In het ontstekingsspel speelt de bougie zo'n belangrijke rol dat we ook deze eens uitvoerig gaan bekijken. In de bijlage zien we een doorsnede van een bougie. Het voornaamste element is de centrale elektrode 2 waaraan de bougiekabel is aangesloten en waardoor de stroomstoot wordt gevoerd, nodig om aan het einde van de centrale elektrode een vonk te doen overspringen naar de zij-of massa-electrode 9 om daarmee het gecomprimeerde gasmengsel boven de zuiger te doen verbranden. De centrale elektrode van een nikkel-staalalliage wordt door de porseleinen isolator 3 geïsoleerd van de stalen mantel 8. Om een goede gasdichte afsluiting op de cilinderkop te verkrijgen dient de verende stalen pakkingring 6. De afstand tussen de elektroden is erg belangrijk; door het herhaaldelijk trekken van een vonkenbrug van de centrale- naar de massa-elektrode, zullen de elektroden op de duur inbranden. Regelmatige controle op de afstand van 0,4 à 0,5 mm tussen de beide elektroden is dan ook noodzakelijk: Deze afstand kan heel eenvoudig gecorrigeerd worden door het verbuigen van de massa-elektrode naar of van de centrale-elektrode. De voor de Solex-oto voorgeschreven bougie is (mits in goede conditie!) van een zodanige warmtegraad dat de isolatorneus 7 'schoon' blijft. De kleur is dan licht tot donkerbruin. In dit verband is het wenselijk de begrippen warme en koude bougie te verduidelijken. Bij een koude bougie is de isolator 3 kort hetgeen een snelle warmteafvoer mogelijk maakt; bij een warme bougie is de isolator langer en het te verwarmen oppervlak dus groter, waardoor deze meer warmte kan opnemen en vasthoudt. Bepalend voor de snelheid van de warmteafvoer is de afstand tussen de zitting van de binnenpakkingring 5 en de top van de isolatorneus 7. Voor het rijden van slechts korte afstanden, waarbij de motor nauwelijks goed warm wordt, verdient CHAMPION L 14 een warme bougie (met lange isolator- neus) de voorkeur, terwijl voor lange-afstand rijders CHAMPION L 90 (met kortere isolatomeus) beter zal voldoen. ............................................................ Goede vervangende bougie's zijn NGK B5HS of Champion L86
persoonlijk neem ik voor alle toepassingen alleen Bosch of NGK bougies. met Champion heb ik 'iets' te vaak problemen gehad (vooral; nieuw uit de doos niet willen vonken)
Altijd bougies die zo uit de doos komen bijstellen. De electrode afstand is afgesteld voor auto's en dat kan wel 1 mm zijn. De solex wil niet meer dan 0.4 mm als electrode afstand
Mijn voorkeur gaat tevens uit naar NGK bougies, nog nooit gehad dat ze niet werkten (een keer dacht ik dat ie het niet goed deed op m'n solex maar na bijstellen van de electrode afstand op aanraden van Roelof werkte deze prima) Tevens voor auto's, Quads, grasmaaiers en de hele reutemeteut prima bougies.
p.s Hier nog een 3D doorsnede in kleur van een NGK bougie.
Lees maar eens op deze NGK site, daar staan verschillende soorten bougies en ook duurdere die van zeer hoogwaardig materiaal gemaakt zijn, o.a. platinum en iridium.
bij een te grote electrode afstand: meestal krijg je hem niet aan omdat de vonk bij lage toeren beduidend minder sterk is dan bij hogere toeren dus al rijdend haperen verwacht ik toch iets anders zoals een verrotte pomp op kapotte condensator
Er zit wel een flink verschil tussen contactpunten en elektronische ontsteking. ),4 werkt wel op (standaard CDI) elektronische ontsteking maar die heeft liever 5 tot 7 mm.