Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Oct 2000
Posts: 15,787
Likes: 59
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,787
Likes: 59
nog even terug komen op aandraaien eerste moer: vandaag een 3800 uit elkaar gehaald die echt volkomen verkeerd in elkaar zat, met name krukaslager. Hier kennelijk ook de eerste moer goed aangedraaid en met tweede moer ( extreem vast) opgedrukt, gevolg eerste moer in elkaar gedrukt waardoor zijkant en draad vervormd daarom nauwelijks van de krukas af te krijgen, draad op krukas nu ernstig beschadigt . dat krukaslager niet goed zat goed te zien aan de carters, zowel zijdeksel als middencarter tonen aanloopsporen van de zijdelingse speling van de krukas ( zie identieke tekst elders, kan daar geen foto's plaatsen)

Attached Images
draad 3800.jpg (163.59 KB, 178 downloads)
zijdeksel 3800.jpg (146.78 KB, 179 downloads)
carter 3800.jpg (223.77 KB, 180 downloads)
Last edited by Joan; 28/08/21 10:53 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 15,787
Likes: 59
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,787
Likes: 59
zie andere topic ( kan ik geen foto's plaatsen) Mijn reactie: als de koppeling meekomt zal je de eerste moer bedoelen, ik tel bij demontage vanaf de koppeling kant , de tweede moer is dan degene die onder de koppeling zit ( bij montage is dit de eerste moer en die stop ik er altijd los op, bij de video wordt daar een sleutel gebruikt) op mijn foto dus de moer die onder de koppeling zit en die enorm opgedrukt was zo erg dus dat de draad in elkaar gedrukt was en de zijkant hol gedrukt ( tegen de borst van de krukas) . Dit 3800 blok helemaal slecht opgebouwd, ik heb net een foto gemaakt van de krukwang en meen dan te zien dat ze de krukas maar met een hamer in het lager hebben geslagen, je slaat dan alles los, je moet hem door de binnenring heen trekken dat is de enig echte juiste manier. Ooit al eens een frans filmpje aan de kaak gesteld waar als montage voorbeeld ook alles met een hamer op zijn plaats werd "getikt"

Attached Images
krukas 3800.jpg (158.72 KB, 171 downloads)
Last edited by Joan; 28/08/21 04:58 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,048
Likes: 31
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,048
Likes: 31
Over de hamer (de)montage heb ik het ook nog even over met Barry gehad. Ik zei: als je die manier laat zien op internet dan vertrouwen ze je niet.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 15,787
Likes: 59
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,787
Likes: 59
nog even ter aanvulling, ik gebruik de "trek de krukas door de binnenring"' methode. Daarbij gebruik ik een draadstang om de krukas te verlengen, een bus van een OTO om door de 3800 keerring heen op de binnenring van het lager af te steunen en een verloophuls om genoeg ruimte te hebben de steel van de krukas door de binnenring te trekken

Attached Images
3800 aantrekken.jpg (87.84 KB, 148 downloads)
3800 gereedschap.jpg (90.88 KB, 145 downloads)
Last edited by Joan; 29/08/21 02:45 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,048
Likes: 31
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,048
Likes: 31
Joan, dmv het aandraaien van de middelste koppelmoer en het afsteunen van de verlengbus op het carter trek je de krukas in de krukaslager ? Is het ook een mogelijkheid om de andere kant van het carter dicht te maken en daarop af te steunen? Dus met gebruik te maken van een metalen/aluminium/houten plaat?

Hoever trek je de krukas door het lager?


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2009
Posts: 9,046
Likes: 6
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,046
Likes: 6
Je steunt niet af op het carter maar op de binnenring van het lager.
op het carter moet je niet afsteunen, dit is heel dun(wandig) en dan kan je schade maken.
Je trekt de as door het lager totdat je niet verder kunt


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2016
Posts: 2,048
Likes: 31
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,048
Likes: 31
Net even gekeken en nu is het duidelijk. De verlengbus heeft dus een vergelijkbare maat als dat het koperen busje in de rol heeft.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 15,787
Likes: 59
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,787
Likes: 59
Ja zoals ik schreef: een bus van een OTO om DOOR de keerring heen OP de binnenring af te steunen. Die bussen van de OTO zitten in de rol om de lagers van de rol af te kunnen steunen ook op de binnenring van het krukaslager en het zal niet toevallig zijn dat deze net de diameter hebben van de bronzen 3800 bussen maar dat brons is niet sterk genoeg om als steunbus te gebruiken . Ik heb van sloop projecten genoeg OTO bussen over om die als gereedschap te gebruiken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2021
Posts: 61
Likes: 4
Aan het inrijden
*****
Offline
Aan het inrijden
*****
Joined: Jan 2021
Posts: 61
Likes: 4
Is er een voordeel van trekken tov duwen?
Ik heb een 12cm lange bus (met extra persbussen eronder) die ik onder de pers leg.
Krukas kan daarin en die bus is 1mm ruimer dan de krukasdiameter.
Hij is aan de buitenkant 1mm smaller dan het gat in het carter.
Dan vanaf boven persen met een andere bus zodat ik de wang niet raak.

Op die manier raak ik het carter niet aan tijdens het persen terwijl het lager er al in zit.
Ik pers dus op de binnenring van het lager.

Last edited by Verbal; 05/09/21 10:26 PM.

Onderhoud of trappen dat het mauwt...
Joined: Oct 2000
Posts: 15,787
Likes: 59
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 15,787
Likes: 59
in dat geval maakt het niet uit of je perst of duwt . In de mechanica beschouw je altijd de krachlijnen die spelen op een constructie ( zoals door rekenen bruggen) deze krachtlijnen heten "vectoren" het "krachtenspel" moet kloppen en of je dan de vector als duw of als trek vector neerzet maat niet uit als de "tegen" vector dan ook maar op de goede plaats zit en die is in dit geval hetzelfde "terug duwen op de binnenring" . Voor mij is trekken makkelijker, werd vroeger ook veel gebruikt bij brom/fietsenmakers, ik heb een hele rij assen liggen met daarop een soort van "cone" met draad specifiek voor een bepaald type krukas ( zoals sachs of JLO ) om deze krukassen ook door het carterlager heen te trekken meen dat de meeste van deze hulpstukken door "VAR" geleverd werd


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters, Roelof 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 11 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
December
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.030s Queries: 38 (0.010s) Memory: 1.0096 MB (Peak: 1.1958 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2021-12-03 15:59:29 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS