Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jul 2021
Posts: 6
L
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Jul 2021
Posts: 6
Hallo

Ik zit wat met de bedrading op mijn hongaarse solex 3800 te prutsen en krijg het niet echt voor elkaar. Het voorlicht brand, achterlicht ook wel maar dan met een zacht brandend remlicht en de schakelaars op de remhandles lijken niks te doen qua verlichting...

Is er iemand die hier een schema van heeft? De remschakelaars werken wel als ik ze doormeet.

mvg
Leo

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik zou in ieder geval de aarde van het achterlicht eens nakijken, maken want het lijkt of het achterlicht kan branden door te aarden via het remlicht , gebeurd vaak als de aarding niet klopt en het remlicht gaat het dan niet doen want die heeft dan ook geen aarde want "zijn" aarde is dan het lampje van het achterlicht en daar staat al spanning op. het achterlicht heeft dus 3 draden nodig, plus voor achterlicht, plus voor remlicht en eentje gemeenschappelijk ( die helemaal terugloopt naar carter van de motor) OOK dien je als de kabels er wel zijn te controleren dat ze aan de goede stekker zitten en niet omgewisseld ( helaas geen japans systeem waar voor elke draad apart een ander type stekker gebruikt wordt )

Last edited by Joan; 11/09/21 05:34 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
1 member likes this: Ldeblaauw
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Misschien kan je hier iets mee

Attached Images
4600-V2-wiring-diagram-A-.jpg (121.81 KB, 57 downloads)
4600-V2-wiring-diagram--.jpg (113.49 KB, 49 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
wat ik zeg, ze zijn gestoord, hadden ze maar naar de japanners moeten luisteren . en welke malloot zet nu een rode draad aan een groene draad en aan de andere kant een groene draad aan een rode draad ( de linker en rechter schakelaar) terwijl de draad naar het achterlicht groen is. dat is onzedelijk. als de draad naar het achterlicht groen is MOET je de draden VANAF de schakelaar ook groen doen., je kunt dan de draden NAAR de schakelaar rood maken ( gaat niet over de monteur maar over die ontwerper die deze schakeling zo in onzinnig elkaar steekt, daar kom je als monteur nooit meer uit aan de enen kant rood in groen moeten steken en aan de andere kant groen in rood ) en dan nog, steek je in het begin een groene draad EN een rode draad aan een zwarte draad is ook al zo lekker.

verder is al heel lang een gele draad bijna per definitie de voedingdraad voor het licht ( Bosch conventie) en die gaat hier naar de toeter terwijl bruin voor het licht is ( steek je voor de verandering allebei ook nog eens in zwarte draad

Last edited by Joan; 11/09/21 09:34 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
1 member likes this: Ldeblaauw
Joined: Jul 2021
Posts: 6
L
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Jul 2021
Posts: 6
Joan,

Ja klopt het is een ondoorzichtige meuk inderdaad je denkt toch bijna dat een vorige eigenaar er een zootje van heeft gemaakt, blijkt het standaard zo te zijn... ;-) Ik zal er vanmiddag weer eens verder mee en eens kijken of ik er uit kom maar bijzonder is het wel lol

Groeten,
Leo

ps: Dank voor alle input en suggesties hier !

Joined: Jul 2021
Posts: 6
L
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Jul 2021
Posts: 6
Hallo,

Nou het werkt allemaal weer naar behoren! Wat stekkertjes vervangen, de aarde van het achterlicht(schroefje en moertje) even van alle roest ontdaan en werkt weer mooi !

Gr,
Leo


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 23 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.036s Queries: 30 (0.012s) Memory: 0.9706 MB (Peak: 1.1241 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 17:25:28 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS