Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jul 2016
Posts: 47
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Jul 2016
Posts: 47
Er komt geen benzine naar carburateur.
Ik heb inmiddels het volgende al getest:
Benzinepompje op werking (blaas/zuigtest) is goed; voor de zekerheid ook nog pompje gewisseld met een Solex die wel goed rijdt. Ook dan komt er geen benzine uit carburateur als ik de slang onder carburateur loshaal en het vliegwiel rond draai met de boormachine.
Benzine stroom wel terug uit carburateur als ik tankdop verwijder en die afdicht met vlakke hand en dan in slangetje blaas. Dan zijn leidingen toch niet verstopt?
Mijn conclusie uit de test is: benzinepomp is goed, maar motor start niet en er komt geen benzine uit carburateur bij starten als ik retourslang los maak onder carburateur.
Ook heb ik het tankfilter al vernieuwd.
Misschien nog belangrijk om te vermelden, dat vliegwiel niet meedraait bij aanlopen Solex (slipt??)....Kan hier het benzineprobleem ook vandaan komen? Dacht zelf van niet, omdat als ik vliegwiel rondraai met boormachine er ook geen benzine stroomt.
Wat te doen??

Last edited by Amirijdster; 11/09/21 12:06 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
hoe goed is de plastic achterplaat nog ( moet hol zijn als hij gemonteerd is en bestaan foute combinaties carter/achterplaat dan drukt het carter de plaat bol en dat mag niet ) en hoe goed is het membraan dat tussen die achterplaat zit en de pomp , moet heel soepel zijn


de decompressie moet werken om het vliegwiel eerst aan de gang te krijgen, bij een goede solex die goed op zijn compressie staat. Veel eigenaren claimen dat ze hem zo zonder deco aankrijgen maar vaak hebben die dan al slijtage op zuiger en cilinder en is de comprsiie nou niet meer wat hij moet zijn

Last edited by Joan; 11/09/21 12:16 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 47
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Jul 2016
Posts: 47
Beste Joan,
Plaat en membraan heb ik vervangen door nieuw en correct gemonteert (en ook pompje met plaat en membraan van andere Solex, die goed loopt erop gezet, zonder verbetering).
Vliegwiel geeft nog behoorlijk tegendruk bij met de hand ronddraaien, dus compressie voldoende?
Zou ik deco moeten nakijken?

Last edited by Amirijdster; 11/09/21 12:27 PM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het is uitzonderlijk maar het kanaaltje tussen carter en pomp kan verstopt zijn.
Dit is te controleren door het pomp eraf te halen , aan het vliegwiel draaien en dan moet et uit het gaatje een klein luchtstroompje zijn (zuigen/blazen).
Heb dat zelf 1x meegemaakt , de motor is "na wat werk" weer lopend gemaakt.

Attached Images
DSC01905..jpg (131.11 KB, 176 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
1 member likes this: Amirijdster
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
klopt komt vaker voor en niet zo extreem als op de foto, met pomp eraf draai ik meestal automatisch aan het vliegwiel om hem ( dat gaatje) wat te laten "puffen" ( mijn beschrijving van wat dat gaatje doet ) binnenkabel er door heen OF met de inlaat open ( zuiger bovenin even de compressor erop. WEL met de zuiger bovenin het is niet de bedoeling de carterafdichting op te blazen. alternatief de compressor op het gaatje van de krukasblokkeerbout ( blijf uit de buurt van het open gaatje waar de pomp zat er kan een sproei olie vanuit het carter meekomen en dat vinden je ogen niet leuk)

Last edited by Joan; 11/09/21 09:43 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 47
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Jul 2016
Posts: 47
Het kanaaltje tussen carter en pomp binnenkabel er door. Kanaaltje niet verstopt en ook niet smerig. Aan pompje is wel te zien, dat er benzine binnenkomt.
Bij starten met boormachine en deco op start wel goede vonk, maar er komt geen benzine uit retour van carburateur en de Solex start niet.
Zoals gemeld stroomt er wel benzine uit retour van carburateur als ik op slang blaas met vlakke hand op tankvulgat. Ook heb ik een pompje geprobeerd van een prima startende Solex, en dan ook geen succes (dus aan pompje zou het niet mogen liggen).
Wat kan ik nog meer checken??

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
zou dat fenomeen wel eens willen zien, heb die iets bedacht om met pensioen te gaan terwijl voor iedereen de pensioenleeftijd juist omhoog is gebracht


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2021
Posts: 29
Likes: 1
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2021
Posts: 29
Likes: 1
Als je de leiding naar de carburateur loshaalt bij de brandstofpomp. En hem vervolgens rondgooit met de boormachine.
Als er niks uitkomt ligt het bij de aanvoer van de benzine of iets met de pomp.
Als er wel benzine uitkomt de leiding naar de carb verder controleren

1 member likes this: Amirijdster
Joined: Jul 2016
Posts: 47
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Jul 2016
Posts: 47
Inmiddels alle adviezen (bedankt) opgevolgd en nog geen succes.
Wat heb ik gedaan:
Tank schoon gemaakt en filter vernieuwd.
Koperen leiding vanuit filterzijde naar pompzijde met dunne draad doorgestoken (helemaal schoon).
Blaastest met door op benzineleiding te blazen en vlakke hand op tankopening ( benzine stroomt uit retour carburateur...dus leidingen niet verstopt).
Kanaaltje tussen carter en pompje met dunne draad doorgestoken (geen vuil).
Om zeker te zijn, dat pompje niet stuk is een pompje van een rijdende Solex gehaald, ook dan geen benzine uit retour carburateur bij ronddraaien vliegwiel met boormachine (dus pompje is goed, maar werkt niet??)
Op een of andere manier komt er geen benzine vanuit tank naar carburateur ( kan het zijn, dat carterdruk onvoldoende is om membraam te laten fladderen??).

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Heb je ook al de leiding bij de carburateur losgehaald en gekeken of daar benzine uit komt?


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 47
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Jul 2016
Posts: 47
Nee, niet gedaan. Wel heb ik wartel van leiding pompje naar carburateur bij pompje losgemaakt om te kijken of er ook benzine komt...niets dus.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Dus dan zit het in de pomp, of werking van de pomp. Pompje is goed zeg je.. dus dan kan het je membraam of membraamplaatje zijn... of het probleem zit in de motor.


solexliefhebbers.nl
1 member likes this: Amirijdster
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik heb het hele verhaal van kop tot staart gevolgd en zie dat alle suggesties al onderzocht en opgevolgd zijn zoals het compleet overzetten van spullen van een werkende solex en dan nog geen resultaat. Ik blijf het een raadsel vinden . Nou ligt harden berg wel een heel eind van Hoogland dus fysiek oplossen kost wat moeite, Hardenberg en Almelo is niet zo ver denk ik, mogelijk eens bij Bobby je licht opsteken ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 47
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Jul 2016
Posts: 47
Voor mij ook een raadsel. Denk zelf inmiddels ook aan iets motorisch, maar geen idee wat het kan zijn (mss toch geen druk om membraam te laten fladderen, of is dit uitgesloten??) Of heeft het toch te maken met wat ik in mijn 1e post vermeldde??
Zoals al in mijn eerste post vermeld:.
Misschien nog belangrijk om te vermelden, dat vliegwiel niet meedraait bij aanlopen Solex (slipt??)....Kan hier het benzineprobleem ook vandaan komen? Dacht zelf van niet, omdat als ik vliegwiel ronddraai met boormachine er ook geen benzine stroomt.
Wat te doen??
Krukas draait normaal mee bij boormachinestart.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Vliegwielspie verdwenen ? Beweegt je zuiger? Het zal toch niet zo zijn dat er iets is met je krukas? Gebroken of?


solexliefhebbers.nl
1 member likes this: Amirijdster
Joined: Jul 2016
Posts: 47
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Jul 2016
Posts: 47
Zuiger beweegt normaal bij draaien vliegwiel. Krukas ziet er ook goed uit.....

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
het kan inderdaad dat je geen druk hebt op het membraan, check dat nog eens ( bijvoorbeeld vinger op gat houden en vliegwiel draaien) Er zijn wel carters die zo doorgerot zijn dat het carterdeel dat feitelijk als buisje van het krukascarter naar de pomp toe zo lek is als een zeef


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
1 member likes this: Amirijdster
Joined: Jul 2016
Posts: 47
A
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
A
Joined: Jul 2016
Posts: 47
DOM...DOM...DOM...
Probleem opgelost, na de tip van Joan (gaatje pompje druk controleren (druk was er dus niet)). Bij het vervangen van een slippende koppeling had ik carterdeksel losgemaakt om krukas tegen te houden. Daarna heb ik deksel niet weer goed bevestigd t.h.v. de voetpakking. Een sluitring van de bout was onder de voetpakking gaan zitten. Die ring was ik verloren bij demonteren en kon ik niet terug vinden, maar heel toevallig was die ring precies op de cilinderbout gevallen en daar omheen gezakt. Bij aandraaien cilinder bouten was voetpakking gescheurd...hierdoor veel valse lucht...hierdoor geen druk op het membraam.
Iedereen heel hartelijk bedankt voor alle tips en adviezen. De Solex rijdt weer perfect en koppeling slipt ook niet meer.
Ik heb hier in ieder geval heel veel van geleerd.

Last edited by Amirijdster; 14/09/21 04:15 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
zo zie je maar weer, die dingen verzinnen van alles om met pensioen te mogen . Ik zal nog eens een foto maken van een totaal wrak, kun je mee dreigen : "wil je dan zooo eindigen "


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
1 member likes this: Amirijdster

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 23 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.056s Queries: 60 (0.020s) Memory: 1.1043 MB (Peak: 1.3588 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 09:14:16 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS