Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#44677 05/09/10 04:38 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik heb een aantal tankjes laten verzinken, ze moeten nog inelkaar gesoldeerd worden, iemand dit vaker gedaan?

Ik wil ook nog een aantal zelf vertinnen aan de binnenkant, eerst zoutzuren en dan tin laten vloeien, iemant dit ook al vaker gedaan.

Foto is niet zo duidelijk maar ze zien er goed uit, binnen en buiten kant mooi verzinkt.

Attached Images
Tankjes.jpg (66.08 KB, 942 downloads)

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Grof?? hoe bedoel je, ze zijn elektrolytisch verzinkt dus een dun laagje, zo zijn ze ook vanaf de fabriek vroeger.

Last edited by Roelof; 05/09/10 04:52 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Dat kan niet dan smelten alle solderingen.
Laat jij nooit boutjes moertjes enz. opnieuw trommelverzinken


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Paar weken geleden was Jan Vennix hier, en kregen we het ook over het vertinnen van tankjes.
Jan had een goed idee, "Castolin" deze firma leverd kant en klaar spul. Dus een vloeimiddel met daar tin in. Ik heb het gelijk besteld, en werkt fantastisch, je smeert het papje in je tank, maak het warm en klaar, om een mooi resultaat even met een doekje doorvrijven. Het potje is nu niet hier, maar volgens mij moet je vragen naar "castotin 1"
http://www.castolin.nl/wCastolin_nl/products/brazing.php?navid=14

Was weer een goede tip van Jan Vennix

Last edited by Jan; 05/09/10 07:44 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Ik heb een aantal tankjes laten verzinken, ze moeten nog inelkaar gesoldeerd worden, iemand dit vaker gedaan?

Ik wil ook nog een aantal zelf vertinnen aan de binnenkant, eerst zoutzuren en dan tin laten vloeien, iemant dit ook al vaker gedaan.

Foto is niet zo duidelijk maar ze zien er goed uit, binnen en buiten kant mooi verzinkt.


Vroeger wel een zinke dakgoot gesoldeerd, maar dat ging toen met zoutzuur als vloeimiddel.
misschien heeft bovengenoemde firma daar ook een oplossing voor, informeren Roelof.

Last edited by Jan; 05/09/10 05:38 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik neem aan Jan dat je de tankjes eerst uitelkaar hebt gehaald en dan vertinnen.

Hoe heb je ze ontroest


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Roelof
Ik heb een aantal tankjes laten verzinken, ze moeten nog inelkaar gesoldeerd worden, iemand dit vaker gedaan?

Ik wil ook nog een aantal zelf vertinnen aan de binnenkant, eerst zoutzuren en dan tin laten vloeien, iemant dit ook al vaker gedaan.

Foto is niet zo duidelijk maar ze zien er goed uit, binnen en buiten kant mooi verzinkt.


Vroeger wel een zinke dakgoot gesoldeerd, maar dat ging toen met zoutzuur als vloeimiddel.
misschien heeft bovengenoemde firma daar ook een oplossing voor, informeren Roelof.


Zoutzuur gaat prima, ook om de tank te ontroesten, laat je het daarna even staan kan je er bij blijven staan dat het weer gaat roesten, nou heb ik gehoord dat je dat kan tegen gaan door gootsteen ontstopper(caustiksoda) te mengen met water en daar gelijk de tankjes in te dompelen????


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
Paar weken geleden was Jan Vennix hier, en kregen we het ook over het vertinnen van tankjes.
Jan had een goed idee, "Castolin" deze firma leverd kant en klaar spul. Dus een vloeimiddel met daar tin in. Ik heb het gelijk besteld, en werkt fantastisch, je smeert het papje in je tank, maar het warm en klaar, om een mooi resultaat even met een doekje doorvrijven. Het potje is nu niet hier, maar volgens mij moet je vragen naar "castotin 1"
http://www.castolin.nl/wCastolin_nl/products/brazing.php?navid=14

Was weer een goede tip van Jan Vennix


Lijkt niet verkeerd, bedankt voor de tip, wat zijn het wonderdokters die jannen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Ik neem aan Jan dat je de tankjes eerst uitelkaar hebt gehaald en dan vertinnen.

Hoe heb je ze ontroest


Klopt Roelof, eerst open maken, dat straal ik ze (glasparel) alle verbindingen lipjes doe ik dan hardsolderen met zilver. Zeker de aftapplug onder. Dan vertinnen en het zaakje weer in elkaar.

Heb je daar allemaal geen zin, maak hem dan zo schoon mogelijk en doe er "tankcure" in.
Een coating waar we ook goede ervaringen mee hebben. Er is ook een "oplossing" voor, dus mocht je je bedenken, kan het spul er ook weer uit. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Roelof
Ik heb een aantal tankjes laten verzinken, ze moeten nog inelkaar gesoldeerd worden, iemand dit vaker gedaan?

Ik wil ook nog een aantal zelf vertinnen aan de binnenkant, eerst zoutzuren en dan tin laten vloeien, iemant dit ook al vaker gedaan.

Foto is niet zo duidelijk maar ze zien er goed uit, binnen en buiten kant mooi verzinkt.


Vroeger wel een zinke dakgoot gesoldeerd, maar dat ging toen met zoutzuur als vloeimiddel.
misschien heeft bovengenoemde firma daar ook een oplossing voor, informeren Roelof.


Zoutzuur gaat prima, ook om de tank te ontroesten, laat je het daarna even staan kan je er bij blijven staan dat het weer gaat roesten, nou heb ik gehoord dat je dat kan tegen gaan door gootsteen ontstopper(caustiksoda) te mengen met water en daar gelijk de tankjes in te dompelen????


dat geloof ik niet maar ben geen chemicus "caustiksoda" is "loog" ken je dat??? Niet aanraken, alles lost erin op.
Maak of koop nou een straalkastje, en niet allemaal met die chemische troep.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Straalkast heb ik dat weet je en is de beste aanschaf ooit.

Tank cuore ben ik helemaal klaar mee, de tankjes die ik 4- 5 jaar geleden heb gedaan komen allemaal terug, er zit zoveel rommel in de hedendaagse benzine die tast zelfs epoxy aan, hele stukken trekken krom en springen los daarom probeer ik nu te verzinken of vertinnen.

Last edited by Roelof; 05/09/10 06:51 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Roelof
Ik heb een aantal tankjes laten verzinken, ze moeten nog inelkaar gesoldeerd worden, iemand dit vaker gedaan?

Ik wil ook nog een aantal zelf vertinnen aan de binnenkant, eerst zoutzuren en dan tin laten vloeien, iemant dit ook al vaker gedaan.

Foto is niet zo duidelijk maar ze zien er goed uit, binnen en buiten kant mooi verzinkt.


Vroeger wel een zinke dakgoot gesoldeerd, maar dat ging toen met zoutzuur als vloeimiddel.
misschien heeft bovengenoemde firma daar ook een oplossing voor, informeren Roelof.


Zoutzuur gaat prima, ook om de tank te ontroesten, laat je het daarna even staan kan je er bij blijven staan dat het weer gaat roesten, nou heb ik gehoord dat je dat kan tegen gaan door gootsteen ontstopper(caustiksoda) te mengen met water en daar gelijk de tankjes in te dompelen????


dat geloof ik niet maar ben geen chemicus "caustiksoda" is "loog" ken je dat??? Niet aanraken, alles lost erin op.
Maak of koop nou een straalkastje, en niet allemaal met die chemische troep.


Het berijf waar ik mijn spullen laat trommelverzinken hebben een dompelbad na het zoutzuren met koustiksoda oplossing, volgens hun is het wel een beetje anders als in de winkel.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Straalkast heb ik dat weet je en is de beste aanschaf ooit.

Tank cuore ben ik helemaal klaar mee, de tankjes die ik 4- 5 jaar geleden heb gedaan komen allemaal terug, er zit zoveel rommel in de hedendaagse benzine die tast zelfs epoxy aan, hele stukken trekken krom en springen los.



Deze brandstof tegenwoordig is niet meer wat het geweest is, klopt!!!

ik weet dat jij dat niet kan verkopen aan je klanten, maar met "aspen" heb je er weer geen last van.

Vertinnen blijft het beste. smile

Last edited by Jan; 05/09/10 06:53 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
ASpen in een oto zal prima gaan maar een oude 3800 waar nu de kering van dicht is gaat dan lekken, heb ik weer eens wat geadviseerd grin

Last edited by Roelof; 05/09/10 06:54 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
ASpen in een oto zal prima gaan maar een oude 3800 waar nu de kering van dicht is gaat dan lekken, heb ik weer eens wat geadviseerd grin


Dat zou kunnen Roelof, de kunstof tankdop gaat ook weer gewoon passen.
We rijden nu met een "normale" echte olie kering in de oto, maar wel op aspen laten dan, als je gaat schakelen tussen de brandstoffen gaat het weer niet goed.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Interesant, hoe heb je die kering in een oto gevogeld?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
het carter van de solex is van zamak, Peter vennix heeft al meerdere keren geroepen dat het een zooi is, ik dacht valt wel mee, maar hij heeft gelijk!!!!!

Het spul blijft "werken". Zo ook het hooftlager, het zamak zet behoorlijk uit, terwijl je lager daar niet helemaal in mee gaat, snap je??? bij een normaal blokje gaat het allemaal nog wel, maar we zijn ze ook aan het opvoeren, dan komen er problemen. Je hoor het, een mechanisch rotgeluid gaat er uit je blokje komen.

Rotax had dat vroeger ook, en hebben het opgelost door er een kuntstof ring om het lager te zetten, deze vangt het op.

om nu ook een behoorlijke afdichtng te krijgen, hebben we het carter uitgekotterd tot 30 mm, je houd dan een materiaal dikte van 4,5 over, laten ze nu daar precies een echte kering voor hebben.

ik heb er deze week een paar uur mee gereden, en het blokje is muistil, en de afdichting is in orde.

Zie foto's

Attached Images
kuntsof-ring.jpg (52.67 KB, 571 downloads)
kering.jpg (55.95 KB, 413 downloads)
kering1.jpg (56.22 KB, 422 downloads)
Last edited by Jan; 05/09/10 08:02 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Jantje jantje toch, jij blijft toch ook aan de gang met je verbeteringen /veranderingen.


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Het beste is om het een beetje standaard te houden Frank.
Maar we hebben hier van die figuren die harder willen (ook ik) en dan val je van de ene sloot in de andere, en dan moet je wat. smile

Last edited by Jan; 05/09/10 07:43 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
klopt Jan , maar het blijft leuk om het allemaal te volgen. laugh


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Heel mooi, wat je allemaal kan doen als je de machines er voor hebt, ik zal toch eens kijken naar een 4 klauw voor mijn draaibank dan kan ik ook een carter inspannen, ik ben ook al aan het experim. geweest met de afdichting, een hele dunne o ring op de krukas en bus in de carterhals, ben toch bang dat dit niet lang houd door de konstante wrijving.

Die kering vind ik een prachtige oplossing, weer wat geleerd.


Last edited by Roelof; 05/09/10 04:19 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ik denk dat het een hele goede oplossing Dirk, ik heb wel een kleiner lager genomen, normaal 17x40x12 (6303) nu 17x35x10 (6003)

Dat kunstof blijft strak zitten, het is met een warm carter erin geperst, werkt als een schokdemper.

Met dit lager heb je wel het probleem dat je de originele afdichting niet kan gebruiken, de binnenring is te klein.

Dan moet je dus het carter achter het lager op 30 mm uitkotteren, en een kering gebruiken.

Het blokje is met een maatje mee, en zal binnenkorte tijd veel km's gaan maken. Dan maken we weer open en gaan kijken hoe of wat.
Ik laat het weten, mocht het niet goed werken.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik heb nu een klein half jaar geleden mijn krukaslager vast gezet met 2K epoxy lijm voor aluminium, hij zit nog steeds goed vast en maakt geen lawaai, de afgelopen paar maanden nog een stuk of 4 solexen op deze manier het lager vast gezet en die lopen ook nog steeds mooi stil, het is een probeersel en de tijd zal het leren.

Die kering van jou Jan vind ik zeer ingenieus, als je nu ook nog een groef maakt in de krukas waar een dunne o-ring in past op de plaats waar de afstandbus in de carterhals overheen schuift heb je een bijna 100% goede carterafdichting.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Roelof, dan heb je er waarschijnlijk al veel speling op gehad.
Ik geloof niet zo in lijmen, in dit geval dan. Het uitzetten van het zamak en het lager scheeld teveeeeel. Ik heb diverse proefen in de oven gedaan, 80 graden. Ik ben ook nog op zoek naar het juiste kunstof, probeer nu werkstof-S, ik moet erachter zien te komen wat toen rotax gebruikte.

Die o-ring werkt ook niet, het busje achter je hooftlager is uit mijn hooft 21mm, en loopt vrij precies in de caterhals. Ook dat geeft vrijving/geluid als het lager op en neer kan. (is te zien, tekend zicht af). Daarom daar een echte kering 20x30x4,5 en dus is het busje achter je lager 20 mm, nu kan hij niet meer "aanlopen"

Het blokje wat ik zo gedaan heb, klonk echt als een naaimachine, zonder bijgeluid/lekkage aan de rol, en loopt ruim 45 km.
Nu even km's maken om te zien of het kunstof (werkstof-S) zich houd.

We blijven bezig!!!!


Last edited by Jan; 06/09/10 07:35 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
lekkere discussie over van alles en nog wat:
zo maar een paar antwoorden,
Ja ik heb ervaring met vertinnen, gaat zeer goed als je S39 gebruikt doe het wel buiten en liefst als je al kaal bent want er komt een vreselijke zure rook af die neerslaat op alles in de omgeving, een milde brde vlam gebruiken ander krijg je lokaal hotspots en zet je tank lokaal meer uit dan in de omgeving ( hitte is uitzetten) je krijgt dan mogelijk een golfbaan.


Zuur en caustic, ja dat gaat goed, caustic is NaOH en zuur is HCl, de H en de OH worden water bij de reactie en de Na en de Cl worden NaCL en dat is keukenzout dus goed naspoelen ander roest het aan het zout.
Pas op met teveel caustic de reactie kan nogal heftig zijn, je moet precies genoeg hebben, de Ph moet neutraal worden (7) gebruik dan een Ph indicator

Met die lagers van Jan, daar hebben we vooraf al wat PM's over heen en weer gestuurd dus ik wist dat het eraan zat te komen

en inderdaad, Jan Vennix is niet de enige die Zamac maar Sjhut
vind, hier is er nog zo een.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
het carter van de solex is van zamak, Peter vennix heeft al meerdere keren geroepen dat het een zooi is, ik dacht valt wel mee, maar hij heeft gelijk!!!!!

Het spul blijft "werken". Zo ook het hooftlager, het zamak zet behoorlijk uit, terwijl je lager daar niet helemaal in mee gaat, snap je??? bij een normaal blokje gaat het allemaal nog wel, maar we zijn ze ook aan het opvoeren, dan komen er problemen. Je hoor het, een mechanisch rotgeluid gaat er uit je blokje komen.

Rotax had dat vroeger ook, en hebben het opgelost door er een kuntstof ring om het lager te zetten, deze vangt het op.

om nu ook een behoorlijke afdichtng te krijgen, hebben we het carter uitgekotterd tot 30 mm, je houd dan een materiaal dikte van 4,5 over, laten ze nu daar precies een echte kering voor hebben.

ik heb er deze week een paar uur mee gereden, en het blokje is muistil, en de afdichting is in orde.

Zie foto's


Kan het niet goed zien op de fotos maar heb je de carterhals helemaal weg gekotterd
Ik zie dat het nieuwe lager ook 2mm dunner is, hij zit nu dan toch dieper in het carter, heb je een nieuwe afstandbus gedraaid, vulringen gebruikt?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ja, carter gewoon uitkotteren tot 30 mm, wat je overhoud is meer dan voldoende om de kering te zetten. Let op!! Dit moet wel in lijn liggen.
het kunstof zit een randje ingedraaid, kunstof ring is dus 12,2 dit omdat de afdichting er niet meer achter zit, en het lager valt er dan precies 10 mm in.
maar dat werk-stof S wat ik nu aan het proberen ben, laat zich niet zo makkelijk draaien, daar heb je weer speciale beitels voor, en die heb ik niet. Dus ga ik er een stalen ring achter zetten.

Zal binnen kort wat beter foto's maken. Maak een nieuw blokje de eerste is aan het testen. En tot op heden zie het er goed uit.
Hij 47 km gelopen,top snelheid. Geen "geknetter" meer. en bij de rol mooi droog. Omdat de volle krukkas niet goed is uitgebalceerd krijg je wel met die snelheid trilingen, voor het testen alleen maar beter, krijg die kunstof bus flink op zijn donder, maar in de toekomst moeten die trillingen eruit.

trillingen vernietigen je vermogen!!!!!!

Last edited by Jan; 09/09/10 06:02 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Wat voor brandstof gebruik jij Roelof, sprak vandaag iemand die al 8 jaar met tankcure rijd, maar rijd wel altijd met shell-V power, dit schijnt beter te zijn???? Iemand ervaring mee???

Last edited by Jan; 09/09/10 08:04 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
Wat voor brandstof gebruik jij Roelof, sprak vandaag iemand die al 8 jaar met tancure rijd, maar rijd wel altijd met shell-V power, dit schijnt beter te zijn???? Iemand ervaring mee???


Ik gebruik euro 95, misschien iemand die weet wat de samenstelling is van de div. benz. soorten.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
Ja, carter gewoon uitkotteren tot 30 mm, wat je overhoud is meer dan voldoende om de kering te zetten. Let op!! Dit moet wel in lijn liggen.
het kunstof zit een randje ingedraaid, kunstof ring is dus 12,2 dit omdat de afdichting er niet meer achter zit, en het lager valt er dan precies 10 mm in.
maar dat werk-stof S wat ik nu aan het proberen ben, laat zich niet zo makkelijk draaien, daar heb je weer speciale beitels voor, en die heb ik niet. Dus ga ik er een stalen ring achter zetten.

Zal binnen kort wat beter foto's maken. Maak een nieuw blokje de eerste is aan het testen. En tot op heden zie het er goed uit.
Hij 47 km gelopen, geen "geknetter" meer. en bij de rol mooi droog. Omdat de volle krukkas niet goed is uitgebalceerd krijg je wel met die snelheid trilingen, voor het testen alleen maar beter, krijg die kunstof bus flink op zijn donder, maar in de toekomst moeten die trillingen eruit.

trillingen vernietigen je vermogen!!!!!!


Ben benieuwd naar de fotos Jan, erg interesant allemaal.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ik ben er ook blij mee, ik was dat mechanisch klote geluid zat.

Is nu over, mocht het werk-stof S niet voldoen zoek ik anders, maar ik moet wel die kant op!!!!


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Jan
Wat voor brandstof gebruik jij Roelof, sprak vandaag iemand die al 8 jaar met tancure rijd, maar rijd wel altijd met shell-V power, dit schijnt beter te zijn???? Iemand ervaring mee???


Ik gebruik euro 95, misschien iemand die weet wat de samenstelling is van de div. benz. soorten.


De oliemaatschapijen kunnen daar een antwoord op geven want er zijn veeeel verschillende samenstellingen en toevoegingen , moet je Hóóóógere chemie voor gestudeerd hebben crazy


http://www.elmhurst.edu/~chm/vchembook/514gasoline.html


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Jan
Wat voor brandstof gebruik jij Roelof, sprak vandaag iemand die al 8 jaar met tancure rijd, maar rijd wel altijd met shell-V power, dit schijnt beter te zijn???? Iemand ervaring mee???


Ik gebruik euro 95, misschien iemand die weet wat de samenstelling is van de div. benz. soorten.


De oliemaatschapijen kunnen daar een antwoord op geven want er zijn veeeel verschillende samenstellingen en toevoegingen , moet je Hóóóógere chemie voor gestudeerd hebben crazy


http://www.elmhurst.edu/~chm/vchembook/514gasoline.html


Weet Joan wel, ik haak af

Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Roelof
ik zal toch eens kijken naar een 4 klauw voor mijn draaibank dan kan ik ook een carter inspannen,


Het kan ook zonder 4 klauw, ik heb meerder opspanstukken gemaakt voor in de 3 klauw waar ik het carter op kan bouten.
Alleen is het bewerken in stappen, eerst opspannen op lange doorn met flens zodat je de plaats waar het carterdeksel zit evenkan vlakken en centrisch draaien ( is maar gietwerk)
en dan het carter omkeren en vastbouten op een vlakke plaat met borst om aan de andere kant te kunnen werken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan


trillingen vernietigen je vermogen!!!!!!


Daar heb ik eerder ook al eens wat over geschreven, oa mijn manier van uitbalanceren ( werkt perfect) en het aanbrengen van een tegengewicht voor het bigend op een vliegwielschijf die gemonteerd is op de plaats van de koppeling om de dwarstrillingen weg te werken, werkt ook perfect en dat bij 60+ Km


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
Wat voor brandstof gebruik jij Roelof, sprak vandaag iemand die al 8 jaar met tankcure rijd, maar rijd wel altijd met shell-V power, dit schijnt beter te zijn???? Iemand ervaring mee???


de grote kracht van V-power is dat er GTL in zit.
Dat zegt niemand wat.
Daarom dit: GTL staat voor Gas-To-Liquids en het komt uit een speciale fabriek in Bintulu.
daar maken we via een gepatenteerd proces uit aardgas benzine fracties.
Dit zijn dan koolwaterstoffen ( verbindingen tussen Koolstof en waterstof) die we qua formule precies kunnen "tunen" want we beginnen met CO ( koolmonoxide) en losse waterstof, dat knopen we aan elkaar, daar komt wel water bij vrij maar dat werken we weg.

In aardolie ( de ruwe dus) zitten allerlei onvoorspelbare verbindingen, die scheiden we via destillatie ( dat is een kookpunt/verdamp/condens methode) zo goed mogelijk in stukjes die we "Benzine" "Diesel" en "Kero" noemen, maar omdat er meerdere verbindingen binnen 1 kookpunt vallen, elkaar leuk vinden bij dezelfde temperatuur dus bevat dit distillaat dus meerdere verbindingen waarvan sommige slechte eigenschappen hebben voor onze motor, daar moet je mee leven ( Oa stoffen die we ook kennen als "oplosmiddel")

Door GTL bij brandstof te gooien verdun je dus die slechte jongens.
Alleen GTL gebruiken is te duur en kan die fabriek gewoon niet leveren.
We hebben net een nieuwe fabriek gebouwd ( ik geloof tegen 7 miljard) dus er komt meer aan.

Verder moet er tegenwoordig verplicht ethanol bij ( een "bio" fracties) want dat is CO2 vriendelijk ( neutraal wil ik het niet noemen)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Vandaag een nieuw carter uitgekotterd, en hierbij nieuwe foto's.
Met de draaitafel op mijn freesbank gaat dat heel gemakkelijk.
die hebben in het midden een "pasgat"zitten, in dit geval toevallig 40 mm, ook de maat van het hooftlager, dus een paspen van 40 mm in de draaitafel, en daar je carter overheen steken. Nu frees je mooi in lijn, en komt de kering mooi op zijn plek.

het busje wat achter het lager zit is 21 mm, deze moet terug naar 20 mm.(kering maat) Omdat we zelf altijd met een vrijloop lager/koppeling rijden gebruiken we een hardchrome bus van 20 mm.
Dat zelfde materiaal gebruik ik dan natuurlijk ook voor dat busje. Nu heb je een echte afdichting, je hoeft nu ook niet meer bang te zijn als je een keer een tik tegen je krukas geeft, dat het zaakje lekt.

En we gebruiken de laatste tijd Bosch vliegwielen, de spoelen de puntjes zijn van hele goede kwaliteit, en alles is nog nieuw te krijgen.

Attached Images
kering3.jpg (58.51 KB, 642 downloads)
kering4.jpg (65.73 KB, 1066 downloads)
kering5.jpg (79.99 KB, 550 downloads)
bosch-ontsteking.jpg (84.04 KB, 1452 downloads)
freesbank.jpg (63.2 KB, 2829 downloads)
Last edited by Jan; 11/09/10 04:29 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Mooie oplossing en duidelijk, je zou eigenlijk een nieuwe topic moeten maken over dit onderwerp Jan.

Ik heb vandaag een kering opgehaald maat 21-30-6,5 maar zie eiegenlijk al wat het probleem is, te dik.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Als daar behoefte aan is doen we dat, we wijken inderdaad een beetje af.

misschien moeten we eerst nog wat meer km/maken voordat we e.e.a. gaan prubliceren.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Als je goed naar de foto's kijkt ( keerringg 1tm3) kun je meteen zien hoe "mottig"dat Zamac materiaal is, de gaten zitten inwendig in het materiaal en door te bewerken komen deze tevoorschijn.

Overigens zet ik liever een doorn in mijn 3 klauw en bewerk zo het carter, kom ik makkelijker aan de maat.
wel heb ik een contra gewicht nodig om het carter in balans te houden ander gaat mijn klauw trillen.

de afdekplaat van een Yamaha FS-1 membraaninlaat ( spruitstuk) is een perfect gewicht

Last edited by Joan; 13/09/10 03:37 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Roelof, heb je inmiddels de verzinkte tankjes dicht gekregen???
Ik was benieuwd hoe het met het solderen ging.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Nee Jan nog geen tijd voor, word een winterklusje, ik wil ook eerst de andere tankjes vertinnen en dan alles in 1 keer,
Ik zou dat Castolin wel willen proberen maar Jan wat moet ik nou presies hebben kan het niet vinden op de site.

Last edited by Roelof; 16/09/10 08:02 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Roelof
Nee Jan nog geen tijd voor, word een winterklusje,


Kijk eens naar buiten, dan begin je meteen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Zon schijnt hier, ben ook wel bezig maar met mijn FS1 blok, die vreet krukaskeringen.
Daarna mijn andere FS1 afvoeren voor kentekenkeuring.

Last edited by Roelof; 17/09/10 12:24 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Nee Jan nog geen tijd voor, word een winterklusje, ik wil ook eerst de andere tankjes vertinnen en dan alles in 1 keer,
Ik zou dat Castolin wel willen proberen maar Jan wat moet ik nou presies hebben kan het niet vinden op de site.


je moet even bellen Roelof, volgens mij moet je castotin 1 hebben, mijn potje is uitgeleend, volgens die gast werkt het super!!!!


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Zon schijnt hier, ben ook wel bezig maar met mijn FS1 blok, die vreet krukaskeringen.
Daarna mijn andere FS1 afvoeren voor kentekenkeuring.


Vreet krukaskeringen??? krukas op die plek ergens ruw??? Of wat is er aan de hand.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Roelof
Nee Jan nog geen tijd voor, word een winterklusje, ik wil ook eerst de andere tankjes vertinnen en dan alles in 1 keer,
Ik zou dat Castolin wel willen proberen maar Jan wat moet ik nou presies hebben kan het niet vinden op de site.


je moet even bellen Roelof, volgens mij moet je castotin 1 hebben, mijn potje is uitgeleend, volgens die gast werkt het super!!!!


Als ik op hun site kijk kan ik niks over castolin 1 vinden, maar ik zal eens bellen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Roelof
Nee Jan nog geen tijd voor, word een winterklusje, ik wil ook eerst de andere tankjes vertinnen en dan alles in 1 keer,
Ik zou dat Castolin wel willen proberen maar Jan wat moet ik nou presies hebben kan het niet vinden op de site.


je moet even bellen Roelof, volgens mij moet je castotin 1 hebben, mijn potje is uitgeleend, volgens die gast werkt het super!!!!


Als ik op hun site kijk kan ik niks over castolin 1 vinden, maar ik zal eens bellen.


Was geen typ fout roelof, castotin 1 moet je volgens mij hebben.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Roelof
Zon schijnt hier, ben ook wel bezig maar met mijn FS1 blok, die vreet krukaskeringen.
Daarna mijn andere FS1 afvoeren voor kentekenkeuring.


Vreet krukaskeringen??? krukas op die plek ergens ruw??? Of wat is er aan de hand.


Nieuwe krukas maar ik denk dat het probleem goedkope keringen was, heb nu origineel van Yamaha, kwam er ook nog achter dat de rubberbloks in het koppeling huis vergaan waren dus het blok uitelkaar halen was niet voor niks.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
smile smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Roelof
Nee Jan nog geen tijd voor, word een winterklusje, ik wil ook eerst de andere tankjes vertinnen en dan alles in 1 keer,
Ik zou dat Castolin wel willen proberen maar Jan wat moet ik nou presies hebben kan het niet vinden op de site.


je moet even bellen Roelof, volgens mij moet je castotin 1 hebben, mijn potje is uitgeleend, volgens die gast werkt het super!!!!


Als ik op hun site kijk kan ik niks over castolin 1 vinden, maar ik zal eens bellen.


Was geen typ fout roelof, castotin 1 moet je volgens mij hebben.


Kost dat?? grin


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Nou, daar werd ik weer niet zo vrolijk van. iets van 55 euro, maar daar komt die btw, verzendkosten, administratie kosten, en weet ik wat allemaal bij. Maar ik moest wel ruim 80 euro afrekenen. Maar die pot is wel zo groot dat je de rest van leven vooruit kunt.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wat is het grote voordeel t.o.v.tinstaven met "S39" ? confused

Staven tin(met lood) kostten +/- €90,00 /5kilo.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Wat is het grote voordeel t.o.v.tinstaven met "S39" ? confused

Staven tin(met lood) kostten +/- €90,00 /5kilo.


volgens mij is dat voor de luie restaurateurs, plate hem en vergeet hem


eigenlijk een soort van nieuwe tank gieten en de oude als mal gebruiken.

http://www.remoterm.com/catalogue/Premium%20Product%20Range.pdf

maar zonder dollen, met S39 staat je hele schuur blauw, overal waar die walm geweest is staat de roest op je gereedschap en zelf krijg je een kriebel in je keel of je dagelijks 4 pakjes zware shag rookt.
En wat je gesoldeerd hebt daar komt zo een gietstroop achtige taaie zwarte slijm op
waar je met zeep en een harde borstel afscheid van moet nemen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Dank, ga dat de volgende keer proberen want die restjes vergallen mij het plezier van restaureren.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
W
Willem61
Unregistered
Willem61
Unregistered
W
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Roelof
Ik heb een aantal tankjes laten verzinken, ze moeten nog inelkaar gesoldeerd worden, iemand dit vaker gedaan?

Ik wil ook nog een aantal zelf vertinnen aan de binnenkant, eerst zoutzuren en dan tin laten vloeien, iemant dit ook al vaker gedaan.

Foto is niet zo duidelijk maar ze zien er goed uit, binnen en buiten kant mooi verzinkt.


Vroeger wel een zinke dakgoot gesoldeerd, maar dat ging toen met zoutzuur als vloeimiddel.
misschien heeft bovengenoemde firma daar ook een oplossing voor, informeren Roelof.


Zoutzuur gaat prima, ook om de tank te ontroesten, laat je het daarna even staan kan je er bij blijven staan dat het weer gaat roesten, nou heb ik gehoord dat je dat kan tegen gaan door gootsteen ontstopper(caustiksoda) te mengen met water en daar gelijk de tankjes in te dompelen????


Tankje kan ook heel goed schoongemaakt worden met citroen poeder zuur dit aanmaken met heet water en in de tank gooien, werk goed.
Een pot van dit spul kost nog geen 8 euro.

Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Vroeger daar heb je hem weer met vroeger gebruikten wij als soldeer vloeistof geest van zout met daarin opgelost een zinken stuiver daarkon je goed mee solderen en het stinkt alleen tijdens het oplossen van het zink dat zetten wij dan even buiten met het solderen zelf ruik je niets Mvg Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
"geest van zout" = zoutzuur


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 19 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.080s Queries: 135 (0.025s) Memory: 1.5128 MB (Peak: 2.1403 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-23 19:27:54 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS