Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#141130 06/09/21 03:46 PM
Joined: Aug 2021
Posts: 19
H
Heikete Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Aug 2021
Posts: 19
Hallo forumleden,

Ik heb niet al te lang geleden als project een Solex in stukken gekocht. Het leek me leuk om het blokje zelf op te bouwen en waar nodig om hulp te vragen. Leer je toch weer wat nieuwe dingen van.
Dit weekend zat de motor een heel eind in elkaar, maar kreeg ik het niet voor elkaar om deze te starten. Bij verder onderzoek leek het alsof de bougie niet wilde vonken, dus ben ik op zoek gegaan naar mogelijke oorzaken:

- Roest / Vuiligheid op contactpunten: met fijn schuurpapier opgeschuurd, zijn weer schoon
- Spoel leek te lekken: vervangen met ander exemplaar
- Bougiekabel vervangen
- Met andere bougie getest
- Ontstekingspunt afgesteld op basis van merktekens

Ondanks deze dingen lijkt de bougie nog steeds niet te vonken. Doe ik iets verkeerd, of zit er iets anders niet helemaal oke?
Ter verduidelijking: bij het testen hou ik de bougie tegen de motor (zie foto's) en geef een goede zwengel aan het vliegwiel.

Alvast bedankt!

Foto's:
Oude spoel
Testopstelling bougie
Testopstelling bougie (2)
Spoelplaat
Spoelplaat (2)
Spoelplaat (3)
Spoelplaat (4)

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
bedankt voor de foto's. maakt de moer van de schroef op de zijkant van het nylon blokje geen kortsluiting met de zijkant van de condensator ? maken de lipjes bovenop de condensator geen contact met de metalen zijkant/kopse kant van de condensator ik zie een metalen ring onder het boutje dat in het uiteinde van de bougiekabel is geschroefd tegen de spoel aan, dit moet een fiber(isolatie) ring zijn mogelijk springt de vonk daar al over naar het carter


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2021
Posts: 19
H
Heikete Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Aug 2021
Posts: 19
Originally Posted by Joan
bedankt voor de foto's.
Nee, jij bedankt voor de ontzettend snelle reactie. smile

Originally Posted by Joan
maakt de moer van de schroef op de zijkant van het nylon blokje geen kortsluiting met de zijkant van de condensator?
Nee, daar zit genoeg ruimte tussen.

Originally Posted by Joan
maken de lipjes bovenop de condensator geen contact met de metalen zijkant/kopse kant van de condensator
Eeeeen dit was het. Nu komt er een mooi blauw vonkje tevoorschijn. Duh, stom van me.

Originally Posted by Joan
ik zie een metalen ring onder het boutje dat in het uiteinde van de bougiekabel is geschroefd tegen de spoel aan, dit moet een fiber(isolatie) ring zijn mogelijk springt de vonk daar al over naar het carter
Die had ik er tijdelijk tussen gezet om het contact te verbeteren in de hoop dat dat het zou zijn. Die is er nu weer tussenuit, bedankt voor de reminder. smile

--------

Waarschijnlijk zal ik jullie de komende tijd wel vaker lastigvallen met wat beginnersvragen. Hoewel ik vrij handig ben is aan een motor sleutelen nog nieuw voor me.
Morgen komt een nieuwe wartel voor de brandstofleiding binnen (de oude is dolgedraaid frown ), dan kan ik als het goed is het hele blokje in elkaar zetten en zal ik 'm eens proberen aan te zwengelen.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ik zie bij meer draaieinde/bouten het laatste stukje is ingezaagd/ kapot gemaakt is. Wat is hier de reden van Joan? Wat ik kan bedenken is een borging.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
is de spie in het vliegwiel wel in orde ?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by Antoine
Ik zie bij meer draaieinde/bouten het laatste stukje is ingezaagd/ kapot gemaakt is. Wat is hier de reden van Joan? Wat ik kan bedenken is een borging.

Zo kun je het draadeindje tegenhouden als je de moer aandraait. EDIT Joan, ja met een kleine fitting schroevendraaier

Last edited by Joan; 06/09/21 09:52 PM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Is dit de reden? De bouten van de motorophanging hebben dit ook.


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Dat zijn best vervelende boutjes om tegen te houden. Ik heb een steeksleutel 12 zodanig geslepen en gebogen dat het daar ook mee lukt. Want deze boutjes draai je het makkelijkst vast met een dopsleutel.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
de meeste bouten van de ophanging hebben bij mij geen gleuf zoals oa bij de condensator maar inderdaad een "moet" ( hamerklap met vervorming) om WEGtrillen van de moer te voorkomen, LOStrillen doen ze sowieso wel maar dan valt in ieder geval de moer niet ergens op de straat tijdens het rijden. Probleem bij revisie je molt altijd de draad als je vooraf die "moet" niet zorgvuldig verwijderd. ook veel spatbordboutjes hebben zoiets vaak 3 stukjes vervorming


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Dat bedoelde ik Joan. Nu bij demontage van de motoren merk ik dat sommige moeren los gedraaid kunnen worden, maar moeilijk verwijderd kunnen worden.


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik gebruik flensmoertjes M6. Niet origineel Solex maar ze trillen niet meer los.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2021
Posts: 19
H
Heikete Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Aug 2021
Posts: 19
Hallo beste mensen,

De Solex zit inmiddels weer een heel eind in elkaar, en ik dacht de benodigde stappen inmiddels genomen te hebben voor een korte test.
Helaas lijkt de motor niet veel meer te willen doen dan een paar pufjes (zie video).

Zou iemand aan de hand van de video me de juiste richting in kunnen wijzen?
Dank jullie wel!

Video

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Je chokehendeltje staat helemaal naar links, kijk eens wat hij doet als je hem naar het midden verzet.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

1 member likes this: Heikete
Joined: Aug 2021
Posts: 19
H
Heikete Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Aug 2021
Posts: 19
Originally Posted by John Meisters
Je chokehendeltje staat helemaal naar links, kijk eens wat hij doet als je hem naar het midden verzet.
Duh, ik dacht ergens gelezen te hebben dat je 'm naar links moest zetten bij een nieuw in elkaar gezet blokje. Hij start binnen een meter smile Dankjewel!
Nu nog de lekkages rond de leiding pomp -> carburateur fixen... Maar hij werkt tenminste

Edit: voor de leuk nog twee filmpjes waarbij 'ie werkt:
Uno
Dos

Last edited by Heikete; 08/09/21 04:40 PM.

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 30 guests, and 4 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.042s Queries: 44 (0.014s) Memory: 1.0486 MB (Peak: 1.2599 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 06:20:28 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS