Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#142104 28/05/22 08:22 AM
Joined: Jan 2021
Posts: 122
Likes: 8
Verbal Offline OP
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 122
Likes: 8
We krijgen steeds vaker vragen over hoe een solex sneller kan.

We zijn de uitdaging aangegaan om Online op Youtube een serie te maken over het tunen van de Solex. Zowel het opvoeren als de verschillende keuzes bij het tunen gaan we in deze serie behandelen. Ik hoop op leuke discussies waarin we het juist niet met elkaar eens zijn. En iedereen kan vragen waarom we juist die keuzes maken die we maken.

De kop is eraf! De eerste 5 delen staan al online.
Vanavond wordt deel 6 opgenomen met 2 grote verrassingen!

Kijk op Youtube Solex Nederland

Attached Images
Youtube Thumbnail Race 1.jpg (154.2 KB, 166 downloads)
Last edited by Verbal; 28/05/22 08:23 AM.

Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Joined: Jul 2016
Posts: 2,238
Likes: 39
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,238
Likes: 39
Om maar als eerste een reactie te geven..

Wat is een goede keuze wat betreft de aanschaf van een carter? Denk dan ook aan eventuele prijs verschillen.

* Origineel carter eventueel verstevigd en / of voorzien van een "Joukebusje"
* Nieuw verstevigd carter welke oa te verkrijgen zijn in Frankrijk, Solexmarkt...
* De al om bekende carter van Ad

Niet beginnen te roepen HET CARTER VAN AD.. denk ook aan een budget wat zo laag mogelijk moet blijven. CNC carter is bv al 175 euro duurder dan het Franse carter..


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,003
Likes: 75
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,003
Likes: 75
nieuwe verstevigde carter lijkt me een goede optie, die vuilopvangbakken aan de achterkant (waar de zijcarterboutjes zitten) zijn nu tenminste ook vlak en dicht zoals bij de eerste DO carters . Hier en daar zie ik wel plaatsen waar erg gezondigt wordt tegen de wetmatigheden die in de gieterij gelden voor lokale hotspots ( daar kun je inwendige krimpholtes verwachten) maar als het zamac van een eerste gieting is en er voldoende druk bij het drukgietproces is gebruikt kan het zijn dat het net niet plaast vindt vanwege EN te weinig opgelost gas in de vloeistof EN dat het gas er niet uit kan door de hoge druk


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,238
Likes: 39
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,238
Likes: 39
Ik heb gehoord over de problemen van het gieten tov bv cnc. Ik loop al een tijdje met het idee voor montage met een ander lager, bv de 6003. Hierdoor heb je een ruimte van 5 mm welke opgevangen kan worden door een stalen/aluminium bus. Echter moet de buitendiameter van de bus groter worden dan de buitenmaat van een 6203 lager (40mm) om een goede passing te krijgen, of zal het mogelijk zijn om de bus in het carter te verzegelen met een 3 tal extra schroeven bv?

Kom ik zo in de buurt Joan en Barry.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jan 2021
Posts: 122
Likes: 8
Verbal Offline OP
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 122
Likes: 8
Mijn eerste gedachte zou zijn dat die adapter exact de maat van het lager moet hebben. Dus gewoon 40mm.


Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Joined: Jul 2016
Posts: 2,238
Likes: 39
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,238
Likes: 39
Barry, de maat van het lagergat is niet perfect dit ivm gieten. Als je dan de bus erin duwd klemt deze niet. Origineel lager kon vast gezet worden met loctite, maar dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Dus vandaar denk ik dat de bussen voor de franse carters iets groter moeten zijn, voor de cnc carters mogen deze dezelfde maat hebben als de lagers


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2009
Posts: 9,064
Likes: 6
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,064
Likes: 6
Als je het lagergat in het carter nauwkeurig op zou meten en deze is b.v. 40,03mm dan zou de buitenmaat van de bus een paar honderdste groter moeten zijn. (0,02-0,03)
De binnenmaat van de bus een honderdste of 3 kleiner dan de buitenring van het lager.
Vervolgens eerst de bus in een warm carter inpersen, daarna het lager.
Zo heb ik aal een aantal carters kunnen redden van de afvalbak en tot op heden nog geen loskomende lagers gehad.

Nog voor de duidelijkheid, ik gebruik een Aluminium bus.

Last edited by FFAnders; 17/06/22 10:28 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2016
Posts: 2,238
Likes: 39
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,238
Likes: 39
Waarom de binnendiameter kleiner maken? Dit omdat de bus naar binnen gaat uitzetten? Ik zelf heb een bus van aluminium gekregen ooit van een kennis.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jan 2021
Posts: 122
Likes: 8
Verbal Offline OP
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 122
Likes: 8
In de binnenkant bus, komt het nieuwe 35,00mm lager.
Die binnenkant bus moet dus kleiner zijn.

Beiden zetten overigens naar buiten uit.


Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Joined: Jul 2016
Posts: 2,238
Likes: 39
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,238
Likes: 39
Ik zat verkeerd te denken. Binnenkant 34.97 buitenkant lagergat + 0,03.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,003
Likes: 75
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,003
Likes: 75
ja


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,793
Likes: 11
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,793
Likes: 11
Ik denk dat ieder zijn eigen afweging moet maken hierin.
Zelf gebruik ik de in de handel verkrijgbare Chinese carters.
Die bevallen tot nu toe goed, al zijn er met monteren wel vaker Chinese probleempjes, braampjes, schroefdraad niet lekker, rol past niet in keerring etc.

Niet alle problemen komen tegelijk voor, maar nu is er dit en dan is er dat.

Zolang het oplosbaar is doen we het daarmee. Ik heb iets meer Solexen dan de gemiddelde Nederlander dus de prijs is voor mij ook belangrijk.

Neemt niet weg dat ik zo’n Frans carter best eens wil proberen. Het CNC carter heb ik ook, is geweldig goed, maar om er meteen 40 aan te schaffen dat gaat Bruin niet trekken 😉


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jan 2021
Posts: 122
Likes: 8
Verbal Offline OP
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 122
Likes: 8
Helemaal mee eens.
Alle drie hebben ze voordelen nadelen tegen een prijs.

Voor €120,- leveren we al een carter met deksel, lager en krukas gemonteerd en wel.
Da's minder dan de helft van alleen een CNC carter.
Maar ja, een half carter rijdt niet lekker...


Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Joined: Jul 2016
Posts: 2,238
Likes: 39
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,238
Likes: 39
Ik wil zeker een Frans carter proberen. Een cnc carter is te duur, voor het doel dat ik wil gebruiken.

Tevens wil ik een oud carter beschadigd aan gaan passen/ repareren.


solexliefhebbers.nl

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (WilfredVW), 8 guests, and 7 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
September
M T W T F S S
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.027s Queries: 44 (0.010s) Memory: 1.0468 MB (Peak: 1.2610 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2022-09-28 23:43:15 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS