Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#144037 07/06/26 08:45 PM
Cees59 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Beste Solex vrienden,

De aandrijfrol van mijn Solex Oto 1700 (frans blok) is tijdens het rijden "uit elkaar gespat", dus nu ben ik begonnen het blok uit elkaar te halen om de rol te vervangen. Gelijk bij het demonteren van de spoelenplaat loop ik vast. Ik krijg met geen mogelijkheid de plaat van de as getrokken, er zit wel wat speling in (vermoedelijk speling in het lager) maar de plaat komt niet los: kruipolie, wd40, verwarmen met fohn, olie met teflon, maar hij blijft muurvast. De beugels van mijn trekker zelfs krom getrokken. Ik zie vlakbij het lager wat sporen van roest op de as, dus ik vermoed dat roest de boosdoener is.

Ik denk er aan om coca-cola te proberen. Dus het motortje op zijn kant op een bakje gevuld met cola te zetten zodanig dat het aseinde t/m de spoelenplaat in de cola ondergedompeld is. Hopelijk zal de cola tussen de as en het lager kruipen en e.e.a. losweken. In het algemeen is coca-cola volgens mij een probaat middel om roestige verbindingen los te weken.

Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand een ander idee om de tegenstribbelende plaat los te krijgen.

Bvd Cees

20000km gereden
*
20000km gereden
*
Wat voor trekker gebruik je om de lagerplat te trekken, met een normale 3 poot trekker kan je de lagerplaat kapot trekken en is dus niet aan te raden. Om de plaat te trekken heb je een speciale trekker. Heb je alle schroeven los gedraaid?

solexliefhebbers.nl
Cees59 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Dank je Antoine voor je reactie,

De schroeven (ook de "omgekeerde") zijn er uit, ik kan de plaat vrij ronddraaien, hij zit dus nergens meer aan vast behalve via het lager aan de as.

Als trekker heb ik een originele Solex Spoelenplaat trekker gebruikt, bestaande uit een juk met 2 beugels welke achter de kernen van de spoelen haken. Toen ik wat kracht op de trekker zette vervormden de beugels zodat de krachten niet meer goed verdeeld werden en de beugeluiteinden zelfs uit de gaten van het juk schoten. Dus geen succes.

Ik ga het nu proberen met een professionele 3 poot poelietrekker, die niet zal vervormen en de krachten wel goed verdeelt. Ik ben me bewust van het gevaar om de plaat kapot te trekken, maar de spoelenplaattrekker trekt aan de kernen van de spoelen, welke op hun beurt met M4 schroeven vast zitten in een aangegoten aluminium blokje. Ook die constructie lijkt me niet geschikt om iets te kunnen forceren. Vandaar mijn plan om het lager verder los te weken, eventueel mbv cola, om schade aan de plaat te voorkomen.

20000km gereden
*
20000km gereden
*
Waarschijnlijk het je een spoelenplaat waarbij een berging geplaatst is voor het lager. Hierdoor blojft het lager in de plaat zitten. Bij bv een 3800 blijft het lager zitten op de krukas.

Kan je de trekker niet op spanning zetten en laten staan.
Daarna met een (kunstof) hamer in de buurt van het lager tikken en nogmaals eventueel verwarmen /inspuiten met wd 40

solexliefhebbers.nl
Cees59 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Dat heb ik gedaan met de Solex trekker, maar die werkte zoals gezegd niet goed.

Ik zal hetzelfde nog eens proberen met de 3 poot poelietrekker. Kijken wat er gebeurt. Als dat nog steeds niet werkt dan wil ik de plaat toch in een bak met cola zetten en een tijdje laten inwerken.

85000km gereden
85000km gereden
Een 1700 heeft geen borgring voor het lager, en zit meestal erg los. Ik kan me voorstellen dat iemand deze al eens handmatig heeft geborgd door de rand naar binnen te tikken. Daar helpt geen cola bij. De enige mogelijkheid is opwarmen tot ca 200 graden (niet meer!) en dan met de trekker nog eens proberen. Ik prefereer de originele trekker, die zit dichter bij het centrum. Een driepoot kan normaal ook maar omdat dit kreng zo vast zit weet ik niet wat met je plaat gebeurt (als deze warm is vervormt het zaakje misschien).

Hou het simpel wink
Groeten, John.

90000km gereden
90000km gereden
Ik heb hier een tekening waar het lager is opgesloten met een zegerring.
Het kan ook zijn dat het lager er met Loctite op de as is vastgezet.

Attached Images
1700.png (199.08 KB, 37 downloads)
1700..png (124.09 KB, 33 downloads)
Last edited by FFAnders; 11/06/26 07:12 PM.

Groet , Ronald & Conny

Altijd normaal is ook niet normaal crazy
85000km gereden
85000km gereden
Hee Ron, dat zou dan de tekening van de Nederlandse oto zijn? Tenminste… ik ben bij de Franse modellen nooit een borgring tegengekomen. Maar zoals zo vaak is in Solexland alles mogelijk.

Loctite op de krukas kan inderdaad ook nog.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Cees59 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Dank voor de info.
Vandaag ga ik weer een poging doen. Tot 200 gr C verwarmen is voor mij niet haalbaar, wel kan ik er een fohn opzetten en met een oude soldeerbout kan ik misschien heel plaatselijk bij het lager nog wat extra warmte geven. Dan laat ik de plaat onder spanning staan en klop regelmatig.

Ik heb begrepen dat cola wel goed werkt als er roest tussen zit maar dat loctite weer ongevoelig voor cola is, dus eerst maar iets anders proberen dan cola.

Als het lager inderdaad met loctite op de as vastzit kan ik misschien ook nog proberen om met een penceeltje wat thinner tussen lager en as te druppelen, ik heb begrepen dat thinner ook loctite wat op kan lossen.

Lukt het vandaag niet dan heb ik volgende week meer tijd om er mee aan de slag te gaan.

Cees59 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
De plaat is er af !!

Ik had de 3-poot strak gezet en regelmatig een beetje aceton tussen de as en het lager gedruppeld en de trekker weer een beetje nagetrokken. (Ik heb aceton gebruikt omdat deze de eventuele loctite op de as zou kunnen losweken en ik niet de plaat kon verwarmen) Na een aantal uren schoot de plaat met een tik plotseling los. Het lager blijkt geborgd te zijn met een zegerring.(zoals op de tekening staat)
Er zit geen roest op de as dus dat kan de reden niet zijn geweest dat de plaat zo verschrikkelijk vast zat. Ik kan niet goed beoordelen of er loctite tussen de as en het lager zat, het lijkt van niet maar ik weet niet wat de aceton met de eventuele loctite heeft gedaan.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Cees59 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Oh ja vergeten; Ik zei dat ik thinner zou gebruiken maar die bleek ik niet in huis te hebben, aangezien aceton wel voorradig was en deze volgens AI ook blijkt te werken heb ik dat maar gebruikt.

90000km gereden
90000km gereden
Mooi dat het toch gelukt is.
Wat ik in het verleden nog wel eens gedaan heb, de as heel lichtjes opschuren zodat het lager er wat minder strak op gaat.

Groet , Ronald & Conny

Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Cees59 Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Goed idee, want dit is eigenlijk geen doen.

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 49 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
July
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12