Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#143501 05/09/24 01:33 PM
Hay Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Vorige week is onder het rijden met mijn 3800 een boutje van de cylinder uit het carter los gekomen.
Na alles netjes te hebben gedemonteerd blijkt het draadeindje compleet los in het carter te zitten, draad in het carter naar de kl......
Nu heb ik in het verleden wel eens helicoil�s geplaatst en vind dit ook hiervoor wel een oplossing.
Het M6 helicoil setje weer eens opgezocht en aan de slag, tot dat de helicoil is geplaats ging alles goed.
Maar nu blijft het montage tool klem zitten in de helicoil, krijg hem er niet meer uit.
In de tool zit een beetje radiale beweging maar totaal geen axiale beweging.

Nu zit ik met carter met een klemmend montagetool, Iemand een idee of en hoe ik hem er met goed fatsoen er weer uit krijg??

Gr, Hay.

Franse Solex 3800 1963
85000km gereden
85000km gereden
Ik heb ook zo’n setje, al jaren, altijd probleemloos mee gewerkt. Maar een paar jaar geleden kwam een buitenkansje van Ali upgepopt, dus die besteld. De eerste die ik probeerde had hetzelfde probleem, maar ik merkte al met indraaien dat het niet lekker ging en kon nog op tijd stoppen. Set in de onderste la gegooid en niet meer naar gekeken.

Totdat mijn andere setje bijna op was, toen heb ik er nog eens een getest. Zelfde probleem, dus nu de kliko in!

Moraal van dit verhaal: kijk voor een goede set bij een betrouwbare leverancier. Of bij jou hetzelfde speelt weet ik natuurlijk niet.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Solex meester monteur
Solex meester monteur
je kunt er best stevig aan trekken, waarschijnlijk is het lipje al gebroken dat onderin de tool zit maar het spiraal kan heel veel hebben. ik gebruik het inzet tool altijd zonder de hendels, houft het conische inzetstuk met de hand vast en draai het losse inzet pennetje met de hand rond onderwijl dat pennetje iets omhoog trekkend om de windingen onderin tegen elkaar aan te houden heb namelijk wel gehad dat de onderste wikkelingen 1 spiraal oversloeg want bij het indraaien ben je het spiraal veertje aan het "inwinden"de diameter wordt dan kleiner door alles uit de losse hand te doen voel je of er ergens iets fout gaat en ALTIJD het getapte gat met perslucht uitblazen er mogen nul tap bramen in zitten

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Hay Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Zoals je zegt Joan, met een beetje gepast geweld kwam het tool eruit. Het lipje was al afgebroken maar de helicoil had niets geleden.
Ook het andere draadeind aan carterzijde zal al los door slechte draad in het carter. heb hier ook een helicoil geplaatst.
Het blokje weer netjes opgebouwd en weer op de Solex gemonteerd.
Starten en rijden, wat willen we nog meer. smile

Gr, Hay.

Franse Solex 3800 1963

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Gerk), 82 guests, and 5 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod