Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#140474 30/05/21 12:14 PM
Joined: May 2021
Posts: 13
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: May 2021
Posts: 13
Hallo, ik ben hier nieuw.

Ik heb een qua uiterlijk een mooie solex oto gekocht, bij de koop was het starten en lopen.
De prijs was vrij hoog maar het was wel precies een solex zoals ik zocht, dus gekocht.

Achteraf misschien wat spijt van, na 3 keer starten en totaal 2 km rijden kreeg ik hem niet meer aan de praat.
Ben me er van bewust dat ik een oldtimer koop en dit soort dingen kunnen gebeuren, weet dus niet of ik bij de verkoper moet aankloppen.
Het kan echt toeval zijn of ik ben genept. Maar goed, denken ik oplossingen:

Bij het nakijken van het filtertje bij de brandstofpomp zat er best wat vuil in. Deze heb ik toen schoongemaakt.

Vervolgens heb ik:
- Brandstoftank schoon gespoeld
- Brandstofleidingen doorgespoten met lucht (kwam ook wat pruttel uit)
- Het membraan vervangen
- Bougie vervangen
- Sproeier doorgespoten
- Luchtfilter schoongemaakt
- Uitlaat doorgespoten

Daarna weer alles in elkaar gezet, 2 meter aandrukken en hij liep echt top. beter als voor de tijd. Helemaal happy.

De volgende dag wou ik hem weer starten, maar hij deed weer helemaal niets, ik snap er helemaal niks van.

Wat heb ik toen weer gedaan:
- Brandstoftank weer schoon gemaakt
- Brandstofpomp + filter weer schoongemaakt (zat een heel klein beetje pruttel in)
- Brandstofleidingen weer doorgespoten
- Carberateur gedemonteerd, wat weken in benzine en schoonspuiten met perslucht
- Sproeier schoongemaakt
- Luchtfilter schoongemaakt

Alles weer gemonteerd, maar ik krijg hem niet meer aan de praat.

Wat heb ik waargenomen en geprobeerd:
- De (nieuwe) bougie vonkt
- Bij het aandrukken loopt er brandstof uit het retourslangetje als ik het slangetje er af haal, de brandstof is ook mooi schoon (aspen 2)
- Een klein beetje brandstof in de cilinder en later carberateur gespoten, ook zonder succes.

Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken en hoop hier de oplossing te vinden.
Ik hoop niet iets met de ontsteking, want ik weet niet hoe dat werkt. Ik zou denken dat hij dan eerder ook niet had moeten lopen?

De sproeier kan ik trouwens gewoon met mijn mond doorblazen, dan lijkt het mij toch geen verstopping? of kan dit het toch zijn en deze vervangen?

Weet iemand wat het nog kan zijn?

Groeten Melvin

Last edited by Stripfiguur; 30/05/21 12:38 PM.
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Kan je niet terug naar de vorige eigenaar?

In de carburateur zit een gangetje die je niet netjes schoon krijgt, hiervoor moet je gebruik maken van 1 draadje van een remkabel.


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Hoi Melvin, welkom op het Solex forum.
Goed dat je je hebt aangemeld. Jouw post staat hier niet alleen, veel topics gaan over hetzelfde:

�Hij doet het niet�

Je hebt al flink wat werk eraan gehad, en daarna deed hij het even, maar wat nu de vorige keer de oorzaak was weten we niet.

Ga daarom gestructureerd te werk:
Eerst je bougie uitdraaien na de mislukte startpoging, en bekijken:

Nat = ontstekingsprobleem of te weinig compressie.
Droog = brandstofprobleem.

We horen graag het resultaat, daarna helpen we je verder


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
is het een OTO met de bougie schuin naar voren of de bougie recht omhoog ? bij 'recht" omhoog controleer dan eens met de bougie eruit en met een spaak./draad/dunne schroevendraaier in het gat waar het merkteken op het vliegwiel staat als de zuiger helemaal bovenin staat of nog beter of de streepjes op carter en vliegwiel tegen over elkaar staan als de zuiger ca 1.8 mm VOOR het bovenste (dode) punt van de zuiger staat als je door de gaten in het vliegwiel kijkt moeten de contactpunten van de ontsteking open gaan als de merktekens tegen over elkaar staan MAAR met de controle op die 1.8 mm controleer je ook of het vliegwiel nog wel op de goede stand staat ten opzichte van de krukas. dat wil nog wel eens verschuiven als de spie die de plaatsbepaling doet niet meer zijn werk doet . Dan heb je wel vonk maar niet op het goede ogenblik .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2021
Posts: 13
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: May 2021
Posts: 13
Iedereen bedankt voor de reacties.

@John: de bougie leek gewoon nat te zijn en heeft compressie genoeg.

@Joan: dat is toevallig, gisteren hebben we dit toevallig gedaan en de ontsteking hebben we iets bijgesteld.

Na het bijstellen van de ontsteking hebben we nog een andere bougie er in gedraaid, de schacht is heel iets langer als welke er in zat.
Paar keer trappen en hij begon weer te lopen! :-) maar waar het nu uiteindelijk echt aan lag weet niemand. Het is nu hopen dat hij blijft lopen.

Wat mij wel opviel is dat de choke schuif helemaal naar rechts moet staan om het beste te lopen, naar mijn idee moet hij eigenlijk nog iets verder naar rechts dan dat hij kan.
Dit houdt toch in dat hij minder lucht moet krijgen om beter te lopen? Is het een idee om een nieuw luchtfilter te plaatsen?

Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
Wat voor moertje heb je gemonteerd boven op je bougie om je kabel te monteren. Niet dat dit het probleem is


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
het is geen choke schuif maar een remlucht regelaar omdat de carburateur niet goed doet wat hij moet doen, namelijk een gezond brandstofmengsel aan maken. dat dien je dus tijdens het rijden zelf te doen . kennelijk is de regel methode uitgeregeld want omdit goed te kunnen doen dient hij ongeveer in het midden te staan, kun je hem rijker ( naar links , en daarom start hij daarop ook maar het is GEEN choke) of armer bij stellen ( naar rechts) mogelijk is er aan je sproeier gerommeld en is hij groter dan de bedoeling wat staat erop ? standaard is 28, 28cc, 2800 ( er zijn verschillende codes in omloop) maar zelfs dan kan een vorige eigenaar er te veel aan gerommeld hebben en het gat in de sproeier niet meer in overeenstemming net de code probeer eens wat anders

Last edited by Joan; 31/05/21 09:02 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2021
Posts: 13
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: May 2021
Posts: 13
@Antoine: het meegeleverde dopje hebben we er op gehad en een normaal moertje. bougie vonkt prima in beide situaties.

@Joan: bedankt voor je antwoord. Er zit nu 28cc in. Ik ga een sproeiertje 28 bestellen en deze vervangen. Ik denk ook een verstelbare sproeier om te kunnen kijken wat de resultaten zijn van meer of minder brandstof. :-)

Last edited by Stripfiguur; 31/05/21 10:10 AM.
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,386
Likes: 51
De bijgeleverde moer moet je eraf halen en weggooien, deze kan kortsluiting veroorzaken. Kabel monteren met een normaal moertje.


solexliefhebbers.nl
Joined: May 2021
Posts: 13
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: May 2021
Posts: 13
Bedankt voor de tip. ga ik doen.

Joined: May 2021
Posts: 13
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: May 2021
Posts: 13
Update: ik heb de sproeier vervangen en de schuif moet nu mooi in het midden staan om goed te lopen smile bedankt

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
dan even een schuurpapiertje op een stukje vlak plaat leggen en van de kopse kant van je oude sproeier de code licht wegschuren want die is dan inderdaad geen "28" meer


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 22 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.033s Queries: 40 (0.010s) Memory: 1.0260 MB (Peak: 1.2208 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 22:42:07 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS