Hallo Solex-liefhebbers!
Ik heb in het verleden al een heel aantal Solexjes gehad: een 3800, een Oto, een 660, een 2200. Allemaal uiteindelijk terug van de hand gedaan, maar nu eindelijk terug eentje gekocht: een Koffertje. Naar mijn mening het mooiste model van de Nederlandse Solexjes.
Heb deze gekocht bij een man die deze kocht in een lotje bromfietsen.
- Motornummer is 225727 - wat dus zou betekenen dat deze van 1957 is.
- 24 inch wielen. Heb er al nieuwe banden opgezet. De originele binnenbanden (vooraan Hevea, achteraan Vredestein) hielden nog mooi lucht
- Er hangt nog een oude nummerplaat op van 1970. Toen dus mogelijk voor het laatst gebruikt.
Heb hem snel even nagekeken: tankje proper gemaakt, contactpuntjes opgeschuurd, nieuwe benzine erin, hier en daar beetje olie en na 5 meter liep hij gewoon. Zelfs de verlichting werkt nog als vanouds.
Nu wil ik het motortje een onderhoud geven. Ik zag online enkele revisiesets te koop. Kan iemand me adviseren welke ik best koop, zodat ik meteen de juiste onderdelen beschikbaar heb? Ik vond deze online:
https://solexmarkt.nl/Solex-Onderhoud-Solex-Oto. Is dat voor mijn type motortje? En iemand nog tips wat ik best nog even nakijk?
Daarnaast nog in de markt voor enkele klassieke, vergankelijke onderdelen: remblokjes vooraan, rubbertjes voor het ontstekingskapje, dekseltje voor het gereedschapsbakje.
Enkele foto's: