Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#5587 05/09/05 12:46 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,034
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,034
De bougie

In het ontstekingsspel speelt de bougie zo'n belangrijke rol dat we ook deze eens uitvoerig gaan bekijken.
In de bijlage zien we een doorsnede van een bougie. Het voornaamste element is de centrale elektrode 2 waaraan de bougiekabel is aangesloten en waardoor de stroomstoot wordt gevoerd, nodig om aan het einde van de centrale elektrode een vonk te doen overspringen naar de zij-of massa-electrode 9 om daarmee het gecomprimeerde gasmengsel boven de zuiger te doen verbranden.
De centrale elektrode van een nikkel-staalalliage wordt door de porseleinen isolator 3 ge´soleerd van de stalen mantel 8. Om een goede gasdichte afsluiting op de cilinderkop te verkrijgen dient de verende stalen pakkingring 6. De afstand tussen de elektroden is erg belangrijk; door het herhaaldelijk trekken van een vonkenbrug van de centrale- naar de massa-elektrode, zullen de elektroden op de duur inbranden. Regelmatige controle op de afstand van 0,4 Ó 0,5 mm tussen de beide elektroden is dan ook noodzakelijk: Deze afstand kan heel eenvoudig gecorrigeerd worden door het verbuigen van de massa-elektrode naar of van de centrale-elektrode.
De voor de Solex-oto voorgeschreven bougie is (mits in goede conditie!) van een zodanige warmtegraad dat de isolatorneus 7 'schoon' blijft. De kleur is dan licht tot donkerbruin.
In dit verband is het wenselijk de begrippen warme en koude bougie te verduidelijken. Bij een koude bougie is de isolator 3 kort hetgeen een snelle warmteafvoer mogelijk maakt; bij een warme bougie is de isolator langer en het te verwarmen oppervlak dus groter, waardoor deze meer warmte kan opnemen en vasthoudt.
Bepalend voor de snelheid van de warmteafvoer is de afstand tussen de zitting van de binnenpakkingring 5 en de top van de isolatorneus 7.
Voor het rijden van slechts korte afstanden, waarbij de motor nauwelijks goed warm wordt, verdient CHAMPION L 14 een warme bougie (met lange isolator- neus) de voorkeur, terwijl voor lange-afstand rijders CHAMPION L 90 (met kortere isolatomeus) beter zal voldoen.
............................................................
Goede vervangende bougie's zijn NGK B5HS of Champion L86


Attached Images
13780-Doorsnedebougie.jpg (0 Bytes, 3715 downloads)

Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #13375 20/06/07 08:03 PM
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
persoonlijk neem ik voor alle toepassingen alleen Bosch of NGK bougies. met Champion heb ik 'iets' te vaak problemen gehad (vooral; nieuw uit de doos niet willen vonken)

#13405 21/06/07 07:50 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 15,935
Likes: 67
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,935
Likes: 67
Altijd bougies die zo uit de doos komen bijstellen.
De electrode afstand is afgesteld voor auto's en dat kan wel 1 mm zijn.
De solex wil niet meer dan 0.4 mm als electrode afstand

Last edited by Joan; 21/06/07 07:51 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#19438 28/02/08 10:07 PM
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Mijn voorkeur gaat tevens uit naar NGK bougies, nog nooit gehad dat ze niet werkten (een keer dacht ik dat ie het niet goed deed op m'n solex maar na bijstellen van de electrode afstand op aanraden van Roelof werkte deze prima) Tevens voor auto's, Quads, grasmaaiers en de hele reutemeteut prima bougies.

p.s Hier nog een 3D doorsnede in kleur van een NGK bougie.



MvG
Rob

Last edited by solex-4-ever; 28/02/08 10:26 PM.
#19442 28/02/08 10:54 PM
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Lees maar eens op deze NGK site, daar staan verschillende soorten bougies en ook duurdere die van zeer hoogwaardig materiaal gemaakt zijn, o.a. platinum en iridium.


Joan #141926 26/03/22 05:21 PM
Joined: Mar 2022
Posts: 18
P
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Mar 2022
Posts: 18
Joan,

Stel deze afstand is toch te groot, zal de solex terwijl je rijdt dan haperen??

Erik

PruttelPot #141928 26/03/22 11:09 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 15,935
Likes: 67
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,935
Likes: 67
bij een te grote electrode afstand: meestal krijg je hem niet aan omdat de vonk bij lage toeren beduidend minder sterk is dan bij hogere toeren dus al rijdend haperen verwacht ik toch iets anders zoals een verrotte pomp op kapotte condensator


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Roelof #141931 27/03/22 04:42 PM
Joined: Jan 2021
Posts: 108
Likes: 7
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 108
Likes: 7
Er zit wel een flink verschil tussen contactpunten en elektronische ontsteking.
),4 werkt wel op (standaard CDI) elektronische ontsteking maar die heeft liever 5 tot 7 mm.


Onderhoud of trappen dat het mauwt...

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 10 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.020s Queries: 32 (0.006s) Memory: 0.9802 MB (Peak: 1.1472 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2022-05-23 23:44:21 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS