Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#141117 03/09/21 11:03 PM
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
betreft solex sleutelgat 1954

solex blijft lekken bij de achterkant pomp (bij membraam en kunstof plaatje )

naar mijn idee alles geprobeerd met uitwisselen van alle losse onderdelen pomp
ander pomp huis ezv
pomp achterzijde vlak geschuurd

wat ik ook probeer het blijft maar lekken
toen maar de pomp op andere solex geprobeerd
nu lekt hij niet meer

kan het lekken met het carter te maken hebben ?
heeft iemand dit wel eens meegemaakt ?
ik zie verder geen scheurtjes op het eerste gezicht
benzine komt toch alleen tussen pomp en membraam ?

ik weet het even niet meer hoe dit kan
hopelijk heeft iemand een idee
oja leidingen lekken niet
wartels zijn gewoon droog

marijn. #141119 04/09/21 09:38 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
komt de lekkage wel uit de pomp en niet uit het al veel besproken "afblaas" gaatje dat links naast de pomp zit. dit gaatje kan de hele omgeving vies blazen want hij blaast tegen leidingen aan en dan versproei je de "afblaas" zo ja ben je aan revisie toe want dan lekt je lager afdichting


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #141120 04/09/21 06:06 PM
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
heb alles nog eens goed drooggemaakt en een stukje schilderstape om het uiblaaspijpje geplakt
en idd daar kwam wat benzine
ik kon het niet zien zonder de tape
hij leek niet vettig ofzo daar maar dus toch lek blijkt

maar bedankt voor de tip
ik zal het blokje uitelkaar moeten halen
heb hier nog een carter liggen met een fietskogel erin (lijkt me ook niet de bedoeling ha ha )

marijn. #141121 04/09/21 09:00 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
soms helpt het om het gaatje dicht te maken, de bus in het carter ( over de krukas afsteunend tegen het krukaslager) dient dan als extraatje om nog iets afdichting te krijgen. het is niet veel extra maar alle beetjes helpen. het kan dan bij de rol wel vetter gaan worden. Waarom het werkt ? dat uitblaaspijpje dat je ziet staat in contact met een uitsparing in het carter rondom die krukasbus alles wat langs de sleepring lekt wordt nog door ca 1/2 cm bus tegen gehouden en komt dan bij deze genoemde uitsparing. de rest van de bus naar de rol toe werkt daarmee (nog) niet als extra afdichting. Bij de latere OTO hebben ze deze uitsparing weg gelaten en werkt de bus dus al wel mee om een afdichting te bewerken. door het gaatje te dichten ga je dus meer systeem OTO ( kun je een reparatie een tijdje uitstellen maar komen doet hij toch wel )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #141122 05/09/21 08:34 AM
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
Ik vraag me af zou die veel beter lopen na revisie dan nu ?
Hij loopt nu ook al best prima
En zeer goede compressie

Ik laat het voorlopig bij wat het is
Rijden ga ik er toch niet mee voorlopig

marijn. #141123 05/09/21 12:52 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,782
Likes: 59
als hij goed loopt afblijven. compressie: je bedoelt waarschijnlijk de "boven"compressie. bij een lekkende lager afdichting mis je een stuk van de "onder"compressie en knap als je daar het verschil kan voelen is wel te meten door een compressietester op het gaatje van de "krukasblokkeerbout" te houden maar ik zou zo niet weten wat een goede waarde is en wat een mindere. hangt ook erg af van de veerdruk van de 1weg klep die in de compressietester zit, voor meten "boven"compressie komt dat niet zo heel nauw voor "onder"compressie wel want dat is een stuk minder


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
marijn. #141124 05/09/21 02:22 PM
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
Ja Oke ik bedoel idd de bovencompressie
Ja mee doorrijden is niet echt een optie
Alles word vet en vuil
Het lekt zo erg dat het langs het spatbordje naar de schetsplaten loopt
Net alles netjes schoongemaakt

marijn. #141272 24/09/21 05:28 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 8,984
Likes: 3
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 8,984
Likes: 3
Kijk ook goed naar de leiding aansluiting.
Heb dit ook een keertje gehad.
Plaatje en membraam vervangen en steeds wat lekkeken.
Toen de leidingen op het pompje gied doorgebkazen met perlucht en de Amuze laten draaien. En ja hoor na een paar minutjes zag ik het druppeltje langs de leiding en wartel komen.
Dat vernieuwd en alles was weer kurkdroog.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 12 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
December
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.023s Queries: 31 (0.007s) Memory: 0.9837 MB (Peak: 1.1466 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2021-12-01 22:20:22 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS