Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#141759 01/02/22 11:22 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 15,935
Likes: 67
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,935
Likes: 67
veel is er al geschreven over de maten van onderdelen die er zijn om passende onderdelen voor de solex te verkrijgen ( handig om bij nabestelling door te geven) . Het is erg fout gegaan toen vd Heem stopte met de productie van solexen en overging tot import van in frankrijk gemaakte delen. Nog veel meer fout gaat het toen de solex hier zeldzamer werd en er diverse types uit omringende landen werden geimporteerd ( bij auto's en motoren gebeurd dit ook en noemt men dat "grijze" import).

Waar het fout gaat: in Nederland gebruikt men de "fietsconventie" voor het frame. men liet de frames bouwen bij een fietsenfabriek (één van de types is dan ook de ENAF solex) en dat betekent dat fietsonderdelen werden gebruikt. Hier gebruiken we voor fietsen de "fietsconventie" en dat is gebaseerd op de engelse maatvoering. je vind dan ook de meeste onderdelen met INCH maten en vooral schroefdraad in Inch en met een merkwaardige spoed ( aantal gangen per inch in plaats van aantal mm's per winding) .
spullen uit frankrijk in die tijde gebaseerd op metrische maten, die gasten hadden een afkeer van engelsen.

Groot verschil tussen inch draad en metrisch draad is de draadvorm, INCH draad heeft een piramide vorm met een tophoek van 55 graden en Metrisch een piramide vorm met een tophoek van 60 graden, INCH is dus slanker

Waar het op de bekende manier fout gaat zijn oa de trappers. Nederlands in inch en wel 9/16" met 20 gangen per inch ( linkse draad voor linkse trappers ook nog eens) nou is 9/16" gelijk aan 14.25 mm. De fransen daarentegen gebruikten M14x1,25mm ( past een bougie in) ook daar linkse draad voor de linkse trapper. Met enige optimisme krijg je wel een franse trapper in een nederlands gat ( maar 14 mm tegenover 14,25 mm en laat de spoed nou bijna hetzelfde zijn , zie plaatje) maar andersom is echt afzien, iets van 14,25 in een gat van 14 mm is moord op het draad .

zo ook de balhoofden, nederlands is 25,4 mm namelijk precies een inch bij 24 gangen per inch ze passen daar een stuur bij van 22 mm ( dat denken de meesten tenminste, maar dat is ook in inch namelijk 7/8" =22.2mm)
de fransen gebruiken metrische draad namelijk M25x 1 mm. die "bij 1mm" is dus te vergelijken alsof er 25,4 gangen per inch op zouden zitten terwijl er bij de echte inch maat maar 24 zijn, iets grover dus. als je dan een kist voor balhoofd cups en conen hebt is het ernstig zoeken om passende combinaties te vinden. als voorbeeld een plaatje van diverse snijijzers om balhoofd draad op te frissen .

Waar het fout ging bij een restauratie " balhoofd van een Hollandse zadelbalk frame ligt naast het balhoofd van een Frans zadelbalkframe ( zie foto) en dat is echt niet uitwisselbaar al zie ze er op het eerst ook identiek uit.

bestel je ergens reparatie spullen: Meten is weten ( nu weet je dat je moet meten) een kwaliteit schuifmaat is een goede investering zo ook een "boekje" met draadmeters voorbeeld

Attached Images
trapperdraad.jpg (125.94 KB, 67 downloads)
balhoofd draad.jpg (168.5 KB, 62 downloads)
balhoofden.jpg (93.57 KB, 62 downloads)
Last edited by Joan; 02/02/22 10:58 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #141760 02/02/22 10:16 AM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,167
Likes: 34
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,167
Likes: 34
Bedankt voor deze nuttige informatie Joan. Goed om nog eens te gaan kijken mij mijn Solex projectje of het nieuw aangeschafte balhoofdsetje (cita) past.


solexliefhebbers.nl
Joan #141761 02/02/22 12:34 PM
Joined: Jan 2021
Posts: 108
Likes: 7
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 108
Likes: 7
Joan heeft ons enorm geholpen met deze dingen.
Het blijft een moeilijk iets omdat er zoveel verschillende gemaakt zijn.
We gaan ze nu verdelen in 3 series.
1- de 2200 serie, 2 de 3800 serie met behoud van originele balhoofdlager en cups en als 3e de serie nieuw met nieuwe cups en lagers.


Onderhoud of trappen dat het mauwt...

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 10 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.020s Queries: 22 (0.005s) Memory: 0.9389 MB (Peak: 1.0699 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2022-05-23 23:43:14 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS