Ik kan 2 5000 solexen overnemen met kleine wielen (of heeft die altijd kleine wielen) en daar wil ik een leuk winter project van gaan maken.
Is er 1 met kenteken waar ik aan ga beginnen. Eerst het blokje volledig reviseren en daarna kijken of ik hem wat sneller kan laten lopen.
Nu zijn mijn vragen: Wat is de normale snelheid van een 5000 met kleine wielen? Zonder al te veel dure onderdelen te kopen, welke snelheid kan hij dan krijgen?
De solex 5000 is eerst geleverd in Nederland met 16 inch wielen in de kleuren wit, oranje, geel en blauw. later is er een zwarte gekomen met 12 inch wielen. de bijnaam wast "Westerterp solex". vernoemd naar de toenmalige minister van verkeer en waterstaat. Het was een solex die beperkt was in snelheid en zonder helm de weg op mocht. De snelheid is zonder aanpassingen ongeveer 20 km. Er zijn genoeg solex sleutelaars te vinden die de snelheid kunnen verhogen tot 40 km. Er moeten aanpassingen gedaan worden aan de Cilinder, carurateur, spruitstuk en uitlaat. Zelf het ik er twee met 12 inch wielen en 5 met 16 inch.
Gaat dat lukken met deze stappen?: Eerst volledig reviseren Luchtfilter gaten uitboren, hoeveel mm? Uitlaatpoort uitboren, hoeveel mm? Inlaatpoort uitboren, hoeveel mm of prop verwijderen? Uitlaat ontkolen en de 3 gaten boren, hoeveel mm of grotere pijp uitlaat? Zuiger op bdp, stukje wat nog voor de inlaatpoort zit wegslijpen Carburateur uitboren, welke gaten en hoeveel mm? Grotere aandrijfrol?
En dan een tijdje laten lopen, bougie wit dan grotere sproeier, bougie zwart dan kleinere sproeier,bougie bruin is goed.
Begin maar eerst met schoonmaken en reviseren. De standaard snelheid van een 5000 is niet hoog, maar ze hebben wel een goede trekkracht. Voordat je IETS gaat doen om de snelheid te verhogen: controleer of de trekkracht GOED is, anders heb je geen goede basis en helpt opvoeren je alleen maar van het bed op het stro.
Als je trekkracht goed is dan kun je het busje uit de inlaatpoort van de cilinder halen, een 6,5 carburateur monteren, en een grotere rol plaatsen. Kijk daarna hoe goed hij loopt en ben liever iets eerder tevreden, want bij velen komt van opvoeren alleen maar huilen. Weet wat je doet!
en vergeet het "boren" dat is niet de juiste techniek die gebruikt wordt door mensen die verstand hebben van tweetakt techniek. Bijwerken met het juiste gereedschap en dat is niet boren want dan worden gaten rond en voor de uitlaat is de bovenkant in een toogje de beste vorm en voor de inlaat is de onderkant met een "zak" ( links lager dan rechts , waarbij rechts de kant van de uitlaatpoort is ) de beste vorm. en "hard" is voor een solex een mager begrip hangt van de rest af voor "hard" koop je beter een kreidler
Start met de tip van John. Als alles nog in takt is loopt je snelheid op naar een km of 30 dan wel iets harder. Mocht je iets fout doen dan gaat hij alleen maar langzamer dan wel helemaal niet meer lopen
Begin maar eerst met schoonmaken en reviseren. De standaard snelheid van een 5000 is niet hoog, maar ze hebben wel een goede trekkracht. Voordat je IETS gaat doen om de snelheid te verhogen: controleer of de trekkracht GOED is, anders heb je geen goede basis en helpt opvoeren je alleen maar van het bed op het stro.
Als je trekkracht goed is dan kun je het busje uit de inlaatpoort van de cilinder halen, een 6,5 carburateur monteren, en een grotere rol plaatsen. Kijk daarna hoe goed hij loopt en ben liever iets eerder tevreden, want bij velen komt van opvoeren alleen maar huilen. Weet wat je doet!
Wel nog 1 vraagje: als ik na het reviseren en testen de inlaat bus en de rol ga vervangen, dan moet het blok weer uit elkaar. Kan ik dan de pakkingen nog wel gebruiken of moeten er dan weer nieuwe tussen? Voorlopig ben ik met goed aan het inkijken op YouTube. Alle filmpjes van Solex Nederland al bekijken, niet de race filmpjes. En het specialistische boren, fresen een aanpassen ga ik inderdaad niet doen!
De bus verwijderen, andere carburateur en rol plaatsen doe je tijdens het reviseren. Ja altijd een nieuwe pakking gebruiken, dat zijn de kosten niet.
Om de bus te verwijderen moet je eens info vragen aan Joan, hij kan je tips geven op welke manier dat te doen.
Het testen van de motor kan voor alle werkzaamheden doen. Straks is je blokje niet goed en geeft je geld uit voor niets.
Andere optie voor busje te verwijderen uit je cilinder is de aanschaf van een geboorde oude cilinder, oa verkrijgbaar bij Solexservice. Deze kosten een euro of 60
Ik heb ter voorbereiding al heel veel filmpjes gekeken op YouTube. Dat gaat mij wel lukken, vroeger toen ik jong was heb ik best veel gesleuteld aan mijn 2takt brommer.
1 filmpje of beschrijving kan ik niet vinden, namelijk hoe je de rolunit kan demonteren. Heeft er iemand een goede beschrijving?
Een Solex motortje lijkt gemakkelijk maar er zijn toch veel mensen die problemen met het blokje hebben. Je moet uiterst nauwkeurig werken en goed op de aanhaalmomenten letten.
De rolunit demonteren bedoel je de rol van de rolunit verwijderen? Hiervoor hebben we Bobby (zie marktplaats) hij is de master in het maken van rollen en monteren ervan. Voor het geld kan je zelf niet gaan sleutelen.
Jij hebt een 5000, dat valt goed te doen met een 8-kantige sleutel en een zelfgemaakte houten klem voor de rol. De Oto rol besteed ik ook liever uit.
Als je gaat zoeken dan vind je wel hoe die klem er uitziet: Boor een gat in een balkje en zaag dat in de lengte door. Volgens mij heeft Joan dat al eens ergens gepost. Anders maak ik na het weekend wel foto’s (ben een weekendje weg).
Jij hebt een 5000, dat valt goed te doen met een 8-kantige sleutel en een zelfgemaakte houten klem voor de rol. De Oto rol besteed ik ook liever uit.
Als je gaat zoeken dan vind je wel hoe die klem er uitziet: Boor een gat in een balkje en zaag dat in de lengte door. Volgens mij heeft Joan dat al eens ergens gepost. Anders maak ik na het weekend wel foto’s (ben een weekendje weg).
Oke, verkeerd begrepen. In dit Franstalig filmpje kan je zien hoe je een complete rol kan de- en monteren. De nieuwe rol is dan wel een metale, maar principe is hetzelfde.
Wel bijzonder dat er niet eens een lager in zit.....
wel degelijk lagers, alleen herken je ze niet want het zijn geen kogel lagers maar bronzen glijlagers. en ja gezien dat het nou niet erg best is zorgen dat je motor uit is als je stil staat hoeven die "lagers" niet over je krukas te schrapen