Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#140690 30/06/21 09:35 AM
Joined: Jun 2021
Posts: 13
B
Brndnk Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Jun 2021
Posts: 13
Hallo,

Ik ben relatief recent met een solex type 1400 beginnen rijden.
ondanks dat dit zeker fijn is, wou ik toch wat meer snelheid.

Heb ik dus een race cilinder 41mm gestoken, in combinatie met een race cilinderkop met decomressieset.

nu, mijn vraag.
Hoe kan ik deze decompressieset "aansluiten"? is namelijk een ander type dan het originele...
Ook de luchtfilter past niet meer op deze kop.

Kan iemand me op weg helpen?
Ik ben ook geen extreme techneut, maar ik kan me zeker behelpen.

Bedankt!

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
spullen van een 3800 gaan gebruiken en zelf iets aanpassen de kop is gebaseerd op de latere OTO en 3800 modellen met de bougie onder het luchtfilter. helaas is niet gekozen voor een 10 mm bougie maar voor de standaard 14 mm bougie, door deze in het midden te plaatsen is er te weinig ruimte voor de deco en past origineel net niet


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
1 member likes this: Brndnk
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Een 1400 is een motor zonder koppelingen, dat zal aanpassen zijn tijdens het rijden en regelmatig banden wisselen.


solexliefhebbers.nl
1 member likes this: Brndnk
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Antoine
Een 1400 is een motor zonder koppelingen, dat zal aanpassen zijn tijdens het rijden en regelmatig banden wisselen.
ach als je 1 keer rijdt maakt het niet meer uit of je nu een OTO/3800 hebt of eentje die ouder is zonder koppeling , ik heb ze liever zonder koppeling scheelt een hoop gerammel en getril met al die extra ballast op de krukas


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
1 member likes this: Brndnk
Joan #140725 02/07/21 11:12 AM
Joined: Jun 2021
Posts: 13
B
Brndnk Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Jun 2021
Posts: 13
Bedankt voor de reacties.

Als ik het goed begrijp, dan zou ik een andere decompressiehevel (voor type 3800) moeten plaatsen, waarschijnlijk in combinatie met de aangepaste motorlichter.
Moet ik dan een extra hendel maken aan het stuur?

of heb ik het helemaal mis?

Na het steken van de race cilinder en kop start de solex ook niet meer.
Ik krijg wel een vonk en ik zie dat er brandstof tot aan de carb. komt, maar verder niets. de bougie blijft behoorlijk droog staan.
het mengsel komt volgens mij uit de luchtINlaat...

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Ander hevel en handel, motorlifter (moet ook aangepast worden) en haak aan het stuur , dat moet veranderd worden.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
cilinder 41 mm ??? ben jij er toevallig ook zo eentje die de zuiger er achterstevoren in heeft zitten ? dat zou verklaren waarom het mengsel uit de luchtinlaat komt, de poort in de zuiger maakt kortsluiting met de brede horizontale gleuf van de inlaat ( zie ook reacties op de JRT race cilinder die nu WEL goed rijdt na oplossen andere problemen )

Last edited by Joan; 02/07/21 05:50 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2021
Posts: 13
B
Brndnk Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Jun 2021
Posts: 13
Bedankt.
Dat ga ik een dezer dagen eens nakijken. Er staat een pijltje op de piston als ik me niet vergis. Dit moet naar voor of naar achteren wijzen?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Bij het pijltje staat ook EX wat staat voor uitlaatpoort


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
dus NIET naar voren OF naar achteren, dat is een fout gebruik van deze aanduiding . Bij afspraak is vastgesteld dat de pijl altijd naar de uitgang wijst, de uitlaatpoort dus, ook als deze aan de zijkant zit


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2021
Posts: 13
B
Brndnk Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Jun 2021
Posts: 13
Ondertussen de cilinderkop juist gezet en hij werkt!

Ook de décompressie hendel doet het.

Nu, aan de solex 1400 zit langs de rechterkant een handeltje dat kan fungeren als gashendel (loslaten, sneller. bedienen, trager).
Is dit effectief de bedoeling dat dit een gashendel is, of is het in principe starten en vol gas?
Als ik deze hendel maximaal bedien, dan valt de motor ook wel stil (na enkele seconden).
en, moet ik de decompressiehandel hier ook op aansluiten of best apart houden? dus 2 hendeltjes...

Ik deed de test met de boormachine op de ontsteking en hij ging metteen van start (mooi stabiel en reactief op de gashenel).
als ik hem dan wou testen in de tuin, dan deed hij het minder, waarna zelf even niets meer. ook niet meer met de boormachine.

Dus, benzineleiding los gemaakt, even nagekeken of er wel benzine door de leiding kwam (omdat ik het gevoel had dat er geen mengsel meer in de cilinder kwam)
en terug gemonteerd. na deze montage werkte de solex terug zoals voorheen.

iemand een idee wat de reden hier kan zijn? Heel toevallig een beetje vuil? ik heb verder niets gedaan, behalve de benzineleiding eens los en vast gezet.

Bedankt.

Stilaan kom ik er wel :-)

heel erg bedankt al voor de reacties!

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Heb je de cilinderkop , de cilinder of de zuiger gedraaid?


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
solex is een "volgas" beest ( voor wat dat ook oplevert) hendel maximaal bedienen is dus gas dicht . als je een 1400 ombouwt naar 3800 heb je inderdaad twee aparte hendels nodig en lees eens een goed boek ( gebruiksaanwijzing)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2021
Posts: 13
B
Brndnk Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Jun 2021
Posts: 13
Hallo,

De zuiger is gedraaid.

Ik kom er dan wel aan uit.

Joined: Jun 2021
Posts: 13
B
Brndnk Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Jun 2021
Posts: 13
Ondertussen start en draait de motor mooi, reageert goed op de gashendel, ook de compressie werkt!
Nu is het enkel nog wachten op mijn nummerplaat en dan hopen dat hij het ook goed doet tijdens het rijden.
Het starten doe ik voorlopig uit gemak nog met een boormachine op de ontsteking (doe dit vrijwel instant).
Ik hoop dat dit geen vertekend beeld geeft?

Het stilvallen tijdens het rijden was inderdaad een vervuilde benzinetank.
Helemaal uitgekuist (kiezel erin en schudden, dan rijst erin en schudden en dan 48uur azijn erin) en zag er achteraf zeker aanvaardbaar uit.

Aangepaste onderdelen:
- Nieuwe cilinder (race cilinder via solexmarkt) en piston.
- Nieuwe cilinderkop (race cilinder met decompressieset van solexmarkt)
- Nieuwe (zelf gemaakte) compressiehendel
- Nieuwe uitlaat (bredere uitgang)
- Nieuwe sproeier (Maat 30).
- Nieuwe, zelf ontworden luchtfilter (zodat ik boven de nieuwe bougie uitkom)

En dan wat accessoires.

Het ziet er zeker leuk uit (oogt op het eerste gezicht origineel).
Ook alle originele delen heb ik nog (tot het laatste boutje).
Moest ik later alles terug origineel willen zetten, dan kan dat dus.

Nu dus hopen op een goede werking tijdens het effectieve rijden zelf.

Bedankt voor de hulp.

Joined: Jun 2021
Posts: 13
B
Brndnk Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Jun 2021
Posts: 13
Update,

Vandaag stukje gaan rijden. Ging goed.
Tot een 5-tal km verder.
Plots viel het vermogen wat weg en zakte ik met 10km/h.
Bij thuiskomst de benzinetank nogmaals nagekeken.
De mengeling was veel troebeler dan normaal.
Zou het kunnen dan er nog roest in de tank zit en dat die ervoor zorgt dat ik vermogen verlies?

Het was niet zo dat ik stil viel.
Het was alsof de verbranding niet meer compleet was.

Het is ook niet zo dat de benzine vol “kleine deeltjes” zit…
De kleur is gewoon wat donkerder.

Mijn gok:
Vermenging van overgebleven roest(kleur),
Waardoor de benzinemengeling niet meer optimaal was en ik daardoor vermogen verloor.
Enige bemerking:
Waarom pas na 5 km en niet instant…

Iemand ervaring hiermee?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ja, daar heb ik ervaring mee.
Dit kan gebeuren als het krukaslager niet goed vast zit en verschuift waardoor de afdichting van het carter wegvalt.
De motor loopt dan iets beter als de mengselhendel iets naar links verschoven wordt.
In een ander geval ging het om een lekkende (doorgeblazen) koppakking.
Ook toen liep de motor nog wel maar had geen vermogen.
Een lekkende spruitstuk pakking kan ook dit soort problemen veroorzaken.
Controleer ook of de ontsteking nog op tijd staat.

Persoonlijk ben ik er geen voorstander van om op een oude motor een krachtigere cilinder en een hogedruk kop te gebruiken.
Het carter moet dan hardere klappen opvangen en daar is het niet voor gemaakt.
Vaak gaat het goed maar soms ook fout.
Hopelijk is de vervuilde benzine de oorzaak en zit er hierdoor een een stukje vuil in de sproeier wat de problemen veroorzaakt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
waarom pas na 5 km en niet instant ? de hele inhoud van de tank dient minimaal een keer opgepomt te zijn en weer terug gestuurd voordat de boel vertroebelt, als je stalen leidingen hebt en een plastic tank zie je dat ook. kan niet van het plastic zijn maar merk je dat de roest uit je stalen leidingen wordt gespoeld


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2021
Posts: 13
B
Brndnk Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Jun 2021
Posts: 13
Nieuwe benzinetank, alles terug open gemaakt en nagekeken.
Alles zag er op zich goed uit, enkel 1 groot probleem (denk ik)
De drijfstang had lichte schade…
Bij controle zag ik dat deze tegen een zijkant schuurde…
Gekend probleem???
Is hier een oplossing?
Kan je bijvoorbeeld voorzichtig wat materiaal wegnemen?
Net genoeg tot de drijfstang dien langer raakt…

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Je hebt de drijfstang zonder lager (met koperen bus) vervangen in een drijfstang met lager? Waarschijnlijk heb je dan een carterdeksel met een dikke rand. Je kan dan kiezen voor montage van een 'nieuwer type deksel' of je kan de rand wat dunner maken.


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
het is een slechte constructie, afhankelijk van welk type drijfstang je hebt past het naaldlager wel of niet goed in het aluminium vaak steekt hij aan 1 kant uit of is te smal voor het oog. dan heb je ook nog krukassen waarvan er veel niet deugen want de overgang van de pen 10 naar de krukwang is bij elke krukas anders en daar past de drijfstang veelal niet goed in . dit verhaal gaat dus over wat er bij het lager kan gebeuren ( soms gebruik ik een hardstalen vulring als afstand houder en als extra glij mogelijkheid) heb je schade aan de zijkant van de stang heb je kans dat de stang krom is of de 10 mm een optater heeft gehad dat hij niet meer haaks op de krukwang staat.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2021
Posts: 13
B
Brndnk Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Jun 2021
Posts: 13
Ik heb enkel de piston zelf vervangen (en natuurlijk de cilinder en cilinder deksel).
Verder niet echt iets.

Ik kan een beetje materiaal wegnemen van de stang (het raakvlak is minimaal)
Vraag is dan of het “gevaarlijk” zou worden…

Persoonlijk denk ik van niet, omdat het weg te nemen (schuren) materiaal, minimaal is.

Ik dacht dat dit probleem dan wel vaker zou voorkomen.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik de enige ben die een andere cilinder op een type 1400 heb gezet…

Ik denk dat deze rakende stang wel eens de reden kan zijn dat ik vermogen verloor na 4km.
Ik denk dat deze partikels, samen met de “roest” uit de brandstoftank ervoor zorgden dat de verbranding niet optimaal verloopt na een tijdje. Ik ben maar luidop aan het denken.

Bedankt!

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
hoe heb je de oude zuiger uitgenomen ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Je denkt dat de krukas krom is geduwd Joan? Als de drijfstang niet vernieuwd is, heeft deze geen lagers?


solexliefhebbers.nl
Joined: Jun 2021
Posts: 13
B
Brndnk Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Jun 2021
Posts: 13
Heb de tips van het forum gebruikt.
Een draadstang erdoorheen en boutje met gepaste rondel zachtjes aandraaien tot de bus los komt en de zuiger er uit kan. Plaatsen van de nieuwe zuiger op dezelfde manier.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
RE: Antoine inderdaad de kans dat de drijfstang is krom geduwd bij foute demontage ( veelal met een hamer en drijfstok de pen eruit tikken)
RE: Brnednk inderdaad de goede methode ( met zuiger extra warm maken nog beter) de pen eruit drukken en niet meppen want dan vangt de ( niet zo sterke) drijfstang de krachten van het meppen op


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2021
Posts: 13
B
Brndnk Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Jun 2021
Posts: 13
En is materiaal wegnemen “verantwoord”?
Dat lijkt me de enige manier om het te laten passen…

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik kan er nog geen beeld van krijgen waar de beschadiging precies zit.
Zit het aan de onderkant ? zijkant ? links of rechts ?
Als er voorheen niets aanliep en nu na 5km rijden ergens aanloopt, dan is er toch iets aan de hand.
En als de drijfstang krom is dan moet die in ieder geval vervangen.
Ergens materiaal weghalen zonder dat de oorzaak van aanlopen bekend is heeft geen zin.
Eerst de oorzaak vinden en dan oplossen lijkt me verstandiger.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
1 member likes this: Antoine
Joined: Jun 2021
Posts: 13
B
Brndnk Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Jun 2021
Posts: 13
Als je naar de gemonteerde stang kijkt, lang de linker zijkant, het raakte daar heel nipt de bovenkant van het Carter zeg maar. Daar waar de cilinderkop gemonteerd zit, het lijkt wel of de nieuwe cilinder iets verder naar voor staat (verschil kan minimaal zijn) ondertussen nam ik al wat materiaal weg, heb daarna alles mooi opgeschuurd en geborsteld. Dan alles heel minutieus netjes gemaakt en alles terug dicht gedaan. Nu start hij zeer vlot en blijft mooi draaien (nog geen “roadtest” kunnen doen). Ik moet enkel goed aanvoelen hoe de luchttoevoer staat (maar ik denk dat dat normaal is). Vraag is nu een beetje, hoe gevaarlijk kan dit potentieel zijn… ik zeg het, naar mijn gevoel is er zeer weinig materiaal weg. Ik kan moeilijk inschatten welke belasting effectief op deze stang komt.

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Het enigste probleem zal kunnen zijn dat dit (nog) een onbalans in je motor geeft, denk ik.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jun 2021
Posts: 13
B
Brndnk Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Jun 2021
Posts: 13
Hallo,

Zou iemand me nog even kunnen zeggen hoe de ontsteking juist moet afgesteld moet worden. Starten met de vijsmachine is geen probleem. Als ik de motor dan ga belasten is het wat minder. Is de afstelling een mogelijke boosdoener? Zonder belasting draait hij wel mooi.
Bedankt!

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
je kunt afstellen wat je wilt maar het is zinloos als je de machine niet belast . vonken op 1.8 mm voor BDP, 2.0 mag ook


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 40 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.073s Queries: 84 (0.028s) Memory: 1.2266 MB (Peak: 1.5887 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 12:39:04 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS