Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#143368 27/05/24 12:42 PM
Joined: May 2024
Posts: 7
Likes: 1
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2024
Posts: 7
Likes: 1
hallo iedereen
ik ben nieuw hier met wat vragen en een klein project

ik heb onlangs een lohmann diesel gekocht (met als doel hem op een fiets te zetten)
en hij loopt ook (ik kan een video delen als iemand dat wil)
maar ik had wat vragen erover

ik start hem op dit moment met een boormachine omdat ik nog geen mooie fiets heb gevonden
tijdens het starten geef je vol gas en draai je de compressie van open naar dicht
mijne heeft een ingeboude decompresseur dus dat maakt het starten makkelijker
dus bij het dicht draaien gaat de motor onsteken en op een gegeven moment loopt hij dus zelfstandig
vanaf daar blijf je de compressie op draaien tot het maximum toerental berijkt is
als ik hem te ver draai gaat het toerental omlaag en gaat hij hameren

nu komt het gekke (naast het feit dat mijne veel te rijk loopt)
de motor loopt maar met een deels open decompresseur
en als ik de compressie ver genoeg op draai om dit te stoppen gaat het blok hameren (ontsteking te vroeg)

wie kan mij uitleggen of dit is bij te stellen
of wie kan mij helpen aan een manual

ik hoor het graag

groeten peter

robot797 #143372 28/05/24 05:34 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,196
Likes: 82
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,196
Likes: 82
in principe moet je starten met veel compressie, als hij loopt en warm is dien je de compressie te verminderen want het is een "zelfontbrander" en dat gaat makkelijker als hij warm is , bij minder compressie dus


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
robot797 #143376 29/05/24 04:49 PM
Joined: May 2024
Posts: 7
Likes: 1
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2024
Posts: 7
Likes: 1
hoi
en starten met veel compressie is op kleine diesels nooit geen slim idee
ze hebben namelijk geen injectie systeem maar een druppleaar of carberateur
(heb jaren lang gespeeld met 0.8cc tot 16cc rc diesel motoren)
grote kans op hydrolock dus

maar mijn vraag ging dus over het feit dat de decompresseur open blijft staan bij het lopen
en de motor is net te zeldzaam om te verbeteren :P

robot797 #143378 30/05/24 05:01 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,196
Likes: 82
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,196
Likes: 82
hydrolock inderdaad, pas nog een JLO gemaakt die tot twee keer toe door de eigenaar door zijn "hydrolock" was geduwd met twee keer een kromme drijfstang tot gevolg. Dit type blok heeft de carburateur schuin naar de cilinder toe staan en als je de kraan open laat loopt het carter vol, dat druk je dus naar boven de zuiger en dan blokt de boel. MAAR ik ga ervan uit dat voor deze oude jongens er wel met beleid gewerkt wordt want fouten straffen zich. dus eerst altijd testen of de boel vrij loopt voordat je begint is ook in de gebruiks aanwijzing voor vliegtuig ster motoren EERST met de hand de motor rond draaien om te controleren of de onderste cilinders niet vol met smeerolie zijn gelopen ( staat er sowieso wel in ze roken altijd vreselijk bij de eerst start ) . Verder snap ik niet dat hij blijft lopen met open decompresseur dat is DE manier om hem uit te krijgen/houden dus vraag me af wat daar aan de hand is


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
robot797 #143381 30/05/24 08:31 PM
Joined: May 2024
Posts: 7
Likes: 1
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2024
Posts: 7
Likes: 1
ik zie het wel bij meer filmpjes van de motor dat ze blijfen lopen met de decompressie open
maar mijn gevoel zegt dat de as van de decomporessie klep zoan 0.5 tot 1mm korter moet
en een iets langere pin in de druppel carberateur zodat hij beter instelbaar is

ik heb er zelfs over zitten denken om een adapter te maken voor een rc carberateur
dan heb ik meer controlle over de brandstof mix
maar er zijn niet veel die groot genoeg zijn

robot797 #143382 30/05/24 10:25 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,196
Likes: 82
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,196
Likes: 82
kijk ook hier eens naar, hij sleutelt niet netjes maar laat wel wat leuke details zien https://www.youtube.com/watch?v=sazfYC1vHZUyoutube filmpje


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
robot797 #143383 31/05/24 12:49 PM
Joined: May 2024
Posts: 7
Likes: 1
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2024
Posts: 7
Likes: 1
ik ken de filmpjes ja
en het is erg prettig om te zien hoe je bij de seals kan komen
maar hij heeft een andere verzie als ik heb
ik heb de wat zeldzamere 3 ring verzie

robot797 #143384 31/05/24 04:29 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,196
Likes: 82
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,196
Likes: 82
ik heb ook meerdere malen aanpassingen aan Solex meegemaakt die door mensen "op het gevoel" zijn gemaakt. Aanpassingen aan onderdelen die bij anderen wel gewoon werken en die door een ervaren constructeur zijn bedacht. Ik raad sterk af om bestaande onderdelen aan te passen. heel goed onderzoeken hoe het zou moeten werken . het is niet voor niets ooit zo gemaakt . Alleen als een voormalige eigenaar iets heeft verbouwd hetgeen niet de bedoeling was / kan zijn heb je kans dat er onderdelen niet meer werken zoals zou moeten Overigens is de presentator van het filmpje waar ik de link van heb gestuurd ook op de hoogte van de 3 ring versie hij heeft daar ook een betoog bij


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #143385 01/06/24 08:43 PM
Joined: May 2024
Posts: 7
Likes: 1
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2024
Posts: 7
Likes: 1
Originally Posted by Joan
ik heb ook meerdere malen aanpassingen aan Solex meegemaakt die door mensen "op het gevoel" zijn gemaakt. Aanpassingen aan onderdelen die bij anderen wel gewoon werken en die door een ervaren constructeur zijn bedacht. Ik raad sterk af om bestaande onderdelen aan te passen. heel goed onderzoeken hoe het zou moeten werken . het is niet voor niets ooit zo gemaakt . Alleen als een voormalige eigenaar iets heeft verbouwd hetgeen niet de bedoeling was / kan zijn heb je kans dat er onderdelen niet meer werken zoals zou moeten Overigens is de presentator van het filmpje waar ik de link van heb gestuurd ook op de hoogte van de 3 ring versie hij heeft daar ook een betoog bij


oh ik ben het daar helemaal mee eens
ik zou het zelf ook alleen doen met rezerve onderdelen of zelfgemaakt onderdelen

maar ik denk niet dat het de bedoeling is dat je constant compressie verliest
wat wel weer goed eraan is is dat de afstelling constand gesmeerd word


waar ik trouwens nu over zit te denken
is een nieuwe kop plaat maken met een schroef zodat ik kan instellen wanneer de decompressie op komt

robot797 #143386 01/06/24 09:34 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,196
Likes: 82
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,196
Likes: 82
kijk inderdaad iets proberen door het zelf erbij te maken. ik doe niets anders. meerdere leuke resultaten zoals meerdere 4 takt solexen en nog zo wat speciaal spul . je vernielt niets maar wisselt uit met wat je zelf maakt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
robot797 #143396 07/06/24 09:11 PM
Joined: May 2024
Posts: 7
Likes: 1
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2024
Posts: 7
Likes: 1
dat is dus ook waar ik aan dacht
nu hopen dat ik binnenkort er weer wat tijd voor heb

robot797 #143573 30/10/24 04:29 PM
Joined: May 2024
Posts: 7
Likes: 1
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: May 2024
Posts: 7
Likes: 1
update tijd

ik heb een kenteken weten te regelen
ik ben nu dus de trotse eigenaar van een diesel gazelle smile

1 member likes this: Wim

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 77 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
December
M T W T F S S
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.030s Queries: 40 (0.010s) Memory: 1.0254 MB (Peak: 1.2207 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-12-12 06:30:35 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS