Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#143482 28/08/24 04:57 PM
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Hoi, Ik wil graag een vliegwiel op mijn solex monteren die de hogere toeren wat beter aankan. Nu heb ik gelezen en gehoord dat een Bosch (Puch) ontsteking een goede optie is maar dat je hiervoor wel een paar dingen moet aanpassen. Ik ben van plan om deze ontsteking te gebruiken: Bosch ontsteking Ik heb gelezen dat je de conus van het vliegwiel op maat moet draaien en dat je de ontstekingsplaat een beetje moet aanpassen. Nu kan ik alleen nergens vinden naar welke maat ik de conus van het vliegwiel moet draaien en in welke positie de ontstekingsplaat moet staan op de solex. Met positie bedoel ik in welke hoek de spoelen zich moeten bevinden om ervoor te zorgen dat je bougie op het juiste moment vonkt. Weet een van jullie dit?
Ik hoor het graag!
Mvg,
Julian Broos

85000km gereden
85000km gereden
Ik heb destijds een complete set gekocht die al voorbereid was voor de Solex. Het vliegwiel is uitgedraaid, er zit geen spie meer in, dus afstellen is even een dingetje.
Hoe het met de grondplaat zit weet ik niet meer, ik kon hem er zo in zetten maar dat kwam omdat deze al voorbereid was.

Van een Peugeot ontsteking past het vliegwiel zonder aanpassingen, misschien is dat een fijnere oplossing

Hou het simpel wink
Groeten, John.

20000km gereden
*
20000km gereden
*
Ik zie veel peugeot ontstekingen tegenwoordig. Om deze ontstekingen werkend te krijgen op een Solex staat er ook een tekening voor een carterdeel ergens online. Voordeel van de peugeot ontsteking.. die zijn niet zo duur en nieuw.

solexliefhebbers.nl
Solex meester monteur
Solex meester monteur
nou het heeft veel ervaring en werk nodig om het aan te passen. voor bosch houdt je bijna niets van je originele grondplaat over zoveel moet eraf want je dient een ( variabele) bosch grondplaat te gebruiken en daar heb je een tussen/verloop plaat voor nodig de originele bosch grondplaat waar ook de originele bosch condensator en puntjes op zitten Na de conus uit draaien komt het vliegwiel zo diep dat hij bijna in het carter draait en het vliegwiel soms aan de achterkant ingekort moet worden. Sowieso moet voor elke ontsteking de originele solex plaat kort gedraaid worden want alle ontstekingen van nu zijn kleiner dan wat solex gebruikt ( ooit ontwikkelt in WW II met iets wat leek op een DKW RT98 ontsteking _1936_ pak je zo een ontsteking zie je dezelfde maatvoering )

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Bedankt voor de reactie, welke peugeot onsteking heb ik nodig voor mijn solex, van welk model precies? En wat zou ik allemaal moeten aanpassen aan de grondplaat van mijn solex om deze onsteking passend te krijgen?
Ik hoor het graag!
Mvg,
Julian

Solex meester monteur
Solex meester monteur
peugeot BB ontsteking of een heel oude 103 . grondplaat van de solex dient zodanig afgedraaid te worden dat de 4 pootjes blijven staan waar nu de spoelen op zitten met een verdieping erin dat er een plaatje van rond 100 mm tussen in past waar de componenten van de ontsteking op dienen te komen

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 75 guests, and 5 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod