Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#141329 15/10/21 12:21 PM
Joined: Oct 2021
Posts: 6
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2021
Posts: 6
Hallo,
Ik ben van plan 1 of 2 solexen te kopen en zal er neit aan ontkomen dat je er af en toe wat aan moet doen Ik weet nog van heel vroeger als ie het niet deed trapte je je een ongeluk en meestal voor niks. er zat een reparateur in waar ik woonde en die had een tafel met daarop een motortje wat tegen het wiel schoof en de solex zo starte dat zoek ik dus is zo iets te koop of heeft iemand een voorbeeld hoe ie dat heeft gemaakt. een heftafel heb ik
Ik ga vermoedelijke een 3800 kopen waarom? omdat di er mooi uit ziet en volledig gereviseerd zou zijn afwachten dus.
hebben jullie verder tips.
voor de duidelijkheid ik ben Han en 76 jaar jong

Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Ik start hem met de (accu)boormachine en een vrijloop koppeling.

Gereviseerd...
Tja, in sommige gevallen betekent het dat alles uit elkaar geweest is en vervangen waar het nodig is.
In andere gevallen betekent "Volledig gereviseerd" dat er een poetsdoek met WD40 eroverheen gehaald is.

Houd ons op de hoogte!


Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik heb me vroeger ook rotgetrapt op die dingen. Vooral op die van mijn vader totdat ik door kreeg dat je het motortje op de band moet zetten 😂

Tegenwoordig gebruik ik ook een boormachine. En als ze goed in orde zijn starten ze meteen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Ja heb ik meerdere malen meegemaakt, "volledig gereviseerd" wat erop neerkwam dat ze op een manier onderhanden waren genomen waar je de tranen van in je ogen krijgt . echt reviseren kost je handen vol geld en dagenlang schoonmaken en sleutelen.

als het goed gebeurd is, is het zonde om een startmachine te maken. een beetje solex start binnen 1 omwenteling van het wiel , niet aantrappen maar aanlopen. TIP, laat hem keuren, misschien zit er wel een kenner in de buurt van het plaatsje "Rentenier" zelfs met keuren kan er nog wel een foutje in zitten, maar algehele ellende zie je snel genoeg.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ja dat reviseren kennen we tegenwoordig wel. Soms typen ze het woordje zelfs verkeerd,. Meestal is het gerepareerd wel dan niet met de Franse slag.

Ik raad altijd aan om de motor geheel te demonteren en daarna weer op te bouwen, eventueel met hulp van echte kenners.

Laatst weer een motor van een dure Solex die na 1 dag rijden van binnenuit uit elkaar viel.

Heb je de mogelijkheid is het een goed idee om een expert ernaar te laten kijken voor aanschaf.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2021
Posts: 6
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2021
Posts: 6
Ik ken het verschil tussen reviseren en camoufleren en wat sommige mensen reviseren noemen dat noem ik dan broddel werk je ziet het al aan de oude verpeste boutjes en moeren en kabels vaak verkeede zuinigheid. Ik begin bij een gebruikte motor bijna altijd alle vloeistoffen en filter bougies banden en kabels. ik heb ook veel gereedschap maar geent op motoren aan de auto's doe ik niks mer dat lukt me niet meer dus die gaan naar de dealer.
De 3800 waar ik interesse in heb lijkt me door een kenner te zijn aangepakt en ziet er o de foto's als nieuw uit. Dus ik verwacht niet dat ik daar veel aan hoef te doen. maar mijn er varing met motoren is als ik er 1 heb komt er en 2e en vaak is dat een project. en aanlopen dat lukt me niet meer. in de ene hand een solex en in de andere hand een rollator of stok gaat niet werken vandaar mijn vraag over een hulpstart voor je wet maar nooit zelfs de beste laat het we eens afweten en dan kan zo'n ding handig zijn lijkt me. Ik denk aan een elektromotortje met op het asje een wieltje met rubber bandje dat je dan tegen het voorwiel schuift en de solex staat vast met een spanband op de heftafel.
Ik weet nog helemaal niks van solexen ik zie het als aanvulling op een ebike en het lijkt me leuk om samen zo iets te hebben en te gaan rijden in de omgeving Ik rijd af en toe nog motorscooter en motor maar mijn vrouw wil zelf geen motor meer rijden en dan lijkt me een solex een leuk alternatief.
Bedankt voor jullie reacties

Zijn er specifike dingen waar ik op moet letten laat het weten. b.v als je stop moet het motortje dan direct van de band of stopt de aandrijfrol dan ook en begint ie weer als je weg rijd een soort stop en go als een auto.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Algemene tip. Rij de motor goed warm, zet de motor af, verwijder de vliegwiel kap en beweeg het vliegwiel horizontaal. Zit er beweging in... laten staan. Geen beweging betekend (meestal) dat het krukaslager nog goed vast zit en je lekker kan rijden.


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Voor jou is misschien zo’n trektouwtje een goede oplossing.
Niet dat zoiets voor de Solex al bestaat, je zult iets moeten improviseren.

Ze staan op internet los te koop. Ik heb het nooit gedaan maar als je een handige harrie bent moet je wel zoiets passend kunnen maken

Zoiets bedoel ik


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
je vraagt wat je moet doe als je stopt: motor uit. Direct van de band af is een optie maar als je hem dan weer lopend op de band gaat zetten om weer weg te rijden graaf je waarschijnlijk een stuk van je band weg. Stop en Go bij auto is OOK de motor uit ( milieu) en dan bij "GO" zorgt de starmotor dat de verbrandingsmotor weer opgestart wordt ( zonder dat jezelf de sleutel om moet draaien) maar helaas de solex heeft geen starmotor. Als jezelf niet meer heel mobiel bent is een solex niet het meest handige vervoermiddel, vaakheb je daar handen en voetenwerk voor nodig om hem te laten gaan . Zoals ik al eerder stelde , als je een goede solex hebt start hij binnen 1 omwenteling van het wiel, dan is het nog te doen. Anders wordt het toch een E-fatbike, die zijn ook leuk .
Het voorstel om het met een trekstarter te doen. Ik heb er heel veel moeten repareren in de tijd dat ik minibike racete . Niet zozeer van mezelf maar van mede rijders. de touwtjes knapten of de terugtrekveer ( type opwindklok) knapte of schoot los. heb je ook niks


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2021
Posts: 6
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2021
Posts: 6
Bedankt voor jullie tips/adviezen Ik denk dat een solex voor ons niet geschikt is.
Maar over naar plan B b.v een snorfiets met automaat

Joined: Sep 2021
Posts: 46
Likes: 1
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2021
Posts: 46
Likes: 1
En dan alles bij Solexservice Arlina binnenschuiven laugh

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
die opmerking kan ik even niet plaatsen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2021
Posts: 46
Likes: 1
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2021
Posts: 46
Likes: 1
Zulks roep ik meestal naar een bekende als die belt smile
Han is inderdaad een bekende voor mij, uit de BMW K hobby.
Zit er wel een beetje in dat ik aan alles sleutel waar maar aan te sleutelen is wink

Joined: Oct 2021
Posts: 6
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2021
Posts: 6
Originally Posted by Arlina
Zulks roep ik meestal naar een bekende als die belt smile
Han is inderdaad een bekende voor mij, uit de BMW K hobby.
Zit er wel een beetje in dat ik aan alles sleutel waar maar aan te sleutelen is wink
Ik weet dat ik altijd op je kan terugvallen maar ik denk dat het toch te veel gedoe wordt zo'n solex over het stuur buigen om de motor er op of er af te halen dan is een snor of brommer met een normale gashendel comfortabeler en zeker voor Rietje die heeft al last met de e-bike het schakelen naar meer of minder ondersteuning.
Ik denk dat ik een paar \vespa ciau ga zoeken en dan met elec start.

Joined: Oct 2021
Posts: 6
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2021
Posts: 6
Originally Posted by John Meisters
Voor jou is misschien zo’n trektouwtje een goede oplossing.
Niet dat zoiets voor de Solex al bestaat, je zult iets moeten improviseren.

Ze staan op internet los te koop. Ik heb het nooit gedaan maar als je een handige harrie bent moet je wel zoiets passend kunnen maken

Zoiets bedoel ik

Ik denk dat ik dat wel passend zou kunnen maken. ik heb een draaibank en freesbank maar ik denk niet dat het iets voor mij is.
Ik ga het hele solex project uit mijn hoofd zetten en zoek wat anders.

Joined: Sep 2021
Posts: 46
Likes: 1
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2021
Posts: 46
Likes: 1

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Helemaal niet zo’n slechte optie. Toen ze pas uitkwamen keken wij het ding allemaal met de nek aan maar de tijden zijn veranderd. Het is al bijna een oldtimer 😂


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Zelf het te halen km bereik is vergelijkbaar met een benzinemotor volgens de Gebr van Gestel. Zelfde is het op kenteken krijgen.. dat was ook een uitdaging (ik spreek dan over de eerste modellen en ongeveer 3 jaar geleden)


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Je kunt voorop nog een traditionele Solex motor erbij monteren.
Kun je meedoen aan de trekker-trek


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
of vespa's ooit met electra start zijn gemaakt ( de ciao/citta dan, scooters uiteraard ) betwijfel ik. electrisch start is Tomos een heel goed alternatief en zijn ook makkelijk te rijden, automatische tweebak dus wegrijden in heel lage versnelling en dan toeren in zijn 2


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2021
Posts: 6
M
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Oct 2021
Posts: 6
Originally Posted by Arlina
ze durven er geen prijs bij tezetten zin zeker bang dat je flauw valt. rare advertenties vind ik dat

Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 132
Likes: 10
Er staat een nieuwe E-Solex gewoon in de etalage bij van Gestel in Eindhoven. Goed bod en je rijdt ermee naar huis.


Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Dat klopt Barry, heb je naar de voordelen en prijs gevraagd? Als het dezelfde is die er stond toen ik er was, is deze niet goedkoop.. zonder kenteken en kan je tijdens een tochtje al bij het begin omdraaien omdat de accu snel leeg is. Voor een verzamelaar leuk om te hebben, maar niet om mee te rijden.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik kan me nog herinneren dat en met een E-Solex een 24-uurs race gereden is ( ik dacht in 2010)
In plaats van tanken werd de accu verwisseld.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
En iemand was van plan om er een Solex motor op te zetten en mee te racen. Best een goed idee


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ik ken iemand die het gekke idee heeft om een benzinemotor om te bouwen naar electro motor, gewoon voor de fun.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
liggen bij mij al jaren onderdelen en een regelaar (china, zonder "hall"=meetrap verplichting) klaar om een flash om te bouwen tot electrisch, trapas motor. de batterijen kunnen mooi achter de frame luikjes waar normaliter toegang is tot de verbrandingsmotor en dan een 3800 voorvork erin voor de verbrandingsmotor


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
1 member likes this: Antoine

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 22 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.111s Queries: 71 (0.032s) Memory: 1.1769 MB (Peak: 1.4945 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 22:00:03 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS