Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#140935 12/08/21 07:28 PM
Joined: Jul 2021
Posts: 13
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jul 2021
Posts: 13
Hallo Iedereen!

Sinds deze zomer ben ik in het bezit van een solex 3800. Nou is laatst mijn remkabel geknapt en heb deze vervangen. Alleen heb ik het probleem dat ik deze niet goed op spanning krijg (te los). Daarnaast gaat de trommelrem niet terug als ik de rem in de druk. Haal ik de kabel ervan af en dan met het hendeltje van de rem in druk gaat deze wel terug in de beginpositie. Iemand enig idee waar dit probleem aan ligt en tips om je remkabel de juiste spanning te brengen?

Groetjes Robin

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Hoi Robin, welkom op het forum!
Vragen staat altijd vrij, maar je kunt ook de zoekfunctie gebruiken.
De meeste problemen zijn hier al eens besproken.

Zo heb ik zelf ooit DEZE TIP geplaatst.

Het niet terugveren van je achterrem kan veroorzaakt worden door het ontbreken van een veer boven op. Ook kan het zijn dat je schoentjes zo ver naar buiten kunnen bewegen dat de bedieningspal in het wiel bijna dwars staat.
Dit komt door of te ver versleten schoentjes of te kleine schoentjes.
Een 3800 heeft meestal een trommel van 83 mm. Dit is een overmaat. Daar horen overmaat remschoentjes in.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
er zijn van de 3800 diverse uitvoeringen oa verschillende remhendels. zaak is om sowieso bij montage olie aan de binnenkabel te doen want droog op elkaar helpt niet, dan moet hij goed in het stuur en door het oogje van de remhendel gestoken te worden, ook de buitenkabel voorzien van een hulsje anders trekt hij met de tijd door/in het afsteun oog van de remhendel dan dient de buitenkabel uit het goede gat onderaan het frame te komen anders moet hij twee keer haaks de hoek om, ook niet leuk en dan heb je het systeem waar de buitenkabel bij de trappers ophoudt en dan zit daar een 'slim" hendeltje , bedacht door solex en bijna niemand begrijpt hoe dat werkt, bij andere modellen gaat de kabel door naar de achterbrug bij het wiel en zit daar aan een steuntje dat vroeger gebruikt werd voor het anker van de treugtraprem en anderen hebben een naaf waar een oortje aan zit waar de buitenkabel ( en een kabelstelboutje) op afsteunt om dan de binnenkabel door te sturen naar de remhevel ( zijn ook soorten van, echte hevels en een soort van draaiplaat waar de kabel omheen loopt Foto's ????


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2021
Posts: 13
R
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
R
Joined: Jul 2021
Posts: 13
Hey Heren,

Bedankt voor de tips! het veertje heeft geholpen. De remschoenen zagen er nog goed uit. Aangezien ik zelf geen losse oude spaken had heb ik gewoon sleuteltje 13 op de moer gezet waar de haak mee vast zit om zo de makkelijk het nippeltje er in te kunnen zetten.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 100 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.029s Queries: 23 (0.007s) Memory: 0.9472 MB (Peak: 1.0796 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-23 11:36:16 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS