Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Ik ben bezig om een oude Solex weer tot leven te brengen, hij staat al 15 jaar stil en heeft onderdelen van verschillenden typen en ook 'niet-solex'onderdelen. Een hele klus dus...

Nu heb ik het blok uit elkaar liggen en de zuiger met grof geweld los moeten slaan (vastgelopen en geroest). De ruwe onderdelen liggen momenteel in de benzine te weken om ze schoon te krijgen en ziet er veel belovend uit.

Hoe kan ik als ik alles dadelijk weer in elkaar heb zitten het blok proberen te starten zonder het weer terug op de solex te monteren? Of is dat niet mogelijk?

Alvast bedankt voor de reacties

A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Hallo, ja dat kan als je t blok op een soort bok zetzodat je de rol v/d solex op een elektromotor kunt laten zakken o.i.d. sommigen hebben daar een speciaal apparaat voor.
groetjes.

Joined: Dec 2008
Posts: 289
G
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
G
Joined: Dec 2008
Posts: 289
Ik start mijn 3800 gewoon met een accuboormachine
Dopje 14 erin en op het vliegwielmoertje zetten


Gerrit


Gerrit
Je hoeft niet alle fouten zelf te maken
Gun de andere ook een kans .
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Hoi,

Als je motortje goed afgesteld staat zou je door aan het vliegwiel een zwengel te geven de motor kunnen starten.

Groeten Rob

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
boormachine met dopje 14. beetje benzine in de carburateur gieten (of een beetje remmenreiniger erin spuiten). ik houd gewoon de hendel in de ene hand en de boormachine in de andere. en RRRRENGG-PENG-PENG daar gaat ie.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2008
Posts: 545
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Aug 2008
Posts: 545
Hallo John,

Normaal bemoei ik mij niet met een ander zijn goede raad/advies.
Waar ik ook veel gebruik van maak en leer, begrijp me niet verkeerd hoor smile .
Maar volgens mij, moet je met jouw methode dan wel het ronde plaatje met de 3 boutjes verwijderen (of heeft een 3800 of 5000 dit niet ? )
Heb ik volgens mij eens op het forum gelezen.
Anders komt het vliegwiel toch los ??? geeft wel een mooi effect denk ik laugh .

Last edited by Robert1976; 10/04/09 09:07 PM.

Vriendelijke groet, Robert.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
nee hoor alles kan blijven zitten en je vliegwiel komt niet los. als je niet linksom draait tenminste, dan zou je er misschien wel kans op hebben. of je solex loopt dan achterstevoren, wat niet onmogelijk is. zou wel weer eens iets heel anders zijn, een achteruitrijrace op de solex smile


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Beste Ruud,

Zo te horen nog veel te doen, ik heb het ook meegemaakt dat de zuiger vast geroest zat in de cilinder maar deze loopt ook weer met andere zuiger plus nieuwe zuigerveren.

groeten Carl.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Ruud88
Ik ben bezig om een oude Solex weer tot leven te brengen, hij staat al 15 jaar stil en heeft onderdelen van verschillenden typen en ook 'niet-solex'onderdelen. Een hele klus dus...

Nu heb ik het blok uit elkaar liggen en de zuiger met grof geweld los moeten slaan Foei, en dan ook nog advies vragen hoe je hem op moet starten, EErst advies vragen hoe hem te slopen dat was beter geweest.(vastgelopen en geroest). De ruwe onderdelen liggen momenteel in de benzine te weken om ze schoon te krijgen en ziet er veel belovend uit.

Hoe kan ik als ik alles dadelijk weer in elkaar heb zitten het blok proberen te starten zonder het weer terug op de solex te monteren? Of is dat niet mogelijk?

Alvast bedankt voor de reacties

Last edited by Joan; 12/04/09 08:48 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
hee Joan, hoe haal jij zo'n vaste zuiger dan eruit?
ik zou hetzelfde advies gegeven hebben eerlijk gezegd blush

Last edited by john meisters; 12/04/09 10:06 PM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Ik zou hem er met beleid eruit persen op de een of andere manier.
Met klappen op de ziger verziek je lagers ed. wat niet het ergst is, maar je kunt ook de krukas ermee verzieken.

Groeten Rob

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
ik heb al eens het geluk gehad dat met een goede klap (met een blokje hout tussen hamer en zuiger) de zuiger loskwam. beetje schoongemaakt, hij loopt nu nog steeds als één van de beste. maar dat is me maar één keer gelukt. meestal is de zuiger aan gort, en zitten de zuigerveren volledig vergroeid eraan vast.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Je kunt er geluk mee hebben, maar stel dat je zuiger op ODP of BDP staat en je dan een flinke mep erop geeft, de krukas dat niet fijn zal vinden. Daardoor kan je krukas een tikje krom worden en uit balans lopen.

Groeten Rob

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Ik heb een keer een blok gekocht met vast geroeste zuiger in de cilinder, de krukas draaide wel rond en ik heb daarom de cilinder los gemaakt en de drijfstang los gemaakt van de krukas.
Daarna de cilinder in de bankschroef gezet, en alles geprobeerd uren lang maar tevergeefs.
Uiteindelijk de gehele zuiger kapot geboord en de cilinder geheel schoon gemaakt andere zuiger geplaatst daarna was alles weer okee.

groeten Carl.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
ja, ik heb er zo nog 2 die op zo'n operatie liggen te wachten. zolang het lekker weer blijft zullen ze geduld moeten hebben smile


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: john meisters
hee Joan, hoe haal jij zo'n vaste zuiger dan eruit?
ik zou hetzelfde advies gegeven hebben eerlijk gezegd blush


Dat advies is al eens gegeven maar voor de goede orde nog een keer:
Voordeel van de solex is dat je van te voren al veel kunt demonteren.
Haal hem zo ver uit elkaar dat je de cylinder en de vaste zuiger los haalt van het blok ( zijdeksel demonteren en bigebnd moer loshalen, eventueel de draadeindjes uit het carter wurmen.

dan lange draadeinden in de draadgaten van de kopbouten monteren en een vlakke plaat maken die over deze draadeinden heen gaat.

een bus maken die op de zuiger past met een diameter ca 5 mm minder dan de zuiger ( rond 32 a 34 mm dus) en deze netjes in het midded op de zuiger plaatsen ( dan druk je dus niet de zuigerveer groeven in elkaar.
van te voren zoveel mogelijk de roest van de cylinderwand afhalen ( kunststof dremel borstel oid) en olien.

dan de zuigerkop op druk brengen met de bus/plaat en draadeinden
dan de cylinder flink heet stoken tot de olie begint te walmen
en dan vooral weer af laten koelen.
houdt de draadeinden op spanning. herhalen tot zuiger los is.
vaste zuigerveren verwijderen: zuiger tussen houten plankjes met kop en kont in bankschroef en zuigerveer opening naar boven.
zuiger heet maken en met dun schroeverdraaiertje de zuigerveren bij het slotje iets open drukken en dan langszaam in de rondte werken. neem de tijd, zuiger af en toe tussendoor af laten koelen en in bankschroef draaien zodat je er steeds goed bijkan.
tussentijds steeds olie bij de zuigerveer doen.

ZEKER GEEN kwartiertje werk, maar met moed beleid en trouw lukt het.
( goedkoper is het om een nieuwe set aan te schaffen zekers als het om een 3800 gaat maar voor sommige typen is er gewoon niks meer en moet je wel).


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Iedereen bedankt voor de tips, overigens ik snap de reacties voor het uitslaan van de zuiger maar zelfs de zuigerveren waren zover vergaan dat ze nooit meer los zouden komen. Had het blok zover als mogelijk uit elkaar gehaald, en toen pas eruit geslagen zodat er verder niets uit balans zou raken.

Inmiddels zit er een nieuwe zuiger in en hij draait perfect. Volgend weekend ga ik hem proberen te starten met dopsleutel 13 in boormachine. Ja inderdaad geen 14, het stuke draadeind op het voor het vliegwiel was te ver beschadigd, dus opnieuw draad eraan gemaakt. Enige probleem was dat deze nu rechtsdraaiend is, maar goed geborgd en draait goed mee.

Ruud

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Ruud88
Iedereen bedankt voor de tips, overigens ik snap de reacties voor het uitslaan van de zuiger maar zelfs de zuigerveren waren zover vergaan dat ze nooit meer los zouden komen. Had het blok zover als mogelijk uit elkaar gehaald, en toen pas eruit geslagen zodat er verder niets uit balans zou raken.

Inmiddels zit er een nieuwe zuiger in en hij draait perfect. Volgend weekend ga ik hem proberen te starten met dopsleutel 13 in boormachine. Ja inderdaad geen 14, het stuke draadeind op het voor het vliegwiel was te ver beschadigd, dus opnieuw draad eraan gemaakt. Enige probleem was dat deze nu rechtsdraaiend is, maar goed geborgd en draait goed mee.

Ruud


Geen probleem, om de solex te starten moet de moer toch rectsom gedraaid worden en gaat dus bij het starten alleen maar vaster zitten.
Alleen als de motor plots start en sneller gaat draaien dan de boormachine pas dan draait hij zichzelf los ( gaat dan relatief ten opzichte van het vliegwiel dus linksom)
Laatstgenoemde is een ervaringsfeit uit het aanstarten van mini-bikes met een puch Maxi blok ( deze draaien aan de vliegwielkant ook met de klok mee net als solex.)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Ik en wie ben ik ga helemaal met Edgard mee waarom zo'n haast hij heeft er lees ik soms 15 jaar over gedaan om vast te roesten en nou moet hij ineens weer los.Ook het starten in een bok maak eerst het spul wat eromheen zit weer rijdbaar ondertussen komt die zuiger vast weer los en kan je hem op de normale manier weer starten gewoon aan de vork en met het voorwiel,je zet je knie tussen frame buis en voorspatbord en je geeft dan het wiel een zwiep en als alles goed is prut prut prut hij leeft weer.Ik zal eens proberen om een foto van deze manier te maken en op het forum te krijgen gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
gelijk heb je Hans, ongeduld maakt meer kapot dan je lief is.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Hoe dan ook, hij loopt laugh

Als een zonnetje


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 25 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.054s Queries: 57 (0.020s) Memory: 1.1060 MB (Peak: 1.3651 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 15:11:43 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS