Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Aug 2021
Posts: 19
H
Heikete Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Aug 2021
Posts: 19
Beste forumleden,

Vandaag merkte ik nog wat nattigheid rondom de plek waar de cilinder op het carter aansluit, dus dacht ik de moertjes wat strakker aan te draaien.
Helaas draaide een van de moertjes opeens soepeler, en je raad het al: die zit nu compleet los. frown

Ik heb al wat gelezen over het plaatsen van een helicoil. Hier heb ik zelf nog geen ervaring mee, dus voordat ik dingen erger maak vraag ik hier maar even om advies.
Wat kan ik nu het beste doen?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Voordat het carterdeksel definitief vastgezet wordt moet je wel zorgen dat de bovenkant van deksel en carter op een lijn liggen.
De schroefdraad in het carter is wel te herstellen met een reparatiesetje.
Gebruik ook altijd nieuwe pakkingen voor het deksel en tussen cilinder en carter.

https://www.hbm-machines.com/produc...hbm-metrische-schroefdraad-reparatiesets


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Inderdaad het beste een helicoil setje bestellen op internet.

Joined: Aug 2021
Posts: 19
H
Heikete Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Aug 2021
Posts: 19
Originally Posted by FFAnders
Voordat het carterdeksel definitief vastgezet wordt moet je wel zorgen dat de bovenkant van deksel en carter op een lijn liggen.
Daar had ik rekening mee gehouden. Ik heb toen de montage video waar Joan advies geeft gevolgd.

Originally Posted by FFAnders
Gebruik ook altijd nieuwe pakkingen voor het deksel en tussen cilinder en carter.
Uiteraard zitten er nieuwe pakkingen op en is alles waar pakkingen op komen goed schoongemaakt van tevoren. Die oude pakkingen waren niet meer in een bruikbare staat. grin

Originally Posted by FFAnders
De schroefdraad in het carter is wel te herstellen met een reparatiesetje. ... https://www.hbm-machines.com/produc...hbm-metrische-schroefdraad-reparatiesets
Originally Posted by Johnnie
Inderdaad het beste een helicoil setje bestellen op internet.
Ah, super. Als ik het goed heb moet ik een setje voor M6 hebben, toch?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ja, M6.
Het is wel even een dingetje om te zorgen dat je goed recht uitboort en tapt.
Je kunt de drie andere tapeinden als referentie gebruiken: zorg dat boor en tap in lijn staan met de andere tapeinden.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik gebruik een boor hulpstuk, heb een stuk vierkant ijzer onder de boorkolom gelegd en daar een gat 6 mm in geboord en een gat 7,5 gebruik het gat 6 om te boren, met tappen kan het ook nog wel eens scheef gaan ondanks recht boren dus tappen gaat via het gat 7.5


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2021
Posts: 19
H
Heikete Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Aug 2021
Posts: 19
Originally Posted by John Meisters
Ja, M6. Het is wel even een dingetje om te zorgen dat je goed recht uitboort en tapt. Je kunt de drie andere tapeinden als referentie gebruiken: zorg dat boor en tap in lijn staan met de andere tapeinden.
Ik heb de reparatieset voor M6 besteld. Wat betreft recht uitboren: ik heb al hulp ingeschakeld van m'n vader, want ik vertrouw mezelf voor geen meter als het gaat om recht boren. laugh

Originally Posted by Joan
ik gebruik een boor hulpstuk, heb een stuk vierkant ijzer onder de boorkolom gelegd en daar een gat 6 mm in geboord en een gat 7,5 gebruik het gat 6 om te boren, met tappen kan het ook nog wel eens scheef gaan ondanks recht boren dus tappen gaat via het gat 7.5
Ook een goede tip, ik zal eens kijken of we nog wat hebben liggen!

Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Ik heb nog een oude cilinder liggen. Ik ga daar de onderkant met slijptol eraf slijpen. Zodat ik een dikke plaat heb met de 4 passende gaten. Als dan een boutje dol is, dan kan de plaat over de overige 3 boutjes zetten en met een moertje vastzetten. Dan heb ik volgens mij een goede richtlijn om recht te boren. Zou dat een goed idee zijn?


Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
slijp de bovenkant eraf en boor de draadgaten uit dan heb je langere "pasgaten" ( die ook 6 mm zijn die van de voet zijn al groter en kun je nog scheef) . en "'over de 3 overige boutjes" , zet dan eerst 3 nieuwe draadeinden want vaak zijn de orignele iets naar buiten gebogen omdat het pasvlak waar de moertjes van de cilinder op liggen niet echt vlak zijn dat wijkt ook iets en bij (te)vast aan draaien van de cilindermoeren gaan de draadeindjes wijken ( gevolg de meeste cilinder komen ook slecht van het carter af )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Originally Posted by Joan
slijp de bovenkant eraf en boor de draadgaten uit dan heb je langere "pasgaten" ( die ook 6 mm zijn die van de voet zijn al groter en kun je nog scheef) . en "'over de 3 overige boutjes" , zet dan eerst 3 nieuwe draadeinden want vaak zijn de orignele iets naar buiten gebogen omdat het pasvlak waar de moertjes van de cilinder op liggen niet echt vlak zijn dat wijkt ook iets en bij (te)vast aan draaien van de cilindermoeren gaan de draadeindjes wijken ( gevolg de meeste cilinder komen ook slecht van het carter af )

Dat is inderdaad een nog betere oplossing


Met vr. gr.
Onne

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 29 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.029s Queries: 35 (0.009s) Memory: 1.0085 MB (Peak: 1.1860 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 09:47:37 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS