Wanneer het gat (huis) voor de krukaslager uitgesleten is, kun je een ander carter kopen. Echter bij een gebruikte 2e hands weet je nooit 100% zeker of het goed is en ondanks dat een nieuw carter niet duur hoeft te zijn, willen sommige sleutelaars het liever origineel houden.
Voelerband is de oplossing. Deze stalen band leg je om het Solex krukaslager om het krukas lager opnieuw op te sluiten. Solex Nederland adviseert om de band met Locktite 648 te lijmen en daarna het lager te stuiken.
Helaas was er iets fout gegaan met de vorige posts.
Via Joan hebben we geleerd dat de voelerband aangepast worden met een schaar en de breedte gelijk maken aan de hoogte van het lager. De band mag niet overlappen 'en gekruld worden met een schaar zoals je dit met lint doet. Zie filmpje... De gekrulde band plaat je in het gat waar de lager moet komen. Doordat deze gekruld is, gaat deze tegen de wand zitten. Daarna het carter goed verhitten , je kan het gat uit zien zetten tijdens de verwarming. Is het carter goed verwarmd dan plaats je het lager en zorgt dat deze goed tegen de dunne plaatje, die onder het lager liggen geperst word. Dit kan bv met een draadeind , grote ringen en moeren. Rustig laten afkoelen en dan zal het lager weer vast zitten.
Welke dikte voelerband je moet gebruiken ligt aan de grote van de speling.
Ik heb met onderstaande methode al diverse carters weer bruikbaar kunnen maken. Zoals hierboven beschreven is een bandje van 13 mm wat te breed, een randje afknippen met een scherpe schaar is dan de oplossing. Er is nogal wat verschil tussen de speling van carter en lager, is de speling niet zo groot dan is het niet nodig en soms onmogelijk om een verenbandje helemaal rondom het lager te krijgen, bij gebruik van 0,03mm dikte vergroot je de lagerdiameter in totaal al met 0,06 mm. Dat is in koude toestand al een loeizware perspassing.
In het korte filmpje is het verenbandje 0,03mm dik, met een lengte van 6cm. Het carter met lager is in een hetelucht oventje opgewarmd tot 180 graden. Pas op dat je je vingers niet brand, 180 graden is echt heet !! Het verenbandje lijmen en daarna inpersen doe ik dus niet
Ronald legt dus het halve bandje van 0,03mm ongeveer 6 cm erin omdat dikker niet past. Maar dan legt hij hem wel horizontaal aan de onderkant, dus je afwijking van het lager wordt maar 0,015mm in verticale (net als de zuiger) richting.
Dat is volgens mij expres gedaan, bij links of rechtse plaatsing ga je afwijken van de slagrichting. Ziet er slim uit als het op een andere manier niet past.
Als je alle toleranties en afwijkingen bij elkaar optelt dan vind je die 15 duizendste nooit meer terug.
De rede dat hier een stukje verenband van 6cm is gebruikt : de speling tussen lager en carterboring was niet zo groot. Als de speling groter is kan je een grotere lengte toepassen. Je kunt de boring in koude toestand (20 graden) en in warme toestand (80 tot 100 graden) meten en aan de hand daarvan beslissen hoeveel je op wilt vullen met voelerband. Nu heeft het lager vanaf het ontwerp van het carter nooit echt vastgezeten, vandaar dar er vroeger een gleufje in de buitenring van het lager en een nokje in de opsluitring zat, dit tegen verdraaiing van het lager in warme toestand van het carter.
Bedankt voor de tip van het opmeten. Had je wel een langer stuk genomen wanneer je bv 0.01 had (als die bestaat) . Waarom je 6cm gebruikt hebt is mij wel duidelijk.
We hebben een DIY kit samengesteld. Dan heb je alles wat je nodig hebt in een handig pakket: Twee maten reparatielint (0,03 en 0,05mm) Een lager 1Z basic Een flacon Loctite 648 van 5ml
leuk voor een 3800 maar voor de OTO komt er bij mij alleen maar een NTN 6203 in die hebben tenminste een breed vlak op de binnenring . Ook niet in een Z een rs of c3 uitvoering want die allen hebben allen maling aan de stalen afdichtring en die is cruciaal voor het goed lopen
Over type lagers hoor ik van veel zeer ervaren sleutelaars evenveel zeer verschillende meningen. Maar als ik jou goed begrijp maak jij verschil tussen de (plaat) geborgde OTO krukaslagers en ongeborgde types daarna?
Tja… ieder zijn ding. Ik gebruik al jaren SKF 6203-2Z. De binnenring daarvan is ook dikker.
En uhh… 3800 of oto…. Bij mij gaat daar hetzelfde lager in. De keerring afdichting is eigenlijk een lachertje, de buitenbus van de rol dicht af, en de krukas loopt er vrij in rond… dat kan niet afdichten (mijn mening).
Ik zorg dat het 3800 lager net zo afdicht als het oto lager, laat de ijzeren stofkappen er gewoon in want alles wat helpt afdichten is welkom. De stofkappen zijn best lek zeggen ze, nou dat valt wel mee. Wel lek genoeg om geen smeringsproblemen te krijgen.
Ik ben geen lager deskundige maar heb inmiddels ervaring genoeg om te kunnen stellen dat dit goed gaat, vele Solexen houden het al jaren vol. Wat niet wil zeggen dat het slecht is wat anderen doen, integendeel. Er zijn veel wegen naar Rome.
inderdaad maak ik onderscheid tussen de OTO en de 3800, in zoverre dat ik overal de NTN in zet als ik reviseer, maar een 3800 waar een ander soort lager in zit ga ik niet afkeurend mee om, het werkt zo ook wel. ( en inderdaad die keerring van de 3800 is een lachertje met als gevolg wel lekkage langs de lager bussen en veelal een vette koppeling als resultaat Bij de OTO is een goede ring en afdichting heel cruciaal, de bus achter het lager dient inderdaad ook als afdichting maar vaak zie ik dat als het lager los heeft gezeten er zand naar binnen is gezogen ( zie je achter de bloemplaat liggen) en is de passing van de bus in het carter uitgeschuurd, zie je ook vaak aan de bus dan is er een ril ontstaan op de plek waar het carter een extra "smeergroef" heeft die in verbinding staat met dat vermaledijde gaatje net achter de pomp aan de voorkant van het carter, ook al een bewijs dat die bus niet echt afdicht want bij lekke ring gaat hij daar blazen en wordt de voorkant van het blok nogal vettig zuigt daar ook dat zand weer terug. Bij warm maken van het blok om een nieuwe lager te . steken zie je dan dat de inhoud van dit cartergat alsnog vloeibaar wordt en kun je weer opnieuw beginnen met schoonmaken, ....Waar ik echt op zit te wachten zijn nieuwe vlakke afdichtringen. wat er nu beschikbaar is lijken vaak net golfplaten, zijn verkeerd gestanst en hoe je die ook monteert er zit altijd een golf in. Wie heeft die perfect vlakke hard stalen shims om die ( weliswaar lullige) sleepring afdichting waar te maken ( ik controleer altijd na montage of ik de ring voel en hoor slepen als de vinger de binnenring draait )
ik heb ze alle twee, haal ze uit de verpakking en zie dat die van NTN veel breder is dan die van SKF en dat heb ik liever dus ga ik voor NTN . helaas kan ik geen foto's meer plaatsen want mijnheer microsoft heeft in zijn wijsheid weer eens een update voor windows 10 er doorheen geramd en nu ben ik veel commando's kwijt, zoals "verkenner" een ook "paint" staat op inactief dus zoeken en bewerken van wat mijn fototoestel vastlegd is over en uit
Afdichtingen gebruik je daar waar geen olie kan komen en wel bv zand. In mijn motoren zitten NTN lagers welke geen afdichting hebben, afgezien van de losse plaatjes die je wel monteerd. Voordeel van deze lagers is dat ze niet eens de duurste zijn en ze zijn ook verkrijgbaar bij solexnederland
afgedichte lagers zijn gemaakt voor "vrije" toepassingen zoals lagers van wielen of transportbanden. voor carters met inwendige smering gebruik je open lagers . de afdichtingen van gesloten lagers zijn uitsluitend bedoeld om de "'levenslange" smering die "af fabiek" is aangebracht niet naar buiten te laten slingeren . enige vorm van afdichting om gassen onder druk ( carterdruk) tegen te houden berust op een fata morgana
Vandaag een solex moter 1700 gedemonteerd hier zit ook nergens geen keerring in alleen 2 vlakke shims achter het lager en een tussen lager en krukas wang dus geen gebloemde is dit normaal En dan nog en vraagje ik las ergens dat pakking in de olie worden gelegt voor montage is dit ook van toepassing voor de voet en koppakking ik doe dat wel bij de carter afdichting
in principe hoort er wel een bloemring in maar het kan wel met twee vlakke shims, je hebt sowieso 2 ringen achter nodig vanwege de opbouwhoogte . heb net een 2200 gedaan daar zat het lager kompleet los in het carter waren ze de afdicht ring die in het carter geklonken moet worden niet toegepast , voelerlint gebruikt NTN lager ( brede aanlegvlakken om afdicht shim optimaal te gebruiken ) en een speciale afsluitring gedraaid om het lager weer te kunnen klinken. Nu zit het weer strak
Oke ik kan dus gewoon de 2 shims gebruiken Of 1 shim en een bloem ring wat is het beste En de ring die tussen de krukas en lager zit na plaatsing weer terug vast klinken net als bij de 2200 M.v.g Theo