Hallo
Ik ben reeds enige tijd aan het rondneuzen voor informatie en tips.
Ik ben Benoit (Beno voor de vrienden).
Toen ik 14 jaar was in 1995 zag ik op een rommelmarkt een Solex staan. Iedereen had een Booster of Honda weetikveel maar ik zag bij de brocante/antiqair een grappige fiets met motor staan... Instant happyness toen ik het zag en ik moest en wou het hebben. Mijn vader zei me dat ik en bepaalde kast diende te verkopen die we mee hadden en dan mocht ik hem diezelfde dag nog gaan halen als hij er nog stond. Een uur later was de Solex verdwenen en had ik de kast nog niet verkocht. Echter een deal is een deal, ik heb de kast verkocht voor mijn vader en confronteerde hem met het feit dat ik de kast verkocht had en hij dan maar zo een Solex diende te vinden voor me. Einde van de dag, alles ingeladen goed verkocht. Neemt mijn vader me mee een straat of 2 verder naar een garagebox. Kwam die antiqair erbij. Bleek dat mijn vader hem al gekocht had en hem toch opzij had laten zetten.
Ik heb er ongelofelijk veel plezier aan gehad ondanks dat het maar 15km/u ging. Wist ik veel hoe ik dit prachtige 49cc beest diende te temmen? 4,5 jaar mee rondgereden, van vakantiejob naar vakantiejob, naar school, het nachtleven in. En toen... het autorijbewijs. Deze tijger heeft intussen bijna 25 jaar stilgestaan in een schuurtje. Aangezien mijn zoon nu dezelfde leeftijd heeft als ik toen had en ook begint te dromen van zelfstandigheid kreeg ik het warm denkende aan mijn Solex. Zo gezegd zo gedaan, Solex opgehaald uit het schuurtje uiteraard startte hij niet. Even nagedacht en informatie beginnen opzoeken. Dat was in Oktober '24. Nu een goede 7 maanden verder kan ik zeggen dat hij eindelijk bijna klaar is.
Dus ik dacht nu ik toch al zo ver ben en hier al geruime tijd rondneus. Laat ik mezelf voorstellen, laat ik jullie mijn liefde voorstellen en hopelijk tegen einde juni krijg ik hem gestart.
Vooreerst mijn oprechte dank voor alle informatie die ik via het forum al heb mogen terugvinden.
Maar eerlijk gezegd weet ik dus niet welk type het is. De lichtkap staat er OTO op, het is een 3800 motor, het is een rechthoekig gereedschapsbakje, ... mogelijks een allegaartje van verschillende Solex ? Maar die OTO lichtkap heb ik dus nog niet tegengekomen, en als het een allegaartje is, ben ik blij dat het toch de mijne is
Voor 1MotorVoor 2Motor Na - properVoorvorkAchterkantHebben jullie nog tips voor de motor te starten na zo lang stilgestaan te hebben? Is volledig gedemonteerd geweest, opgekuist, nieuwe pakkingen, ... Ik weet zelf niet of er een vonk is/zal zijn. Ik wacht namelijk tot het frame weer volledig is voor ik het test.
Tips van voor het exacte type zijn ook steeds welkom.
Framenr.: 0376xxx (1968 ?)
Motornr.: 4047xxx (1966 ?)
Groet
Beno