Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#141605 10/12/21 11:26 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
veel bladen en organisaties plaatsen rond kerstmis/oudjaar een kerstpuzzel, bij deze dus. ( overigens wel expres geplaatst bij "solex tuning") opdracht : zoek de verschillen. ter info alle 3 komen ze uit rijdende blokken

Attached Images
zuigers.jpg (119.48 KB, 156 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #141607 10/12/21 03:21 PM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Zo weinig verstand van motoren, maar gok dat de rechtse de beste keuze is


solexliefhebbers.nl
Joan #141608 10/12/21 06:35 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
maar nu de verschillen ! overigens is de meest rechtse goed voor weinig trek kracht ( totale zuigerlengte ca 52 mm >>>> inlaat maar 1/2 open) en een top van ca 32. sorry had nog een zuiger tussen de meest rechtse en de middelste moeten zetten, die met een lengte van 46 mm

Last edited by Joan; 10/12/21 06:38 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #141611 10/12/21 09:42 PM
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Maareh, 1 en 3 gaan op dezelfde drijfstang (Schuine foto...), maar nr 2 moet een langere drijfstang hebben? Dat pistonpengat zit heel anders.
Nr 1 en 2 kunnen leukere compressie geven doordat de zuiger deels in de cilinderkop komt met die hoed.

Ik zou nr 2 qua vorm het meeste kans geven, 3 lijkt me originele uitvoering, nr 1 ken ik niet.

Last edited by Verbal; 10/12/21 09:49 PM.

Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Joan #141612 11/12/21 03:12 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Nr. 1 heeft maar een zuigerveer, maar het lijkt niet origineel. Afgedraaid?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joan #141614 11/12/21 10:09 PM
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Hey Joan, kun je een foto recht van voren nemen? Het perspectief is lastig zo.
Nr 3 is vrij standaard. Lijkt sprekend op onze Basic zuigers, lange rok.
Nr 2 heeft de twee zuigerveren maar op de maat van de onderste 2 veren van Nr3.. Dus de bovenrand van de zuiger ligt lager maar de kop is boller. Ik verwacht ongeveer de zelfde compressiefactor maar wel met een beter verdeelde (gerichte) druk op de zuiger. (Bij dezelfde drijfstang)
Nr 3 geloof ik niet dat op de standaard drijfstang past. Dan ligt de zuiger BDP ver onder de cilinderkop. Lijkt me geen Solex, maar ook geen Kreidler of Yamaha. Kreidler heeft meestal L veren en die Nr 1 zuiger niet. Die nr 1 lijkt ook veel breder dan de andere 2.

Moeten we nou tot Kerst wachten?

Last edited by Verbal; 11/12/21 10:10 PM.

Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Joan #141615 12/12/21 09:10 AM
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Ik denk dat het 3 dezelfde zuigers zijn die steeds iets verder zijn aangepast/afgedraaid. Alleen met welke reden.. Ik had een stukje gevonden op een kreidler forum, echter was dat zoveel tekst, dat ik na 2 regels al gestopt ben met lezen.


solexliefhebbers.nl
Joan #141616 12/12/21 12:21 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
klopt dat het ooit 3 dezelfde zuigers waren. klopt ook dat eentje een langere drijfstang nodig heeft ( hoe langer de drijfstang hoe minder lijbaandruk=wrijvingsverlies. hoe minder zuigerveren hoe minder aanlegdruk=wrijvingsverlies) . de meest rechtse is origineel dus te lang die geeft de inlaatpoort niet vrij. die andere twee zijn even lang anders kom je inderdaad niet weg met de inlaat timing . de rest van de argumenten laat ik voorlopig nog even weg . Er zijn al diverse merken genoemd maar 'mijn"merk staat er nog niet bij en dat is Zundapp die hebben al heel lang standaard een zuiger met 1 dun, normaal ( dus geen "L") veertje en een lange drijfstang ( vroeger niet zat de pistonpen helemaal onderin de zuiger , zijn ze logischerwijs vanaf gestapt en over gegaan op een langere met de pistonpen daarmee hoger in de zuiger ( voorbeeld oud type voor korte drijfstang )https://www.k-parts.nl/zuiger-39mm-...b7ITe9AIVDs93Ch3DRw-AEAQYCyABEgKd7_D_BwE


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Wim), 113 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.043s Queries: 33 (0.010s) Memory: 0.9879 MB (Peak: 1.1576 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 20:43:42 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS