Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#49433 08/01/11 06:39 AM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Tussen mijn onderdelen lag een cilinder met daar in een vast zittende kamzuiger met drijfstang.
De vorige eigenaar heeft deze al geprobeerd om uit te boren dus de zuiger is al verloren.
Toch wil ik de cilinder en de drijfstang wel sparen als het kan.

Zelf heb ik al geprobeerd om de zuiger los te krijgen door in tespuiten met WD40 maar dit leverde niets op.
Verder heb ik geprobeerd om de cilinder te verwarmen maar de zuiger kwam niet los.
Nu heb ik de cilinder luchtdicht verpakt en laat deze een nacht in de diepvries liggen en ben dan van plan de cilinder te verwarmen en dan maar kijken of het lukt.

Wie-o-wie heeft er nog een ander idee ????

Groetjes Carl

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja Carl,
Lichtmetalen zuiger + gietijzeren cilinder + water, dat rot helemaal vast.
Heb ooit eens een schotel antenne klem, ook helemaal vast. Ongelofelijk hoe vast dat kan zitten.
Toen ik het eenmaal los had en wat olie was het zo soepel als wat.
Dat idee van in de vriezer en dan warm stoken lijkt mij wel wat.
Mijn oplossing is diesel olie erop. Diesel is enorm schraal en kruipt heel goed. Verschillende dingen ook zo los gekregen. Beter dan WD40.
Ach het proberen waard.
Succes maat.

Last edited by Alfons1959; 08/01/11 07:04 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Dan zou ik niet moeilijk doen Carl, Als er toch al een gat in zit, zet dan de zaag erin. Ook al raak je de cilinderwand, deze zal toch wel opnieuw geboord/gehoond moeten worden.

Bij wie heeft WD 40 wel ooit gewerkt, ben benieuwd.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Ik heb al meer zuigers los gekregen maar deze zit echt super vast.
Morgen ga ik kijken of het lukt deze los temaken door de cilinder te verwarmen als alles bevroren is.
Anders ga ik deze in de diesel leggen Alfons, goed idee.

Groetjes Carl

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
WD40 was oorspronkelijk een vochtwerend middel. 30 jaar terug moest ik dit op ontstekingen spuiten om ze vochtwerend te maken. Vind het vreemd dat het tegenwoordig een soort kruipolie is.
Echte kruipolie is echt beter.
Van Kroon Oil is echt de beste. (heb geen aandelen erin)

http://www.kroon-oil.com/nl/

Last edited by Alfons1959; 08/01/11 07:18 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
WD40 werkt meestal wel op vast zittende moeren, maar kennelijk niet bij vast zittende zuigers.
Morgen wel eens kijken hoe het gaat.

Groetjes Carl

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je beschikking hebt over een draaibank , zou ik de Kam van de zuiger afvlakken , vervolgens een pen of bus maken die 0,1mm kleiner is dan de cilinderboring en dan uitpersen.
Ieder garagebedrijfje heeft wel een hydrolisch persje wat je mag gebruiken.

En anders, wat Jan voorstelt : zagen !
Stukje verenband (voelermaat b.v 0,1mm) in de cylinder leggen zodat de zaag niet in het gietijzer komt.
Vooral bovenin ,0,2mm zaagsnede diep =0,4mm uitboren/honen .
Dat zijn al bijna 2 overmaten wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Alfons1959
WD40 was oorspronkelijk een vochtwerend middel. 30 jaar terug moest ik dit op ontstekingen spuiten om ze vochtwerend te maken. Vind het vreemd dat het tegenwoordig een soort kruipolie is.
Echte kruipolie is echt beter.
Van Kroon Oil is echt de beste. (heb geen aandelen erin)

http://www.kroon-oil.com/nl/



Daar ben ik naar op zoek, iets wat werkt.

Ga het proberen Alfons. smile


Last edited by Jan; 08/01/11 07:30 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: FFAnders
Als je beschikking hebt over een draaibank , zou ik de Kam van de zuiger afvlakken , vervolgens een pen of bus maken die 0,1mm kleiner is dan de cilinderboring en dan uitpersen.
Ieder garagebedrijfje heeft wel een hydrolisch persje wat je mag gebruiken.

En anders, wat Jan voorstelt : zagen !
Stukje verenband (voelermaat b.v 0,1mm) in de cylinder leggen zodat de zaag niet in het gietijzer komt.
Vooral bovenin ,0,2mm zaagsnede diep =0,4mm uitboren/honen .
Dat zijn al bijna 2 overmaten wink



Je moet natuurlijk wel met een beetje gevoel zagen, maar ik denk dat als je er "bijna" bent, dat dat genoeg is om hem eruit te drukken.

Pen erin en in de bankschroef, drukken!!!!!

Last edited by Jan; 08/01/11 07:31 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
In de diepvries en daarna de cilinder verwarmen zal helpen.
Ik heb laatst een spuitbus "schrik-olie" gehaald.
Werkt als kruipolie maar koelt ook plaatselijk af tot -30 graden
Is altijd te proberen, ik heb het nog niet nodig gehad dus ook geen ervaring mee.

Je zou daarmee de zuiger op het laatst nog kunnen laten schrikken.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

W
Willem61
Unregistered
Willem61
Unregistered
W
Als we toch aan het reclame maken zijn , ik gebruik altijd IMAL, dit spul word ook gebruikt bij de explosieve opruimingsdienst om de onsteking los te krijgen bij oude vliegtuigbommen en wel liters.
Handdoeken worden doordrengt met kruipolie en om de onsteken gewikkeld en nat gehouden met dit spul.

Breng de kruipolie ruim aan, maar pas op dat deze niet via een andere weg,weg kan lopen, dan alleen langs de wanden van de cilinder en de zuiger.
Laat dit alles gerust een hele nacht staan, haal dan de overtollige olie eraf en dan langzaam er uit proberen te persen.
Ga niet proberen de zuiger er uit te slaan, je beschadigt alleen alles, en dat is niet de bedoeling.

Attached Images
IMAL.jpg (7.01 KB, 967 downloads)
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
IMAL werkt perfect.
Als je dat niet hebt probeer dan COCA COLA , schijnt ook goed te werken wink


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2006
Posts: 487
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Oct 2006
Posts: 487
IMAL betekent, Ik Maak Alles Los
Echt waar


Groetjes Willy B.

Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Weten jullie wat Imal betekekent? Ik Maak Alles Los oud gezegde Wat ook kan helpen zuiger en cilinder goed warm maken en dan onder de koude kraan alleen op de cilinder hij krimpt dan ahw knijpt de zuiger iets, het werkt wel als in de fietsenwerkplaats een zadelpen vastgeroest zit Mvg Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Idd. IMAL is ook erg goed. Hebben we op school in de werkplaats.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Vanmiddag de cilinder uit de diepvries gehaald en in de bankschroef gezet onderspanning en daarna warmgemaakt en meer spanning op gezet maar zonder resultaat.

Om plus/minus 15.30 ingespoten met IMAL omgeweest bij Formido, nu even afwacht wat het doet ik ben benieuwd.
Volgens opschrift werkt dit binnen tien minuten.

Groetjes Carl

W
Willem61
Unregistered
Willem61
Unregistered
W
Laat het gewoon een nacht staan, dat geeft het beste resultaat.
Af en toe weer wat aanbrengen, hoe meer hoe beter en zorgen dat het niet weg kan lopen.

Op mijn werk tijdje terug een scooter cilinder die 15 jaar stil gestaan had ook op deze manier los gekregen, koste wel wat kracht maar er was niets beschadigt, nieuwe zuiger veren erin en hij loopt weer als een ...........scooter.

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Willem ik zal je raad opvolgen maar heb er geen geloof meer in dat de cilinder bespaard blijft maar ik moet de drijfstang er uit hebben.
Ik ga alvast maar eens uitkijken naar een solex cilinder met kamzuiger in iedergeval als ik een keer naar een beurs ga.
Zo vast als deze zit heb ik nog niet mee gemaakt, heb een keer een 2200 gedaan en een poosje terug een mobylette maar dit spant de kroon, maargoed dit houdt het spannend.

Groetjes Carl

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Kom op Carl!
Een echte Zeeuw die het opgeeft? smile Geloof ik niks van.
Was afgelopen zomer in 's Heer Arendskerke bij het ringsteken en als ik toen die koppen zag. grin
Luctor et Emergo man! wink


Groet, Tim
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: zeezout
Kom op Carl!
Een echte Zeeuw die het opgeeft? smile Geloof ik niks van.
Was afgelopen zomer in 's Heer Arendskerke bij het ringsteken en als ik toen die koppen zag. grin
Luctor et Emergo man! wink


Hééél erg vrij vertaald : de zaag erin
En als je een beetje oplet dan heb je een cilinder én een drijfstang wink
Zuigertjes zijn er ook nog (nieuw en gebruikt)


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Hee Carl, geef de moed niet op!
Mocht het echt niet lukken, ik heb nog een cilinder met 3 gaten voor de cilinderkop, zo een zoek je toch?
Dus de backup heb je alvast.
Kamzuiger heb ik ook nog nieuw liggen.
Ik verkoop niks maar voor trouwe forumleden maak ik altijd een uitzondering.

Evengoed je best blijven doen hè, misschien is zagen de enige optie
(de zuiger kun je sowieso vergeten).
Probeer de cilinder te redden. Succes.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Hans
Das een goeie Tim hij moet gewoon die cilinder bij het ringsteken er tussen hangen laugh wink


Ja , en met een beetje mazzel valt de zuiger er zo uit.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ik weet nog dat de zuiger in mijn Mosquito-blok ook vast zat.
Heb toen de cilinder op de bankschroef vrij gezet, zodat de zuiger kon zakken. Een nauw passend pijpje op de zuiger gezet.
Toen een schaar-krik van een auto erop, en toen een balkje op maat gezaagd tussen plafond en krik. Toen de krik uitgedraaid tot er beweging kwam. En als het zaakje een beetje beweegt, dan kan men een oplosmiddel gebruiken.

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: zeezout
Kom op Carl!
Een echte Zeeuw die het opgeeft? smile Geloof ik niks van.
Was afgelopen zomer in 's Heer Arendskerke bij het ringsteken en als ik toen die koppen zag. grin
Luctor et Emergo man! wink


Opgeven doe ik het niet hoor Tim, vanavond weer goed met IMAL ingespoten en wie weet komt het toch wel los.
Zelf zeg ik meestal moed verloren is alles verloren.
Nu lees ik dat je in 's Heer Arendskerke bent geweest dat is voor mij nog geen 3 kilometer dus heel dicht in de buurt.

Groetjes Carl

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Mooi om tehoren John dat je nog een cilinder hebt en die eventueel wel wil verkopen.
Ik probeer de cilinder in iedergeval teredden maar aan de bovenzijde was al een stukje van de bovensterand afgebrokkeld ik denk door de vorige eigennaar of misschien wel door transport in de door waarin alles zat.
Het gaat hier om een cilinder met vier gaten om de cilinderkop te bevestiggen.
Na het verwijderen van de zuiger ( ik ga ervan uit dat het lukt ga ik de schade opnemen en kijken wat ik ermee kan )

Morgen komt er niet veel van denk ik ( 's morgens om een motor voor een kennis naar Belgié en 's middags een verjaardag

Groetjes Carl

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Cilinders met 4 gaten voor de cilinderkop heb ik ook, veel verschillende types.
Hopelijk heb je er geen nodig.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Heren, heren wat zijn julie allemaal kort van memorie.

Ik heb al zo vaak uitgelegd dat zaken als in de vriezer leggen en warmstoken echt niet helpt voor een zuiger cylinder kombinatie.

Daar zitten de materialen namelijk verkeerd om.
het aluminium is het materiaal dat het meest uitzet, in principe zou dus een vriezer wel kunnen helpen maar dan ga je maar naar min 180 of zo iets.


Het credo was: goed warmstoken en dan bedoel ik ook echt warm, de rook moet ervan af komen, dan zet de zuiger zoveel meer uit dan de cylinder dan moet hij wel "stuiken" ( in elkaar geperst worden door de sterkere cylinder).
na afkoelen wordt hij door zijn krimp dan weer kleiner dan hij ooit was en zou zichzelf zo los moeten krimpen.
eventueel maximaal tot 3 keer herhalen en dan pas met blokjes hout en druk stangen de zuiger eruit drukken.
na dat stoken ( eventueel al tijdens het afkoelen) al die wondermiddeltjes gebruiken ( niet roken tijdens het aanbrengen anders vliegt je schuur in de brand)
Nooit slaan want dan smeed je hem juist grotere en dus vaster.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan
Heren, heren wat zijn julie allemaal kort van memorie.

Het credo was: goed warmstoken en dan bedoel ik ook echt warm, de rook moet ervan af komen,............eventueel maximaal tot 3 keer herhalen en dan pas met blokjes hout en druk stangen de zuiger eruit drukken.........
Nooit slaan want dan smeed je hem juist grotere en dus vaster.


(FF ingekort)

Loop je dan niet het risico dat de cilinder onrond wordt??

De zaag erin , de zuiger is toch al lek en je houdt de drijfstang heel ..

Last edited by FFAnders; 11/01/11 08:00 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Om te voorkomen dat voortaan iedereen maar meteen de zaag erin zet.

Ik heb al heel wat zeer oude vastgerotte combinaties weer weten te redden en niet alleen van solex maar ook van machientjes waar echt geen schroef meer voor te krijgen is en dan word je vanzelf wel voorzichtig.
Ook vastgebakken zuigerveren krijg ik 9 van de 10 keer weer gangbaar


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Ik heb gewoon hele dure fietsen op deze manier weer van de schroothoop gered met verwarmen en laten schrikken met een koude lap heet maken koude lap om de zitbuis zadelpen (alu) weer los.MvgrHans Welp


gr Hans Welp
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Deze techniek kende ik nog niet. Bedankt voor het idee.
smile


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
H
HansM
Unregistered
HansM
Unregistered
H
Hallo,
Gisteren een zuiger uit een cilinder gehaald (3800 blok) volgens de "Joan methode", de cilinder zat volledig vastgerrot echter:stoken, afkoelen en uitdrukken, een fluitje van een cent! De zuiger kan weg, ik denk dat ik de cilinder wel kan laten opknappen. Wat mij verder opvalt aan de zuiger is dat de wand erg dun is, ongeveer 1.5 mm, is dit normaal? Is dit soort zuigers nog leverbaar?
Vandaag geprobeerd om de koppeling te demonteren echter ik krijg de moer niet los, vliegwiel terug gemonteerd maar dan past mijn ringsleutel niet meer en met een steeksleutel durf ik het niet te doen, heeft iemand een tip om de moer op een andere manier los te krijgen?

groetjes
Hans

Attached Images
solex.jpg (68.01 KB, 1547 downloads)
cilinder.jpg (189.93 KB, 1548 downloads)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
dit lijkt mij een normale zuiger, die kun je bij de sponsoren kopen. maar als je de cilinder laat honen heb je een overmaat nodig, even opletten dus.

met een zeskante pijpsleutel (bougiesleutel) zou je de moer los moeten krijgen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Heb je wel geluk gehad Hans, denk ik.
Zelf ben ik er nog niet verder mee omdat ik geen tijd gehad heb.
Nu heb ik de cilinder zeker al 10 keer ingespoten met IMAL, komend weekend zal het uitkomen hoe het zit, nog vast of los.

Groetjes Carl

W
Willem61
Unregistered
Willem61
Unregistered
W
Ben benieuwd of het gaat lukken, maar niet gaan slaan, met een blok hout of aluminium staaf de zuiger eruit drukken/persen.
Met slaan gaat die alleen maar vaster zitten en beschadig je de boel alleen maar.

Attached Images
succes.gif (9.24 KB, 686 downloads)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: carl
, komend weekend zal het uitkomen hoe het zit, nog vast of los.
Groetjes Carl

Vast en zeker !


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
W
Willem61
Unregistered
Willem61
Unregistered
W
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: carl
, komend weekend zal het uitkomen hoe het zit, nog vast of los.
Groetjes Carl

Vast en zeker !


Neeeee, Los en zeker ! laugh

H
HansM
Unregistered
HansM
Unregistered
H
Onze zuiderburen zeggen: zeker en vast. Maar Carl volgens mij lukt het jou wel om e.e.a. los te maken. In ieder geval flink stoken.
Vandaag heb ik de rest van de motor gedemonteerd, alles zat muurvast! Uiteindelijk wel gelukt, zal nu kontakt opnemen met een sponsor voor de vervangingsdelen en hopelijk "loopt" hij binnenkort weer. Succes met jouw poging!

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Vanmiddag alles nogmaals geprobeerd om de zuiger los te krijgen.
IMAL heb ik dagelijks er op gespoten, maar helaas zonder effect.
Vanmiddag tot vier keer warm gestookt en aflaten koelen maar de zuiger gaf geen krimp.
Daarna de zuiger langs de binnenzijde gevijld totdat deze over het grootste gedeelt bijna door gevijld was, toen heb ik via de inlaat spoelpoort open geboord zodat deze zwakker werd.
Daarna de cilinder verwarmd en in de bankschroef onderspanning gezet en beetje bij beetje kwam er beweging in en eruit geperst.
Wat betreft de cilinder deze ( was ) voordat ik eraan begon al beschadigd aan de bovenste rand maargoed ik zal het weleens aan iemand vragen die cilinders kan honen of deze nog teredden is ( als dit niet zo is dan mag ik een beroep doen aan John dit heeft hij aangeboden ).

Maargoed het is toch gelukt maar niet van harte, maar de drijfstang is in iedergeval nog heel en onbeschadigd.

Bedankt voor alle adviezen, groetjes Carl

W
Willem61
Unregistered
Willem61
Unregistered
W
Jammer Carl, frown had goede hoop dat het wel zou lukken.
Maar je hebt weer iets geleerd, en zoals de Duitser hier bij ons zeggen, Erfahrung macht den Meister. wink

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: ghostrider
Was het niet: Übung macht der Meister ?

Als je een kamzuiger hebt dan wens ik je veel succes om een overmaat te pakken te krijgen..


Marcel van de Ven /Solex limburg heeft er volgens mij nog een paar wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: hanswelp
Ik heb gewoon hele dure fietsen op deze manier weer van de schroothoop gered met verwarmen en laten schrikken met een koude lap heet maken koude lap om de zitbuis zadelpen (alu) weer los.MvgrHans Welp


Goede tip Hans Welp!! laugh
Mijn stuur zat enorm vast in mijn frame, en heb jou methode toegepast is los is het stuur nu kan ik weer verder met mijn solex frame.

Groetjes Carl

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: carl
Vanmiddag alles nogmaals geprobeerd om de zuiger los te krijgen.
IMAL heb ik dagelijks er op gespoten, maar helaas zonder effect.
Vanmiddag tot vier keer warm gestookt en aflaten koelen maar de zuiger gaf geen krimp.


Jammer dat je het zelf hebt doorgezet om hem eruit te halen.
Als je weet dat het kan en het lukt je alsnog niet, had er dan mee gestopt en hem opgestuurd.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Vandaag op het werk er met een klant overgehad. Als de zuiger boven de spoelpoorten vastzit, dan is er nog een tip. Is wel niet zo eenvoudig maar..., eerst een vetsmeernippel vastlassen op de schroefdraad van een oude bougie. Dan kan je de verbrandingsruimte vol pompen met vet en kan het zaakje losgaan. Gewoon een tip.

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Dat zou misschien nog niet zo'n slecht idee zijn, maar in mijn geval kon dat niet want de zuiger zat net vast halverwege de spoelpoorten.
Maar deze is er nu toch uit en de wand ziet er nog redelijk uit alleen is er een stukje aan de bovenzijde van de rand af ( dit was al voor ik er aan begon )
Eerst de rest van het blok maar eens bekijken en de cilinder moet een keer nagekeken worden door iemand die deze honen kan.

Groetjes Carl

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Overigens lopen deze blokjes ook uitestekend met een moderne zuiger en cylinder, kun je vast rijden terwijl je een kamzuiger zoekt.
Ik zal eens kijken of kamzuigers van een Johnson 2 cylinder buitenboord motor passen.

Verder: als het weer zover komt dat er een zuiger vast zit: je hebt altijd dat de wand waar de zuiger niet zit ook al wat aan geroest is. Het is niet handig om daar de zuiger door en overheen te moeten drukken, dus dit altijd van te voren schoonmaken, ik doe dat door licht te schrappen met een scalpelmesje , stukje gereedschap en handigheid dat ik nog uit de tekenkamertijd heb onthouden daar schrapten we foute lijnen mee weg op de calques. heel handig voor allerlei toepassingen als je ermee weet om te gaan ( sommigen kregen steeds de brokken mes in hun vel)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja leuk om te proberen met die Johnson zuiger. Dit wordt dan de eerste Johnlex in Nederland.
Zijn er nog wel eens andere dingen geprobeerd met een Solex en andere merken?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
Zijn er nog wel eens andere dingen geprobeerd met een Solex en andere merken?

Te veel om op te noemen.
oa Garelli en Yamaha zuigers, Puch maxi drijfstangen, peugeot en Bosch ontstekingen, Tomos Koppelingen en dat zijn zo maar een paar dingen die je niet ziet, dan zijn er nog legio dingen die je wel ziet, kijk maar eens op de foto paginas bij de specials


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja, ha, geweldig allemaal dat de hobbyisten dat allemaal bouwen. Lekker bezig zijn met mogelijkheden. Zelf heb ik maar 1 Ototje. Later zeker meer en meer tijd om te hobbyen.
MMMhhh turbo lijkt me wel wat of NOS erop.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
turbo en NOS niet zo heel effectief op dit soort tweetakten.
bij een goed gebouwde zie je soms cylinder en kop al als een raket gelanceerd worden.

Als je wilt experimenteren pak dan een tomos ( ook beuh) of een puch maxi


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Klopt Joan, heb wel eens op youtube filmpjes gezien van een brommertje met een grote turbo erop, laten we zeggen dat hij even heel goed en hard liep.

Last edited by Alfons1959; 20/01/11 02:55 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
grin grin

Ja , de Peperstrooier heeft er nog een pukkel bovenop

Last edited by FFAnders; 20/01/11 06:28 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
carl Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: Spoetnik
Zo kan je het makkelijkst een vaste zuiger verwijderen, cilinder goed verwarmen en dan uitdrukken.


Zo makkelijk als je het schrijft, zo makkelijk werkt het in de praktijk niet.
Als je het topic goed hebt gelezen dan weet je wat ik er aan gedaan heb.

Groetjes Carl

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Spoetnik
Zo kan je het makkelijkst een vaste zuiger verwijderen, cilinder goed verwarmen en dan uitdrukken.


Goeie oplossing Spoetnik, zo krimpt de zuiger meer, Friesland weet nog wel eens wat.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Spoetnik
Zo kan je het makkelijkst een vaste zuiger verwijderen, cilinder goed verwarmen en dan uitdrukken.


het is wel de bedoeling dat de zuiger herbruikbaar blijft.

en warm uitdrukken van een aluminium zuiger uit een gietijzeren cylinder werkt contra productief.
Dat eerst opwarmen is juist om de zuiger te laten "STUIKEN" zodat hij kleiner is als hij weer koud is geworden en dan iets los krimpt.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
Ja leuk om te proberen met die Johnson zuiger. Dit wordt dan de eerste Johnlex in Nederland.
Zijn er nog wel eens andere dingen geprobeerd met een Solex en andere merken?



Ik heb gekeken en het kan passen, de kam is mooier en extremer dan op een solex, wil deze in de kop passen dan dient er iets een plaat onder de cylinder te komen en de kam iets asmaller maken. de zuiger is ook iets groter dus Honen van de cylinder ( was toch al het plan) moet plaatsvinden.
Het small end dient een verloopbus te krijgen want de pen van een Johnson is veel dunner en uiteraard een gat in de zuiger voor de overstroompoorten.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
En wat is dan het doel van het aanpassen van zuiger en cilinder ?
Wat zijn de voordelen t.o.v een Solex kamzuiger ?


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
En wat is dan het doel van het aanpassen van zuiger en cilinder ?
Wat zijn de voordelen t.o.v een Solex kamzuiger ?


Dat deze Johnson zuigers nog wel te krijgen zijn.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Oh , ik heb afgelopen jaar nog nieuwe kunnen kopen , ze zijn er nog wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
bij wie Ronald? of toevallig oude voorraad tegen het lijf gelopen?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik weet niet waar jullie je onderdelen halen of zoeken , maar ik bestel ze waar ze het hebben wink

In dit geval : kamzuigers en 24" velgen :

http://www.solex-onderdelen-limburg.nl/catalogsearch/result/?q=kamzuiger .

Bij jou in de regio John wink

B.de w. Die website loopt hier van geen kanten , supertraag of helemaal niet openen crazy


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wel voor de Peperbus wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
ik heb ze zelf niet nodig, ik wist niet dat je ze nieuw nog kon krijgen.
overmaat zal zeker een probleem zijn ja.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hoi Joan,
Hoeveel groter zijn deze zuigers dan.
Ik heb gegevens dat de cilinder 39,5 is en de zuiger 39,35.
Toch best wel een groot verschil in waarden. 3 x zoveel speling dan bij auto's bijvoorbeeld.


Last edited by Alfons1959; 22/01/11 08:41 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Jullie hebben gelijk , de kamzuigermaten gaan maar tot 39,46mm . sick
Kortom :"zunig" zijn op de cilinders wink .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Hans
Mijn overmaatskamzuigertje kwam van Lierop wink


ja Piet heeft giga veel, maar die overmaatjes kamzuigers zijn wel héél zeldzaam.
Je bent een ontzettende bofkont, Hans wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Piet van Lierop schijnt ze te hebben, ik denk dat Peter ze daar ook haald

06-51088248


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Of anders een PM-etje naar Ghostrider sturen,die weet ook veel adresjes. wink


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
wat me opvalt is dat iedereen altijd maar probeert de cylinder te redden door de zuiger te verpesten. Cylinders zijn er meestal zat.
wanneer komen de mensen die zeggen "Ik wil die zuiger" en dan de zaag zetten in de cylinder en ze op twee plekken tegenover elkaar overlangs doorzagen ( bijna) en dan openbreken met een wig.
soms zijn cylinders zo [censored] dat zelfs met de beste overmaat hij niet meer te redden is



Overigens niet mijn aanpak, ondanks alle tegen gestelde adviezen blijf ik wel proberen alle twee te redden en meestal lukt me dat.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 62 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.095s Queries: 157 (0.039s) Memory: 1.5932 MB (Peak: 2.3026 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-25 21:25:04 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS