets specifieks ‘Solexs’ en kan het geen kwaad.
De link:
http://www.youtube.com/watch?v=8ac74GPtFvs
Groet,
Huub Haaker

Last edited by Huub_Haaker; 05/08/11 06:22 AM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Moeilijk te horen Huub , met die rijwindgeluiden .
Heb je dit alleen als je rijdt of ook als de motor van de band is en hetmotortje op- en af laat toeren ??
Als het laatse het geval is dan kan je nog eens filmen zonder bijgeluiden.

Last edited by FFAnders; 06/08/11 03:45 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Volgens mij is het de drijfstang, ken dit geluid.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Als ie even aan het vliegwiel draaid/voelt, dan weet ie het.

ik kon aan het geluid geen touw vastknopen, dacht meer aan koppeling.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Heren bedankt voor de suggesties.

Ik heb nogmaals een geluidsopname gemaakt maar dan stilstaand.

http://www.youtube.com/watch?v=a5NLsTgrA20

Als je rond de 20 km rijdt en dan vol gas geeft dan hoor je het metaalachtige geluid het beste. Zo onbelast klinkt het anders, net of de kleppen die een Solex niet heeft rammelen.

Ik vraag me af wat ik moet voelen of horen als ik aan het vliegwiel draai?

Groet,

Huub Haaker

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Hou het luchtfilter eens vast en doe het dan eens weer.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Anders volgens mij drijfstang en lagers, koppeling kan het niet zijn.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Zou het ding maar snel openmaken. Lijkt meer op een douwe egberts koffiemolen.

Last edited by Jan; 07/08/11 06:07 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Bedankt voor de suggesties, maar ik heb een reparatie geschiedenis opgebouwd met dit solexmotortje.
In 2007 heb ik van de Solex van mijn zoon het carter en lagers vervangen omdat een van de drie koppelingsbevestigingspunten was afgebroken. De Solex had hij in 1992 gekocht en na ongeveer 2 jaar erop te hebben gereden stond hij bij mij in de garage. Na de reparatie ben ik toegetreden tot de Solexliefhebbers. In juni 2008 liep het big end eruit en brak de drijfstang in stukken. Er bleek een glijlager in gezeten te hebben. Ik heb toen een nieuwe drijfstang met naaldlager gemonteerd. Deze heeft het 100 km volgehouden. De volgende heeft het van juli 2008 tot september 2010 volgehouden (2300 km). De daarop volgende heeft 2700 km gefunctioneerd tot juli 2011. De volgende slechts 16 km. Ik ben toen maar van 1 op 40, 1 op 25 gaan mengen. Het motortje begint alweer ernstig lawaai te produceren, nu na 800km. Er is dus iets niet goed met dit motortje. Ik heb gekeken of de drijfstang loodrecht staat op het carter door de cilinder vast te zetten op het carter (geen carterdeksel gemonteerd) en dan gekeken of in alle standen van de krukas het big end lager soepel te bewegen blijft en niet onder spanning komt te staan. Het oorspronkelijke motornummer (carter) was 685.631 en is vervangen door 681.726. Lijkt me uit hetzelfde productie. Verschillende solexreparateurs hebben naar het blokje gekeken en hun oordeel gegeven. Bijvoorbeeld, het krukaslager draait soepel en zit goed vast in het carter en er is geen lek langs de rol, het motortje loopt prima maar het slijtageprobleem lijkt nog niet gevonden te zijn. Ik sta open voor elke advies.
Groet,
Huub Haaker

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Benzine er over en een vuurtje lijkt me de enige oplossing. wink

Solex carters zijn krom...erg krom, laat het blokje eens reviseren door iemand die er echt verstand van heeft, Middelbeers...Boxtel


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Hans
Hoogland wink

welkom.

had zaterdag ook weer iemand over de vloer die uitermate tevreden over een sleutelcursus van ca 5 uur weer op weg terug ging.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81


Het lijkt die radio kwis van vroeger wel ( en nu van Q-music iets dergelijks.

"Raad het geluid"

Mij lijkt het inderdaad erg uitgelopen lager werk.
Ik heb solexen waarbij er een alternatief type krukas in zit, daar zit achter het lager een ronde borst die extreem strak in de lagerborgplaat past. daar komt dan geen olie door hetgeen het lager niet leuk vind.

waarom ze dat gedaan hebben weet ik niet.

bij dit type zet ik de lagerborgplaat in een speciale houder in de draabank en draai hem uit zodat het gat binnen behoorlijk groter word.
vroeger boorde ik rondom gaten 5 mm maar dat vond ik uiteindelijk niet zo een mooie oplossing

Ook zij er solexen met dichte lagers, ook al geen succes.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ikke niet. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als het een solex is waar een bronzenlager drijfstang in hoort te zitten dan past er geen drijfstang in met naaldlagers ,dan moet ook de zijkant verwisseld worden.
Als tweede tip denk toch dat het lager los zit in het huis,dit is makkelijk te horen als het geluid minder word wanneer de motor bij dezelfde toeren wat van de band gelicht wordt zal dan ook het geluid veranderen.
En als derde tip,de remplaten aan de zijkanten niet gemonteerd zoals het moet.
Of misschien een vliegwiel dat niet goed vast zit.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Nou gauw uit elkaar met dat apparaat en kom met de oplossing van "raad het geluid"


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Ik heb 'het ding' inderdaad opengemaakt. Het probleem zat weer in het big end (950 km). Ik heb de suggesties nagelopen: het lager zit vast in het carter en draait prima, het vliegwiel zat niet los. Het naaldlager draaide op een krukpenbusje dat over de krukpen geschoven is. Het big end liep er ook een aantal keren uit met de standaard cilinder dus vermoed ik dat de oorzaak niet in de JRT cilinder moet worden gezocht. Voorlopig denk ik dat de big end ellende gezocht moet worden in het carter dat ik in 2008 vervangen heb. Ik denk nu dat het cilindervlak niet loodrecht op de krukas staat. Hoe een leek dit kan meten weet ik niet. De krukas heb ik trouwens ook al eens vervangen (heeft ook niets geholpen). Al met al was ik het spul aardig zat en heb een ander kaal blokje geregeld. Dat loopt prima met mijn spulletjes.

Groet,

Huub Haaker

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Die drijfstang is dat van die chinese rommel?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik zou er een andere drijfstang in zetten die zo'n sleuf heeft in het big end gedeelte. Dan kan de olie er beter bij voor smering.
Vraag even Jan de Laat die weet waarschijnlijk welke je moet hebben.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Page 1 of 2 1 2

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 89 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.134s Queries: 225 (0.052s) Memory: 1.9704 MB (Peak: 2.9850 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 06:29:37 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS