We krijgen steeds vaker vragen over hoe een solex sneller kan.
We zijn de uitdaging aangegaan om Online op Youtube een serie te maken over het tunen van de Solex. Zowel het opvoeren als de verschillende keuzes bij het tunen gaan we in deze serie behandelen. Ik hoop op leuke discussies waarin we het juist niet met elkaar eens zijn. En iedereen kan vragen waarom we juist die keuzes maken die we maken.
De kop is eraf! De eerste 5 delen staan al online. Vanavond wordt deel 6 opgenomen met 2 grote verrassingen!
Wat is een goede keuze wat betreft de aanschaf van een carter? Denk dan ook aan eventuele prijs verschillen.
* Origineel carter eventueel verstevigd en / of voorzien van een "Joukebusje" * Nieuw verstevigd carter welke oa te verkrijgen zijn in Frankrijk, Solexmarkt... * De al om bekende carter van Ad
Niet beginnen te roepen HET CARTER VAN AD.. denk ook aan een budget wat zo laag mogelijk moet blijven. CNC carter is bv al 175 euro duurder dan het Franse carter..
nieuwe verstevigde carter lijkt me een goede optie, die vuilopvangbakken aan de achterkant (waar de zijcarterboutjes zitten) zijn nu tenminste ook vlak en dicht zoals bij de eerste DO carters . Hier en daar zie ik wel plaatsen waar erg gezondigt wordt tegen de wetmatigheden die in de gieterij gelden voor lokale hotspots ( daar kun je inwendige krimpholtes verwachten) maar als het zamac van een eerste gieting is en er voldoende druk bij het drukgietproces is gebruikt kan het zijn dat het net niet plaast vindt vanwege EN te weinig opgelost gas in de vloeistof EN dat het gas er niet uit kan door de hoge druk
Ik heb gehoord over de problemen van het gieten tov bv cnc. Ik loop al een tijdje met het idee voor montage met een ander lager, bv de 6003. Hierdoor heb je een ruimte van 5 mm welke opgevangen kan worden door een stalen/aluminium bus. Echter moet de buitendiameter van de bus groter worden dan de buitenmaat van een 6203 lager (40mm) om een goede passing te krijgen, of zal het mogelijk zijn om de bus in het carter te verzegelen met een 3 tal extra schroeven bv?
Barry, de maat van het lagergat is niet perfect dit ivm gieten. Als je dan de bus erin duwd klemt deze niet. Origineel lager kon vast gezet worden met loctite, maar dat lijkt me ook niet de bedoeling. Dus vandaar denk ik dat de bussen voor de franse carters iets groter moeten zijn, voor de cnc carters mogen deze dezelfde maat hebben als de lagers
Als je het lagergat in het carter nauwkeurig op zou meten en deze is b.v. 40,03mm dan zou de buitenmaat van de bus een paar honderdste groter moeten zijn. (0,02-0,03) De binnenmaat van de bus een honderdste of 3 kleiner dan de buitenring van het lager. Vervolgens eerst de bus in een warm carter inpersen, daarna het lager. Zo heb ik aal een aantal carters kunnen redden van de afvalbak en tot op heden nog geen loskomende lagers gehad.
Nog voor de duidelijkheid, ik gebruik een Aluminium bus.
Ik denk dat ieder zijn eigen afweging moet maken hierin. Zelf gebruik ik de in de handel verkrijgbare Chinese carters. Die bevallen tot nu toe goed, al zijn er met monteren wel vaker Chinese probleempjes, braampjes, schroefdraad niet lekker, rol past niet in keerring etc.
Niet alle problemen komen tegelijk voor, maar nu is er dit en dan is er dat.
Zolang het oplosbaar is doen we het daarmee. Ik heb iets meer Solexen dan de gemiddelde Nederlander dus de prijs is voor mij ook belangrijk.
Neemt niet weg dat ik zo’n Frans carter best eens wil proberen. Het CNC carter heb ik ook, is geweldig goed, maar om er meteen 40 aan te schaffen dat gaat Bruin niet trekken 😉
Helemaal mee eens. Alle drie hebben ze voordelen nadelen tegen een prijs.
Voor €120,- leveren we al een carter met deksel, lager en krukas gemonteerd en wel. Da's minder dan de helft van alleen een CNC carter. Maar ja, een half carter rijdt niet lekker...