Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 4
Hop To
Page 2 of 3 1 2 3
Joan #35191 14/10/09 07:11 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Vervolgens blijft alleen de krukas in het carter over, daar heb ik een heel eind terug in dit topic al een beschrijving van gegeven maar de krukas duwer is er nog steeds dus die werd weer even ingezet.
Bleek de krukas ongelooflijk vast te zitten, de dubbele multiplex plaat boog maar na met twee lijmklemmen en een balkje de boel versterkt te hebben en het carter flink warm gemaakt kwam de krukas (MET lager) met een luide knal los.

Dan rest nog het loshalen van het krukas lager ( verzoek van Roelof).
Daar zijn meerdere methodes voor maar gezien de zeer lange kruktap ( passen mijn andere trekkers niet bij)gebruik ik een officiele lagertrekker ( tenminste de 1/2e schalen ervan) met een juk en lange draadeinden M10.
Ook hier wam het lager weer met een knal los.

( is dus echt niet revisie vriendelijk gemaakt)

andere methodes van verwijderen zijn een haakse slijper of de speciale trekker die bestaat uit een serie in elkaar vallende bussen

Attached Images
carter in krukasduwer 1 (Medium).jpg (58.44 KB, 1647 downloads)
carter in krukas duwer 2 (Medium).jpg (55.69 KB, 2005 downloads)
losse krukas (Medium).jpg (49.46 KB, 1768 downloads)
lagertrekker (Medium).jpg (90.32 KB, 3725 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #35205 14/10/09 09:34 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Het uitdrukken van het lager is niet zo'n probleem, in de meeste gevallen moet een 3800 gereviseerd worden omdat het lager los in het carter zit, is dat niet zo dan heb ik een 12 tons pers, ik ben wel benieuwd hoe jij het lager er weer goed vast in krijgt Joan

Overigens onderstaand mijn stukje zelfgemaakt gereedschap om een lager van de krukas te persen, erg handig en het lager ligt er in 30 sec. af.


Attached Images
380 [800x600].JPG (92.05 KB, 2027 downloads)
381 [800x600].JPG (93.29 KB, 1616 downloads)
382 [800x600].JPG (94.46 KB, 1583 downloads)

Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #35208 15/10/09 06:10 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Roelof
Het uitdrukken van het lager is niet zo'n probleem, in de meeste gevallen moet een 3800 gereviseerd worden omdat het lager los in het carter zit, is dat niet zo dan heb ik een 12 tons pers, ik ben wel benieuwd hoe jij het lager er weer goed vast in krijgt Joan

Overigens onderstaand mijn stukje zelfgemaakt gereedschap om een lager van de krukas te persen, erg handig en het lager ligt er in 30 sec. af.



Kijk hebben de toeschouwers weer wat geleerd.

Verder lees ik de suggestie van een verfstripper, dat werkt niet bij constructies van staal op staal want deze materialen hebben dezelfde uitzettings (coëfficient) en met warm maken komt daar dan niets losser mee.
dat geldt wel voor materialen met ongelijkmatige uitzettings(coëfficienten)zoals carter en lager maar daar wordt je weer pepest doordat ze het lager in het carter hebben vast gesmeed.

Opnieuw vastzetten van het lager doe ik door gebruik te maken van een dunne zelfpenetrerende loctite
Dat ging laats bij de revisie van en scooter verkeerd, zat het lager al vast voordat hij onderin zijn boring zat, er was daar zo weinig ruimte tussen krukas en carter dat de borgvloeistof EERST aangebracht moest worden Met hitte en gepast geweld het lager weer op zijn plaats gekregen maar daar heb je dan geen lekker gevoel bij.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #35588 04/11/09 07:25 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Joan

We hadden pech, de keerring bleek ooit een klem gezeten te hebben en was uit het carter getrokken en de spanveer ertussen gefrommeld, het afdicht rubber was hierdoor lokaal ingedrukt, toch weer even nieuw bestellen.


Inmiddels zijn de nieuwe onderdelen binnen ( SN )
De keerring erin zetten was een probleem, de keerring is gemaakt om "normaal" gemonteerd te worden dus met de veer naar binnen, daartoe zijn er speciale schuine randjes aan de keerring om hem er vlot in te drukken, echter de keerring is zo gemaakt dat de veer uitsteekt boven het lichaam, druk je het lichaam dan in zijn passing ( wat makkelijk gaat)
dan komt de veer tegen de metalen ring die onder het lager ligt, hij kan dan niet meer veren en daarom krijg je het rolletje niet gemonteerd ( het bronzen lager wil NIET in de keerring vallen)

Monteer je hem andersom zoals solex dat wil dan krijg jehem niet in het carter want de afschuining is niet goed. Met veel moed en beleid lukt dat wel maar dat is niet voor de eerste de beste sleutelaar.
TIP: vooraf aan het carter een heel klein schuin inlooprandje maken.

Verder is de maat van de keerring erg krap, de bronzen bus meet 21 mm ( is ook de maat op de keerring) maar de keerring meet 19 mm, dat is eigenlijk 1mm te krap.
duw je de bronzen bus nu in de keerring dan druk je hem kapot want de inloopranden kloppen niet met elkaar
TIP: met een nieuwe ( dus scherpe) vijl de bronzen bus aankanten onder 45 graden zodanig dat minder dan de helft van de wand dikte blijft staan.
Van te voren testen of je ver genoeg bent gegaan met aankanten door de keerring er los met de hand overheen te schuiven.
Pas als je tevreden bent over de soepelheid van invoegen de keerring in het blok monteren.

Ben je niet zeker van je zaak bestel er dan op de voorhand maar meteen twee, kun je er 1 verpesten.

Verder kwam er ook een nieuwe drijfstang en zuiger in, ziet er goed uit, met name het big end lager zag er heel anders ( beter) uit dan ik gewend ben, de losse bus zit integraal in het lager.

De eigenaar bouwt hem verder zelf af ( kop, tank en brandstofpomp ) want er lagen nog wat onderdelen vers in de verf.
Ik hoor wel hoe het ( beter) loopt.

Last edited by Joan; 04/11/09 07:44 PM. Reason: storende typefout hersteld

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #39723 03/04/10 06:37 PM
Joined: Apr 2010
Posts: 21
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2010
Posts: 21
Joan
een heel mooie beschrijving het de- en monteren van een solex 3800.
Proficiat!

ArneD #39802 04/04/10 07:20 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: ArneD
Joan
een heel mooie beschrijving het de- en monteren van een solex 3800.
Proficiat!



was wel een heel werk, blij dat je het gevonden hebt. Er zijn er veel die er gewoon langs heen kijken.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #39911 07/04/10 08:59 PM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als na het monteren van een nieuw lager het lager niet vast zit op de krukas dan is er iets niet goed met de as of het gat in het lager is te groot.
Dan wil ik er op wijzen dat de montage van het lager in het lagerhuis een eenmalige lagerbevestiging is bij een 3800 solex.
Als een 3800 blok niet te veel zand heeft gegeten zal het lager nooit versleten zijn ,dus een vervanging van het lager zal nooit nodig zijn.
Als er speling is , is meestal het lagergat uitgesleten en zit het kogelager los in het blok als het blok een beetje warm is.
Dat is soms alleen te voelen na het uitwassen van het blok omdat de oliefilm de ruimte tussen het lager en cater opvult.
Als dit zo is kan men proberen het lager vast te lijmen.
Ik bedoel proberen,want de uitzetting van het carter is veel groter dan van het lager,zodat dit niet te lijmen is.
Al denken veel mensen dat ze dit wel kunnen, dan moeten ze het maar doen.
Als noot oplossing.
Eerst het randje weghalen wat voorheen het lager op zijn plaats heeft gehouden .
Nu kan je met een meetlint de speling opmeten b.v. 0,05 m.m..
Knip nu van een meetlint (voelermaat) van 0,03 m.m. een stuk af en leg dit in het lagergat(smaller dan het lager ong. 2m.m. minder)zodanig dat het einde niet over elkaar komen.
Haal de bramen goed van de zijkanten van de band af.
Slijp aan het nieuwe lager waar de radius zit van 2r m.m. zes tot acht platte kanten onder ongeveer een hoek van 30 tot 40 graden gezien vanaf de diameter van het lager.
Verwarm het cater met het staalbandje en druk het lager er snel in met een beetje olie eraan.
Daarna met een drevel van 3 tot 4 m.m. het randje om het lager naar de ruimte kloppen in het afgeslepen lager zodat het lager niet meer kan meedraaien en er ook niet meer uit kan lopen.
Deze mannier is niet makkelijk maar wel de best mogelijke .
Deze methode voldoet al zeer lang goed.

Jan Vennix #39914 07/04/10 09:38 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wat is de funktie van de afgeslepen platte kanten? confused
en pas dan op dat er geen slijpstof in het lager komt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
#39917 07/04/10 09:44 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dank u wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
#39925 08/04/10 06:03 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Peter
Dat je het cartermateriaal een beetje in die kanten kunt tikken met een dremel Doe maar een drevel, dat is een spijkervormig beiteltje waarmee je het materiaal deformeert, "Dremel" zal een typefout zijn (Noot Joan) om zo het lager te borgen.

En geloof me : Jan Vennix weet echt wel wat hij doet wink whistle


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
FFAnders #39926 08/04/10 06:08 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: FFAnders
Wat is de funktie van de afgeslepen platte kanten? confused
en pas dan op dat er geen slijpstof in het lager komt.


Het originele carter materiaal dat het lager moet borgen is weg ( anders kon je het lager niet verwijderen.
Het cartermateriaal dat er nog wel is kun je niet gebruiken omdat er een lager in de weg zit.
Jan zorgt dus, door een stuk lager te verwijderen, dat er weer "vers" cartermateriaal beschikbaar komt dat je kunt deformeren naar de plek waar eerst lagermateriaal zat.
De afgeslepen kanten moeten dus weel "boven" gemonteerd worden ( zichtbare kant van het lager) anders heb je er nog niets aan.

Slijpstof zal je in je lager krijgen ( afplakken met een ronde plak ductape aan twee kanten wil wel eens helpen) goed uitspoelen met wasbenzine en uitblazen met perslucht

Last edited by Joan; 08/04/10 06:10 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #40044 09/04/10 09:11 PM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772


Slijpstof zal je in je lager krijgen ( afplakken met een ronde plak ductape aan twee kanten wil wel eens helpen) goed uitspoelen met wasbenzine en uitblazen met perslucht [/quote]

Je kan natuurlijk ook lagers kopen die aan beide zijden gesloten zijn.
Deze lagers eerst slijpen zoals wordt verteld en daarna openmaken, ( als deze lagers er natuurlijk wel zijn in deze maat ).
Ik heb namelijk in mijn Terrot ook dichte lagers gezet en aan 1 kant opengemaakt ( aan de zijde waar deze gesmeerd worden )de andere zijde zit in het carter geperst, dus minder kans op lekkage.

groeten Carl

carl #40139 11/04/10 07:38 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: carl
Orgineel bericht geplaatst door: Joan


Slijpstof zal je in je lager krijgen ( afplakken met een ronde plak ductape aan twee kanten wil wel eens helpen) goed uitspoelen met wasbenzine en uitblazen met perslucht


Je kan natuurlijk ook lagers kopen die aan beide zijden gesloten zijn.
Deze lagers eerst slijpen zoals wordt verteld en daarna openmaken, ( als deze lagers er natuurlijk wel zijn in deze maat ).
Ik heb namelijk in mijn Terrot ook dichte lagers gezet en aan 1 kant opengemaakt ( aan de zijde waar deze gesmeerd worden )de andere zijde zit in het carter geperst, dus minder kans op lekkage.

groeten Carl


Inderdaad dichte lagers, maar dan wel de RS uitvoering want die zijn stofdicht niet de "Z" uitvoering want daar loopt het stof zo naar binnen, daar zitten alleen spatplaten op om het vet binnen te houden.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #43551 22/07/10 01:27 PM
V
velosolex1968
Unregistered
velosolex1968
Unregistered
V
Hallo Joan,

Ik heb met grote interesse je uitleg over demontage van motor 3800 gelezen,bedankt voor je deskundige uitleg !!.
Wel heb ik nog een vraag over mijn onlangs geimporteerde 3800
uit Duitsland,type velosolex 3800,bouwjaar 1968, op motorblok staat bouwjaar 1966 Deze lekt brandstof/olie aan vliegwiezijde
ergens tussen carter en koppelinghuis.Wat is daarvan de oorzaak en welke onderdelen heb ik nodig voor reparatie.
Groetjes Frans.

#43565 23/07/10 08:30 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Op het motorblok staat GEEN bouwjaar 1966, dat is de datum van productregistratie/patent registratie ze zijn dus allemaal van NA die datum.

Olie: bekend verschijnsel, de afdichting van dit blok is eigenaardig gekozen en geschiedt buitenom de glijlagers van de rol, binnendoor ontstaat door slijtage een lek pad vanaf het krukascarter onder de rol door naar de vliegwielkant waar een afdichthuls hoort om daar lekken te stoppen.

Remedie:
Of mee leren leven of nieuwe glijlagers aan beide kanten van de rol en nieuwe rubberafdichtstop aan vliegwielkant monteren
goed kans echter dat de krukas ter plaatse van de glijlagers ook is ingesleten: (zeer slechte constructie maar kost geen drol om te maken) dan is het water naar de zee dragen hoewel het wel iets kan schelen.


Ook hier weer: stilstaan is motor uit, dan draait namelijk de krukas NIET ten opzichte van de stilstaande rol en slijt er daar ook niets.

Misschien iets voor de familie Vennix, vaste rollen met een hard stalen bus ter plaatse van de carter keerring op de markt brengen, weg met de koppeling terug naar de vaste rol.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #43573 23/07/10 01:01 PM
V
velosolex1968
Unregistered
velosolex1968
Unregistered
V
Okay joan,ik ga je eerste raad maar opvolgen om er mee te leren leven want bij reparatie moet dus het halve blok uitelkaar en dannog is er kans op lekkage.Verder weet ik niet wie en wat de
familie Vennix is of doet maar dat maakt niet uit,daar zal ik in de loop van de jaren als solexijder nog wel achter komen.

Groeten velosolex1968

#45516 27/09/10 03:10 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Zo weer even wat leven in dit verhaal brengen, heeft men weer wat te lezen (en plaatjes kijken)

Ga maar eens terug naar de eerste pagina's en daarna verder.

NIEUW:

veel vragen over vuil in het brandstof systeem.
nu deze Solex had een probleem:

type carburateur: laatste OTO begin 3800, stalen tank met al de grote nippels.
carburateur met grote overloop ( voor dikke slang dus) maar nog wel met spaakbediening.

Plastic overloop en plastic inwendig filter, niet aan elkaar gekoppeld ( bij de latere typen, trek je zo het filter langsboven uit de carburateur, maar hier dus niet.
Bovenkant te trekken mbv bijvoorbeeld een losse boorkop ( die perst de boel niet kapot bij voorzichtig aanzetten) en aan de onderkant het filter trekken met een spaanplaat schroef.

Kijk naar de foto's en verbaas je, echt dicht dat filter. vind je die niet om schoon te maken blijf je jezelf blind zoeken naar de oorzaak.

Attached Images
Carburateur (Medium).JPG (153.85 KB, 1299 downloads)
zeefje getrokken(Medium).JPG (166.36 KB, 1322 downloads)
zeefje vuil(Medium).JPG (44.17 KB, 1200 downloads)
Last edited by Joan; 27/09/10 03:11 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #45536 27/09/10 09:05 PM
V
ventielzoektdop
Unregistered
ventielzoektdop
Unregistered
V
Beste Joan of een ieder die mijn vragen wilt beantwoorden,

Mijn eerste bericht hier, ben sinds kort de trotse eigenaar van een 3800. Bij mij ontbreekt het decompressiehendeltje aan het stuur. Ik heb er inmiddels 1tje gevonden op http://www.solexnoord.nl/jouke/solex_onderdelen.php?categorie=41.

Mijn vragen(en)

1. Is dit het juiste hendeltje?
2. De bout waarmee het hendeltje gemonteerd moet zijn, of is alles wat past goed? Daar ik op je foto een wieltje zie zitten.
3. De spaak van het hendeltje op het stuur naar het hendeltje op de motor is dat een gasspaak zoals aangeboden op bovenstaande site?

Alvast bedankt voor de reactie!

Groet Sander


Last edited by ventielzoektdop; 27/09/10 09:06 PM.
#45537 27/09/10 09:24 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
klopt, is het goede hendeltje.
origineel hoort er een binnenwerk in met een spiraalveertje en inderdaad een klein kartelwieltje.
dit is om het hendeltje op te kunnen spannen zodat hij niet klappert tijdens het rijden.
Is niet te krijgen, heb je ook niet echt nodig want de spaak zelf zorgt vaak al voor wat spanning.

de gasspaak is wat het zegt, je kunt hem wel voor de deco gebruiken maar daar is hij feitelijk te lang voor, hij is voor de oudere typen carburator die niet met een kabel werken maar inderdaad met een : ....

gewoon voor een paar centen bij de fietsenmaker op de hoek een mooie lange RVS spaak scoren.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #45542 27/09/10 10:13 PM
V
ventielzoektdop
Unregistered
ventielzoektdop
Unregistered
V
Joan,

Dank voor je bericht en ik ga de fietsenmaker lastig vallen voor een mooie spaak!

Groet,

Sander

Joan #53715 26/03/11 06:27 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Joan
....ter voorbereiding heb ik vast een pakking afgetekend op een Hema taartdoos ( Goed spul).


Tja ,ik kan mijn familie natuurlijk niet voorbijlopen grin

Attached Images
Gebakdoos.JPG (49.5 KB, 1248 downloads)

Vriendelijke groeten, Ad
Trommel #53716 26/03/11 07:15 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
de taart zal lekker zijn, maar de kwaliteit karton is minder.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #53717 26/03/11 07:59 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: john meisters
de taart zal lekker zijn, maar de kwaliteit karton is minder.

Jaha..da`s ècht gebak en dat karton heb ik nog nooit geproeft smile


Vriendelijke groeten, Ad
#53719 26/03/11 08:28 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Hans
Herijgers de Hema pakking concurent grin grin

Nou Hans, toch maar echte pakking ertussen grin
Al heb ik wel gemerkt dat er verschillende soorten pakkingen bij de sponsors te koop zijn. De ene met een soort draadgaasje ertussen weer anderen met een soort alu-folie.


Vriendelijke groeten, Ad
Trommel #53727 27/03/11 02:15 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Hans
Herijgers de Hema pakking concurent grin grin

Nou Hans, toch maar echte pakking ertussen grin
Al heb ik wel gemerkt dat er verschillende soorten pakkingen bij de sponsors te koop zijn. De ene met een soort draadgaasje ertussen weer anderen met een soort alu-folie.


Die met het draadgaasje moet je hebben (klingerit).
Van die andere is mij vandaag alweer een stuk eruit geblazen. mad


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #53765 27/03/11 06:58 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
kijk hier, gisteren gebeurd, vanmorgen vervangen.
het gebeurde gelukkig bij de start, onderweg is het iets vervelender. sick

Attached Images
002.JPG (73.45 KB, 1298 downloads)

Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #53785 28/03/11 02:33 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: john meisters
kijk hier, gisteren gebeurd, vanmorgen vervangen.
het gebeurde gelukkig bij de start, onderweg is het iets vervelender. sick


Ja John, moet je naturrlijk niet volgas starten he. Je weet dat het allemaal grof geweld is zo'n Solex.
blush laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
John Meisters #53804 28/03/11 01:12 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
kijk hier, gisteren gebeurd, vanmorgen vervangen.
het gebeurde gelukkig bij de start, onderweg is het iets vervelender. sick


Misschien ook even het kopje vlakken op een vlakplaat met schuurpapeier en daarbij een kruis streek gebruiken.
aan de pakking te zien lijkt het of 1 hoek van de kop meer aandrukt dan de rest.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #53807 28/03/11 02:40 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: john meisters
kijk hier, gisteren gebeurd, vanmorgen vervangen.
het gebeurde gelukkig bij de start, onderweg is het iets vervelender. sick


Misschien ook even het kopje vlakken op een vlakplaat met schuurpapeier en daarbij een kruis streek gebruiken.
aan de pakking te zien lijkt het of 1 hoek van de kop meer aandrukt dan de rest.


Wanneer een pakking ervan tussen komt, dan is de montage ervan verkeerd geweest. Namelijk de kopbouten, niet allemaal even strak aangedraaid, hierdoor ligt hij scheef, en door steeds warm koud warm koud, zal de pakking er steeds een stukje eruit gedruk worden, tot op een dag dat hij ervan tussen vliegt.
Natuurlijk kan een krom kopje ook de oorzaak zijn.
Temperatuur verschil voor en acheraan de kop heeft ook zijn oorzaak. Het is dan ook de achterste kopbout.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #54711 11/04/11 07:29 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Even een stukje ter aanvulling van deze zeer uitgebreide reportage over het sleutelen aan een 3800 ( ga eens terugbladeren in de paginas, erg interessante gegevens.

Voor "het vergelijkend warenonderzoek" aan de cylinder van Jouke Rottine ( JRT cylinders) heb ik een OTO als onderbouw gebruikt, een verre voorlopere van de 3800.

Nu wilde deze laatst niet meer starten want de koppeling pakte niet meer.
van het weekend dus even uit elkaar gehaald en het bleek het type te zijn met een losse rol die middels een moer aan de rolunit is gekoppeld, deze zie je niet veel meestal zijn het aangegoten rollen.
Dit type heegt maar 1 kogellager in de koppeling en 1 bronzen lagerbus in de rol, daarbij hoort een heel lange lagerbus die je over de krukas scuift waar het bronzen lager op loopt ( bij de 3800 helaas weg gelaten, daar loopt het zo op die arme krukas).
Nu hoort er IN de krukas een afdicht ring die lekkage van het carter naar de rol toe ( via die bus) moet tegen gaan.
Bleek die ring er niet in te zitten.

Afijn alles schoongemaakt in de wasbenzine en in plaats van de originele solex ring ( wie heeft die nog ?) twee O ringen van 16 mm met een snoerdiameter van 1.8mm geplaatst. perfect.

even sleutelen maar dan heb je ook wat, alles weer goed in het vet gezet, zie wel hoe lang het stand houdt
Oh Ja: ook hier stilstaan is motor uit, dan houdt hij het lang vol.

Attached Images
solex OTO koppeling met lager bus.jpg (210.99 KB, 2107 downloads)
solex OTO koppeling met bus lager.jpg (142.28 KB, 2022 downloads)
Last edited by Joan; 12/04/11 05:01 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #54713 11/04/11 07:32 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
omdat het niet past hier nog wat foto's met name van het type krukas wat hierbij hoort

fotos staan er

Attached Images
solex afdicht ringen missen b (Medium).jpg (135.27 KB, 1397 downloads)
solex afdicht ringen groef (Medium).jpg (99.68 KB, 1367 downloads)
Last edited by Joan; 12/04/11 05:02 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #54720 11/04/11 08:57 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
He even een vraagje dan Joan.
Als die afdichtingsring er niet zat, waarom liep hij dan toch wel goed.
Of denk ik verkeerd.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #54782 12/04/11 05:04 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
He even een vraagje dan Joan.
Als die afdichtingsring er niet zat, waarom liep hij dan toch wel goed.
Of denk ik verkeerd.


Hij maakte de olie kwijt door deze bypass. gas kan er ook wel door maar zo weinig mist hij niet, het is niet 1 groot open gat, feitelijk als alle kopse kanten van bussen en lagers perfect plat en glad zijn kan het niet eens lekken. ik heb andere solexen gehad waar het wel droog bleef zonder ringen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #54785 12/04/11 05:22 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
en nog even hoe rijdt het nu ??

zie hier rondje hoofdstraat


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #54793 12/04/11 06:05 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik heb het filmpje bekeken :
EENARMIGE BANDIET grin


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joan #54800 12/04/11 02:05 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons1959
He even een vraagje dan Joan.
Als die afdichtingsring er niet zat, waarom liep hij dan toch wel goed.
Of denk ik verkeerd.


Hij maakte de olie kwijt door deze bypass. gas kan er ook wel door maar zo weinig mist hij niet, het is niet 1 groot open gat, feitelijk als alle kopse kanten van bussen en lagers perfect plat en glad zijn kan het niet eens lekken. ik heb andere solexen gehad waar het wel droog bleef zonder ringen


Ja dat is natuurlijk zo. Het gaat ook snel dus weinig lektijd. Als idd pasvlakken mooi zijn hebben we in principe geen pakkingen of keeringen nodig. Of het moet een isolerende functie hebben.
Mt 2 o-ringen heb je de zaak nu dicht. Afwachten maar of het houd.

Last edited by Alfons1959; 12/04/11 02:07 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #54809 12/04/11 06:47 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Nog een filmpje:
ons dorp


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #54818 13/04/11 01:04 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Nog een filmpje:
ons dorp


Had je nu ook de 2 mm plaat onder de cilinder Joan?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #54824 13/04/11 04:15 AM
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Met een korter zuigerhemd en 0.6 mm van de kop af heb ik meer effect.(Windstil 39-40 met tegenwind 33-34) Leuk om te weten dus, want ik had ook deze mod nog op het programma staan.

Last edited by 49cc; 13/04/11 04:15 AM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Alfons_Amuse #54830 13/04/11 01:11 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
Origineel bericht van: Joan
Nog een filmpje:
ons dorp


Had je nu ook de 2 mm plaat onder de cilinder Joan?


Nee nog steeds niet.
Hij loopt nu zo goed met die 2 mm hogere uitlaat poort dat je dan een dilemma krijgt als je een plaat van 2 mm wil monteren, feitelijk dien je dan de uitlaatpoort nog weer 2 mm op te hogen om de verhouding spoelpoorten / uitlaatpoort zo te houden als hij nu is en dat lijkt veel beter dan "origineel".

Die plaat gaat er wel komen, eerst even nog langere draadeinden maken voor in het carter en inmiddels is er 1 dol die in het carter zit ( 1 was er kennelijk ooit al dol geweest want daar zit een helicoil voor in)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #54839 13/04/11 08:37 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons1959
Origineel bericht van: Joan
Nog een filmpje:
ons dorp


Had je nu ook de 2 mm plaat onder de cilinder Joan?


Nee nog steeds niet.
Hij loopt nu zo goed met die 2 mm hogere uitlaat poort dat je dan een dilemma krijgt als je een plaat van 2 mm wil monteren, feitelijk dien je dan de uitlaatpoort nog weer 2 mm op te hogen om de verhouding spoelpoorten / uitlaatpoort zo te houden als hij nu is en dat lijkt veel beter dan "origineel".

Die plaat gaat er wel komen, eerst even nog langere draadeinden maken voor in het carter en inmiddels is er 1 dol die in het carter zit ( 1 was er kennelijk ooit al dol geweest want daar zit een helicoil voor in)


Oke dan, succes met je helicoil.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joan #54903 15/04/11 02:26 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 127
N
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
N
Joined: Sep 2010
Posts: 127
Zo maar even speuren en dan dit meesterwerk aantreffen op het Forum.
Schitterend gedaan. Wat heb je daar een werk aan gehad.
Heb je dit ook in boekvorm?? dan zou ik het graag van je willen kopen. Alvast bedankt voor antwoorden
Vriendelijke groeten
Eric van Rijen
Niettehard.

Niettehard #54930 15/04/11 01:00 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Niettehard
Zo maar even speuren en dan dit meesterwerk aantreffen op het Forum.
Schitterend gedaan. Wat heb je daar een werk aan gehad.
Heb je dit ook in boekvorm?? dan zou ik het graag van je willen kopen. Alvast bedankt voor antwoorden
Vriendelijke groeten
Eric van Rijen
Niettehard.


Nee niet in boekvorm, is wel een keer een reactie geweest van iemnd of hij het verhaal over mocht nemen ( auteursrecht) om uit te geven. had ik geen probleem mee alleen nooit meer iets van gehoord


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #54931 15/04/11 01:08 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Tip voor jou Joan.
Boekje van maken.
Velen zullen er wat voor over hebben om dat naast je Solex te kunnen leggen, ik ook trouwens.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

John Meisters #54933 15/04/11 04:09 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Evenals ik! In boekvorm of digitaal. Met de E-Reader naast de Solex wink
En dat mag best wat kosten na zoveel werk!
Ziet een van de sponsors er geen brood in om de auteur eens te benaderen?


Groet, Tim
zeezout #54935 15/04/11 05:27 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: zeezout
Evenals ik! In boekvorm of digitaal. Met de E-Reader naast de Solex wink
En dat mag best wat kosten na zoveel werk!
Ziet een van de sponsors er geen brood in om de auteur eens te benaderen?


De auteur dat ben ik.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #54937 15/04/11 06:55 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: zeezout
Evenals ik! In boekvorm of digitaal. Met de E-Reader naast de Solex wink
En dat mag best wat kosten na zoveel werk!
Ziet een van de sponsors er geen brood in om de auteur eens te benaderen?


De auteur dat ben ik.

Dat weet ik natuurlijk Joan, maar ik vond auteur wel deftig klinken. Was als compliment bedoeld smile


Groet, Tim
Joan #54960 16/04/11 04:45 AM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Joan
whistle


Deel 12:

De kabel kan van de bougie genomen worden.
Detail: de kabel zit met een moertje vast en niet met die hoge bus die vaak meegeleverd wordt met een nieuwe bougie.
met die hoge bus kan er kortsluiting binnen in de kap ontstaan zeker als ook nog eens een niet origineel ( te lang) boutje wordt gebruikt om de kap aan zijn ophangbeugel vast te maken.




Ik heb nog een vraag over het plaatsen van de cilinderkop, bij elke solex 3800 die ik de kop eraf haal zit het anders, nu luid mijn vraag ???
Wat is de volgorde nu precies ???
( cilinderkop - ring - afstandsbus - motorlichter - kopbout )
( cilinderkop - afstandsbus - motorlichter - ring - kopbout )
( cilinderkop - ring - afstandsbus - motorlichter - ring - kopbout )
En ook welke ring dikte moet ik gebruiken, laat mij de juiste volgorde weten.

Groetjes Carl

carl #54967 16/04/11 05:23 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Multiple Choice ??

Ik kies voor optie : A ,kop , ring , bus , veer , bout.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #54972 16/04/11 05:47 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ik ga voor c
( cilinderkop - ring - afstandsbus - motorlichter - ring - kopbout )


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #54976 16/04/11 06:04 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
B is het goede antwoord.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #54977 16/04/11 06:09 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jammer, ik dacht goed te zitten


[Linked Image from jandelaat.nl]
Alfons_Amuse #54979 16/04/11 06:55 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Alfons1959
B is het goede antwoord.

Volgens mij moet er toch écht een ringetje onder het afstandsbusje zitten.


Vriendelijke groeten, Ad
Trommel #54981 16/04/11 07:35 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Helemaal mee eens !!
Maar mogelijk zitten de ringen al in de cilinderkop (vast).


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #54982 16/04/11 02:00 PM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Bedankt voor de antwoorden, maar nu weet ik nog niet precies wat wijsheid is.
Zelf heb ik het al op drie manieren gezien, vandaar mijn vraag.
Vanmiddag zal ik nog eens goed in de gaten van het kopje kijken, maar het lijkt mij stug dat er daar nog inzitten, maargoed eerst uitsluiten.

Waarschijnlijk komen er nog meerdere antwoorden, en de meesten monteren het meestal weer zodat het eraf is ge komen.

Nu eerst maar gaan werken.

Groetjes Carl

carl #54983 16/04/11 03:01 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: carl
Bedankt voor de antwoorden, maar nu weet ik nog niet precies wat wijsheid is.
Zelf heb ik het al op drie manieren gezien, vandaar mijn vraag.
Vanmiddag zal ik nog eens goed in de gaten van het kopje kijken, maar het lijkt mij stug dat er daar nog inzitten, maargoed eerst uitsluiten.

Waarschijnlijk komen er nog meerdere antwoorden, en de meesten monteren het meestal weer zodat het eraf is ge komen.

Nu eerst maar gaan werken.

Groetjes Carl

Carl ,de wijsheid is dat het beter is als er een ringetje onder het afstandsbusje zit.

http://www.solex.je/ In het midden van deze pagina staat een exploded vieuw (met ringetje)

In de bijlage hieronder zit geen ringetje.. shocked


Attached Images
17871-3880motor_exploview2[1].jpg (144.7 KB, 1519 downloads)
Last edited by trommel; 16/04/11 04:24 PM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joan #54984 17/04/11 12:39 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 127
N
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
N
Joined: Sep 2010
Posts: 127
Heb een boek gekocht van Solex.
Lees graag je antwoorden op dit forum! Even een vraag meteen maar aan jou.
Ik heb dus een volledig gerestaureerde solx OTO gekocht. Enorm blij mee!
Zit kenteken bij en is verzekerd. Alleen kan ik nergens een framenummer vinden. Kijk ik nu niet goed of zit dat nummer verborgen?
Wederom bedankt voor je antwoord!
Groeten
Eric

Niettehard #54989 17/04/11 01:07 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Niettehard
Heb een boek gekocht van Solex.
Lees graag je antwoorden op dit forum! Even een vraag meteen maar aan jou.
Ik heb dus een volledig gerestaureerde solx OTO gekocht. Enorm blij mee!
Zit kenteken bij en is verzekerd. Alleen kan ik nergens een framenummer vinden. Kijk ik nu niet goed of zit dat nummer verborgen?
Wederom bedankt voor je antwoord!
Groeten
Eric

Och ,ik zie nu dat je vraag aan Joan was ,heb voor m`n beurt geplaatst wink grin

Attached Images
Plaats frame-nummer -2.jpg (15.26 KB, 1882 downloads)
Motor en Frame nummers.jpg (81.57 KB, 1789 downloads)
Last edited by trommel; 17/04/11 01:59 AM.

Vriendelijke groeten, Ad
#54991 17/04/11 01:23 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Dirk
Volgens mij niet whistle

Écht wel.. wink


Vriendelijke groeten, Ad
Jan #55043 18/04/11 01:34 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
Ik ga voor c
( cilinderkop - ring - afstandsbus - motorlichter - ring - kopbout )


"A" is goed, er zijn minuscule ringetjes met een kleine buitendiameter die eerst het gat in gaan om het aluminium te steunen tegen uitbuiken.
"C" zou beter zijn maar solex is weer aan het minimaliseren geweest en daar kon een ringetje er echt niet af.
Kijk je naar de lengte van de bouten is dat ook maar net aan een extra ring scheelt je 1/1.2 gang draad in de kop dat je dan tekort komt
ook bij de alu luchtfilterkappen zitten er aan de voorkant twee U vormige opstandjes die maar net over de 9 mm koppen heen vallen, gebruik je daar ringen onder de kopbouten dan lift je meteen je filter voor de dikte van die ringen.
Nadeel van "geen ring" is dat de kop van de bout bij aandraaien nogal invreet op de motorlichterplaat.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #55044 18/04/11 02:24 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke, Ik zei B.
Andere zeiden A.
Andere zeggen C.
Joan (als ik je naam mag zeggen, geeft A en C, met goede motivatie en uitleg.
Zelf heb ik helemaal geen ringetje gebruikt. Mijn motivatie is, dan heb je 3 gangen meer schroefdraad in de cilinder zitten, en met zo'n JR cilindertje is dat alleen maar goed. Met een afgevlakt kopje zelfs 5 gangen meer schroefdraad. Zelf denk k dat bij sommige constructie de eigen motivatie de wijsheid is.
Heeft alles te mken met inzicht en gevoel.
Wel moet ik zeggen dat ik hier veel van mijn wijsheid heb verandert omdat het inzcht van de formleden voor mij waardevol zijn.

Zeker a.d.h. van Trommel zijn opmerkingen aan de hand van de afbeeldingen. Soms wel een ringetje en dan weer niet. Doet wel eens inzicht veranderen


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #55047 18/04/11 07:20 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
soms heb je geen keus en land je automatisch bij "A" omdat de kleine ringetjes zich helemaal in de kop vastvreten en er niet uit te krijgen zijn.
het valt pas echt op als er 1tje wel uitdonderd, een goed oplettende monteur ziet dan meteen dat de motorlichterplaat iets scheef komt ten opzichte van de kop.
Ook de al eerder geplaatste opmerking dat dan die erasmusbrugtoog ( om hem zo maar even te noemen) vastloopt tussen kop en motorlichtplaat is een teken dat er ringen missen want precies die 1.5 mm van de ringdikte nekt je dan de speling en zet die toog stevig vast.
bij andere (oudere) modellen waar je die toog niet hebt valt het neit op want daar zet je het luchtfilter vast aan het lange uitstekende M6 draadeind


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #55050 18/04/11 07:36 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan
soms heb je geen keus en land je automatisch bij "A" omdat de kleine ringetjes zich helemaal in de kop vastvreten en er niet uit te krijgen zijn.
het valt pas echt op als er 1tje wel uitdonderd, een goed oplettende monteur ziet dan meteen dat de motorlichterplaat iets scheef komt ten opzichte van de kop.
Ook de al eerder geplaatste opmerking dat dan die erasmusbrugtoog ( om hem zo maar even te noemen) vastloopt tussen kop en motorlichtplaat is een teken dat er ringen missen want precies die 1.5 mm van de ringdikte nekt je dan de speling en zet die toog stevig vast.
bij andere (oudere) modellen waar je die toog niet hebt valt het neit op want daar zet je het luchtfilter vast aan het lange uitstekende M6 draadeind


En ook daarbij zijn de ringen belangrijk anders heb je te weinig ruimte waardoor bij het "op de Haak" zetten van de motor (rol van de band) de decompressieklep ingedrukt wordt.
Bij de Peperbus is dat volgens mij ook de bedoeling geweest maar dat is wel eens lastig als je regelmatig moet stoppen en vervolgens het spul weer aan moet trappen .

De Slogan was toch "Fietsen Zonder Trappen" ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #55051 18/04/11 08:13 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Bij mijn solexen zaten er onder het afstandsbusje "speciale" opvulringetjes,geen revet of sluitring met zo`n bolle afgeronde kant maar totaal vlak.de dikte is 0,8mm.De buitendiameter is ook kleiner dan een normale ring De lengte van het afstandsbusje heb ik ergens op een expl.view gezien maar kan dat niet meer terugvinden.


Vriendelijke groeten, Ad
Trommel #55056 19/04/11 12:20 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het is wel jammer dat de documentatie letterlijk en figuurlijk nogal wazig is crazy


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
#55071 19/04/11 02:41 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Hrt ringentje n10361 hoort er wel degenlijk te zitten en is 1,5 m.m. dik , dan het busje dan de hefboomhouder dan een groot model sluitring dan de bout.
De grote sluitring is nodig om het luchtfilter op af te steunen daar deze anders niet goed vast te zetten is ,want het dunne pootje wat binnen in het steunvlak Zit is niet in staat om landurig het filter op de goede hoogte te houden,
Wil je het anders doen ,mij ook goed maar je kan anders het klepje niet goed afstellen.(sluiten).

#55074 19/04/11 03:01 AM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Iedereen bedankt voor de informatie, voor mij is het duidelijk de cilinder inclusief cilinderkop is gemonteerd.

Toch vindt ik het wel een onderwerp waar de discussie's flink tot stand kwamen.
Voor de meeste sleutelaars onder de forum leden is het monteren en demonteren van de cilinder een handeling waar niet meer over nagedacht moet worden.

Groetjes Carl

#55079 19/04/11 03:47 AM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: Dirk
Klopt Carlzoals ik al zei ik wist het ook niet zeker omdat ik ze nog nooit tegen ben gekomen,misschien omdat ik altijd opknappers opkoop waar al aan geknutselt is.


En dan is het weer leuk om de solex weer zo goed mogelijk in orde te krijgen zowel technische als motorische.
Zelf ben ik nu bezig aan een 3800 die qau frame en blok geheel gestript door elkaar in een paar dozen lag.
Deze was gestript door iemand die er later geen gat meer in zag en de solex daarom tekoop aanbood, de prijs was er naar laugh

Groetjes Carl

#55080 19/04/11 03:48 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Vond het een leuk onderwerp geworden, met dat ringetje. Zo van denk aan de erasmusbrug, aan de motorhaak dat hij nog past, indrukkende kopmateriaal enzzz.... Alles leerzaam. Bedankt jongens.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Trommel #55081 19/04/11 03:54 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 127
N
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
N
Joined: Sep 2010
Posts: 127
Ad
Nooit voor je beurt. elk antwoord is welkom!
bedankt voor je antwoord met fotos. Kan echter niets vinden op de aangegeven plek. Frame is glad. Heb er destijds wel een kenteken bij gekregen. Als ik maar geen gejatte solex heb aangeschaft. Moet ik me zorgen maken????
groet
Eric

Niettehard #55091 19/04/11 04:49 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Niettehard
Ad
Nooit voor je beurt. elk antwoord is welkom!
bedankt voor je antwoord met fotos. Kan echter niets vinden op de aangegeven plek. Frame is glad. Heb er destijds wel een kenteken bij gekregen. Als ik maar geen gejatte solex heb aangeschaft. Moet ik me zorgen maken????
groet
Eric


Rustigaan Niettehard , geen paniek .
Als het kenteken erbij zit met plaat ,dan zal het wel kloppen.

De komende dagen lekker in het zonnetje gaan rijden wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
#55097 19/04/11 05:22 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Dirk
Klopt Carlzoals ik al zei ik wist het ook niet zeker omdat ik ze nog nooit tegen ben gekomen,misschien omdat ik altijd opknappers opkoop waar al aan geknutselt is.

Ja dat zal het zijn Dirk whistle


Vriendelijke groeten, Ad
Trommel #55099 19/04/11 05:27 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
je kunt ook nog eens boven de standaard kijken, waar de fransen hun nummers hebben ingeslagen.

Soms worden de franse 2200 modellen als OTO opgeknapt.
Met stickertjes etc. lijken ze sprekend.

ik heb er ook zo een.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

#55102 19/04/11 05:58 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Hans
Het wordt morgen weer erg mooi weer cool

Abdij-weer wink


Vriendelijke groeten, Ad
Trommel #55106 19/04/11 12:54 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Hans
Het wordt morgen weer erg mooi weer cool

Abdij-weer wink

Polder "insectenhappen" weer.
Effe uitwaaien met de solex met JRT cylinder.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #55133 20/04/11 03:25 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
dus geen rode kopjes hans laugh laugh
groetjes pierre

Trommel #55135 20/04/11 03:29 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Hans
Het wordt morgen weer erg mooi weer cool

Abdij-weer wink


Bedoel je dit weer?

Attached Images
056_055_7.jpg (22.27 KB, 961 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #55137 20/04/11 03:37 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Alfons1959
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Hans
Het wordt morgen weer erg mooi weer cool

Abdij-weer wink


Bedoel je dit weer?

Ja dat bedoel ik Alfons, een heerlijk rustpunt daar grin

http://www.koningshoeven.nl/nl/abdij/bierbrouwerij.php

http://www.latrappe.nl/intro.asp

( deze berichtjes moeten eigenlijk bij "stamtafel "staan ,maar zolang het nog mag whistle )

Last edited by trommel; 20/04/11 03:43 AM.

Vriendelijke groeten, Ad
#55144 20/04/11 04:04 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja Hans die tijd komt er gelukkig weer.
Balletje, pintje, booke. Lekker.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joan #55145 20/04/11 04:06 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Hans
Het wordt morgen weer erg mooi weer cool

Abdij-weer wink

Polder "insectenhappen" weer.
Effe uitwaaien met de solex met JRT cylinder.

Had vandaag ook in de binnenweg een heel nest te pakkeen. Gatver.
Ja ook met de JRT cilinder.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
#55152 20/04/11 05:11 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Hans



Ook onze vaste aanlegplaats.

Bij de link van Hans, had ik geen geluid.

Deze wel
http://youtu.be/RP70-2NwrWY smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Alfons_Amuse #55160 20/04/11 01:03 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
Origineel bericht van: Joan
Polder "insectenhappen" weer.
Effe uitwaaien met de solex met JRT cylinder.

Had vandaag ook in de binnenweg een heel nest te pakkeen. Gatver.
Ja ook met de JRT cilinder.

Door de Polder, lekker rustig weer, voetjes op de treeplank, bolde lekker steeds 40+ af en toe een hik als er weer een wortel door het asfalt kwam.
de polder heeft dan in de schemer van die warme en koude plekken en dan bold hij soms net even wat harder.
aan het eind van de rit stond "MAX" (dat onthoudt die teller voor je ) op 43.1


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#55170 20/04/11 09:10 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Hans
Vandaag naar Nijmegen en door de Ooypolder weer naar huis.
Wat een straf met dit weer ,24 graden en bijna windstil,Bah grin

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ooijpolder


Gelukkig heb je nu een vlieg in je snor die je de hele nacht wakker houdt.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#55180 21/04/11 01:52 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
wanneer gaan we het weer over sleutelen hebben ?
Niemand even stiekem onderweg de bougie getrokken ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#55207 21/04/11 12:57 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Origineel bericht van: Hans
grin grin
De tandem gaat nu 35Kmh en trekt steeds beter.


Ga je zondag in Aarle-Rixtel niet te hard Hans ?
Ik heb geen opgevoerde hulpmotoren zodat ik je bij kan houden...


en je cyclemaster dan ??


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#55220 21/04/11 08:08 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Die is ook niet opgevoerd. Maar de Cyclemaster staat al een tijd op non-actief
Daar moet ik spaken voor hebben. Er zijn er 5 kapot uit het achterwiel.

De Nassetti zou nog wel kunnen, maar die heb ik vorig jaar al mee gehad. Ik wilde nu met de BFC gaan.


de rechte of de kromme spaken ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Trommel #56485 11/05/11 01:16 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 127
N
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
N
Joined: Sep 2010
Posts: 127
beste Ad,
Framenummer staat inderdaad vrijwel onleesbaar onderaan bij de standaard.
Op het kenteken staat dat het nummer bij het balhoofd moet staan.
Wat Nu. Heb ik een illegale solex??

Niettehard #81178 28/08/12 02:42 AM
Joined: Aug 2012
Posts: 10
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Aug 2012
Posts: 10
Bedankt voor dit topic, weer nuttige info opgedaan omtrent het luchtfiltergebeuren waar ik vragen over had confused .
En nu niet meer dus wink

Zepstep #122444 06/08/16 08:45 AM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Leuke topic, helaas zijn de foto's niet meer zichtbaar. Is dit op 1 of andere manier te verhelpen?

Foto's gevonden :-)
http://www.oldtimerbromfietsclub.nl/reparatie%20handleiding%20Solex%203800%20motor.pdf

Last edited by Ant_one; 07/08/16 12:19 PM.

solexliefhebbers.nl
Antoine #122460 08/08/16 08:04 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Ant_one
Leuke topic, helaas zijn de foto's niet meer zichtbaar. Is dit op 1 of andere manier te verhelpen?

Foto's gevonden :-)
http://www.oldtimerbromfietsclub.nl/reparatie%20handleiding%20Solex%203800%20motor.pdf

Ja , daar hebben ze van het verhaal een aardig overzicht gemaakt.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #122464 08/08/16 02:07 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Ant_one
Leuke topic, helaas zijn de foto's niet meer zichtbaar. Is dit op 1 of andere manier te verhelpen?

Foto's gevonden :-)
http://www.oldtimerbromfietsclub.nl/reparatie%20handleiding%20Solex%203800%20motor.pdf

Ja , daar hebben ze van het verhaal een aardig overzicht gemaakt.

Nog steeds een geweldig overzicht Joan.
En wat je zegt, "wat je nodig hebt is een schone werkbank"
maar...wat zie ik hier.. eek wink

Attached Images
uitlaat-2.jpg (67.73 KB, 964 downloads)

Vriendelijke groeten, Ad
Trommel #122466 08/08/16 03:35 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Ant_one
Leuke topic, helaas zijn de foto's niet meer zichtbaar. Is dit op 1 of andere manier te verhelpen?

Foto's gevonden :-)
http://www.oldtimerbromfietsclub.nl/reparatie%20handleiding%20Solex%203800%20motor.pdf

Ja , daar hebben ze van het verhaal een aardig overzicht gemaakt.

Nog steeds een geweldig overzicht Joan.
En wat je zegt, "wat je nodig hebt is een schone werkbank"
maar...wat zie ik hier.. eek wink

Klopt, ik heb meerdere stadia van sleutelen, en dat aan die uitlaten is: vijlen, zagen, boren, lassen en zo en dat stuift nogal, dat is dus absoluut niet te combineren met sleutelen aan een motorblok, dan maar beter een zootje: leg je er geen motorblok bij.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#122467 08/08/16 03:40 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Het zijn de spaken die NIET aan de kant van de tank zitten.

dat zijn dan de (bijna) rechte.
heb ze ooit voor mezelf gemaakt met een geleende spakendraad roller.
moet nog voor twee wielen spaken maken dan kunnen er best wel een paar bij.
spaken voor velgen 26 bij 1 1/2 zoals voor solex, zit dat er bij jou ook in ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #123166 26/09/16 08:22 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ik zag een goede tip voor de schakelaar van de verlichting, een extra draadje monteren naast het veertje. Nu ben ik al een tijdje bezig met de verlichting en krijg het niet aan de gang. Wat werkt...
* batterij tussen massa en schakelaar: beide lampen gaan branden.
* vanaf de schroef een draadje monteren naar de schakelaar: lampen gaan branden.

Wanneer ik het kapje met daarin de koplamp en schakelaar weer terug monteer zonder draadje blijft het donker. Conclusie: verbinding tussen schroef en schakelaar is niet goed. Heb je misschien een tip zodat dit wel een goede verbinding maakt?


solexliefhebbers.nl
Joan #123175 27/09/16 09:44 AM
Joined: May 2012
Posts: 89
R
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2012
Posts: 89
Originele prul schakelaar eruit, en zwarte tuimelschakelaar uit auto-industrie in de plaats. Veel werk uitgespaard en geen miserie meer met dit.


brom ze, Rudi
RudolfDH #123176 27/09/16 01:09 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Hoe kan ik de schakelaar het beste aan de schroef verbinden? Ik zat zelf te denken om de schroef te vervangen voor bv een m5 verse, zodat je met moertjes en kabelschoenen kunt werken of de schroef helemaal weglaten en de kabel die aan de spoel zit verlengen... Maar dan moet het vliegwiel eraf.


solexliefhebbers.nl
Antoine #123177 27/09/16 04:23 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Of een hele dikke kroonsteen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #123178 27/09/16 05:28 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: FFAnders
Of een hele dikke kroonsteen.

Goeie tip en wekt perfekt.
Zo heb ik het ook opgelost bij een motortje waarbij de strip van de schakelaar net langs de pen van de lichtspoel glijdt.
Dikke kroonsteen ontdoen van de isolatie en dan vastschroeven op die pen.


Groet, Tim
zeezout #123179 27/09/16 07:23 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Goedkoop en makkelijke tip, hier ga ik mee aan de gang. Ik ga eerst opzoek naar een schakelaar die niet opvalt.

Bedankt!


solexliefhebbers.nl
Joan #123180 27/09/16 08:23 PM
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Kunnen jullie hier een foto van maken? Dan wordt het mij iets duidelijker


Met vr. gr.
Onne
Page 2 of 3 1 2 3

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 29 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.299s Queries: 227 (0.156s) Memory: 1.9618 MB (Peak: 2.9759 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 09:33:30 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS