Ik ben sinds kort in bezit van een Solex. Deze heeft lang in een museum gestaan en ik wil de solex weer rijklaar gaan maken.
Vraag 1. Bouwjaar en Type Motornummer 465984 Framenummer 32690 Kenteken gegevens: Datum eerste toelating 30-06-1953 Datum 1e inschrijving NL 10-08-2016 Solex is geleverd door "Agent Velosolex Pithioud" uit Lyon Als ik de tabel raadpleeg kom ik uit op bouwjaar 1954, type 330 Klopt dit ?
Vragen 2. Rijklaar maken Solex Deze solex heeft jarenlang stil gestaan, ik heb inmiddels de tank gedemonteerd om te reinigen. Wie heeft een goede tip hoe je dit het beste kunt doen? Welke werkzaamheden moet je verder doen om de motor weer te kunnen starten? Welke leverancier heeft onderdelen voor het type 330? Wat is een goed naslagwerk/boek voor deze Solex, als je zelf wilt sleutelen?
Last edited by Gijs; 05/12/2207:36 PM. Reason: Typfout
Motorische raad ik je aan om deze geheel te monteren en voorzien van nieuwe lagers en pakkingen. De meeste onderdelen zijn nog nieuw te verkrijgen bij de sponsoren van deze pagina solexservice en solexdeal.
Wanneer de cilinder en of de zuiger vervangen moet worden heb je een groter probleem.. Dit type heeft een kamzuiger en zijn moeilijk te verkrijgen.
Wat betreft het fiets gedeelte... ook hiervoor zijn de meeste onderhoudsdelen verkrijgbaar.
Ik raad je ook aan marktplaats in de gaten te houden voor onderdelen.
Duidelijke Handboeken voor dit type heb ik nog niet gezien. Voor het soort gelijk type van jouw Solex, de peperbus, is een mooie handleiding echter mag je daar flink voor betalen of hopen dat je aan een copy kunt komen. Veel van dit type is vergelijkbaar met je 330, afgezien van de carburateur.
Er bestaan wel exploded view van de 330, wanneer je tekening kan lezen is dat al een goede hulp.
Mocht je facebook hebben, kan je zoeken naar Solex 330. Dit is mijn pagina waarop diverse foto's staan van de en montage van frame en motor.
Dank je wel. Heb zelf geen facebook maar zal via iemand anders proberen te kijken naar jouw foto's. Weet jij hoe de handleiding voor de Peperbus en de 330 precies heet. Dat is makkelijker zoeken naar een origineel of copy. Misschien kan ik ook op het forum vragen of iemand voor mij een copy wil maken, uiteraard tegen een vergoeding.
Nog even een kleine correctie : Deze motor met dit motornummer is geen Peperbus, is wel uit 1954 en heeft het luchtfilter op de cilinder gemonteerd.(Suikerpotje) Bij een Peperbus staat he luchtfilter op de carburateur, achter de cilinder. Het frame met dat nummer mogelijk wel van een Peperbus,1954 was een overgangsjaar van de peperbus , heeft velgen met een rugje (mooi) en wat lastig te zien is, zijn deze mogelijk 26 inch. De latere 26 inch velgen waren vlakke velgen.