Ik heb een 3800 blokje uit '75 weer opgebouwd maar wil niet starten. Brandstof is geen probleem, bougie word nat, dus een ontsteking probleem. Bougie vonkt goed op 0.4 mm. Champion L86C Condensator en ontstekingsspoel doorgemeten en volgens mijn weten zouden deze goed moeten zijn. Op de foto's is te zien hoe en wat ik heb gemeten, kloppen deze waardes of waar kan ik nog verder naar kijken?
Helaas is de eerste foto niet duidelijk, de primaire waarde is 1.0 Ohm.
De ontsteking staat op het juiste moment afgesteld en het vliegwiel zit netjes op ze'n plaats. Compressie, hij pompt goed brandstof, dan heb ik ook compressie mag ik aannemen.
Het pompje werkt op de druk Onder de zuiger en de compressie Boven de zuiger. Als je b.v. een lekke koppakking hebt of de decompressieklep sluit niet goed af dan blijft het pompje toch wel werken.
Toch nog wat ge-probeert. Een testje of de zuigerveren niet zijn versleten. Zuiger hoog en hier WD40 op gespoten en een uurtje later nog eens gekeken. Is wel wat minder, maar kan ook een beetje verdamping zijn. Maar na 4 uur alles weg.
Nee nooit gedaan, weet ook niet of dit veelzeggend is. Normaal haal je de zuigerveren eraf en zet je ze in de cilinder. De opening tussen de uiteinden van de veer mag niet te groot zijn. Ik hou max 0,3 mm aan maar weet niet of er officiële richtlijnen voor zijn. Met max 0,3 heb ik goede resultaten.
De kleur van de bovenkant van de zuiger zegt meer. Hier heb je deze ingespoten, was het van tevoren ook al nat en zwart?.
Ik heb de cilinder ge demonteert, de zuigerveren van de zuiger afgehaald en in de cilinder geplaatst. Dat was even wat ik niet had verwacht, 0,5, 0,5 en 0,9mm ruimte tussen de uiteindes van de veren. Dus duidelijk versleten, die gaan we eerst vervangen. Ik heb goede hoop dat hij dan weer lekker start.
@ John, de zuiger was inderdaad verkoold maar is nu mooi schoon. De nattigheid komt van de WD40.
Ik heb een 3800 blokje uit '75 weer opgebouwd maar wil niet starten. Brandstof is geen probleem, bougie word nat, dus een ontsteking probleem. Bougie vonkt goed op 0.4 mm. Champion L86C Condensator en ontstekingsspoel doorgemeten en volgens mijn weten zouden deze goed moeten zijn. Op de foto's is te zien hoe en wat ik heb gemeten, kloppen deze waardes of waar kan ik nog verder naar kijken?
Iets over niet starten bougie en zo... ( mijn verhaal van lang geleden )
Zomaar, wij wilde gisteren vanuit Eindhoven naar de paterkes van de Achelse Kluis ( B ) rijden met een tussenstop bij een kennis in Valkenswaard en hier een bakkie doen. In Waalre begon m`n solex raar te doen rijden/stoppen , rijden /stoppen. Ok� ff de sproeier schoonmaken en weer door ...dacht ik. De sproeier die ik eruit had gedraaid , ook benzine aan de vingers, even droogslaan en oeps schoot dat ding uit m`n vingers, alles afgezocht , nergens meer te vinden grrr. Gelukkig heb ik altijd een tasje met allerlei gereedschap �n een aantal sproeiers bij me. Alles behalve maat 30 die erin zat.Een aantal sproeiers geprobeerd zonder succes, hij bleef weigeren om fatsoenlijk te lopen .Bougie eruit gehaald en vonkte .. Ondertussen waren we vlakbij onze kennis in Valkenswaard. De laatste 300 meter gefietst. Kreeg toen een helder idee , we zijn niet voor niets bij de ANWB / bromfiets hulp. Heb geen zin in de brandende zon verder te zoeken. Eerst een bakkie gedaan en toen de ANWB gebeld. Meneer we zijn over 20 minuten bij u. Ik zeg haast je niet ik zit hier goed. Ok� wij bellen u als de monteur eraan komt. Na een half uur werd er gebeld, de monteur was er . Ik naar buiten, hij moest lachen, een solex.. Doet hij het niet meer ? uhhh nee. Ik ken deze techniek niet zei hij. Misschien kan ik je niet helpen zei hij, ik zeg nou ik denk het wel, jij brengt de solex en mij gewoon dan gewoon naar Eindhoven. Ja dat altijd zei hij. Wat heb je er zelf al aan gedaan zei hij, ik mijn verhaal verteld en zag mijn gereedschap tasje. Ik zeg zal ff uitleggen over het een en ander werkt, mooi zeg zo kan ik ook nog iets leren zei hij. Bougie eruit , helemaal nat dus , hij met een brander vetvrij gemaakt en met een luchtpistool door het bougie gat de cilinder vrij geblazen van benzine. en ja hij vonkte ook. Weer proberen met een andere sproeier, geen resultaat. . Dus weer hetzelfde ritueel bougie en cilinderinhoud zuiver maken. Ik zei bougie nat ontstekings probleem, bougie droog benzine toevoer probleem. of misschien is de ontsteking verlopen .De beugel /kap eraf om de puntje te bekijken. puntjes zuivergemaakt met een diamantvijltje, en hij stond nog mooi op tijd. Dus dat kon het probleem ook niet zijn . Alles weer gemonteerd en nog maar een keer proberen. Helemaal niks, geen prrrrt in te krijgen. Hij zei tja da zullen we het voorwiel eruit halen en breng ik jou, of je vrouw naar Huis.. Tja , ik zeg oh wacht eens ik heb ook een nieuw bougie bij me. Zal die is monteren. Affijn nieuwe bougie erin en..... prttttttttttt, hij doet het weer pfft gelukkig.. Zo zie je maar weer een bougie kan in de buitenlucht wel vonken maar onder druk in het cilinder niet of minder. Neen niet meer naar de Achelse kluis geweest maar met een omwegje weer terug naar huis, geen klap verkeerd onderweg ....Lang verhaaltje , het is te warm om te solexen haha De ANWB man, nog een jonge gast ,weer wat geleerd zei hij, bedankt !
Deze heeft mij veel zoektijd opgeleverd: vonken buiten de cilinder geen probleem maar niet willen starten. Uiteindelijk gevonden een gebroken midden elektrode in de bougie. Als hij gemonteerd zat ging de elektrode naar beneden en gaf kortsluiting.
Mooie verhalen. Ooit heb ik eens hier gelezen dat bougies in een Solex niet verslijten. Toch gaan er bij mij 10 tot 20 nieuwe bougies per jaar doorheen 🤔
Vandaag bij John in Roermond geweest. De man met de juiste vakkennis en apparatuur om ontsteking te meten, hij vond al snel het probleem, een slecht werkende bobine. Een nieuwe geplaatst en starten maar. Afsluitend nog met een lekker bakkie koffie gezellig nagepraat over de Solex techniek, veel geleerd vandaag.
Vanmiddag het blokje weer opgebouwd en een kort testritje gemaakt, hij loopt als een zonnetje. Nog een paar cosmetische puntjes en dan is hij klaar voor een langere rit.