Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#142243 27/07/22 06:12 PM
Joined: Jul 2022
Posts: 4
N
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: Jul 2022
Posts: 4
Goedemiddag Solex liefhebbers,

Laatst heb ik mijn eerste Solex gekocht een 3800.
Nu heb ik er al wat kilometer erop zitten, alleen heb ik op dit moment problemen ermee.
Starten doet hij perfect en begint vaak goed te lopen. Alleen na een aantal meter valt de motor soms uit, en pakt zich later weer op.

Nu heb ik het volgende al gedaan:
- benzinepomp en membraan vervangen
- filter van carburateur en benzine tank vervangen

Wat mij opvalt is dat hij steeds vaker uitvalt en dat de motor meer herrie begint te maken. Daarnaast viel me op dat er speling zit op het vliegwiel.

Hierbij een aantal filmpjes van het fenomeen:
https://photos.app.goo.gl/BYCMgxTMZH3TkoFL6

https://photos.app.goo.gl/rrnDLXhTRrSwwu6u7


Hebben jullie een idee waar ik verder kan gaan zoeken?

Alvast bedankt.

Niels

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Speling op je vliegwiel betekend meestal dat je lager los in het carter zit, of dat je passing van de krukas is versleten
Het eerste probleem is te repareren zonder hoge kosten.
Bij het tweede probleem gaat het meer geld kosten, je moet dan nl opzoek naar een vervangende krukas en zo wie zo alle lagers vervangen.

Je luchtschruif staat veel naar links. De meeste Solexen rijden het besten met de schuif in het midden.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2022
Posts: 4
N
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
N
Joined: Jul 2022
Posts: 4
Kan speling op het vliegwiel dit probleem veroorzaken? Zo niet los ik liever eerst het probleem van het stotteren van de motor op.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Je kan beginnen het de benzinetoevoer schoon te maken, dus leidingen, benzinepomp en carburateur. Als hij langere tijd stil heeft gestaan is het aan te raden het benzinepompmembraan en plaatje te vernieuwen.

En probeer eens te rijden met de luchtschuif in het midden. Links gebruik je alleen om te starten.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Nielsolex
Kan speling op het vliegwiel dit probleem veroorzaken? Zo niet los ik liever eerst het probleem van het stotteren van de motor op.

Er zijn meerdere oorzaken mogelijk zoals :

Een te lang boutje van de filterkap waardoor er een vonk tussen het boutje en de bougie over kan springen,
rijdt eens zonder luchtfilter en zorg ook dat de electroden van de bougie op 0,4 mm staan.

Als het vliegwiel speling heeft , van links naar rechts en andersom, dan zit het krukaslager niet meer vast in het carter.
Hierbij heb je kans op carterlekkage en het is dan ook mogelijk dat de binnenkant van het vliegwiel tegen de
ontsteekpoel ( oud type) aan schuurt en dat er ook hier vonkoverslag is, het vliegwiel mag geen speling hebben.

Vuile contactpunten willen ook dit soort problemen geven.

Een slechte condensator kan ook een slecht lopende motor veroorzaken en soms kan slecht contact tussen
spoel en condensator een oorzaak zijn, de contactpunten vonken dan erg.( even in het donker kijken)
Of kortsluiting van het draadje van de spoel door kapotte isolatie.

Zo zij er een aantal punten (en nog meer) die de oorzaak van een slecht lopende/ stotterende motor kunnen veroorzaken.
De stand van dat luchthendeltje is van minder belang in dit geval van haperen, als de sproeier wat verstopt
of aangekoekt is dan zet je dat schuifje meer naar links, bij een verstopt luchtfilter meer naar rechts.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 40 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.023s Queries: 26 (0.007s) Memory: 0.9569 MB (Peak: 1.0965 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 14:13:14 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS