Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#141460 10/11/21 07:20 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Gisteren op verzoek weer eens een dag achter de draaibank, (OTO)ontstekingscarter aangepast zodat er een schijf rond 100 mm in kan . Rond 100 was een veertigtal jaren geleden mijn keuze want ik had toen een paar peugeot BB blokken over en die hadden een losse grondplaat voor de spoelen ( later kwamen ze direct op het carter zoals bij solex). Rond 100 pastte perfect binnen de boutgaten van de solex spoelen, had je dus de mogelijkheid de plaat netjes met ( verzonken kop) M4 schroefjes vast te zetten. Voordeel je hoeft niet alle verstevigingsribben van het carter weg te draaien dus daar blijft nog wat stijfheid in. Na aanpassen carter een schijf gemaakt en een mal om boutgaten voor een bosch spoel op de juiste plek te krijgen ( ben gewend met peugeot te blijven werken maar dat is een beetje op) .... en bosch/imitatie bosch/electronischeimi bosch is zat te krijgen vanwege een erg grote puch maxi/zundapp/kreidler markt . zie de foto's voor het resultaat. Je hebt wel een stroboscoop nodig om nieuwe "tijdstip" merktekens op het vliegwiel te zetten. het systeem vonkt 2 keer op een rondje weet niet of het vonkt bij de "Noord naar Zuid" volgorde van de magneten of de "Zuid naar Noord" volgorde. Niet belangrijk maar deze volgorde komt per rondje 2 keer voor ( 4 magneetpolen afwisselend op de inwendige omtrek)

Attached Images
aangepast carter.jpg (128.83 KB, 209 downloads)
grondplaat imi bosch.jpg (134.22 KB, 206 downloads)
timing.jpg (112.24 KB, 207 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Fijne spoelen die VEC, ga ze nu ook in mijn toersolexen gebruiken. Maar dat 2 x vonken vond ik niks, dus 1 magneet om-gemagnetiseerd. 3 x positief 1 x negatief.
Nadeel is dat je licht een beetje knippert. :-). Maar meestal voor het donker thuis. Als ik je daarmee kan helpen, dan graag.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Klinkt heel goed, had het al van Jan gehoord. Jammer dat het geen Plug&play is.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ach twee keer vonken is geen probleem, laten ze al die viertakten ( die brommers dan) ook doen, die hebben een vonk op de compressiestand (die is nodig) EN bij het wisselen van de kleppen. Als er geen druk in de cilinder is krijgt dat lullige vonkje toch niets in de brand en "verzadiging" treedt toch niet op dus er is geen hoog toerental waarbij dat vonkendoosje leeg zou zijn als hij weer moet vonken. Wat "plug en play" betreft, ik wil best eens kijken of ik een juk kan maken dat je hem in een solex vliegwiel kwijt kan . Blijf je met het probleem "solex vliegwiel " zitten. de vraagstellers die mij vragen zoiets te maken als wat ik nu doe willen juist van dat vliegwiel af en nemen dan ook gelijk mee dat ze van die storende punten af zijn . het zal niet zo maar een juk zijn want om de ontsteking op tijd te krijgen zonder het vliegwiel te verplaatsen ( wat bij een omgebouwd bosch vliegwiel wel van toepassing is, je gebruikt daar geen spie) zal de spoel op de perfecte positie geplaatst moeten worden ten opzichte van de magneten en ik verwacht dat dat niet precies de plek is waar de huidige spoel zit

Last edited by Joan; 11/11/21 09:27 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Heel interessant Joan, ik ben zeker geïnteresseerd.
En inderdaad, velen zullen het voor de race willen gebruiken en dan is zo’n Solex vliegwiel best link. Ik heb zelf een Bosch ontsteking op onze racer, een stuk veiliger.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
zal er een paar extra bestellen om te experimenteren , die ik nu heb kwamen me aangedragen om het project af te maken. gaat hem even niet worden zie dat ze uitverkocht zijn ( en er hangt een heel best prijskaartje aan )

Last edited by Joan; 11/11/21 05:16 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik hoor het graag 😉👍🏻


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Dit zijn VEC TV-2E ontstekingen? Als het goed is , is hier al iets over te vinden op het forum. Jan heeft deze jaren geleden al eens getest/gebruikt.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
klopt vec tv-2e passend voor bosch/ducati/iskra ( de laatste 2 licentiehouders voor bosch) ducati kom je veel tegen op puch en iskra op Tomos


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Klopt Antoine, deze zijn zeker niet slecht. Een van de reden dat ik meerdere blokjes in Heeswijk heb lopen, altijd weer om iets te testen.
Maar nu vink ik ze zo betrouwbaar dat ze in de toursolex gaan.


[Linked Image from jandelaat.nl]
1 member likes this: Antoine
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Altijd fijn wanneer mensen iets bedenken om de Solex beter te maken. Het is niet origineel, maar dat is een nieuwe benzinepomp ook niet. Benzinepomp.. gisteren toevallig een filmpje gezien waarbij de nieuwe tankje worden gereviseerd


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
gezien de prijs van een VEC bobine heb ik een complete ontsteking( wel met punten maar alles nieuw) inclusief vliegwiel besteld voor hetzelfde geld, zal eens kijken of ik daar ( op ruilbasis van een solex ontstekingscarter) een "'plug en play" aanbod van kan maken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
2 members like this: John Meisters, Antoine
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Dat gaat je lukken Joan, hopelijk met weinig aanpassingsuren Odat het nog betaalbaar is voor de meeste mensen.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
is het systeem voor een sachs 504/ILO mini/kreidler damesbrommer. Die hadden allemaal dunne krukassen is het vliegwiel beter pas te maken, kan dan hoger blijven, heb je meer plek voor de spoelen want met een puch vliegwiel kom je erg laag op je krukas want je begint al met een (te)groot gat kale prijs voor een setje is 99 euro, komen nog verzendkosten bij en dan moet alles nog pas gemaakt worden, denk dat het aanpassen ca 50 euro gaat kosten https://www.jmpbonderdelen.nl/ontsteking-met-vliegwiel-sachs-504-ilo-mini-model-bosch.html

Last edited by Joan; 15/11/21 05:30 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Dan zit je op 160 euro voor een plug and play systeem.

Dan ga ik een stapje verder.. als dit werkt dan zal de electrische ontsteking ook passend te maken. Voor 30 euro meer heb je dan een leuk setje mer 1 nadeel. De extra bobine.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ben ik ook mee bezig, een plug en play electronische voor minder, een hoge spanning spoel en dan inderdaad maar met een extra bobine buiten. systeem tomos/morini ZONDER pick-up https://www.jmpbonderdelen.nl/bobine-cdi-tomos-a35.html moet er wel een vliegwiel zonder spie gemonteerd worden om het vliegwiel zodanig te positioneren dat het tijdstip van vonken overeenkomt met ca 1.8 - 2 mm voor BDP ......OF toch maar weer terug naar de electronische solex ontsteking die al bestaat (oa Ad Heerbeek) en dan daar de bobine alsnog extern momteren

Last edited by Joan; 15/11/21 10:09 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
het "plug en play" begint ergens op te lijken. ik heb een vlakke plaat van niet magnetisch metaal gedraaid (rond 110 mm met een gat van 50 mm) daarin exact de gaten van de grondplaat overgenomen en op 5 mm uit de rand gaten 4 mm voor de spoelen. Opgespannen en de magnetisch zolen van de spoelen op de (binnen) diameter van het vliegwiel gedraaid . Het zijn bestaande Bosch spoelen die zitten in een kleiner vliegwiel dus de radius van het metaal is veel kleiner hetgeen niet goed is voor de invoer van het magnetisme van de vliegwiel magneten. voor de ontsteking is er een hoge spanning Bosch spoel ( imitatie) die "praat" met oa TOMOS en/of Morini externe bobines ongeveer systeem Solex electronische ontsteking. deze grondplaat past in willekeurig welke niet afgedraaide solex grondplaat mits de boutgaten voor de spoelen niet verrabbezakt zijn . de bosch spoelen zijn wat kleiner dan solex spoelen dus ondanks dat ze OP de plaat liggen en niet ertussen passen ze ruim in het vliegwiel . er is zelfs een vervroegings karakteristiek, bij langszaam draaien ca 1 cm NA het originele solex merkteken, bij hard draaien ca 1/2 cm VOOR het merkteken. mocht dit teveel blijken te zijn: er is ruimte tussen de boutgaten voor de grondplaat en de boutgaten waar de spoelen op staan om extra gaten voor de grondplaat te boren zodat hij later ( of vroeger) hesteld kan worden. GEEN ovale gaten zoals in bosch grondplaten want dan centreert de plaat zich niet goed genoeg, of er moet iemand alsnog van een dikkere plaat alles wegdraaien en een centreer ril laten staan die in de gleuf van de grondplaat past ( heb ik ooit gedaan voor binnenrotor ontstekingen maar dat kost heel veel materiaal en tijd om te bouwen . Vlakke plaat heb je zo ( als je eenmaal de maatvoering hebt bepaald maar ja dat is de research)

Attached Images
grondplaat plug en play.jpg (123.3 KB, 117 downloads)
met lichtspoel.jpg (114.02 KB, 116 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Je bedoelt zo'n plaat die ik heb laten maken Joan? Mijn ontsteking kost net geen 300 euro helemaal compleet. Te duur voor de normale Solex rijder


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
nee ik bedoel een platte dragerplaat met 8 gaten. kijk nog maar eens goed alles staat op een originele ( in dit geval 3800) grondplaat. kun je zo de oude ontsteking weer terug monteren
uitgaande van een messing plaat van 120x120 met een dikte van 3 mm is dat ca 20 euro, een spoel komt op 30 euro, de externe bobine ca 14 euro en dan nog wat bouten en moertjes maar dat is centenwerk

En O ja voordat je jezelf rijk gaat rekenen er zitten wel wat draaiuren in en research dat ook geld heeft gekost . die constructie die jij had zaten nogal wat tierelantijnen aan voor een lager en wat dies al niet meer zij en de ontsteking was zelf ook nogal prijzig. de bedoeling is ; vliegwiel eraf > alles wat je tegenkomt van de grondplaat af schroeven. Plaat erop met 4 boutjes vliegwiel plaatsen en gaan je zou hem bijna in je rugzak als reserve meenemen tijdens een regenachtige toertocht


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Dus zonder enige aanpassingen aan de grondplaat, dus dan is het echt plug and play? Wat voor vliegwiel ga je dan gebruiken, het vliegwiel wat je hier boven hebt vermeld?


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
nee solex vliegwiel. ik schreef al: vliegwiel eraf alles wat je tegenkomt eraf schroeven, plaat erop en vliegwiel weer terug zetten. dat andere vliegwiel is inmiddels ook aangepast staat mooi hoog op de krukas maar net niet genoeg om tussen de originele solex palen en het vliegwiel nog een grondplaat kwijt te kunnen, hij loopt maar een fractie vrij van de solex palen en moet dan nog aangedraaid worden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 40 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.087s Queries: 61 (0.055s) Memory: 1.1246 MB (Peak: 1.3971 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 11:30:30 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS