Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Aug 2021
Posts: 19
H
Heikete Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Aug 2021
Posts: 19
Beste forumleden,

Nu de motor van mijn Solex weer in elkaar zit en op het frame gemonteerd is ben ik aandacht gaan schenken aan de overige technische onderdelen, waaronder de remmen.
Nu was de voorrem zodanig verroest dat ik besloten had om een volledig nieuwe voorrem aan te schaffen.
Deze heb ik vervolgens op het frame gezet en (met wat gevloek) afgesteld zodat beide kanten van de rem gelijkmatig naar de velg toe gaan.

Tijdens het testen ging het helaas fout. Na een keer met redelijk tempo (~10 km/u) stevig geremd te hebben merkte ik dat een kant van de voorrem volledig kromgetrokken is (zie foto's).
Ik heb mijn best gedaan om alles weer recht te buigen, maar de linkerkant blijft verbuigen als ik met enige snelheid wil afremmen. Heb ik iets verkeerd gedaan bij de montage?

Alvast bedankt!

Foto's:
Voorrem compleet
Links zijaanzicht 1
Links zijaanzicht 2
Links schuin aanzicht 1
Links schuin aanzicht 2
Rechts

P.S.: Ik weet dat de voorrem normaal gemonteerd zit op deze bouten, maar ik kreeg het oude spul niet los van het frame. Vandaar de sluitring.

Last edited by Heikete; 12/09/21 04:21 PM.
Joined: Jul 2016
Posts: 1,981
Likes: 30
15000km gereden
*
Offline
15000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 1,981
Likes: 30
Ik denk dat je remmen tever van de voorvork af zitten, waardoor ze niet rusten tegen de vork maar met enige kracht er tegenaan geduwd worden.


solexliefhebbers.nl
Joined: Nov 2007
Posts: 1,137
Likes: 5
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,137
Likes: 5
Dat het zaakje krom is dat is een feit, heb je achteruit gereden en toen geremd? Ik zou de orginele bouten bestellen, en alles weer recht maken. Op de orginele bouten zit de juiste boring voor de remarmpjes zodat deze niet gaan verschuiven.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,698
Likes: 8
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,698
Likes: 8
Ik zou ook voor de originele bouten en moeren gaan. Zo ben je zeker dat de U-beugeltjes tegen de voorvork steunen. Goede remmen vind ik best belangrijk.

Achteruitrijden en dan remmen moet je inderdaad niet doen, maar daarvan buigen ze de andere kant op dus dat lijkt mij niet de oorzaak.

Ik buig zelf de blokjes iets de andere kant op zodat de voorkant van de blokjes eerst de velg raken. Ze trekken zich dan vanzelf recht en drukken zo volledig tegen de velg.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2021
Posts: 19
H
Heikete Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Aug 2021
Posts: 19
Originally Posted by Antoine
Ik denk dat je remmen tever van de voorvork af zitten, waardoor ze niet rusten tegen de vork maar met enige kracht er tegenaan geduwd worden.
Originally Posted by John Meisters
Ik zou ook voor de originele bouten en moeren gaan. Zo ben je zeker dat de U-beugeltjes tegen de voorvork steunen. Goede remmen vind ik best belangrijk.
Originally Posted by Johnnie
Dat het zaakje krom is dat is een feit, heb je achteruit gereden en toen geremd? Ik zou de orginele bouten bestellen, en alles weer recht maken. Op de orginele bouten zit de juiste boring voor de remarmpjes zodat deze niet gaan verschuiven.
Daar was ik al bang voor. De originele bouten heb ik liggen, dus ik zal nog een poging wagen om wat er nu op zit van het frame af te krijgen. Bedankt!

Originally Posted by John Meisters
Achteruitrijden en dan remmen moet je inderdaad niet doen, maar daarvan buigen ze de andere kant op dus dat lijkt mij niet de oorzaak.
Ik was er inderdaad al achter dat de voorrem bij achteruit lopen niet werkt, in het beste geval raak je de remblokjes kwijt smile . Zoals je zelf al aangeeft is dat hier niet de oorzaak.

Originally Posted by John Meisters
Ik buig zelf de blokjes iets de andere kant op zodat de voorkant van de blokjes eerst de velg raken. Ze trekken zich dan vanzelf recht en drukken zo volledig tegen de velg.
Goede tip, zal ik meenemen!

Joined: Oct 2000
Posts: 15,706
Likes: 52
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,706
Likes: 52
wat nog niet genoemd is en wat ik wel goed terug zie op de foto's is het volgende: de nu geleverde blokjes zijn "ruk" niet zozeer de blokjes maar de dragers. de koppen van de boutjes zitten in een kamertjes dat een piramide is en niet een breed plat vlak. bij aandraaien van de moer werkt deze piramide als een wig en drukt het UUtje tot vuilnis en daarmee deformeert de hele rest mee, kijk maar eens naar de foto's hoe scheel de onderdelen zijn. de originele solex blokjes hadden een bout met vierkante kop en een vlak kamertje dan bleef bij aandraaien van de moer de rest van de onderdelen vlak en haaks. beter gebruiken van ATB fietsblokjes die aan de achterkant wel vlak zijn omdat het steeltje daar mee gevulcaniseert is met het remrubber, nadeel van fietsblokjes is dat ze at langer zijn en onder de voorvork vastlopen maar met goed stelwerk is dat zelfs nog een voordeel omdat de blokjes niet ver terug ( kunnen) veren . Ik heb laatst een paar van die 'moderne" solex remblokken helemaal aangepast maar feitelijk zonde van het werk je kunt sjoemelen door een onderleg ring M8 eerst op het draadsteelteje te leggemn om die piramide iets op te vangen MAAR het draadsteeltje is eigenlijk net niet lang genoeg daarvoor, komt je moer weer draad tekort ( andere moeren gebruiken want de meegeleverde moeren is ook niet alles )


ook zie ik op de foto's een bevestigingsmoer van het armpje met een ronde borst die NIET in het armpje valt, dit hoort wel, het armpje hoort OM die borst heen te vallen en de moer MOET afsteunen op het hoefijzer dus DOOR de arm heen vallen, dit hoort zowel bij de rem arm VOOR als ACHTER het hoefijzer zodat het hoefijzer stevig is opgesloten tussen de zijkanten van de twee moeren

Last edited by Joan; 13/09/21 10:51 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2021
Posts: 19
H
Heikete Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Aug 2021
Posts: 19
Originally Posted by Joan
wat nog niet genoemd is en wat ik wel goed terug zie op de foto's is het volgende: de nu geleverde blokjes zijn "ruk" niet zozeer de blokjes maar de dragers. de koppen van de boutjes zitten in een kamertjes dat een piramide is en niet een breed plat vlak. bij aandraaien van de moer werkt deze piramide als een wig en drukt het UUtje tot vuilnis en daarmee deformeert de hele rest mee, kijk maar eens naar de foto's hoe scheel de onderdelen zijn.
Ja, daar was ik ook ontevreden over. Het is erg makkelijk om de "Uutjes" te vervormen bij het vastdraaien van de remblokken.

Originally Posted by Joan
beter gebruiken van ATB fietsblokjes die aan de achterkant wel vlak zijn omdat het steeltje daar mee gevulcaniseert is met het remrubber, nadeel van fietsblokjes is dat ze at langer zijn en onder de voorvork vastlopen maar met goed stelwerk is dat zelfs nog een voordeel omdat de blokjes niet ver terug ( kunnen) veren
Ik had de tip over v-brakes al eens eerder voorbij zien komen op dit forum. Ik had ze eigenlijk wat lager op het verlanglijstje staan, maar heb nu toch even een setje van BBB Cycling gekocht. Bedankt!

Originally Posted by Joan
ook zie ik op de foto's een bevestigingsmoer van het armpje met een ronde borst die NIET in het armpje valt, dit hoort wel, het armpje hoort OM die borst heen te vallen en de moer MOET afsteunen op het hoefijzer dus DOOR de arm heen vallen, dit hoort zowel bij de rem arm VOOR als ACHTER het hoefijzer zodat het hoefijzer stevig is opgesloten tussen de zijkanten van de twee moeren
Als ik je goed begrijp heb je het hier over de bevestigingsbout waar de voorrem normaal op gemonteerd zit (net als John Meisters aangaf). Dat ga ik vandaag proberen op te lossen.

Joined: Aug 2021
Posts: 19
H
Heikete Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Aug 2021
Posts: 19
Ik kon het toch niet laten om tussendoor te kijken hoe de nieuwe bouten op het frame gemonteerd moeten worden.
Met een tang en enig geweld heb ik de oude bouten los kunnen krijgen. Nu stoot ik tegen een ander probleem aan: hoe moet de nieuwe bout precies op het frame gemonteerd worden?
Geen van de onderdelen passen tussen het slot in het frame. Zie bijgevoegde foto's voor meer context.

Dank jullie wel smile

Foto's:
Oude bout
Oude bout (2)
Nieuwe bout
Nieuwe moer
Slot in frame

Joined: Jul 2016
Posts: 1,981
Likes: 30
15000km gereden
*
Offline
15000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 1,981
Likes: 30
Dat het moertje niet goed zat was me ook opgevallen, maar ik neem aan dat dacht probleem niet veroorzaakt heeft.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 1,981
Likes: 30
15000km gereden
*
Offline
15000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 1,981
Likes: 30
Voor montage van de nieuwe bout heb je een andere moer nodig, welke wordt opgesloten in het gedeelte wat aan het frame vast zit. Een soort kooimoer. De moer die je laat zien is om de remdelen te kunnen monteren. Deze valt dus in de remhevel


solexliefhebbers.nl
Joined: Aug 2021
Posts: 19
H
Heikete Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Aug 2021
Posts: 19
Originally Posted by Antoine
Voor montage van de nieuwe bout heb je een andere moer nodig, welke wordt opgesloten in het gedeelte wat aan het frame vast zit. Een soort kooimoer. De moer die je laat zien is om de remdelen te kunnen monteren. Deze valt dus in de remhevel
Daar was ik al bang voor. Die zal ik zo niet hebben liggen frown

Joined: Jul 2016
Posts: 1,981
Likes: 30
15000km gereden
*
Offline
15000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 1,981
Likes: 30
Oa bij Hornbach verkrijgbaar onder de naam

DRESSELHAUS Moer vierkant M6 DIN 557 galv


solexliefhebbers.nl
Joined: Aug 2021
Posts: 19
H
Heikete Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Aug 2021
Posts: 19
Originally Posted by Antoine
Oa bij Hornbach verkrijgbaar onder de naam

DRESSELHAUS Moer vierkant M6 DIN 557 galv

Ik denk dat die te dik is om daartussen te passen.
Bij nader inzien denk ik dat de bijgeleverde bevestigingsbout bedoeld is voor de 3800 en ik eigenlijk gewoon twee extra moertjes nodig heb om op de boutjes van de Oto te plaatsen.
Gezien de bouten al redelijk verroest zijn en nu dankzij mijn tang ook niet helemaal netjes meer zijn zal ik die samen met de twee extra moertjes bestellen. smile

Last edited by Heikete; 13/09/21 01:16 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 15,706
Likes: 52
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,706
Likes: 52
quote: je hebt gelijk bij de oude solexen dien je deze bout met vierkante kop te blijven gebruiken OF inderdaad een vierkante moer te kopen die aan te passen dat hij in het bakje kan EN het nieuwe draadeind in te korten. Bij de 3800 zit er een simpel gat in de voorvork daar steek je de bout doorheen, nadeel dit gat is rond en niet een U zoals bij het bakje en dan kun je de afstand van de bouten niet stellen naar de afstand van de gaten in het hoefijzer, daar wil bij de 3800 nog wel eens wat wringen. Bij het oude systeem is het moertje dat tegen de vork aankomt dan ook geen moertje maar een hulsje zonder inwendig draad, dat gooi je over het draadeind heen, dan de remdelen inclusief hoefijzer, daarmee stellen de boutjes zicht op afstand en dan het uiteindelijke vastzetmoertje. met 3800 delen op dit type solex bouw je ook te hoog op en halen de U-tjes van de remblokken de vork niet. Lang leve mijn draaibank, heb al heel wat van dat spul aangepast


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,137
Likes: 5
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,137
Likes: 5
Heb je de oude remdelen nog? Ook de ringen die over de bouten gaan met het vierkante kopje? Deze schoonmaken en gebruiken.

Joined: Aug 2021
Posts: 19
H
Heikete Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Aug 2021
Posts: 19
Originally Posted by Johnnie
Heb je de oude remdelen nog? Ook de ringen die over de bouten gaan met het vierkante kopje? Deze schoonmaken en gebruiken.
Helaas is er niets bruikbaars over van de oude remdelen frown

Joined: Aug 2021
Posts: 19
H
Heikete Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Aug 2021
Posts: 19
Nou, het is met de nieuwe onderdelen gelukt. De rem werkt goed en trekt niet meer krom: Foto - Video.
Nu moet ik nog uitvogelen hoe de montage van de remkabel op de achterrem in elkaar steekt. Momenteel heb ik dat op deze manier geregeld, maar eerst zat er ook een lange veer op. Het werkt zo, maar volgens mij is dit niet hoe het hoort te zitten.

In ieder geval weer bedankt voor de hulp!

Last edited by Heikete; 14/09/21 07:07 PM.
Joined: Jul 2016
Posts: 1,981
Likes: 30
15000km gereden
*
Offline
15000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 1,981
Likes: 30
Originally Posted by Heikete
Nu moet ik nog uitvogelen hoe de montage van de remkabel op de achterrem in elkaar steekt. Momenteel heb ik dat op deze manier geregeld, maar eerst zat er ook een lange veer op. Het werkt zo, maar volgens mij is dit niet hoe het hoort te zitten.

Op deze manier heeft de stelbout geen zin. Het moertje moet voor de hevel zitten, hiermee kan je de remkabel afstellen. [Linked Image from fietsenwinkel.nl]


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 15,706
Likes: 52
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,706
Likes: 52
het hoort zelfs niet zo te zitten als bij de foto van antoine, er horen twee moertjes op de stelbout eentje links en eentje recht van het aluminium gaffeltje. De goede stand in te stellen door ze strak tegen dat gaffeltje aan te draaien ( moertjes tegen elkaar in draaien) om zo de lengte van het stelboutje te kunnen gebruiken zoals bedoeld is. een (extra) veer wordt vaak gebruikt omdat men het verdomt om de kabel te smeren bij montage, die loopt dan uiteindelijk een keer zo zwaar dat er een extra veer nodig is om hem na het remmen weer (letterlijk) terug te laten veren . en in de remhevel hoort een rond tonnetje ( ze hebben niet voor niet deze hevel voorzien van twee rondingen) want bij aanhalen verandert de positie van de kabel iets ten opzichte van de hevel, door rond te maken kan zich dat in positie zetten, fixeer je het dient de verdraaiing uit de kabel te komen, die dan uiteindelijk een keer knapt

Last edited by Joan; 14/09/21 09:28 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2021
Posts: 19
H
Heikete Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Aug 2021
Posts: 19
Originally Posted by Antoine
Op deze manier heeft de stelbout geen zin. Het moertje moet voor de hevel zitten, hiermee kan je de remkabel afstellen.
Originally Posted by Joan
het hoort zelfs niet zo te zitten als bij de foto van antoine, er horen twee moertjes op de stelbout eentje links en eentje recht van het aluminium gaffeltje. De goede stand in te stellen door ze strak tegen dat gaffeltje aan te draaien ( moertjes tegen elkaar in draaien) om zo de lengte van het stelboutje te kunnen gebruiken zoals bedoeld is.
Klinkt logisch, ik zal er een extra moer op zetten. smile

Originally Posted by Joan
een (extra) veer wordt vaak gebruikt omdat men het verdomt om de kabel te smeren bij montage, die loopt dan uiteindelijk een keer zo zwaar dat er een extra veer nodig is om hem na het remmen weer (letterlijk) terug te laten veren .
Ah, dat verklaart ook meteen waarom het veertje er niet helemaal bij lijkt te horen. Goed om te weten.

Originally Posted by Joan
en in de remhevel hoort een rond tonnetje ( ze hebben niet voor niet deze hevel voorzien van twee rondingen) want bij aanhalen verandert de positie van de kabel iets ten opzichte van de hevel, door rond te maken kan zich dat in positie zetten, fixeer je het dient de verdraaiing uit de kabel te komen, die dan uiteindelijk een keer knapt
Hmm, dat tonnetje zal ik niet hebben liggen. Heb je hier toevallig zo een voorbeeld van?

Joined: Oct 2000
Posts: 15,706
Likes: 52
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,706
Likes: 52
en nog wat, mooie foto van de voorrem en daar staat toevallig de frictiedemper op,hoort ook niet zo te zitten, ring met gat van 6 mm hoort achter de glijdende "banaan" en een ring met een gat van 8 mm hoort aan de buitenkant, het lange moertje hoort DOOR het gat 8 mm en DOOR de gleuf in de banaan en hoort de ring met 6 mm gat te klemmen . zal ook wel niet gaan want de huidige lange moeren zijn dan net te kort om de veer nog te kunnen plaatsen. Maar zo hoort het gemonteerd dan klappert het boutje de ophangplaat niet uit en wurgen de twee ringen de banaan om stuiteren van de motor tegen te gaan ZONDER dat de banaan zicht in de ophangplaat vreet want de onderste ring zorgt voor een ophoging

tonnetjes even googlen vindt je er zat https://www.google.com/search?sxsrf...gIoDKAB6BAgHEAg&biw=1920&bih=937 even meten welke diameter je moet hebben

Last edited by Joan; 14/09/21 10:10 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2021
Posts: 19
H
Heikete Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Aug 2021
Posts: 19
Originally Posted by Joan
en nog wat, mooie foto van de voorrem en daar staat toevallig de frictiedemper op,hoort ook niet zo te zitten, ring met gat van 6 mm hoort achter de glijdende "banaan" en een ring met een gat van 8 mm hoort aan de buitenkant, het lange moertje hoort DOOR het gat 8 mm en DOOR de gleuf in de banaan en hoort de ring met 6 mm gat te klemmen . zal ook wel niet gaan want de huidige lange moeren zijn dan net te kort om de veer nog te kunnen plaatsen. Maar zo hoort het gemonteerd dan klappert het boutje de ophangplaat niet uit en wurgen de twee ringen de banaan om stuiteren van de motor tegen te gaan ZONDER dat de banaan zicht in de ophangplaat vreet want de onderste ring zorgt voor een ophoging

Wat geven jullie hier toch fijne antwoorden zeg! Ik pak de reactie van Joan hierboven even als voorbeeld. Er is:
1) Een duidelijke (of zo duidelijk als dat mogelijk is via tekst) omschrijving van het probleem.
2) Een goed onderbouwde uitleg waarom dit een probleem is.
3) Een oplossing voor het probleem met onderbouwing hoe dit het probleem oplost *en* eventuele uitdagingen die ik tegen kan komen.

Het feit dat jullie de moeite nemen om zo uitgebreid te hulp te schieten bij mensen die hier nieuw zijn vind ik enorm tof. En dan laat ik even achterwege dat de reactie van Joan hierboven niet eens te maken heeft met mijn vragen, maar gewoon iets is wat hem opviel...
Een van de redenen dat ik de uitdaging om zonder voorgaande kennis een Solex op te knappen aan durfde is de hoeveelheid kennis beschikbaar op dit forum. Veel respect en waardering voor de mensen die hiervoor verantwoordelijk zijn.

En nu wat meer to the point: dankjewel voor het melden. Ik wist bij montage dat er iets niet helemaal lekker zat met die twee ringetjes tegen elkaar aan, maar ik negeerde het even om wat te testen. Blijkbaar ben ik vergeten om dit daarna goed op te lossen...
Ik zal het netjes maken. Waarschijnlijk zullen er wel meer vragen over de montage van het frame van mijn kant volgen nu de Solex in goede technische staat is. Het frame zat al grotendeels in elkaar, maar ik wil alles voor de zekerheid nog een keertje nalopen.

Originally Posted by Joan
tonnetjes even googlen vindt je er zat https://www.google.com/search?sxsrf...gIoDKAB6BAgHEAg&biw=1920&bih=937 even meten welke diameter je moet hebben
Oh, je had het gewoon over dat soort tonnetjes. Ik was even onder de indruk dat je het over een specifieker onderdeel voor de Solex had. Zo'n tonnetje heb ik nog wel liggen smile

Joined: Jul 2016
Posts: 1,981
Likes: 30
15000km gereden
*
Offline
15000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 1,981
Likes: 30
Dank je wel voor je complimenten. Qe zijn druk bezig om het forum levend te houden. Natuurlijk zijn niet alle tips waardevol. Soms wordt er te weinig info gegeven en het is altijd lastig om van een afstand een probleem te kunnen oplossen.

Kleine tip: begin nooit met het vervangen van verdachte onderdelen en probeer verder te zoeken.


solexliefhebbers.nl
Joined: Aug 2021
Posts: 19
H
Heikete Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Aug 2021
Posts: 19
Originally Posted by Joan
zal ook wel niet gaan want de huidige lange moeren zijn dan net te kort om de veer nog te kunnen plaatsen.
Je hebt inderdaad gelijk, de moer haalt het niet helemaal. Maar ik heb de frictiedempers er nu wel opzitten zoals beschreven (foto).

De remkabel bij de achterrem zit volgens mij nu ook vast zoals beschreven (foto).

Dan maar gelijk de volgende vraag erbij: heb ik de schetsplaat op de juiste manier aan het frame bevestigd?
Momenteel is de volgorde schetsplaat -> spatbordstang -> voorvork.

Last edited by Heikete; 15/09/21 01:31 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,698
Likes: 8
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,698
Likes: 8
Van binnen naar buiten:
Voorvork
Schetsplaat
Spatbordstang

Daarbij nog vermeld dat het onderdeel waar het minste stevigheid aan zit: de spatbordstang is. Ik kan ze onderhand per gros inkopen, die dingen blijven breken.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 15,706
Likes: 52
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,706
Likes: 52
bij rvs schetsplaten is het buitenom monteren van de spatbordstang wat lastig . ik snap het uiteinde niet dus dat gaat er in dit geval gewoon af ( het is maar een stangetje) vaak maak ik zelf stangen van rond staf 6 mm. Je zult qua snelheid wel wat KM's kwijt zijn want de veren zien er heel straf uit en dan drukt de motor te veel in de band, gevolg extra weerstand en extreme slijtage van de lagers , zowel rol lagers als krukas lagers , trek tijdens het rijden de motor eens iets omhoog tot hij net niet slipt. je zult merken dat de motor EN rustiger loopt EN dat de fiets sneller is


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2021
Posts: 19
H
Heikete Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Aug 2021
Posts: 19
Originally Posted by John Meisters
Van binnen naar buiten:
Voorvork
Schetsplaat
Spatbordstang

Dan had ik 'm de eerste keer toch goed, maar zoals Joan aangeeft past het niet helemaal lekker met de RVS schetsplaat waardoor ik dacht dat het andersom moest. Ik heb het weer op de juiste manier gemonteerd. smile

Originally Posted by John Meisters
Daarbij nog vermeld dat het onderdeel waar het minste stevigheid aan zit: de spatbordstang is. Ik kan ze onderhand per gros inkopen, die dingen blijven breken.
Breek me de bek niet open, die van mij verbuigen als je er maar verkeerd naar kijkt...

Originally Posted by Joan
Je zult qua snelheid wel wat KM's kwijt zijn want de veren zien er heel straf uit en dan drukt de motor te veel in de band, gevolg extra weerstand en extreme slijtage van de lagers , zowel rol lagers als krukas lagers , trek tijdens het rijden de motor eens iets omhoog tot hij net niet slipt. je zult merken dat de motor EN rustiger loopt EN dat de fiets sneller is
Hmmm, ik heb er nieuwe veren van Solexmarkt op gezet. Bij het gebruik voelen ze niet al te strak; als ik de motor van de haak af haal valt 'ie niet gelijk helemaal naar beneden, vooral nu de frictiedempers goed strak zitten.
Snelheid heb ik nog niet goed kunnen testen gezien er nog geen kenteken op zit en ik geen mooi priveterrein heb om te testen. Misschien moet ik eens stiekem een kort rondje rijden om te kijken hoe snel de motor loopt. Momenteel test ik het geheel vooral op gehoor en met het kleine beetje weg dat ik tot mijn beschikking heb.

Verder heb ik vandaag m'n achterlicht weer werkend gekregen m.b.v. een extra draadje voor massa zoals elders op het forum aangeraden wordt. Volgens mij ben ik inmiddels al een heel eind voor de keuring smile

Last edited by Heikete; 15/09/21 08:59 PM.

Moderated by  Joan, John Meisters, Roelof 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
2 members (Djeecop, FFAnders), 16 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
September
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.045s Queries: 69 (0.016s) Memory: 1.1878 MB (Peak: 1.5195 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2021-09-25 18:47:00 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS