Ik heb een Solex staan met een 3800 blok met het bloknummer 4923XXX. Volgens de boeken een France uit 1975. Dit nummer is ook ingeslagen in het frame en staat op een Franstalige stikker op de bagagedrager.
Ook zit er een niet genummerd SINFAC typeplaatje op het balhoofd
Mag ik aannemen dat hij nog helemaal origineel is?
ja dat is de vraag veelal lopen de bloknummers niet exact gelijk omdat er ook blokken voor andere toepassingen uit de productie zijn gehaald. waar staan de nummers in het frame en ziet het er professioneel uit want er is in de tijd van het schouwen heel wat afgerommeld met nummers en dan pak je het motornummers over als framenummer en lijkt het sinfac plaatje net zo oud als de brommer ? want deze zijn nieuw te koop
Het framenummer staat links op de zadelbalk, maar niet mooi op een lijn. Het SINFAC plaatje, ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Hoort het er wel op thuis?? Volgens mij is het frame ook nieuw gespoten. Deze grijze kleur met goudbies vind ik nergens terug.
Verder ziet hij er goed uit en start direct loopt hij goed, zelfs met dit koude weer.
De klinknagels die gebruikt zijn zien er anders uit dan de klinknagels in mijn 3 sincac p[laatjes.
ziet er erg uit als laten ik maar zeggen "vrije expressie" Frame nummer heeft nooit zo op een solex gestaan als het al op die plek staat loopt het perfect parallel met de framestang kijk voor de zekerheid nog eens naar het framedeel van je trapstel als hij op zijn standaard staat net op de plek boven waar de standaard het frame raakt
Dan neem ik aan dat dit Solexje een geschiedeis heeft, maar ik houd aan dat het een France Solex van 1975 is.
Loopt er niet minder om
dan staan er lettertjes in het frans meegegoten in het metaal van het blok want die fransen wilden graag laten lezen hoe goed ze waren je gaf al aan wat het bloknummer was omdat ze daar net als het frame wat vrijheid wilden, zie je ook dat nummer vaak op een los plaatje staan dat met twee aluminium nageltjes achter op een plat vlak aan het blok is genageld