Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#142755 12/04/23 04:57 PM
Joined: May 2021
Posts: 4
J
Joeri Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: May 2021
Posts: 4
Hallo,

Vorig jaar heb ik een Westerterp gekocht, opgeknapt en er vele fijne kimometers mee gemaakt.
Het motortje lekt op divese plaatsen waardoor deze eigelijk altijd vuil werd en ook het frame in de omgeving heel vies maakte dus heb ik eind van de winter een revisie setje besteld en zijn de zuigerveren en alle pakkingen, filters en de bougie vervangen volgens het werkplaats handboek voor de 5000. Tijdens deze exercietie is ook de carbroteur schoon gemaakt.
Helaas is het resultaat van de werkzaamheden teleurstellend. Het motortje start slecht en loopt enkel met volle choke en heeft dan geen power, hij houd de snorfiets niet in beweging.
Ik heb het volgende gecontrolleerd:
- Bougie: vonkt, afstand ingesteld op 40 honderdste.
- Brandstof: opvoer pompje werkt prima, er loopt brandstof door de overloop terug in de tank. Ook asper brandstof geprobeerd, liep nog slechter dus nu weer gewone nieuwe benzine.
- Carbroteur: Is er iets verstopt, is de sproeier open, is de lucht restrictie bovenop open. Hij loopt, moeizaam, dus er is brandstof.
- Zuigertje: is er compressie, ja, er is voelbare compressie die ik niet tegenhoud; heb geen meter.
- de-compressie klep: sluit goed af.

Ik weet het niet meer; is er iemand die mij verder kan helpen of uit ervaring weet wat het is?

Last edited by Joeri; 12/04/23 04:58 PM.
Joined: Sep 2006
Posts: 327
Likes: 6
W
Wim Offline
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
W
Joined: Sep 2006
Posts: 327
Likes: 6
Staat de ontsteking goed Joeri?

Joined: May 2021
Posts: 4
J
Joeri Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: May 2021
Posts: 4
Dat mag ik hopen, ik heb daar niet aangezeten, het vliegwiel is niet los geweest. Verloopt deze?

Joined: Sep 2006
Posts: 327
Likes: 6
W
Wim Offline
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
W
Joined: Sep 2006
Posts: 327
Likes: 6
Toch maar eens controleren.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Liep hij voor de reparaties wel goed? Kon de choke wel meer naar rechts dan nu?

Zo ja, dan lijkt het erop dat je Solex ergens valse lucht krijgt. Dit kan de spruitstuk aansluiting zijn, of je voetpakking (carter deksel los gehad? Op de juiste manier vastgezet? Eerst de cilinder dan pas het deksel).

Ontsteking controleren moet je zeker ook doen. Deze verloopt op den duur.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Een motor moet ook weer opnieuw inlopen wanneer deze uit elkaar is geweest , dit kan 500 km duren.

Mijn motor loopt, sinds deze opnieuw is opgebouwd, ook niet meer zo goed als daarvoor. Maar ook dit kan verschillende factoren hebben


solexliefhebbers.nl
Joined: May 2021
Posts: 4
J
Joeri Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: May 2021
Posts: 4
Alvast bedankt voor de reacties, ik ga van het weekend kijken of ik iets kan vinden. en een ontstekingslamp bestellen

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
er zijn uitlaatpakkingen in omloop die niet op elke cilinder perfect passen en de 5000 heeft origineel een spruitstuk waar speciale boutjes bij horen die in de 7 mm gaten van het spruitstuk vallen, als daar iets niet goed zit heb je kans dat inlaatkanaal, uitlaatkanaal of beiden gedeeltelijk dicht zitten. en stop er ook eens een nieuwe uitlaatpot op die oude zijn er in verschillende uitvoering oa met restrictie halverwege de buis en als dat een tijd stil ligt geeft een oude pot ook een teleurstelling


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2021
Posts: 4
J
Joeri Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: May 2021
Posts: 4
Vanmiddag verder gesleuteld; er is idd iets mis met de ontsteking. ik krig hem afgesteld van slecht tot best aardig maar mooi lopen lukt me niet. Ik heb de methode uit het boekje gebruikt met de streepjes oplijnen en een stukje papier tussen de contactpuntjes om ze zo af te stellen maar ik krijg het niet voor elkaar. Woont er iemand in de buurt van Naarden die me hiermee kan helpen?
@Joan, ik heb een nieuwe uitlaat gekocht maar die past helaas niet, een Westerterp is net weer ffe kleiner en heeft een appart uitlaatje kennelijk.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Als je hem tot “best aardig “ aan het draaien hebt gekregen dan lijkt mij dat de basis goed is. Check even de standaard dingetjes zoals bougiekabel, vooral aansluiting van schroefoogje en spoel.
Heb je de kabel vastgezet met de originele hoge moer? Die kan sluiting maken. Pak een normaal M4 moertje.

Ik heb ook al meegemaakt dat de contactpuntjes llos zaten, schroefjes aandraaien dus.

Ook al meegemaakt dat de spoelenplaat los zat. Dat is erger.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
in de buurt van Naarden, effe naar Hoogland tuffen kan ik ook die uitlaat in orde maken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 98 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.040s Queries: 37 (0.013s) Memory: 1.0151 MB (Peak: 1.2008 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-25 06:56:07 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS