Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#142415 04/10/22 07:28 PM
Joined: Oct 2022
Posts: 12
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2022
Posts: 12
Hallo allemaal,

Ik zal mij eerst even voorstellen.
Mijn naam is Joost 57jr en sleutel al jaren aan van alles en nog wat, maar nog nooit aan een solex!
Ik zit al een tijd op het forum te lezen en al wat dingen geprobeerd, maar voordat ik alles uit elkaar trek wil ik graag jullie mening.

Ik heb van een kennis een solex gekregen met de vraag of ik er nog iets van kan maken.
Het geheel zat in een doos.
Het is een koffertje uit 57 en lijkt mij nog redelijk origineel.
Ik denk dat de motor een 1100 is (of praat ik er nu compleet langs?)
Alles weer gemonteerd en warempel hij loopt, maar helaas niet goed.
Hij stottert op toeren en de bougie is/blijft wat nat.

Wat heb ik gedaan tot nu toe:

# Ontsteking met stroboscoop gesteld, ontsteking ziet er goed uit, vonkt goed mooi blauw.

# Andere condensator geprobeerd uit een Zundapp ontsteking, dus
een oude gebruikte, geen verbetering.

# Er zit een nieuwe benzinepomp op (deze lag ook in de doos)
geprobeerd om een binnenkabel in de benzineleiding naar de carburateur te stoppen maar dit helpt niet (dit om de opbrengst te beperken, gelezen op forum)

# Juiste bougie gemonteerd warmtegraad 7

# Kleinere sproeier gemonteerd een 27 (er zit origineel een 28 in), hierop loopt hij nog slechter.
Dit heb ik gedaan omdat de bougie nat blijft.

# Er zit zowel axiaal als radiaal geen voelbare speling op het vliegwiel.

# Geconstateerd dat 1 draadeind van de cilinder is dol is (draad uit blok)

Wat zou mijn volgende stap moeten zijn om het probleem te vinden?

[Linked Image]

[Linked Image]

[Linked Image]

Last edited by joost0413; 04/10/22 08:45 PM.
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Je bedoeld dat een draadeind van de cilinder onderin dol is?
Dan sluit hij toch ook niet goed af neem ik aan?

En bougie 7 ligt aan het merk. Bij Bosch is 7 prima, bij NGK is het aan de koude kant.

Last edited by Verbal; 05/10/22 08:24 AM.

Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
het lijkt of er een zelfbouw inlaatpakking op zit ( foto) is deze wel goed. eventueel kijken naar verkoolde uitlaatpoort ( kreeg laatst ook een blok in een doos van een zolder, solex was verder blokloos als fiets gebruikt blok waarschijnlijk ook weg gelegd vanwege weigeren door verkoolde poort) en als bougie zo vet is kan de verbranding inderdaad niet goed zijn maar daar zijn legio aspecten die bijdragen ( zoals een verkoolde poort en daarmee slechte gaswisseling) maar ook een te lage compressie ( slijtage) waardoor zuurstof en benzine niet dicht genoeg bij elkaar komen om een verhouding te beginnen en ik denk dat je er een uitlaat op hebt zitten die qua uitvoering 1 van de slechtste was, de bocht steekt zowat voorbij je voorwiel


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2022
Posts: 12
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2022
Posts: 12
Hallo,

even een update!
Zoals Joan al opmerkte over de inlaatpakking dat dit niet lekker zat dat klopt.
Ik heb deze vervangen, ook door een zelfgemaakte maar dit allemaal geen soelaas.
Uitlaatpoort was trouwens mooi schoon net als de uitlaat.
Nog een tijd met sproeiers zitten prutsen maar geen resultaat (gelukkig zitten deze er in alle maten bij!) hij blijft slecht lopen.
Ook de benzine vervangen voor verse en nu is in ieder geval de natte vette bougie weg!
Tevens nog de juiste bougie gemonteerd NSK B6HS
Wel viel mij op dat de originele 28 sproeier groter is als als een nieuwe 28, wss hebben ze hier aan lopen prutsen!

[Linked Image]

Uiteindelijk heb ik toch maar besloten om het hele blokje uit elkaar te gooien en opnieuw op te bouwen zodat ik weet dat de basis goed is.
Tevens kan ik dan in het carter de draad herstellen om de cilinder vast te zetten (helicoil)
Ik heb het blok uit elkaar liggen en eigenlijk ziet het er niet verkeerd uit!
Wel was het deksel aan de krukas zijde met vloeibare pakking afgedicht, niet helemaal lekker dus.

Ik heb een vraag over de zuiger met zuigerveer.
Er zitten 2 zuigerveren op 1 rechte (bovenaan) met slotspeling van 0,2mm (lijkt mij in orde) (gemeten 1 cm van bovenkant cilinder)
En er zit 1 veer op die schuin is met een slotspeling van 0,75mm dit lijkt mij erg veel.

[Linked Image]

Verder zit er een aanloop beschadiging op de zuiger is dit nog bruikbaar?

[Linked Image]

Verder zit er geen kering in het blok dit vind ik ook niet terug in de tekeningen, klopt dit? (van Heem motor zonder koppeling)

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ziet er naar uit dat dit een lange zuiger is ( veel materiaal nog onder de onderste oliegroef ) deze is dan over de zijkant gemeten 51 mm. dit terug brengen naar 46 mm ( net een mm onder de oliegroef laten staan ) streep is niet echt erg zijn er wel beroerder. geen keerring inderdaad maar er dient wel heel precies een dichte hardstalen ring tegen de zijkant van het lager te liggen, net achter het lager zodat het gas niet doorheen het lager naar buiten kan gieren er dient dan ook een lager met brede lagerschalen gemonteerd te worden om zo deze "sleepring" de maximale aanleg en daarmee afdichting te gunnen, verder geen C3 lager want daar kan de binnenring ten opzichte van de buitenring iets flexen en dan ligt de "sleepring" niet tegen beide lagerschalen aan maar slechts tegen eentje en dan lek je langs de andere. verder dien het lager goed onderin zijn passing te liggen om de ring stevig aan zich te binden ( er zit in bijna alle gevallen nog een ring onder met verende pootjes om de "sleepring" extra aan te drukken, maar die wil bij montage de boel nog wel eens iets opliften en daarmee het effect teniet doen. succes met montage ( lager in warm carter monteren om genoeg speling voor montage te hebben en aandrukken tijdens afkoelen tot hij vastgekrompen is )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2022
Posts: 12
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2022
Posts: 12
Bedankt voor de reactie!

Inderdaad nu je het zegt lijkt dit inderdaad een lager met een wat bredere lager schalen (zie foto)
Waar kan je nou een lager kopen met die brede schalen, of hebben de onderdelen handelen deze zo liggen?
Ik zie in de linker ring die tegen de krukaswang ligt een paar inkepingen, is dit voor de smering?

[Linked Image]

Wat vindt je overigens van de slotspeling van de onderste zuigerveer, of dient deze alleen als olieschraapveer?

Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Het plaatje tussen de krukaswang en lager is zo gemaakt dat deze geklemd wordt tussen de 2 ijzeren plaatjes. Heb je een origineel lager dan is deze voorzien van een 'zaagsnede'. Wanneer je kijkt naar de shit zie je 2 nokjes aan de bovenkant zitten en 1 aan de onderkant. De onderkant valt in het lager, tussen de 2 nopjes aan de bovenkant hoort 1 van de 2 plaatjes te zitten.

Verder zie ik een beschadiging op je geharde bus, welke slijtage is (wat natuurlijk normaal is na jaren gebruik). Ik zal die bus vervangen of kijken of je hem bv kan omdraaien.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2022
Posts: 12
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2022
Posts: 12
Helemaal begrijp ik niet wat je zegt.
Is de opstelling zoals op onderstaande foto nu de juiste/originele?
En inderdaad zit er in het lager een inkeping.

[Linked Image]

Welk lager is volgens jullie het beste om te monteren een 2RS?

Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Persoonlijk heb ik een NTN lager gemonteerd.
https://solexdeal.com/solex-onderdelen-online/solex-6203-ntn-open-krukaslager/

Als bijlage de manier van monteren.

Attached Images
1.jpg (167.58 KB, 160 downloads)
Last edited by Antoine; 07/10/22 06:35 PM.

solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als de krukas uit het carter gehaald is, zoals op de foto, met het lager nog op de as, dan geeft dat al aan dat het lager niet vast genoeg in het carter zat.
Bij demontage van de as hoort het lager nog vaster te zitten in het carter dan de as in het lager.

Als dat niet zo is dan heb je de oorzaak van het slecht lopen van de motor al gevonden >>> Carterlekkage bij het, te los zittend, lager.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Het busje kan ontzetten vast zitten. Als je dan het carter warm maakt KAN je de krukas incl lager en bus uit het carter persen. Je moet dan wel eerst de 2 plaatjes verwijderen, of ..... hebben aan die plaatjes en er doorheen duwen.

Maar niet op deze manier...



solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2022
Posts: 12
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2022
Posts: 12
Oke, het zou indrrdaad kunnen dat het lager te los in het carter zit,
ik heb weinig moritd moeten doen om deze los te krijgen.
Ik kan nu ook weer niet zeggen dat hij los zit.

Wat zou een oplossing zijn, carter verbussen?
Dit zou ik hier thuis wel kunnen doen, heb een draai en een freesbank.

Zijn er trouwens gegevens/tolleranties bekend van de gatmaat waar het lager in zit, ik zou dit op kunnen meten met een binnen micrometer.

Last edited by joost0413; 08/10/22 04:14 PM.
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Solexdeal.com verkoopt materiaal om het lager weer strak te kunnen monteren.

https://solexdeal.com/solex-onderdelen-online/solex-krukas-reparatie-lint/


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2022
Posts: 12
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2022
Posts: 12
Nou zoveel ruimte heeft het lager nu ook weer niet, lint van 0,05mm dat zou beteken dat je ongeveer 0,1mm speling moet hebben.
Dan kan je hem van een meter afstand in gooien (bij wijze van spreken)

Ik kwam ook een filmpje tegen met inlijmen met loctide.
Eerst een paar inkepingen maken in het lager, erin lijmen en centeren in de inkeping.
Mss is dat een optie voor mij.
Ik zal eerst morgen eens kijken over hoeveel speling ik het eigenlijk heb.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by joost0413
Wat zou een oplossing zijn, carter verbussen?
Dit zou ik hier thuis wel kunnen doen, heb een draai en een freesbank.

Zijn er trouwens gegevens/tolleranties bekend van de gatmaat waar het lager in zit, ik zou dit op kunnen meten met een binnen micrometer.

Verbussen is een mogelijkheid, ik doe dat i.p.v. voelerlint wat soms nogal eens lastig is om te plaatsen.
Bij verbussen heb je niets meer aan de standaard ringen om het carter af te dichten.
In plaats daarvan plaats ik een keerring en pas ik ook het korte busje aan in diameter van de keerring, deze is voor een asmaat 20 en het busje is 21 mm.
De buitendiameter draai ik op 40,03 / 40,05 mm, afhankelijk van de diameter van de boring in het carter.
Dus meestal zo'n 0,03mm groter dan de gemeten boring.
De binnendiameter maak ik op 34,98mm en pers de bus in een warm (+/- 150 graden) carter, daarna het lager.




Originally Posted by Antoine
Het busje kan ontzetten vast zitten. Als je dan het carter warm maakt KAN je de krukas incl lager en bus uit het carter persen. Je moet dan wel eerst de 2 plaatjes verwijderen, of ..... hebben aan die plaatjes en er doorheen duwen.

Maar niet op deze manier...
zie filmpje

De titel van get filmpje zegt het al : teardown

Last edited by FFAnders; 08/10/22 06:47 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2022
Posts: 12
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2022
Posts: 12
Ik zat vandaag nog eens te kijken naar dat busje wat door het carter loopt.
Het busje wordt geklemd tussen het krukaslager en de rol, het busje zit dus gefixeerd op het tapeind.
Het busje draait dus rond in het carter, maar als ik het busje in het carter plaats (altans probeer) dan zit deze er gewoon strak in.
Klopt dit of beredeneer ik het fout?

Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Gezien de beschadiging aan de bus heeft deze meegedraaid. Als de bus geklemd zit is het ook logische dat deze meedraait. Het klopt dat deze bus er strak inzit.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2022
Posts: 12
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2022
Posts: 12
Maar hij wordt toch geklemd tussen de rol en het lager, het kan dus niet anders dan dat deze meedraad, of heb ik het verkeerd?

Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Ik weetniet zeker of deze geklemd zit tussen lager en rol. Ik weet dat de bus ongeveer 1 uit het carter komt.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2022
Posts: 12
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2022
Posts: 12
Waar wordt anders de rol tegen opgesloten?
Ik zal morgen proberen om een duidelijke foto te maken

Joined: Oct 2022
Posts: 12
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2022
Posts: 12
Net even goed gekeken en inderdaad bus wordt opgesloten tussen lager en rol.
Dit betekend dus dat de bus meedraait met de krukas en dus draait in het carter.
Ik vind het overigens wel vreemd dat dit zo zit want het carter lijkt mij nou niet zo geschikt om er een stalen bus in te laten draaien.
Het busje komt overigens 1mm (ongeveer) uit het carter.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Klopt van dat draaien in het carter dat dat niet zo een best idee is, MAAR dat geldt alleen als het een glijlager achtige constructie zou zijn zoals die bronzen bussen van een 3800 rol NIET HET GEVAL deze bus "zweeft" in het carter dus aan alle kanten is er minimaal ruimte dit heet een "labyrint" afdichting. de lange smalle spleet helpt mee om de gasdruk in het carter te houden ( dat overigens door wat lullige andere constructies in het carter aardig om zeep wordt geholpen ) een extra oliefilm daar zou extra tegendruk kunnen geven


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2022
Posts: 12
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2022
Posts: 12
Motortje zit weer in elkaar en loopt goed!
Start goed en loopt (geschat 30 a 35kmh)
Bedankt voor de support en tips en triks!
De eigenaar is er blij mee

Ik ben nu wel zover dat ik er zelf mss ook 1 wil aanschaffen want het zijn toch leuke dingen die Solexen!


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 114 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.038s Queries: 67 (0.012s) Memory: 1.1392 MB (Peak: 1.4299 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 23:02:39 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS