Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#141308 02/10/21 10:06 PM
Joined: Apr 2004
Posts: 1,550
ovee Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,550
Als ik de ontsteking controleer, dan bepaal ik met een schuifmaat het BDP en stel de ontsteking af. Vervolgens controleer ik met een stroboscooplamp of de ontsteking op tijd staat.
Maar bij mijn koffertjes met de bougie schuin voorin, kan ik het BDP lastig bepalen met een schuifmaat. Ik zet er dan tijdelijk een kopje op met het bougiegat bovenin en kan zo het BDP bepalen. Maar dat is nogal omslachtig om steeds die kopjes te verwisselen. Is er ook een andere manier om het BDP te bepalen als het bougiegat schuin voorin staat?


Met vr. gr.
Onne
ovee #141309 03/10/21 07:21 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,703
Likes: 8
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,703
Likes: 8
Zoals je het nu doet is een goede manier, maar in feite hoef je deze controle maar een keer uit te voeren.
Als je merktekens bij 1,8 mm voor BDP recht tegenover elkaar staan dan is dat voor altijd goed en volstaat de stroboscooplamp.

Mocht je vliegwielspie kapot gaan dan gaat dit verhaal niet meer op. Zorg er dus voor dat je het vliegwiel altijd goed vastzet voordat je de motor start.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

ovee #141310 03/10/21 10:45 AM
Joined: Apr 2004
Posts: 1,550
ovee Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,550
Ja, zo heb ik dat ook gedaan, maar was wel benieuwd of ook op een andere manier gedaan wordt.


Met vr. gr.
Onne
ovee #141311 03/10/21 06:14 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 15,723
Likes: 52
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,723
Likes: 52
met een spaak met iets een s bocht op de juiste plek en zorgen dat de steel voor en na de S wel in lijn lopen met elkaar die gaat bijna diagonaal door het gat ( iets scheef maakt niet zoveel uit )) en als jet uitsluitend om het BDP gaat dan maakt het al helemaal niets uit of het bougiegat recht of schuin staat dan voel je altijd wel waar de zuiger "op tuimelen" staat ( zo heet dat als hij wisselt van "omhoog gaan" naar "naar beneden gaan" , dat is wat gebeurt op BDP )

Last edited by Joan; 03/10/21 06:17 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
ovee #141312 03/10/21 07:55 PM
Joined: Apr 2004
Posts: 1,550
ovee Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,550
Is inderdaad ook een goede manier om het zo te doen. Bij het BDP dan een merkje op de spaak zetten en 1,8 mm aftekenen en dan nog een merktekentje zetten.

Last edited by ovee; 03/10/21 08:10 PM.

Met vr. gr.
Onne

Moderated by  Joan, John Meisters, Roelof 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
2 members (Admin, Antoine), 15 guests, and 5 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
October
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.026s Queries: 25 (0.008s) Memory: 0.9554 MB (Peak: 1.0981 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2021-10-20 17:45:54 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS