Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#141287 29/09/21 09:38 AM
Joined: Jul 2021
Posts: 13
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jul 2021
Posts: 13
Hallo,

Ik heb laatst een vastloper gehad van mijn zuiger en aandrijf rol. De zuiger heb ik al weer los kunnen krijgen. Gelukkig zonder beschadigingen. Maar helaas is er ook iets mis met mijn aandrijf rol. Als ik de grondplaat heb gemonteerd kan ik de aandrijfrol alleen maar achteruit draaien en vooruit slipt ie op mijn band. Als ik de grondplaat er af haal kan ik beide kanten op draaien. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ik zelf gok de koppeling. Of ligt het aan de grondplaat?

Groetjes

[img]https://lh3.googleusercontent.com/p...G3MMxRI2c9kYTCU5=w479-h850-no?authuser=0[/img]

[img]https://lh3.googleusercontent.com/O...KW0cN0smQeWr789l=w479-h850-no?authuser=0[/img]

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
kan de aangeboden linkjes niet openen. met grondplaat bedoel je het carterdeel waar de spoelen op zitten ? en hoe haal je die eraf en zet je hem er weer op ? Overigens is het normaal dat je de rol maar 1 kant op kunt draaien de andere kant op pakt hij en neemt hij de motor mee om te kunnen starten . In principe zit de koppeling altijd vast maar een kant op ( als je aan de linker kant staat de rol linksom draaien) kun je hem er net doorheen trekken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2021
Posts: 13
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jul 2021
Posts: 13
oh ja dat zijn links naar mijn google fotos. waarschijnlijk is dat prive of zo dan. want ze waren te groot als bijlage. Maar ja met de grondplaat bedoel ik het carterdeel waar de spoelen op zitten. Die grondplaat kan er maar een manier op. maar zodra de grondplaat er op zit kan ik dus niet meer rijden want de kant die ie op moet draaien slipt ie.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Koppeling verkeerd gemonteerd? Zijn de merktekens leesbaar op de koppeling?


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2021
Posts: 13
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jul 2021
Posts: 13
ja de koppeling is goed gemonteerd. Dit probleem is pas sinds dat ik de vastloper heb gehad. Daarvoor deed ie het gewoon goed

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
je vertelt niet wat voor solex je hebt en waar het probleem mee is. Ik kijk op je profiel en zie daar solex 3800 ingevuld. wat kan zijn is dat door de vastloper een moer van de koppeling is los gekomen want die koppeling is niet geborgd maar zit uitsluitend klem door hem op te sluiten tussen twee moeren en dus afhankelijk is van de wrijving op het schroefdraad. Oppassen ook met de 3800 hoe je de grondplaat verwijderd en weer monteerd want je drukt al snel de krukas uit zijn lagerpassingen. dat je merkt dat hij het wel doet als de grondplaat niet is gemonteerd is eigenaardig want de krukas is dan nog maar eenzijdig opgehangen en kun je niet in alle redelijkheid iets testen . overigens blijft het lager dat in de grondplaat zit telkens in de grondplaat zitten ? in de meeste gevallen blijft deze strakker op de krukas dan in de plaat en dien je deze achteraf er alsnog af te pielen om hem dan weer met plaat en al te monteren hij moet DIEP in de plaat en bij hermontage door hem over het lager op de krukas te steken komt hij ONDIEP in de plaat en rammelt zo de passing uit tijdens gebruik


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2021
Posts: 13
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jul 2021
Posts: 13
Ik zal het er devolgende keer bij vermelden wat voor solex ik heb.

het lager wat in de grond plaat komt blijft op mijn as zitten. Dit lijkt mij ook de bedoeling want de as draait en die moet dus een vaste passing hebben met het lager. Ik heb nog een andere grondplaat liggen daar zit het lager in de grondplaat vast gelijmd. Dat is handig voor montage en demontage maar komt niet te goede van je draaibeweging omdat ie dan aan beide kanten gaat klemmen. Dus had ik er die niet opgezet. Ik kan proberen om deze grondplaat te monteren aangezien het lager er toch af moet wil ik de koppeling goed kunnen bekijken.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Je lager moet juist wel vast zitten. Wat is het nut van de lager? Het kan dus ook zomaar zijn dat je krukaslager los in het carter zit.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2021
Posts: 13
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jul 2021
Posts: 13
nee volgens de studieboeken bij mij in de kast moet het lager een klempassing hebben met het draaiende deel. Dus in dit geval de as. En het niet draaiende deel een losse passing hebben met het lager (normaal een H7/h6 passing dus het gaat hier in dit geval dan over een maximale speling van 0.03 mm. Door dat het lager op de as "geperst" moet worden zet de buitenste lager ring uit waardoor deze dan weer een beetje klemt (overgangspassing) op het huis. Maar als het lager juist vast zit in het huis door lijm (vaak is de lijm laag al te dik) of geklemd en ook op de as dan drukt de binnenste ring naar buiten en de buitenste ring naar binnen. Hierdoor komt er teveel belasting op de kogels waardoor het lager minder soepel draait. En slijt het lager ook sneller.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
dit is een solex , vergeet alle studieboeken want die hebben ze bij solex niet op tijd weten te vertalen . Om het goed te maken met je: bij solex hadden ze bij de OTO het lager zelfs vastgezet met een springring zodat hij altijd meekomt met het carterdeel. EN bij solex werd alles warm gemaakt om de lagers op voorspanning te zetten want dat metaal dat ze gebruikt hebben komt niet voor in de studieboeken, daar gaat het alles staal op staal en dan dien je inderdaad met passingen te werken anders krijg je nooit iets los


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2021
Posts: 13
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jul 2021
Posts: 13
Ik heb het probleem kunnen vinden. De moer waarmee de koppeling vast zit, zat los. Nu heeft ie het weer ff gedaan maar denk dat de moer weer wat los is gekomen want hij heeft weer kuren. de moer had ik niet veel schroefdraad om goed op de as te kunnen zitten

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
klopt er is niet veel ruimte want er moest ook nog een lager op de as en dan is de as daar ter plekke glad. het zijn ook nog eens moeren met standaard draad en niet met fijn draad ( had ik zelf voor gekozen ) en dan ook nog eens een rare maat"M17" er zitten maar een paar gangen draad in de moer, maar als het goed gemonteerd is steekt er ca 1,5 gang draad zichtbaar uit de moer. mogelijk is de achterste moer ( achter de koppeling) ook iets meegekomen en heb je nu teveel zijdelingse speling op je trommel want de achterste moer stelt dat weer in . die speling is met gemonteerde koppeling niet te voelen want de schoenen van de koppeling houden de trommel vast


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2021
Posts: 13
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jul 2021
Posts: 13
Hey hey,

Na even mn solex projectje stil gelegd te hebben ben ik er weer mee bezig. Het probleem van dat hij zwaar loopt en daardoor niet aanslaat als de grondplaat is gemonteerd en ik na 5 meter al uitgeput ben is er nog steeds. Ik heb er al een nieuwe rol en koppeling in gemonteerd maar dat mocht niet baten. Dus ik denk dat ik de koppelling trommel klem ofzo met de grond plaat. Zal het probleem dan liggen bij de krukas en het krukas lager of toch wat anders? Want denken jullie?

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Heb je een nieuwe rolunit of alleen een nieuwe rol gemonteerd. Heb je dit filmpje al eens bekeken, misschien heb je iets verkeerd gemonteerd?


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2021
Posts: 13
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jul 2021
Posts: 13
Oke, dit is wel anders dan hij gemonteerd was en hoe ik hem deed monteren. Ik doe altijd eerst het afdekkapje en dan pas de moeren. We zullen dat is gaan proberen. Het blokje ligt nu uit elkaar te weken in pretolium dus zal volgend weekend het is gaan testen. Thanks!

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
gebruik geen petroleum maar wasbenzine. met petroleum was je het vuil naar binnen, met wasbenzine eruit . overigens dient bij een 3800 maar 1 moer onder het kapje dan kapje en koppeling dan moer 2 en o ja ook nog ergens wat ringen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2021
Posts: 13
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jul 2021
Posts: 13
Oke het probleem is gefixt. Ik heb de montage van het filmpje gevolgd, nieuw condensatortje er in en gisteren al weer een lekker stukje kunnen rijden. Oh nou ik had ergens een documentje gevonden van jou Joan en daar stond in weken in petrolieum en daarna afspoelen met wasbenzine. Maar de wijzen veranderen ook wel is van gedachten he haha. Nu is het tijd voor het volgende deel van mijn project meer snelheid halen uit mijn blok. Dus ik ga even een nieuw topic aan maken.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
nee, het klopt wel van dat weken en wassen maar was me niet duidelijk uit je vorige bericht dat het wassen met wasbenzine plaats zou vinden. weken in wasbenzine gaat ook, alleen dat verdampt nogal snel dus EN je krijgt dat de boel droog gaat staan EN er hangt ergens een wolk benzinedamp die spontaan aan zou kunnen gaan ( bijvoorbeeld vonk van licht aanschakelen) met petroleum heb je dat snelle verdampen niet dat blijft tijden zo staan of het moet wel heel erg heet ( lucht temperatuur) zijn . ..... dus inderdaad die volgorde die je nog wist is goed


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 30 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.047s Queries: 51 (0.016s) Memory: 1.0908 MB (Peak: 1.3303 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 15:40:11 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS