Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#26019 31/10/08 09:51 PM
Joined: May 2008
Posts: 43
T
Tiemen Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
T
Joined: May 2008
Posts: 43
Hallo,

Ik ben bezig met de restauratie van een Solex Oto. Het frame ligt inmiddels gedemonteerd in al zijn delen op de werkbank. De bouten gaan weg voor opnieuw verzinken. Nu rijst echter de vraag of ik de framedelen zal laten spuiten of poedercoaten? Wat zijn de voor- en nadelen van beide methodes? Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt.

Tiemen.

A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Poedercoating is wat duurzamer als een verflaag. Wat je ook kunt doen is het frame laten stralen, vervolgens laten poedercoaten en dan nog eens een mooie laklaag erover. Is wel wat dubbelop maar geeft een zeer mooi resultaat. smile

Groeten Rob

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Poedercoaten heeft als nadeel dat je alle onevenheden (bv door roest) blijft zien, spuiten kan je eerst voorbehandelen door strak te plamuren, ik zou dan 2 componeten lak gebruiken die is hard en duurzaam.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Orgineel bericht geplaatst door: Hans
Hallo
Poedercoaten vind ik de beste oplossing mijn 330 is gespoten (door mij)en achter af is poedercoaten toch het beste.
Groeten Hans wink


Waarom Hans?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: May 2006
Posts: 158
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2006
Posts: 158
spuiten is mooier maar poederkoten is beter
als je hem meer voor de show hebt moet je hem spuiten...
komt veel mooier over

Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Voor een deel klopt het wel wat je zegt Roelof,als het frame zodanig door roest is aangetast dat diepere aantasting in het staal te zien is, kan de poederlaag die oneffenheden niet meer opvullen.Ook niet na het vloeiproces van de poeder.Dan is plamuren en spuiten een betere optie.
Als het minder, tot nagenoeg niets is, wat door roest is aangetast,en je hebt het bij mij gezien,zal de poeder juist die kleine oneffenheden, die ook kunnen ontstaan als gevolg van het schoonstralen, na het in elkaar vloeien van de poeder wegwerken.
Dus het is ook maar net hoe de staat van het te coaten materiaal is.
Ik ben er in ieder geval tevreden mee, met het poedercoat resultaat.
En voor Solex-4-ever...; Dubbelop ( coaten en spuiten) is echt niet nodig. De poedercoatlaag is al hard en duurzaam genoeg van zichzelf. Heeft idd. geen hoogglans maar als men dat als voorkeur wil, kan er dus net zo goed gelijk hoogglans gespoten worden.
En toch, ik heb nu al een paar keer mijn frame met autowas behandelt en bemerk dat het zwart dieper van kleur is geworden dus.... smile
Maar goed een ieder heeft zo zijn voorkeur wat voor behandeling hij zijn Solex-frame geeft. smile


Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Orgineel bericht geplaatst door: Hans
Hallo Roelof

PS>mijn truus van 1953 zoekt nog een vriend laugh (vraag is?)
Groeten Hans wink


Gemengde huwelijken gaan maar zelden goed Hans. whistle


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Orgineel bericht geplaatst door: Hans
Hallo Roelof
Nou naar regen ,steenslag,zand,ed,is het mij opgevallen dat spuiten wel erg dun is en je snel beschadigingen hebt.
Als je poedercoat dan is dat toch wat sterker volgens mij
en de verflaag wat harder.
PS>mijn truus van 1953 zoekt nog een vriend laugh (vraag is?)
Groeten Hans wink


Heb je geen 2k lak gebruikt dan?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Mijn voorkeur gaat uit naar spuiten.
Ikheb ook een gepoederde OTO maar is niet er mooi geworden.
Mijn 1010 wordt door een autospuiter gespoten.
Het resultaat zet ik binnen kort middels fotos op het forum.

Ik vind spuiten fraaier.
Peter

Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Hoi Peter,
Door een profesionele spuiter gespoten moet het een heel mooi resultaat geven, mist de voorbewerking uiteraard ook goed is gedaan.
Maar daar twijfel ik niet aan. grin


Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Ik heb een 1010 gekocht die geheel compleet en op 1 deukje na deukvrij was.
Ik heb haar smile gestript laten fijnstralen.
Vervolgens een laag epoxyprimer.
Ze ligt nu bij de voorbenadelaar en dan komt ze in de 2K autolak.
Ik heb gekozen voor 9005 mat whistle.
En nu zullen de reacties wel loskomen.
Waarom mat?
Mat geeft naar mijn idee een nog iets oudere uitstraling.

Terwijl ze toch al bijna 52 jaar is sick
Peter.

Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Orgineel bericht geplaatst door: peter57

Ik heb gekozen voor 9005 mat whistle.
En nu zullen de reacties wel loskomen.
Waarom mat?
Mat geeft naar mijn idee een nog iets oudere uitstraling.

Terwijl ze toch al bijna 52 jaar is sick
Peter.


Mat... dat was nu net waar ik toen zo bang voor was met mijn gepoedercoate frame,tijdens de terugrit uit Breda waar ik het frame had gebracht .Want hoogglans dat schijnt niet te bestaan in dit procéde.Zou het totaal plaatje wel naar mijn zin zijn ?.Maar dat viel alleszins erg mee.Vooral toen ik na de montage het geheel in de autowas gezet had,en nog steeds doe.Het blijkt dus geen mat, maar met de was, een hoge mate van zijdeglans te worden, en dat bevalt mij prima. grin


Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Tja daar zijn we het allemaal overeens.
Mooie 330 Hans,Klasse !!1
Peter

Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Hallo Hans,
Mag het ook op deze manier, met een Solexpet op. laugh

Attached Images
2506-solex3800.JPG (99.27 KB, 5548 downloads)
2507-metpetzonderHELM.JPG (100.51 KB, 759 downloads)

Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Fraai hoor.
Peter

Joined: Sep 2006
Posts: 339
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Sep 2006
Posts: 339
Ik heb de ami van mijn Pa laten coaten in twee lagen, eerst de kleur en daarna nog een blanke laag eroverheen !! Ik moet zeggen dat het resultaat verbluffend is .
Mijn eigen solex heeft maar 1 laag zwart en die wordt toch dof in de loop der tijd .

Mijn advies : coaten in twee lagen !! kleur en blank !!



Ik heb heel veel kleine onderdelen , boutjes moertjes veertjes etc. wie iets zoekt?? vraag het eerst ff aan mij. Heb ook veel dingen die ik zelf niet kan gebruiken(oudere(nieuwe)delen)
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Ja,dat is een overweging die idd de moeite waard is.
De poedercoatlaag krijgt dan een hooglans effect.
Mooi zou ook zijn als je dan eerst de striping en/of de transfers er op aanbrengt,kunnen die gelijk onder de blanke lak beschermt worden.


Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Ja mooi hé Hans cool ,Ik moet ook nog steeds een slabbetje omdoen als hij zo in het zonnetje staat te glimmen.Loopt me het kwijl uit de bek. laugh laugh laugh


Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
ik heb enkele solexen gepoedercoat, en het resultaat is even mooi als goed spuitwerk, vind ik.
een opmerking wil ik nog vermelden: velen zal het merk HAMMERITE iets zeggen, en misschien wel met het idee rondlopen zijn Solex hiermee over te spuiten. Mijn advies: niet aan beginnen, om de volgende redenen:
1) direct over roest is een fabeltje: niet goed schoongemaakte ondergrond geeft ook bij Hammerite slechte hechting.
2) het laat zich heel moeilijk spuiten, drijvers zijn haast niet te vermijden.
3) het is stervensduur.
4) bijwerken achteraf kan alleen met Hammerite. met blanke lak een mooie finish geven is er niet bij.
ik heb er één geprobeerd, het resultaat is best mooi, maar spuiten met gewone lak is net zo mooi met veel minder nadelen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Het zadelframe doe ik met Hammerite (spuitbus), eerst zo goed mogelijk ontroesten dan warm ik het frame een beetje op (verfstripper bv) en dan spuiten, resultaat mooi strak en roest nooit weer.

Ik heb wel komplete solexen gezien die met Hammerite zijn overgeschilderd maar dat is ook niet mijn ding.


Vriendelijke groeten

Roelof
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Foto van mijn coatwerk.
Zoals al gezegd .50 e voor stralen en coaten.


Het leuke van goedkoop coatwerk is dat je het in hoogglans kunt bewerken met wat commandant.Daarna was erop.Voor superstrak effect coarwerk m,et waterproof schuurpapuur 1200 korrel heel licht opschuren.Daarna polijsten en in de was.

Werkt perfect.Op de foto heb ik het met mijn oto niet gedaan.Vind het goed zo.

A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Ik kan je de foto in RAW formaat sturen.
Wat ik wil zeggen is dat er vaak een groot verschil in pijs tussen spuiten en coaten is.Coaten zal nooit zo superstrak als spuiten worden maar wel een resultaat geven waar ik iig tevreden mee ben.

Last edited by ploffer; 03/11/08 05:05 PM.
Joined: Sep 2004
Posts: 85
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2004
Posts: 85
Een goed poedercoatbedrijf zal de boutgaten en bijv. de trapasgaten opvullen met een verendbusje, waardoor deze mooi schoon blijven. Als er toch poeder in zit kan je het het beste even verwarmen, dan is de coating makkelijk te verwijderen.
Na het coaten is ontvetten niet direct nodig. Zelfs sterkt te ontraden omdat menige ontvetter invreet in verse coating.
Als je wilt spuiten (ik begrijp nog steeds niet waarom, want de coater kan alle RAL-kleuren perfect opbrengen) dan kan je het beste heel licht opruwen met een nieuw scotchsponsje (zo'n groen kunststof matje waar je ook je velgen mee kunt poetsen). Ik gebruik dat altijd voor het wit maken van het achterspatbord. Geleerd van Hans Kwakkenbos en het werkt perfect.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Komende donderdag is het voor mij al 5 Dec!!!!! Dan komt mijn frame terug van het poedercoaten. Dit is de OTO van mijn opa.
Heb al een keer zelf een frame gespoten, dit is zelf te doen. Maar dit is eigelijk geen gezond werk. Eerst ontroesten, met andere woorden vies stof happen, ondanks het stofmasker. Ik heb geen straalcabine. Dan gronden en lakken(geen spuitcabine met afzuiging). Het hele huis stinkt naar de verf zeker bij de blanke lak. Is dus ook niet zo gezond. Als je het laat spuiten is me veel te duur. Dus het frame in een oude doos en laten coaten. Kost ongeveer 125€ en je een mooie keiharde eindresultaat

Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Wat ik heb gedaan is even bellen met het bedrijf waar je het heen brengt.Die gaven mij het advies om al datgeen waar persé geen coating gewenst is af te dekken met hittebestendige tape(draad deel van de vork, nummers e.d.) of gaten af te dichten ( met kurken b.v.) of tijdelijk een boutje met moer in te zetten.


Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Hoi,

Heb ik ook gedaan toen ik de zwanenhals liet poedercoaten, met stukjes kurk de gaten dichtten zodat er geen coating in komt.

Groeten Rob


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 117 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.045s Queries: 69 (0.013s) Memory: 1.1611 MB (Peak: 1.4753 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 22:38:32 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS