Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Mijne heren, ben al bijna 10 jaar met den Solex bezig, maar nog nooit een probleem met de aanvoer van benzine gehad.
Volgens mij is er iets met het pompplaatje, oké de holle kant moet naar voren, maar er zijn zoveel modellen. Hoe moet of mag het plaatje over/tegen de uitgang van het cartergat aanzitten?
Kan ik zo'n gat in het plaatje verbeteren of aanpassen?
Kan op het archief niet echt een oplossing vinden.
Gaarne uw mening.

Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Johnnie
Mijne heren, ben al bijna 10 jaar met den Solex bezig, maar nog nooit een probleem met de aanvoer van benzine gehad.
Volgens mij is er iets met het pompplaatje, oké de holle kant moet naar voren, maar er zijn zoveel modellen. Hoe moet of mag het plaatje over/tegen de uitgang van het cartergat aanzitten?
Kan ik zo'n gat in het plaatje verbeteren of aanpassen?
Kan op het archief niet echt een oplossing vinden.
Gaarne uw mening.

Nogmaals, (maar als je het over een Le 660 hebt dan weet ik het niet )

Attached Images
benz. pomp gedemonteerd.gif (62.28 KB, 1063 downloads)
werking brandstofpomp 3.jpg (20.97 KB, 1532 downloads)
Last edited by trommel; 18/05/11 04:40 AM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Het maakt niets uit hoe het gele plaatje zit het membraan zit daar toch niet EN het plaatje hoeft bijna niets te bewegen hooguit een paar tiende m.m. .
ZIe ook mijn uitleg over waarom een pompje het soms niet goed en soms helemaal niet doed.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Maar het gat van het pompplaatje moet die over de rand van het gat in het carterhuis of is ertegen ook al goed.
Heb over het kruis frezen in de andere topic ook al gelezen, en kan me hier wel iets bij voorstellen.
En...... zo wie zo ook een nieuwe pomp besteld.
Bestaat er ook een foto van een ingedremelde pomp-achterkant?
Deze solex is trouwens een 56/57 24 inch koffertje.
Alvast bedankt voor de reacties!!

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Voorzover ik het overzie zijn er meerdere soorten van pompbodemplaatjes.
Je hebt carters die vlak zijn en ook die waar een klein opstaand randje rond het gaatje zit.
Dus ook (2) verschillende kunststof plaatjes met verschillende gatdiameters.
Die van jou moet een plaatje met een groter gaatje wat om het randje past , snappie ??

PS. anders heeft de holling in de kunststof plaat geen zin want de holling wordt erdan uitgedrukt door het opstaand randje. wink

Last edited by FFAnders; 19/05/11 03:49 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Voorzover ik het overzie zijn er meerdere soorten van pompbodemplaatjes.
Je hebt carters die vlak zijn en ook die waar een klein opstaand randje rond het gaatje zit.
Dus ook (2) verschillende kunststof plaatjes met verschillende gatdiameters.
Die van jou moet een plaatje met een groter gaatje wat om het randje past , snappie ??

PS. anders heeft de holling in de kunststof plaat geen zin want de holling wordt erdan uitgedrukt door het opstaand randje. wink


Klopt helemaal er zijn verschillende pompbodems.
Overigens doet de membraan wel iets hij komt ook naar het plaatje toe bij onderdruk in het carter dit in tegenstelling tot wat Jan zegt, alleen de uitslag is minder dan bij de overdruk.
De atmosferische druk op de brandstof is 1 bar en dat wordt hydraulisch doorgegeven naar de pompmembraan toe, als de onderdruk tijdens de aanzuigslag dan minder is dan 1 bar is de Delta P de kracht op het membraan. Iets verschil zit er, dat is de drukval in de benzineleiding door de stromingsweerstand en de eigen membraanspanning van de elasticiteit van het membraan. alles een spel der krachten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Het verhaal word steeds duidelijker, hartelijk bedankt voor de
uitleg en mooie foto.
Nou is het ff wachten op het doosje van Solex Noord, dan kunnen
we weer aan de slag!

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Johnnie
Het verhaal word steeds duidelijker, hartelijk bedankt voor de
uitleg en mooie foto.
Nou is het ff wachten op het doosje van Solex Noord, dan kunnen
we weer aan de slag!


Was Sevenum niet niet wat dichterbij ??? (200km)
FF op de fiets , proefrijden grin


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
FF technies :
als de gemiddelde druk vanuit het carter hoger is dan daarbuiten ,dan zal het membraan meer richting pomp dan richting plaatje zijn.
Dan hebben groeven in het plaatje geen effekt, toch ???


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Nee het gaat niet om het kuntstof plaatje want daar zit het membraan nooit en heeft dus geen zin om hier je tijd aan te verprutsen.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Baat het niet ,dan...............


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Jan Vennix
Nee het gaat niet om het kuntstof plaatje want daar zit het membraan nooit en heeft dus geen zin om hier je tijd aan te verprutsen.


idd, dat denk ik ook niet. Want anders zou het membraampje meteen zover uitrekken dat hij meteen flubbert, (Zeeuws woord) en zal dan meteen vernieuwd moeten worden.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik zal nu een klein rekenvoorbeeldje geven over het veplaatsen van he membraantje.
Diameter werkende oppervakte ongeveer 25.5 m.m.
Oppervlak is dan 0,25maal 3,14 maal 25,5 maal 25,5 is 500 vierkante m.m..
Toerental motor 3333 omw.per min maal 60 is 200000 pompbewegingen per uur.
Stel het membraan gaat 0,1 m.m. totaal op en neer dan is de opbrengst per slag 50 k.m.m.
Dus bij 200000 maal 50 is 10000000 k.m.m. of 10 liter per uur.
Ee goede pomp moet ongeveer een liter per uur leveren .
Dus reken de slag van het fladderende blaadje maar eens uit.
Dus van de beweging is slechts bijna geen sprake.
Nu we toch bezig zijn.
De gemiddelde druk is altijd veel hoger dan je denkt anders is het niet mogenlijk om lucht in een zo korte tijd te verplaatsen naar boven. en de tijd dat de druk lager is en de tijd dat de druk hoger is verschillen heel veel in tijd.
Daarom kan de gemiddelde druk zo hoog zijn en over een langere tijd dat het membraan gewoon blijft waar het is n.l niet aan de goede kant ,dus bij het gaatje van vier m.m. en aan lucht kan je niet trekken dus alles gaat op een andere mannier.
Zit het fladderblaadje eenmaal tegen het kleine gaatje gedrukt dan zal er aan de andere kant niet genoeg benzine druk zijn om het fladderende blaadje naar de andere kant te krijgen.
DOOR de communicerede vloeistof in de tank die we omhoog moet lopen on tegen het velletje te drukken zal niet groot genoeg zijn en vloeistof zal zich verzetten tegen snelle bewegingen door de leiding
IK zal een klene uitleg geven over het ontstaan van de gemiddelde druk.
Stel het carterinhoud op 50 c.c. met de zuiger in de onderste stand ,gaat de zuiger naar boven dan is het dus 100 c.c. .
Stel de inlaat is niet open dan zal bij het omhoog gaan van de zuiger de druk max 0,5 bar zijn over 180 graden.
Stel nu dat we de lucht er nu inlaten. dan hebben we een ruimte van 100 c.c. van 1 bar.
Laten we nu de zuiger naar beneden gaandan hebben we een ruimte van 50 c.c. met een druk van 2 bar.over 180 graden.
Dus we hebben tweekeer 180 graden van 0,5 bar en 180 graden van 2 bar dus de gemiddelde druk is hier ongeveer 1,5 bar .
Dus nu is het niet zo moeilijk te begrijpen waarom dat gekkefladder velletje naar de verkeerde kant gaat en de brandstof tovoer kan belemmeren.
Stel dat de gemiddelde druk 0,1 bar meer is dan nodig is voor een goede werking van het pompje dan zit het membraan met een kracht van 0,1 maal 5 vierkante c.m. is ongeveer 0 ,5 k.g. vast tegen het pomphuis en zal die plaats niet velaten of er moet een torental veranderering of een gas stand verandering zijn geweest.
IN de praktijk is het iets anders omdat de spoelpoort en de overstroompoort ook wel eens open gaan maar dat doet er niet zoveel toe. het gaat om waarom de pompjes het soms niet doen en dan weer wel.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons1959
idd, dat denk ik ook niet. Want anders zou het membraampje meteen zover uitrekken dat hij meteen flubbert, (Zeeuws woord) en zal dan meteen vernieuwd moeten worden.


Ook niet helemaal waar Halfons , die Frankrijkers hebben niet voor niets een holling in het plaatje gemaakt , daar zit een gedachte achter.
En dat is niet de gedachte om de motor duurder te maken dan nodig is.
Haal het plaatje er maar uit en dan kijken wat er gebeurt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
Origineel bericht van: Jan Vennix
Nee het gaat niet om het kuntstof plaatje want daar zit het membraan nooit en heeft dus geen zin om hier je tijd aan te verprutsen.


idd, dat denk ik ook niet. Want anders zou het membraampje meteen zover uitrekken dat hij meteen flubbert, (Zeeuws woord) en zal dan meteen vernieuwd moeten worden.


Een materiaal heeft altijd een elastisch gebied en een plastisch gebied, eerst rek je het ( elastisch) en bij verder gaan verrek je het (plastisch) als de ruimte tussen de holle kanten nu niet groter is dan het materiaal kan bereiken in zijn elastische gebied kun je het materiaal dis nooit in zijn plastische gebied brengen, kortom bij het ontwerp rekening houden met de maximale auitslag die het materiaal kan maken.
een ander aspect is echter de chemische zwelling van het materiaal, bij een oneigenlijke combinatie van benzine en rekbare materiaal krijg je chemische aantasting wat kan leiden to zwelling


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Alfons1959
idd, dat denk ik ook niet. Want anders zou het membraampje meteen zover uitrekken dat hij meteen flubbert, (Zeeuws woord) en zal dan meteen vernieuwd moeten worden.


Ook niet helemaal waar Halfons , die Frankrijkers hebben niet voor niets een holling in het plaatje gemaakt , daar zit een gedachte achter.
En dat is niet de gedachte om de motor duurder te maken dan nodig is.
Haal het plaatje er maar uit en dan kijken wat er gebeurt.


HHahHAaa Halfons, leuk FFHanders.

De gedachte zal waarschijnlijk zijn dat je met een gembraampje toch nog kan pompen. FFHanders. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: ghostrider
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Alfons1959
idd, dat denk ik ook niet. Want anders zou het membraampje meteen zover uitrekken dat hij meteen flubbert, (Zeeuws woord) en zal dan meteen vernieuwd moeten worden.



Haal het plaatje er maar uit en dan kijken wat er gebeurt.

Als ik het verhaal van Jan Vennix volg dan plakt hij altijd naar de pompzijde toe.
Ja een kleine slag is al voldoende als het 1000000 keer beweegt heb je voldoende pompopbrengst.



Bij mijn Solex zit een volledig vlak plaatje achter de pomp en die pompt als de beste.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons1959
Origineel bericht van: Jan Vennix
Nee het gaat niet om het kuntstof plaatje want daar zit het membraan nooit en heeft dus geen zin om hier je tijd aan te verprutsen.


idd, dat denk ik ook niet. Want anders zou het membraampje meteen zover uitrekken dat hij meteen flubbert, (Zeeuws woord) en zal dan meteen vernieuwd moeten worden.


Een materiaal heeft altijd een elastisch gebied en een plastisch gebied, eerst rek je het ( elastisch) en bij verder gaan verrek je het (plastisch) als de ruimte tussen de holle kanten nu niet groter is dan het materiaal kan bereiken in zijn elastische gebied kun je het materiaal dis nooit in zijn plastische gebied brengen, kortom bij het ontwerp rekening houden met de maximale auitslag die het materiaal kan maken.
een ander aspect is echter de chemische zwelling van het materiaal, bij een oneigenlijke combinatie van benzine en rekbare materiaal krijg je chemische aantasting wat kan leiden to zwelling


Een tijd geleden liet ik al wat zien van de nieuwe benzine soorten die wat problemen kunnen geven bij motoren.
Ook zal dit ook op ons membraampje wel invloed hebben, denk ik.
Ik ben niet zo chemisch.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zo de 3 bovenstaande heren beantwoord.
Hebben ze weer een probleem minder. HHAhAHAHAAaaaaa.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
.
Ik ben niet zo chemisch.


Hoezo niet chemisch, ca 80 liter water, wat zouten en mineralen en dat noem je niet chemisch ?
Hoewel ik wel wil melden dat de een zijn verpakking niet helemaal de ander zijn verpakking is. Er zijn verpakkingen van deze chemicalien die wel mijn voorkeur genieten maar das meestal maar met zo een 55 (lauw ca 37 graad celsius) liter water en dan wat chemicalien


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons1959
.
Ik ben niet zo chemisch.


Hoezo niet chemisch, ca 80 liter water, wat zouten en mineralen en dat noem je niet chemisch ?
Hoewel ik wel wil melden dat de een zijn verpakking niet helemaal de ander zijn verpakking is. Er zijn verpakkingen van deze chemicalien die wel mijn voorkeur genieten maar das meestal maar met zo een 55 (lauw ca 37 graad celsius) liter water en dan wat chemicalien blush


Ja hoor , het is weer weekend grin


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons1959
.
Ik ben niet zo chemisch.


Hoezo niet chemisch, ca 80 liter water, wat zouten en mineralen en dat noem je niet chemisch ?
Hoewel ik wel wil melden dat de een zijn verpakking niet helemaal de ander zijn verpakking is. Er zijn verpakkingen van deze chemicalien die wel mijn voorkeur genieten maar das meestal maar met zo een 55 (lauw ca 37 graad celsius) liter water en dan wat chemicalien


Ja heb een foto van je gevonden in bad.

Attached Images
Lekker in bad.jpg (30.47 KB, 617 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Maak het gat gewoon 25 m.m. rond en u zal merken dat het helemaal niets uitmaakt ,ook zal het velletje niet uirekken want het komt er gewoon niet tegen.

Wel het over gebleven stuk kunststof gebruiken voor afdichting.
Veel succes met je weiziging van je pomp.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
En toen heb ik het euvel gevonden! Overal aan gedacht: pompplaatje, kogeltje, carter-buisje dicht, toch misschien een
leiding dicht, tankje te leeg, nieuw pompje besteld, nieuw membraam, leidin te lang, enz, enz.
Toen het carter toch maar weer opengemaakt en .......[censored]!
Bij dit carter zitten de boutgaten van het plaatje dat over het
lager zit niet afgedicht in de buitenlucht. Dus 2 open M6 gaten
aan de binnenkant bij het rolletje.
Misschien geen bier meer drinken onder het sleutelen.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Johnnie
En toen heb ik het euvel gevonden! Overal aan gedacht: pompplaatje, kogeltje, carter-buisje dicht, toch misschien een
leiding dicht, tankje te leeg, nieuw pompje besteld, nieuw membraam, leidin te lang, enz, enz.
Toen het carter toch maar weer opengemaakt en .......[censored]!
Bij dit carter zitten de boutgaten van het plaatje dat over het
lager zit niet afgedicht in de buitenlucht. Dus 2 open M6 gaten
aan de binnenkant bij het rolletje.
Misschien geen bier meer drinken onder het sleutelen.



[b]Beter[/b] laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: ghostrider
Dat snap ik even niet....
Daar horen dan toch ook boutjes in te zitten ?
De fabriek maakt er niet een paar draadgaten in voor niets. crazy


Misschien een foto voor alle duidelijkheid Johnnie

Groetjes carl

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Gaatjes ?? :

Attached Images
c2..png (158.87 KB, 393 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Je weet toch dat solex is ontworpen door minimumlijders, dus alles wat je moet monteren moet je ook echt monteren, je kunt daar niet zomaar iets op eigen initiatief alsnog weg laten.
Geen boutjes geen lagerborging, geen lagerborging geen afdichting met verende plaatjes, geen afdichting niet lopen.
hij Niet lopen, jij lopen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Gaatjes ?? :

Zit er nu ook nog een gaatje daar rechts ???


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ja , gelukkig wel .
Dat gaatje /kanaaltje komt uit bij de pomp wink , deze werkt op carterdruk .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Ja , gelukkig wel .
Dat gaatje /kanaaltje komt uit bij de pomp wink , deze werkt op carterdruk .


Achja, das waar ook. Ik moest maar eens wat bier laten staan. HHhAHAaaa


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Wat is nou het verhaal: ik ben bezig met een 24er koffertje.
Daar hoort natuurlijk een NL blokje op, maar ik had alleen een
frans blokje. Dus alles omgebouwd naar een NL carter. Alleen zijn de M6 tapgaatjes bij een frans carter dicht en bij een het NL-blokje waren die open. Natuurlijk, er hoort eigelijk een
messing-kleurig plaatje voor het lager geschroeft te worden (M6). Maar die was ik bij dat frans blokje ook al niet tegenge-
komen dus heb ik nooit over kunnen houden.
Wij schroeven deze tapgaten gewoon dicht met een boutje en een
beetje Locktide. En morgen gaan we lekker de Hemelrit rijden in Kronenberg. Groetjes!!!

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Pas dan maar op dat je lager niet van zijn plek komt, want dan kan je lekkage krijgen in het gunstigste geval, zo'n messing plaatje zit er niet voor de flauwekul.

Trouwens een mooi Hemelvaartsrit toegewenst.

Groetjes carl

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Die gaatjes (M6) zijn zijn bedoeld voor 2 borgplaatjes die ook een ring op z'n plaats houd.

Attached Images
Borgplaatje.png (49.17 KB, 318 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: FFAnders
Die gaatjes (M6) zijn zijn bedoeld voor 2 borgplaatjes die ook een ring op z'n plaats houd.


Bij mijn oto blok was ook mijn lager verschoven, waardoor er lekkage is ontstaan.

Groetjes carl

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Die ring is inderdaad wel aanwezig, maar dit is een motor zonder de koppeling. Het lager zit gemonteerd met Locktide, mijn ervaring is dat dit zo wel blijft zitten. Zit namelijk allemaal tegen elkaar geschroefd.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Johnnie
Die ring is inderdaad wel aanwezig, maar dit is een motor zonder de koppeling. Het lager zit gemonteerd met Locktide, mijn ervaring is dat dit zo wel blijft zitten. Zit namelijk allemaal tegen elkaar geschroefd.


Wat zit en waarmee tegen elkaar aangeschroefd ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Hi Ha Happening , wij kunnen niet weg , dikke pech cry


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: ghostrider
Origineel bericht van: Johnnie
Die ring is inderdaad wel aanwezig, maar dit is een motor zonder de koppeling. Het lager zit gemonteerd met Locktide, mijn ervaring is dat dit zo wel blijft zitten. Zit namelijk allemaal tegen elkaar geschroefd.


Mijn ervaring is dat het nooit blijft zitten. Wat wel aan elkaar lijmt zijn de twee plaatjes die voor de afdichting moeten zorgen en daardoor dus niet hun werk kunnen doen. Het lager gaat gewoon los.


En toch heb ik een aantal 3800 solexen lopen waar het krukaslager in verlijmd zit, niet met locktide hars, zit nog steeds muurvast.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: ghostrider
Jammer dat ik geen foto's heb gemaakt van die blokken destijds.
De afdichtplaatjes zaten wel aan elkaar gelijmd en deden dus hun werk niet meer waardoor het carter lekte en het lager zat gewoon los.

Kan zijn dat een carter van een 3800 minder uitzet (maar ik denk het niet) of dat het lager er van nature vaster in zit. Die blokken waar ik het over heb waren allemaal OTO's


oto lager Verlijm ik ook en de plaatjes niet aan elkaar, de fout die men maakt is dat het lager en het huis worden ingesmeerd met lijm...dat moet niet, alleen het lager.
En vroeger is nu niet...dat heet voortschrijdend inzicht...aldoende leerd men.

Maar je hebt gelijk Peter er zijn mensen die er een hele tube lijm in leeg knijpen.

Last edited by Roelof; 02/06/11 03:09 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: ghostrider
Origineel bericht van: Johnnie
Die ring is inderdaad wel aanwezig, maar dit is een motor zonder de koppeling. Het lager zit gemonteerd met Locktide, mijn ervaring is dat dit zo wel blijft zitten. Zit namelijk allemaal tegen elkaar geschroefd.


Mijn ervaring is dat het nooit blijft zitten. Wat wel aan elkaar lijmt zijn de twee plaatjes die voor de afdichting moeten zorgen en daardoor dus niet hun werk kunnen doen. Het lager gaat gewoon los.


Ik sluit me bij de reactie van Ghost aan.
Ik heb al een reatie gegeven op dit topic, mijn lager was ook van zijn plaats gegaan en daarom ligt het blokje nu nog uit elkaar en heb ik geen solex om met dit mooie weer te rijden.

Groetjes carl

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
Johnnie Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Mijn redenatie is dat: het lager, stalen ring, en de krukas
zitten van de carter-kant ingestoken en het rolletje wordt er van de andere kant tegen de binnekant van het carter aangeschroeft. Waar moet het lager dan naar toe schuiven.

Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: ghostrider


oto lager Verlijm ik ook en de plaatjes niet aan elkaar, de fout die men maakt is dat het lager en het huis worden ingesmeerd met lijm...dat moet niet, alleen het lager.
En vroeger is nu niet...dat heet voortschrijdend inzicht...aldoende leerd men.

Maar je hebt gelijk Peter er zijn mensen die er een hele tube lijm in leeg knijpen.

Wat voor lijm Roelof ?


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: Dirk
Plaatje met ribbels omhoog(veerring)dichte ring hierbovenop.Dan het lager daarna de borgring,in het lager zit een sleufop de borgplaat zit een rug die hierin valt deze borgt het lager daarna de schroeven die geborgd zijn door middel van de centerpon.dit is de lager bevestiging van de oto.


Inderdaat zo zit het ook bij mijn oto, en dan kan het lager niet meer van zijn plaats, hoogstwaarschijnlijk is dat bij mijn oto wel gebeurt waardoor de lekkage bij de rol tot stand is gekomen, nu zit het weer vast.
Hoe het bij een koffertje zit is mij niet bekend, ik zal het eens gaan bekijken als ik een blokje open heb.

Groetjes Carl

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Een andere mogelijkheid die ik eens toegepast heb bij een carter waar het lager bijna uitviel :
een strookje verenband (0,03mm) ter breedte van de lagerring ,met een lengte van 5à 6cm tussen het lager en het carter geplaatst door het carter goed te verwarmen met de föhn.
Dit komt niet meer los.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Soort van "Dieseltik" , een versleten zuiger/cilinder wil ook tikken door het "kantelen" van de zuiger.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: FFAnders
Een andere mogelijkheid die ik eens toegepast heb bij een carter waar het lager bijna uitviel :
een strookje verenband (0,03mm) ter breedte van de lagerring ,met een lengte van 5à 6cm tussen het lager en het carter geplaatst door het carter goed te verwarmen met de föhn.
Dit komt niet meer los.





Te ruime oto lagerpassing wil ik ook gaan opvullen met band, waar kan je dat kopen???

Last edited by Roelof; 03/06/11 05:49 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: FFAnders
Een andere mogelijkheid die ik eens toegepast heb bij een carter waar het lager bijna uitviel :
een strookje verenband (0,03mm) ter breedte van de lagerring ,met een lengte van 5à 6cm tussen het lager en het carter geplaatst door het carter goed te verwarmen met de föhn.
Dit komt niet meer los.






Het is de beste oplossing Roelof, het zit op rol in doosjes, dat weet ik maar meer niet.
Uiteraard in verschillende diktes te krijgen, we gaan zoeken!!!! smile

Te ruime passing wil ik ook gaan opvullen met band, waar kan je dat kopen???


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Wij hier rijden met een kunstof ring om het lager, maar dan moet je ook een echte kering monteren, omdat je zeg maar geen dikke binnenring van het nieuwe lager meer hebt voor de afdichting.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: ghostrider
Google even op : Voelerlint.
Dan komen er wel een aantal dingen voorbij Roelof.


Bedankt Peter heb wat gevonden, jullie hebben hier veel ervaring mee wat voor dikte kan ik het beste kopen??


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: ghostrider
Google even op : Voelerlint.
Dan komen er wel een aantal dingen voorbij Roelof.


Bedankt Peter heb wat gevonden, jullie hebben hier veel ervaring mee wat voor dikte kan ik het beste kopen??



probeer even met een paar voelermaatsetjes daar staan de maten op, (tegen over elkaar dan hé) smile

Last edited by Jan; 03/06/11 06:11 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: ghostrider
Google even op : Voelerlint.
Dan komen er wel een aantal dingen voorbij Roelof.


Bedankt Peter heb wat gevonden, jullie hebben hier veel ervaring mee wat voor dikte kan ik het beste kopen??



probeer even met een paar voelermaatsetjes smile


De speling "opmeten"met de voelermaat (valt niet mee) en dan ,als er b.v. 0,05 tussenpast , een bandje van 0,05, 5à6 cm lang ertussen zetten (onderin het cartergat).
Helemaal rond zal moeilijk gaan , dan moet je iets van 0,03mm gebruiken en dat is pielwerk in de slechtste zin van het woord.
Het goed opwarmen van het carter is belangrijk.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het lijkt simpel , even 4 regeltjes opschrijven van "hoe-en-wat" maar soms mislukt het het ook wel eens .
Maar..........met geduld kom je een heel eind


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Als je de band nu eerst met een beetje locktide op het lager lijmd en dan het lager in het verwarmde carter laat zakken gaat dat niet makkelijker. Zit zo even mee te denken.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Lijkt me niet zo moeilijk Ronald, voelermaatje wel aan twee kanten van het lager natuurlijk, en carter in de oven naar 80 graden. Dan weet je iets meer van welke maten te bestellen.
Toch????


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Als je de band nu eerst met een beetje locktide op het lager lijmd en dan het lager in het verwarmde carter laat zakken gaat dat niet makkelijker. Zit zo even mee te denken.


Dat gaat niet lukken Roelof, je kan die band niet lijmen met loctite.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Denk dat ik het carter tot 150-200 graden heb opgewarmd.(smeltpunt ZAMAK=360gr.)
Zo warm zal het carter bij normaal gebruik nooit worden dus zal het lager niet snel loskomen.
En bij die temperatuur heb je wat ruimte om het verenband tussen lager en carter te schuiven.
Overigens , die kunststof ring werkt geweldig wink

Last edited by FFAnders; 03/06/11 06:46 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Dat ZAMAK ook hé, hadden ze nu niets beters laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ja , maar het giet zo lekker (Märklin , Dinky Toys))

Last edited by FFAnders; 03/06/11 06:47 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
TE DUUR.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Roelof
Als je de band nu eerst met een beetje locktide op het lager lijmd en dan het lager in het verwarmde carter laat zakken gaat dat niet makkelijker. Zit zo even mee te denken.


Dat gaat niet lukken Roelof, je kan die band niet lijmen met loctite.


Als het maar even vast zit op het lager.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: FFAnders
Denk dat ik het carter tot 150-200 graden heb opgewarmd.(smeltpunt ZAMAK=360gr.)
Zo warm zal het carter bij normaal gebruik nooit worden dus zal het lager niet snel loskomen.
Overigens , die kunststof ring werkt geweldig wink



vorig jaar ben ik daar mee begonnen, eerst met een blokje ruim 500 km gereden. Daarna opengemaakt en bleek alles nog mooi te zitten.

Nu afgelopen winter hebben ik alle blokjes hier zo gedaan. En nog steeds Goed!!! Gelukkig!!
Weer een probleem minder smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Roelof
Als je de band nu eerst met een beetje locktide op het lager lijmd en dan het lager in het verwarmde carter laat zakken gaat dat niet makkelijker. Zit zo even mee te denken.


Dat gaat niet lukken Roelof, je kan die band niet lijmen met loctite.


Als het maar even vast zit op het lager.




Weet ik, maar gaat niet.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5



Mooi Ronald, ik weet dat jij daar heel goed in bent. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: ghostrider
Er zijn ook speciaal lagers voor in aluminium behuizingen die warm worden en daardoor meer uitzetten dan de lagers.


Meer uitzetten als de behuizing bedoel je.


Vriendelijke groeten

Roelof

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 101 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.090s Queries: 151 (0.031s) Memory: 1.5903 MB (Peak: 2.2871 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-25 23:58:13 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS