Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 4
Hop To
#16775 07/11/07 05:29 PM
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Opa-Ris Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Goedendag,
Na het e.e.a. opgezocht en gelezen te hebben op de site, ben ik vandaag begonnen met het tankje uit te deuken.
Om het goed te willen doen heb ik toch besloten om de tank uit elkaar te solderen.
Dit is de eerste keer dat ik het doe wink ....je kan er beter bij, op die manier.
Met dank aan mijn voorgangers, wat betreft hun aanwijzingen, en die het misschien al meerdere malen hebben gedaan.

Om een ieder die het ook wil gaan proberen, hier mijn verslag, in woord en beeld grin.
Eerst volgens aanwijzing een klemplank gemaakt.
Voordat je begint plaats een merkteken op de tank, is handig bij het weer in elkaar zetten. smile
Daarna met een hobbygasbrander (ik heb geen zware elektr. verfafbrander, die kan je ook gebruiken) de tank langs de soldeernaad verwarmen, net zolang totdat het tin gaat smelten.Op een gegeven moment komt dan de achterkant los en kan hij er af.
Was best wel vuil die binnenkant. shocked
Beide delen met een roterende staalborstel schoongemaakt,het uitkloppen kan beginnen.
Ik moet zeggen dat ik het tankje weer behoorlijk in vorm heb gekregen,m.b.v. houten hulpstukjes om de vorm weer terug te krijgen. De rest van de oneffenheden worden natuurlijk met polyester plamuur strak gemaakt.
Vervolgens met tinsoldeer en S39 vloeimiddel beide delen aan de binnenzijde vertint.Dit voorkomt aanzienlijk het roesten van de binnenzijde. Let wel op dat de aansluitingen van brandstof en retourpijpje weer goed gesoldeerd zijn.
Bij dit tankje van mij, zijn deze onderdelen niet met zilversoldeer gesoldeerd.Ik heb begrepen dat er tankjes zijn die dat wel hebben, en dan ligt het smeltpunt hoger.

Nu dat dient mijn tijd wel weer uit ,wat roesten betreft. grin
Hierna kunnen de delen weer samengevoegd worden.

Dat gaat nog gebeuren.
Wordt vervolgd.........

Attached Images
1483-1.Tankvooruitdeuken.JPG (58.04 KB, 2123 downloads)
1484-2.Klemplankvoortankgemaakt.JPG (57.03 KB, 1961 downloads)
1485-3.Eerstmerktekenzetten.JPG (60.23 KB, 1841 downloads)
1486-4.Tankingespannenvoorlossmelten.JPG (59.83 KB, 2002 downloads)
1487-5.DetweedelenLosgesoldeerd.JPG (60.4 KB, 1995 downloads)
1489-7.Klaarvooruitdeuken.JPG (57.81 KB, 2001 downloads)
1490-8.Nahetuitdeuken.JPG (58.43 KB, 2047 downloads)
1491-9.Beidendelenzijndaarnavertint.JPG (60.59 KB, 2066 downloads)
Last edited by Roelof; 08/11/07 08:54 AM.

Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




Marcel #16787 08/11/07 12:30 AM
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Opa-Ris Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Quote:
VOETNOOT voor de vragenstellers over de diameters en maten:
alle tanken van staal zijn hetzelfde, kun je aan je eigen tank afmeten, wat PaPa netjes heeft begrepen is de Xtra ruimte voor de tank dop aansluiting.


Dus even met de schuifmaat de diameter op meten, en door twee delen,heb je de straal van de circel. grin
Dan heb ik het zo gedaan, aan elke kant van de diameter van de circel 1cm afhalen. Als je de delen dan naast elkaar legt, zit dus een opening van 2 cm tussen.Weet je zeker dat de tank goed afklemd.
Wel even bepalen aan één zijde, hoeveel er nog uit moet voor de tankdop. wink


Last edited by Roelof; 08/11/07 08:56 AM.

Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




Opa-Ris #16805 08/11/07 11:28 PM
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Opa-Ris Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Deel II

Zo het tankje is weer één geheel.
Het dichtsolderen is te vergelijken voor een ieder die weleens met koperen pijp en fittingen gewerkt heeft.
De naad die je dus weer vast, en lekvrij, moet solderen heb ik eerst goed schoongemaakt. Let wel op dat je niet al het tin wat er nog opzit er weer afschuurt.Dit restje bevorderd het dichtvloeien.
Voordat je de delen weer in elkaar drukt, even het vloeimiddel op de naad strijken.Dan de merktekens tegenover elkaar, en goed de achterzijde van de tank aandrukken.
Het geheel weer in de plank geklemd en deze onder een wat schuine hoek op de werkbank gelegd.
Als je nu, op het hoogste punt beginnende de naad met de vlam goed op temperatuur verwarmd en je houd het soldeer erop zie je dat vanzelf de naad mooi naar beneden dicht vloeit.En zo ga je het hele tankje rond. smile
Niet te lang met de vlam er op blijven anders zakt het tin door de naad het tankje in.
Na het solderen uit de plank halen, goed schoonmaken en kijken of de gehele naad is dicht gelopen.
Vervolgens eerst de aansluitingen afgedicht ,op één na, en met een slang waar ik met de mond luchtdruk opzette, de tank ondergedompeld in een emmer water.Er waren geen belletjes te zien. laugh
Daarna weer het tankje in de plank rechtop gezet en tot de nok toe gevuld met wasbenzine om er zeker van te zijn dat er toch niet nog een héééééééél klein gaatje ergens zit (de viscositeit van wasbenzine is groter als van water,en kruipt dus verder door ). Misschien wel overbodig maar ik weet op die manier dat hij zeker dicht is.En dit staat nu al bijna 6 uur zo.
Tot op heden niets te zien van een druppel nattigheid, dus het zit wel goed grin

Ja, en hierna volgt dan het strak maken met polyester plamuur en het spuiten van de tank.
Moet ik nog even op zoek naar een spuitbus met de juiste kleur grijs, of wat er het dichtste bij komt. wink

Attached Images
1496-10.Detweetankdelenweergesoldeerd..JPG (55.19 KB, 1442 downloads)
1500-11.soldeernaad.JPG (57.16 KB, 1450 downloads)

Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




#16811 09/11/07 10:44 AM
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Opa-Ris Offline OP
10000km gereden
***
OP Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Nou, dank jullie allen wel voor de complimenten. cool
Ik heb zo wat proberen bij te dragen voor mensen die het ook eens willen gaan doen op die manier.

By the way. Het tankje is potdicht, grin
Ik kan weer verder.

Tot zover... deze reportage. smirk


Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008





Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 22 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.023s Queries: 26 (0.007s) Memory: 0.9550 MB (Peak: 1.0960 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 21:19:44 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS