Hallo Solex kenners, mijn naam is Henk van Beek en ik ben deze week (toevallig) in het bezit gekomen van een Solex OTO (1001) met als datum ingebruikname 31/12/1967. Op het frame staat Stokvis en hij heeft een ronde koplamp en een rond gereedschapskoffertje onder de bagagedrager. Het framenummer is 630876. Wie kan hier iets meer over zeggen? Hij is compleet, op het deksel van de ontsteking na. Ik heb een foto aangehecht.
Hoi Henk, welkom op het Solex forum. Op de foto staat inderdaad een Solex Oto, ik schat het bouwjaar op 1963-1964. Het jaar 1967 heeft RDW er achteraf aan geplakt omdat ze in het verleden geen bouwjaar op de kentekens vermeldden. Toen er ontheffingen nodig waren om in de milieuzones te rijden moesten de eigenaren kunnen aantonen dat de bromfiets een oldtimer was. Dat resulteerde in een afgeraffelde spoedklus waardoor veel bouwjaren op kentekens totaal niet kloppen.
Je kunt aan de hand van je motornummer het bouwjaar opzoeken in een tabel, hier ergens op het forum. Ook staan er vaak wybertjes in de velgen waar het bouwjaar in staat.
Hallo allemaal, weer wat wijzer: motornummer 578197, dus volgens de tabellen bouwjaar 1964, modeltype "trommelrem". Nu m'n vraag: weet iemand of ik het bouwjaar op het kentekenbewijs kan laten corrigeren? Alvast bedankt maar weer.