Beste Allen,
Ik wilde al een tijd een Solex aan schaffen en heb er 1 via marktplaats gevonden.
Ik heb heb hem overgenomen maar deed het niet. Hij heeft 5 jaar stil gestaan.
Nu heb ik al het 1 en ander bekeken.
Het plastic plaatje van de barndstof pomp zat verkeerd om. Deze omgedraaid.
Het tankje en filter zat verstopt.
Deze schoon gemaakt.
Het filter in de pomp was vol met opgedroogde smurrie.
De kogeltjes vervangen in de pomp.
De ring van de aanvoer van de caburateur vervangen,
sproeier vervangen 28.
kanaaltje doorgeprikt naar links.
De brandstof komt volgens mij naar boven want toen de sproeier niet goed vast en na twee meter stroomde het er tussen door. Dus de brandstof lijkt opgelost.
De benzine was een wolk dus nu vervangen door Aspen.
Nu naar de ontskeing door gegaan. Er zat een bougie in met een 7. Nu een zes in gedaan. Condensator vervangen.
Spoel door gemeten. Ik heb ook een nieuwe spoel besteld. Maar als ik deze er in wil zetten moet er een draadeind uit en moet ik wat weg slijpen links zodat deze zou passen.
Ook komt de koperen plaat niet tegen de doorvoer aan naar buiten toe dus deze nog niet vervangen.
Ook de bougie op 0,4 mm gezet.
Er zat een bougiekapje op met weerstand. Nu de kabel die vernieuwd is direct op de bougie gezet.
De vonk is mooi wit.
Bij starten valt deze uit met sneller gaan.
Er achter gekomen met een pieper en de condensator los dat hoe de onsteking zat het juiste punt niet te vinden was.
Het is een lang plaatje waar het contactplaatje zit.
Deze verbogen en toen heb ik hem afgesteld 1 com voordat de lijnen tegenover elkaar zitten.
Wat me opvalt is het nokje van de contactpunt die tgen het vliegwiel aankomt niet constant er tegen aan zit en dus telkens wordt opgevangen.
Kan dit een probleem geven?
Nu kan ik dus wel een rondje rijden maar als de motor harder wilt gaan valt die uit ga ik een stuk zachter en begint deze weer.
Ook kan ik de instelschuif niet naar rechts doen, want dan valt deze meteen uit. Ook na een rondje rijden.
Hij heeft een oranje spatbordje.
Ook de koppaking vervangen. En de metalen afstandbusjes. De oude leken rondgemaakte plaatjes. Deze waren wel iets korter dus een extra ring er tussen gezet.
Ik heb ook nog een andere condensator geprobeerd maar dit gaf geen verschil. Beide nieuw aangeschaft.
Ook zonder uitlaat geprobeerd, maar geen verschil.
Dus zou het toch door de spoel kunnen komen of door verkeerde sproeier of de contactpuntjes die niet constant tegen de as zitten? Volgens mij bestaat de contactpunt uit twee delen die langs elkaar lopen. Hoe zou deze moeten zitten?
Groet Guido