Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jul 2021
Posts: 6
L
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Jul 2021
Posts: 6
Hallo,

ik hoop dat ik nog even een vraag stellen over het motortje van mijn solex 3800?

Als ik het gas niet aanraak en het motortje start door te fietsen start hij met de choke naar links eigenlijk direct dus prima. Echter ook als hij warm is lijkt hij vol gas te lopen en mindert hij als ik de gashandle naar voren draai.. Net andersom dan ik bij brommers of mijn motor gewend ben, klopt dit wel ?

Mvg
Leo de Blaauw

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Net andersom dan ik bij brommers of mijn motor gewend ben, klopt dit wel ?

Als je bij andere brommers of motoren het gas naar voren draait minderen die toch ook? Dat is dus hetzelfde.

Wel heeft het draaigas van de Solex de vervelende eigenschap om erg hoog stationair te draaien. Als je de remhendel intrekt loopt hij iets lager in toeren (klopt dat?)

Als dat klopt dan is je Solex zoals hij standaard hoort te zijn.
Ik ben daar niet gelukkig mee en heb mijn Solexen aangepast


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2021
Posts: 6
L
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Jul 2021
Posts: 6
Hallo John,

Nee echt andersom als bij een motor/brommer is het bij mijn 3800. Dus zonder aan het gas te draaien draait hij inderdaad hoog toeren. Je kunt dan ook niet het gas nog verder naar je toe naar beneden draaien alleen naar voren van je af zeg maar. Dat is nu in ieder geval andersom als bij een brommer / motor. Dat van de remhendel weet ik zo niet dat moet ik binnenkort dan even proberen maar dat van de gashandel vindt ik wel wat apart dus ik dacht wellicht hoort het zo. Gr. Leo

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Hoe staat je 'choke' wanneer de motor warm is? Kan je eventueel een foto plaatsen van je carburateur waarop de loop van je gaskabel te zien is?


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
wat je beschrijft hoort zo, snap niet dat de anderen daar niet op reageren, solex is standaard een volgas beest en het enige dat je kunt doen is gas terug nemen als je vind dat hij de hard gaat ( gniffel) dus inderdaad precies andersom als echte motoren. veel verhuurbedrijven hebben dan ook het gas omgebouwd want veel mensen die "even" een solex huren onthouden de aanwijzingen niet en laten hem zijn gang gaan, gevolg deuken in het rubber van de band want die rol graaft wel door als je stilstaat vandaar ook de poging van solex om dat ongedaan te maken en de motor te koppelen aan de voor rem dan sta je stil op de handrem en draait de motor ook lager moet je wel de voor rem gebruiken en niet de achter rem


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
1 member likes this: Ldeblaauw
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Wat Joan zegt klopt helemaal!
Er is bij mij sprake van een interpretatie verschil:
Naar voren is gas minderen: dat is bij alle brommers het geval.

Standaard staat de Solex echter op vol gas en dat is erg apart.
Ik meende dat je de draairichting bedoelde, die is hetzelfde.

Ik begrijp niet waarom Solex dit gedaan heeft en zal het nooit begrijpen.
Mijn Solexen hebben (op de oto’s na) allemaal standaard het gas dicht. Zelf omgebouwd. Zeer tevreden over.

Hoe je dat doet staat ergens bij TIPS.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

1 member likes this: Ldeblaauw
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Wanneer ik de Solex start draai ik altijd de 'gashendel' helemaal van mij af, dus met de klok mee. Als ik ga rijden geef ik gas doormiddel van de gashendel tegen de klok in te bewegen.


solexliefhebbers.nl
1 member likes this: Ldeblaauw
Joined: Jul 2021
Posts: 6
L
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Jul 2021
Posts: 6
Allen,

Dank voor de input het is mijn duidelijk inderdaad nu en gelukkig is er dan niks mis met de solex die ik aan het opknappen ben voor de vijftigste verjaardag van mijn ega eind september. Ze had heel vroeger zelf ook een solex maar heeft die ooit lang geleden weggegeven en daar altijd spijt van gehad. Dus nu zijn we voor haar er eentje aan het opknappen, ik hoop dat ze zich nog kan herinneren hoe dat gas ook al weer werkte

gr,
Leo

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Hopelijk heb je dan het juiste type, er zit veel verschil in


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 39 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.034s Queries: 37 (0.011s) Memory: 1.0011 MB (Peak: 1.1752 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 10:32:41 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS