Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#142066 14/05/22 04:37 PM
Joined: Dec 2020
Posts: 29
Likes: 2
J
josodl Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Dec 2020
Posts: 29
Likes: 2
Ik heb twee vragen over de centrifugaalkoppeling.
- Ik heb hier een aandrijfrol met een bus eraan waar de lagers in zitten. Het lijkt mij dat die bus in de koppelingstrommel geperst moet worden. Klopt dit, en moet hier nog borgmiddel( Loctite) gebruikt worden?
- de voeringen van de centrifugaalkoppeling moeten gelijmd worden. Is hier speciale lijm voor of kan het met twee-componentenlijm ( epoxy of poly-urethaan)

Jos

Attached Images
kopp 1.jpg (196.57 KB, 191 downloads)
kopp 2.jpg (237.55 KB, 188 downloads)
josodl #142067 14/05/22 09:48 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
de voeringen hoor los in hun bakjes. alleen chineeschen maken troep en daar worden ze gelijmd maar dat gebeurd meestal zo scheel dat de voeringen niet goed aanliggen in de trommel de rol had nooit van de trommel gescheiden mogen worden, dat is specialistenwerk dient zuiver en ver genoeg geperst te worden, is een perspassing en dat maakt gebruik van de elastische eigenschappen van de metalen, loctite is uit den boze ....>>>>>> ik zie al wat er gebeurd is, heel zeldzaam gebeuren, het zink heeft zich los weten te werken uit de stalen huls bus gebeurd heel zelden. de door mij genoemde perspassing is tussen de stalen hulsbus en de inwendige omgezette kant van de trommel, deze wordt wel bij revisie van oa de lagers door specialisten gescheiden. in dit geval wordt het dan wel lijmen want origineel komt dit dus nooit los en daarna NOOIT meer de motor laten lopen als de fiets stilstaat want de zooi wordt door de slepende koppeling ( komt NOOIT vrij sleept altijd) zo heel dat lijm geen stand houdt, werkt maar tot ca 80 graden en daarboven neemt de sterkte enorm af

Last edited by Joan; 14/05/22 09:53 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
josodl #142075 17/05/22 08:45 PM
Joined: Dec 2020
Posts: 29
Likes: 2
J
josodl Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Dec 2020
Posts: 29
Likes: 2
Die hittesterkte valt wel mee hoor. Bijgesloten een grafiekje voor Loctite 270, dat is de sterkste soort. Daarin kan je aflezen dat het spul bij 100 graden nog 80% van de sterkte heeft, en bij 150 graden 60%. Tegen de tijd dat het daar zo heet wordt is er waarschijnlijk nog wel meer mis....

Attached Images
loctite hittesterkte.jpg (51.18 KB, 162 downloads)
josodl #142077 17/05/22 09:12 PM
Joined: Dec 2020
Posts: 29
Likes: 2
J
josodl Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Dec 2020
Posts: 29
Likes: 2
Ik vraag me trouwens af hoe die koppeling wordt vastgezet. In alle filmpjes zie ik twee moeren waartussen het draaiende gedeelte van de koppeling wordt vastgezet.
Op mijn krukas zit net genoeg draad voor één moer en de koppeling.

Omdat ik nergens op het web een fatsoenlijke doorsnedetekening kan vinden van welke versie van de Solex motor dan ook heb ik zelf een schets gemaakt van hoe ik denk dat de boel gemonteerd zou moeten worden. Hierbij wordt de koppeling met de moer klemgezet tegen het hele pakket van lagers en afstandsbussen.

Een andere manier zou ik zo gauw niet weten. Iemand anders misschien?

Jos

Attached Images
schroefdraad 2.jpg (197.55 KB, 167 downloads)
koppeling.jpg (67.25 KB, 165 downloads)
josodl #142079 18/05/22 07:03 AM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Hierbij een exploded view van de motor.

Attached Images
1086359191.jpg (261.8 KB, 160 downloads)

solexliefhebbers.nl
josodl #142080 18/05/22 07:05 AM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
En nog een oud filmpje gemaakt tijdens het opbouwen van een motor door Joan



solexliefhebbers.nl
josodl #142084 19/05/22 04:46 PM
Joined: Dec 2020
Posts: 29
Likes: 2
J
josodl Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Dec 2020
Posts: 29
Likes: 2
Die exploded views heb ik ook gevonden, op Franse websites is daarover ook nogal wat te vinden maar vaak zijn ze in jpg formaat dus als je ze vergroot wordt de boel vaag. Dat filmpje is wel verhelderend, er zitten dus kennelijk zowel voor als achter de koppeling een ring, en dan de moer. Handig blokkeerhulpstukje trouwens, ik vind die blokkering via het draadgat in het carter op de krukwangen een beetje griezelig.

Jos

josodl #142119 07/06/22 09:19 PM
Joined: Dec 2020
Posts: 29
Likes: 2
J
josodl Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Dec 2020
Posts: 29
Likes: 2
Hoe zit het eigenlijk met de montage van de spoelenplaat? Deze stap is in het filmpje overgeslagen maar ik heb eens een proefmontage geprobeerd met een oude krukas en dito lager
maar dat spoelenplaatlager heeft een belachelijk zware passing op de krukas. Lagerboeren ( o.a. SKF) zeggen altijd dat er nooit grote montagekrachten ( laat staan slagen) via de kogels mogen worden overgebracht. Dit gaat hier nooit lukken... Wat nou als ik er op de draaibank een paar micron van af haal met superfijn schuurpapier om die passing ietsiepietsie lichter te maken? Het geslepen gedeelte is sowieso zo langer als de plaats waar het lager zit, dus op het eerste stukje vanaf de conus zit niks.

Jos

Attached Images
spoelenplaatlager.jpg (15.29 KB, 135 downloads)
josodl #142120 08/06/22 02:53 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Die strakke passing is niet voor niks.
Als je je verder verdiept in de problematiek dat het krukaslager vaak los komt dan begrijp je waarom.

Je krukas MOET door het spoelenplaat lager onwrikbaar vastgehouden worden, anders komen er dusdanige gruwelijk grote krachten op je krukaslager dat het zaakje onherroepelijk los komt te zitten, met afdichtproblemen van het carter(en dus slecht lopen) tot gevolg.

Ik heb ooit eens 3 filmpjes hierover gemaakt, je vindt ze
Hier

Met de spoelenplaat duwer (buisje) komt alle kracht op de binnenring. Met de trekker komt het op de buitenring.
Conclusie: spoelenplaat trekken = nieuw lager plaatsen.
En wel goed vast. Zie mijn 3 filmpjes


Hou het simpel wink
Groeten, John.

josodl #142121 08/06/22 04:36 PM
Joined: Dec 2020
Posts: 29
Likes: 2
J
josodl Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Dec 2020
Posts: 29
Likes: 2
Ik heb de filmpjes gezien alleen.... het gat in de spoelenplaat is maar ietsje groter dan de krukas . Als je dus met een stuk pijp of die spoelenplaattrekker tegen het midden drukt heb je niet de binnenring van het lager maar dat ringvormige uitsteeksel van het lagerhuis te pakken. Je drukt dan toch via de spoelenplaat en de buitenring tegen de kogels.

Ik vraag me af hoe ze dat in de fabriek deden ..

Jos

Attached Images
spoelenplaat 2.jpg (131.92 KB, 123 downloads)
josodl #142122 08/06/22 07:00 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Het lager drukt in zijn geheel tegen de binnenkant van de spoelenplaat. De buis van de drukker steunt meer binnen dan buiten. Ik zie het probleem niet.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

josodl #142127 10/06/22 08:31 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by josodl
Ik heb de filmpjes gezien alleen.... het gat in de spoelenplaat is maar ietsje groter dan de krukas . Als je dus met een stuk pijp of die spoelenplaattrekker tegen het midden drukt heb je niet de binnenring van het lager maar dat ringvormige uitsteeksel van het lagerhuis te pakken. Je drukt dan toch via de spoelenplaat en de buitenring tegen de kogels.

Ik vraag me af hoe ze dat in de fabriek deden ..

Jos
je hebt helemaal gelijk dat hier iets gebeurd dat niet hoort namelijk via druk op de kogels het lager monteren. dat is helaas weer één van de fouten in de solex constructie waarmee we moeten leren leven. helaas bij montage dus toch drukken. slaan is helemaal uit den boze want dan heb je schokbelasting op de kogels


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
josodl #142130 15/06/22 12:12 PM
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Ik zie niet helemaal welke (fatsoenlijke) kracht er op de buitenring of kogels komen bij montage.
De 99,9% van de kracht komt op de binnenring van 6202 over de krukas.
Die ligt prima opgesloten in zijn lagerbedje in de spoelenplaat.
De spoelenplaat (zonder 6202) leg je er zo op.

Bij demontage wel degelijk.
Dan trek je op de kogels.
Dus liefste altijd nieuw lagertje na demontage (in praktijk zal het meevallen)


Onderhoud of trappen dat het mauwt...
josodl #142131 15/06/22 08:17 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
bij een OTO ligt het lager van te voren al in het spoelenplaatcarter, opgesloten door een seeger ring . het lager zit met de buitenring vast in dit carter, je kunt bij montage alleen maar op dit carter drukken, per definitie wordt daarbij deze kracht dus ook uitgeoefend op de buitenring. het lager en wel de binnenring moet geperst op de krukas, normaliter dien je dus uitsluitend op de binnenring te drukken, de kogels en buitenring blijven daarbij "zwevend" en dus buiten schot, zonder krachtsoverdracht. hier niet dus want de kracht moet van de buitenring op de binnering overgebracht worden en dat kan alleen maar via de kogels FOEI dus


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
josodl #142134 17/06/22 08:28 AM
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Begrijp ik het dan goed dat de binnenring een fractie smaller is dan de buitenring?


Onderhoud of trappen dat het mauwt...
josodl #142140 17/06/22 05:26 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Nee er zit een bultje in het carter ter plaatse van de buitenring , die buitenring ligt dus WEL tegen het carter ( dat bultje) en de binnenring loopt net vrij: MAAR er zijn sleutelaars die geweld gebruiken ( oa op het carter hameren) en dan vouwt het stuk carter dat vrij zou moeten lopen van de binnenring naar binnen en dan loopt de binnering alsnog vast tegen het carter ( carter staat stil, binnering draait met de krukas mee. lekker bezig sommige van die gasten )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
josodl #142146 20/06/22 05:30 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Hee Joan, dat klopt. De binnenring ligt niet aan tegen het vlak waar het lager op rust. Krachten komen dus enkel op de buitenring. Inderdaad fout geconstrueerd.

Nou is de lagerpassing van het spoelenplaat lager veel ruimer dan de krukaslager passing, dus giga grote krachten komen er niet op.

Ik ben zelfs al krukassen tegengekomen waar het lager soepel overheen schuift. Zoals ik al zei MOET het spoelenplaat lager de krachten in bedwang houden dus daar komt dan Loctite aan te pas. Dan is het wel een probleem met lostrekken, kliko na gebruik dus.


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 30 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.038s Queries: 56 (0.014s) Memory: 1.0824 MB (Peak: 1.3224 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 23:19:26 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS