Ik heb mijn twijfels over een made in France motorblokje. Zelf heb ik mij niet verdiept in de Franse solexen en hun history. Vandaar mijn vraag. Betreft een frans blokje 45cc kamzuiger met het volgende nummer 142*** (zes cijfers) en ook wel vreemd er staat ook in : Brevete S.G.D.G British patent Pat 2440.483 usa 2351.992 Nu heb ik uiteraard gezocht in de lijst van ( Franse motornummer/bouwjaarlijst) en dan kom ik uit op 1951 ? Het vreemde vind ik dan weer dat het ontsteking kapje 2 sluitingen heeft met aandraai moertjes,zoals de eerste NL Peperbusjes.(zwarte spoelen zonder data ) Zijn de franse langer door gegaan met deze bevestiging ?? en ook de benzinedop heeft ribbels rondom en een 1 liter tankje. Nu wil ik dit blokje gaan verkopen, maar zou dan wel graag weten of dit alles klopt/origineel is. Graag jullie beoordeling.
Ik heb zo'n zelfde blokje maar met een ijzeren beschermkapje waar de lamp in zit het koplampje zit vast in gleuven in de kap dit is mijn laatste Franse aanwinst gevonden op een vuilstortplaats in Ussel een zg. décheterie.Daar vindt je vaak wel iets bruikbaars als je er wat langer bent voor een paar euro bewaren ze alle dingen die ooit gereden hebben vr gr Hans Welp
Mooi blokje! het blokje wat ik heb is nog niet te vergelijken met het mooie van jou . Zou je voor mij misschien aan de binnenzijde kunnen kijken van het onstekings gedeelte bij grondplaat (foto bijgevoegd) en op het vliegwiel(foto bijgevoegd) ik heb namelijk cijfers ontdekt wat een productie data zou kunnen (15 03 49) zijn of is het een bestel nummer ? ik ben benieuwd of er bij jouw ook getallen in staan. Zelf heb ik geen vergelijkings materiaal omdat dit mijn enige Franse is. Hartelijk dank alvast.
ja dat zou een mooie zijn 1931 Het is dan inderdaad een onderdeel nummer , maar omdat het nummer aan de binnenzijde en op het vliegwiel staat vond ik dit weer vreemd. Hartelijk bedankt voor het kijken !
Dat vind ik ook, je zou verwachten zeker omdat het bloknummer aardig in de buurt van elkaar zitten er ook dezelfde nummers instaan. vliegwiel en grondplaat nummers zijn in mijn geval wel hetzelfde ik weet niet of dat bij Edgard ook zo is ?
Ook ik heb een solex 3800 met als framenummer op het balhoofdplaatje plus ingeslagen rechts op het balhoofd 3800... het is een velosolex met oranje/gele bestikkering.
Hoi Robert, kan het ook zijn dat het bloknummer overeen komt met het nummer op de onderdelen. Dit is namelijk bij andere merken ook weleens het geval, bij mij staat er namelijk op de cilinder van mijn Motobecane ag 2 ook een nummer dat overeen komt met het bloknummer.
Bedankt voor het meedenken,maar dat zijn verschillende nummers wat op het blokje (carter buitenzijde) is 142***.en op het vliegwiel en grondplaatt staat 15 03 49 ook met kleine ruimtes/spatie er tussen.
Ook ik heb een solex 3800 met als framenummer op het balhoofdplaatje plus ingeslagen rechts op het balhoofd 3800... het is een velosolex met oranje/gele bestikkering.
groeten Carl
ha ha die is goed. waarschijnlijk een student of uitzendkracht geweest die als enige instructie meekreeg: "sla hier een nummer in".
Ja John misschien is het wel de enigste waarmee dit is gebeurd, maar dan is het wel een unieke dus zeldzame solex. Maar toch is het wel handig voor de keuring daar kunnen ze mij niets maken.