Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#142474 02/11/22 08:42 PM
Joined: May 2022
Posts: 27
BobRoss Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2022
Posts: 27
Goeieavond,

Net aan het toeren geweest met mijn oto van 67'.
Rijdt normaal een goeie 35 km/h, doet hij dus de volle 5/10 minuten tot deze mooi warm heeft, dan begint hij periodiek uit te vallen.
Paar seconden draaien, paar seconden volledig uit, door het blijven bollen blijft dit zo doorgaan. Moest wanneer dit gebeurde het gashendel ook plots naar de choke zetten.
Nu ff kijken wat er aan de hand kan zijn, dacht benzinefilters verstopt, wat er ook wel zo uitzag, dus uitgekuist, maar probleem blijft.
Even alles opengelegd en zie dat de binnenkant van de cilinder tussen inlaat en uitlaat er niet te best meer uitziet
Ik veronderstel dat dit mijn probleem is? Waarschijnlijk heel obvious maar ik pols toch liever eerst eens bij de kenners.

Alvast bedankt!
[Linked Image from i.ibb.co]


“We don't make mistakes, just happy accidents”
BobRoss #142475 02/11/22 11:49 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Je cilinder ziet er niet best uit. Ik zou voor een nieuw setje gaan. Overal zitten putjes en er lijken ook een paar krassen in te zitten (beetje wazig op de foto).

Toch is dat niet de reden van uitvallen en weer aanslaan. Die ligt eerder bij je membraan of pompplaatje.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2022
Posts: 27
BobRoss Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2022
Posts: 27
Best direct een volledige set incl, zuiger ipv enkel een nieuwe cilinder?
Cilinderwand valt opzicht wel nog best mee, denk dat mijn probleem eerder daar tussen de inlaat en uitlaat zit, ik veronderstel dat mijn inlaatgas direct kan ontsnappen naar de uitlaat en dat hij daardoor niet meer wilt lopen. Het is daartussen precies weggevreten. Iemand een idee hoe dit zou kunnen komen?

Benzinepomp heb in afgelopen augustus nog maar volledig vernieuwd, heb deze ook net even uit elkaar gehaald en ziet er nog heel goed uit, heb ook even de benzinedarmen doorgeblazen en de sproeier just in case.


“We don't make mistakes, just happy accidents”
BobRoss #142477 03/11/22 12:50 PM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Als jouw Lex stilvalt/uitvalt komt er dan nog benzine door de retour?

BobRoss #142480 04/11/22 03:31 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by BobRoss
Best direct een volledige set incl, zuiger ipv enkel een nieuwe cilinder?
Cilinderwand valt opzicht wel nog best mee, denk dat mijn probleem eerder daar tussen de inlaat en uitlaat zit, ik veronderstel dat mijn inlaatgas direct kan ontsnappen naar de uitlaat en dat hij daardoor niet meer wilt lopen. Het is daartussen precies weggevreten. Iemand een idee hoe dit zou kunnen komen?

Benzinepomp heb in afgelopen augustus nog maar volledig vernieuwd, heb deze ook net even uit elkaar gehaald en ziet er nog heel goed uit, heb ook even de benzinedarmen doorgeblazen en de sproeier just in case.

Je zult wel wat vermogen verlies hebben maar als hij normaal 35 haalt dan moet je het hier niet bij zoeken.
Johnnie stelt een terechte vraag, check je retour even bij afslaan.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2022
Posts: 27
BobRoss Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2022
Posts: 27
Heb het even getest en er kwam heel weinig uit de retourleiding. Heb het volledige blok ondertussen uit elkaar gehaald om een nieuwe cilinder te steken. (Heb hierna ook even compressie getest voor het geval dat er niet genoeg druk was om het pompje te doen pompen maar voelde goed). Moet zeggen dat mijn kop en voetpakking er een beetje zweterig uitzag. Zal hier ook nieuwe steken.
Ga mijn pomp ook even vernieuwen vanbinnen terwijl ik bezig ben, heb de passage tussen carter en pomp ook even uitgeblazen just in case dat deze verstopt zou gezeten hebben.
Al de rest van het brandstofsysteem ziet er eigenlijk best goed uit, nergens verstoppingen, membraan enz zoals ik zei is net vernieuwd dus kan daar niet aan liggen vgm. Tank kan ook geen vacuum trekken want hier zit een verluchtingsgaatje in en is niet verstopt.


“We don't make mistakes, just happy accidents”
BobRoss #142483 04/11/22 09:05 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Heel vaak ligt de oorzaak bij het pompplaatje.
De holle kant moet richting membraan zitten, maar tijdens monteren kan de uitstulping in het carter deze holling naar buiten duwen. Het gat in het pompplaatje kun je iets ruimen zodat het beter past.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2022
Posts: 27
BobRoss Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2022
Posts: 27
Vind het raar dat dit dan pas na een 100km zou kunnen gebeuren, de holling van het pompplaatje zag er ook nog zeer goed uit, maar zal voor het zekerste ook even een nieuw monteren, heb er nog extra liggen.


“We don't make mistakes, just happy accidents”
BobRoss #142485 05/11/22 04:38 PM
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Condensator?


Met vr. gr.
Onne
BobRoss #142487 05/11/22 07:11 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by BobRoss
Vind het raar dat dit dan pas na een 100km zou kunnen gebeuren, de holling van het pompplaatje zag er ook nog zeer goed uit, maar zal voor het zekerste ook even een nieuw monteren, heb er nog extra liggen.

Vaak heb je met een volle tank geen last omdat het brandstof niveau boven de pomp ligt. Hoe leger de tank hoe moeilijker het wordt om aan te zuigen. Dan speelt het pompplaatje een belangrijke rol.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

BobRoss #142488 05/11/22 10:41 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
wel het juiste type pomp plaatje monteren anders gaat het met een nieuwe alsnog fout


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #142492 08/11/22 07:21 PM
Joined: May 2022
Posts: 27
BobRoss Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2022
Posts: 27
Is een motor met koppeling en nieuwe soort pomp met M9. Dus ik veronderstel de gewone pompplaatjes die je overal kunt bestellen?
Welke andere typen zijn er nog? Heb nog 1 andere liggen waar de achterkant niet gewoon vlak is maar met een kleine uitstulping aan het gat.


“We don't make mistakes, just happy accidents”
BobRoss #142493 09/11/22 06:46 PM
Joined: May 2022
Posts: 27
BobRoss Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2022
Posts: 27
Cilinder, zuiger en pompplaatje vervangen, alsook overal nogmaals volledig nieuwe pakkingen. Ondertussen al een ritje van +-20km gemaakt om de cilinder al wat in te lopen en de oto loopt terug als een zonnetje! Valt niet meer stil.


“We don't make mistakes, just happy accidents”

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 14 guests, and 6 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.044s Queries: 41 (0.014s) Memory: 1.0358 MB (Peak: 1.2352 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 18:30:31 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS