Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#431 18/08/01 11:18 PM
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Gelukkig is het toegestaan om andere voor remmen in solexen te bouwen dan de originele knijpremmen. Je kunt maar niet snel genoeg stil staan als er een mederijder voor je neus onderuit gaat.<P>De eis tegenwoordig is hierbij wel dat de voorvorkpoten verstevigd worden om de extra remkrachten niet tot overbelasting van de poten te laten leiden.<P>Ik zie dit punt wel,hoewel ik al jaren op mijn special met onverstevigde poten rij (uitsluitend van der Heem poten en niet van die Franse blikken dingen). Ik werk daarbij wel met een remankerstang naar mijn balhoofd om niet een draaiend moment in die ene poot te introduceren waar nu net de remankerplaat zit.<P>Echter de voorgestelde uitvoering zit me dwars. (plaat achterlangs die de poot "dicht" maakt)<P>Ik mag mezelf "Laspraktijkingenieur" noemen<BR>Ik weet niet of dit staal een lasbare kwaliteit is (je kunt het wel lassen natuurlijk maar ontstaan er geen harde brosse<BR>metaalstructuren door een te snelle afkoeling tussen T= 800 C en T= 500 C)<BR>Bovendien liggen de lassen op de uiterste vezel (de plaats met de grootste belasting)<BR>Je probeert in de praktijk zoveel mogelijk de lassen in de neutrale lijn te leggen, let maar eens op hoe bij motorframes de extra platen op het midden van een pijp gelast zijn.<P>Tevens las je op plaatsen die lokaal mechanisch vervormd zijn daar kun je "veroudering" door krijgen vanwege uitscheidingen zoals ijzernitriden.<P>Met andere woorden: een slechte lasconstructie verstevigd wel maar bevordert<BR>vermoei-ings breuken ( een spontaan uit elkaar vallen zoals bij veel motorhevels al gebeurd)<P>Ik bedenk nog wel wat wijsheid is in deze<BR>Zolang: suggesties zijn welkom

#432 19/08/01 08:43 PM
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
hoi race ace als je je voorvork wil verstevigen kan je het beste een draaieind m10 gebruiken.als je dit om de 5 cm om en om last.kunnen eventuele krachten opgevangen worden.een vork dichtlassen breek zeker te weten af uit (ervaring).<P>groeten evert solexrace@planet.nl

#433 20/08/01 07:22 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Heb je de brokstukken nog liggen ?<BR>Ik ben jaren aktief geweest als schadeonderzoeker van mechanische konstrukties en zou graag eens kijken naar het breukvlak en de scheur initiatie


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#434 23/08/01 12:21 AM
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Een draadeind M10 is wel erg ongebruikelijk om als versteviging te gebruiken.<BR>Meestal is een draadeind van pisbakkenstaal (4G voor de kenners) is hij sterker dan is het materiaal eigenlijk niet lasbaar want dan hardt het teveel.<BR>Bovendien is de maatvoering niet optimaal voor maximale sterkte, het is alleen maar zwaar.<P>Ik heb nu een plaat gemaakt van 35 mm breedte en 2 mm dik en die alleen gelast op de plaatsen waar kracht overgedragen moet worden.(plaat ligt op de open achterkant van de vorkpoot)<BR>Op de plaatsen waar ik een las moet leggen op een uiterste vezel heb ik een toeslag op de konstruktie zodanig dat er niet gelast materiaal beschikbaar is om de krachten op te nemen.<BR>verder las ik niet alles, dat is niet nodig en verzwakt het originele materiaal maar onnodig.<P>Schetsmatig:<BR>( is te printen, weet niet of dat 1 op 1 gebeurd, anders met een foto editor zelf vergroten of verkleinen tot de juiste maat.)<BR> <P>nota: de las bij het motorophangingsoor is alleen maar daaraan gelast en niet aan het voorvorkmateriaal.<BR>Ter plaatse van dit oor is de rechte lijn van de verstevigingsplaat met een ronde vijl net genoeg uitgehapt om het verstevigingsmateriaal om dit oor heen te laten vallen.<P>Na het oor loopt de versteviging dun weg, immers de aangeschroefde motorophangplaat neemt vanaf hier de sterkte mede over.<BR>De dunne uitloop is niet helemaal tot aan het eind gelast. Dit materiaal dient alleen als koeling tijdens het lassen om geen holte<BR>(krater) in de las te laten vallen, waar een breuk zou kunnen beginnen.<BR>De schets is voor een v.d.Heem poot, voor een 3800 poot dient de uitkeping bij het oor voor de motorophangplaat langer door te lopen, bovendien moet er aan de achterkant van de poot ook een inkeping komen, er zit daar een verhoging op de voorvork in de weg<BR>(bedoeld om de remblokken op af te steunen,aangezien het hier om een versteving gaat vanwege de inbouw van een trommelrem zou dus ook de vork hier weggevijld kunnen worden)

#435 10/04/05 05:01 PM
Joined: May 2001
Posts: 303
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2001
Posts: 303
heey Joan sinds er mag worden geraced met een remnaaf in het voorwiel moetje de voorvork verstevigen.voorheen reed ik dus altijd zonder strippen en draad eind gevallen in de binnen poten en heb zelf zo ook een hele tijd gereden met remnaaf.maar omdat ik gezeur wou verkomen bij de keuring heb ik um verstevigd alleen na 4 races begon de voor vork scheuren tevertonen.terwijl de extra strippen dit moeten verkomen zou dit door het lassen kunnen ontstaan of door datje je zn beetje alle speling uit de vork haalt hebje hier mischien een oplossing voor ????????

#436 11/04/05 08:13 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Even goed inspecteren waar hij precies scheurt.
Mijn vorige special heeft het ook altijd zonder versteviging gedaan, wel altijd vd Heem poten gebruikt en geen 3800 materiaal want dat is dunner.
Ik verstevig nu de poten door er een platte plaat achterheen te lassen (Bijvoorbeeld te maken van een plankdrager ( Gamma )) die veel breder is dan de vork zelf.
Iets erin lassen is zinloos dat verbetert niet voldoende het weerstand moment tegen buiging omdat de doorsnede niet groter wordt.
Verder las ik met TIG een rupsje van een centimer of 3
op een paar plaatsen aan de uiteinden voor en achter en in het midden alleen achter.
Tevens haal ik de originele ophangogen weg en boor deze over in de aangelaste plaat


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Wim), 113 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.030s Queries: 27 (0.007s) Memory: 0.9621 MB (Peak: 1.1082 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 20:11:37 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS