Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#140359 16/05/21 05:51 PM
Joined: May 2021
Posts: 1
K
kojako Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
K
Joined: May 2021
Posts: 1
Goedendag, Ik heb een solex uit 1957, koffertje
wilde gisteren de oude benzine eruit halen. Nu zag ik onder aan de tank een aftapmoer zitten , tenminste dat leek het.
Met een beetje veel kracht losgekregen , maar hij ging er niet uit. Binnenin gekeken en toen zag ik dat er iets aan vast zat. Benzinefilter?
Nu krijg ik de moer niet meer vast , hij draait door zeg maar. Dat betekent ook geen goede afsluiting meer en een beetje lekken.
Hoe los ik dit weer op en krijg ik het weer goed?
Hoor graag van jullie .
met vr gr
KJK
PS: nog een leek wat techniek betreft
frown

Heb inmiddels wat gelezen her en der. Denk dat ik het verknald heb. Wat nu?

Last edited by kojako; 16/05/21 05:57 PM.
kojako #140362 16/05/21 09:26 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
je hebt het ja en nee verknald. de constructie is nou niet "je dat" een messing plug die ze tegen mee draaien hebben geborgd door hem met tin soldeer vast en lekdicht te maken. de aftapstop ( sleutelmaat 14) hoort er lek dicht in gemonteerd te worden met een koperen pakking, dat gaat door de jaren heen erg vast zitten zodanig dat je dat tinsoldeer van de plug wel los rukt zonder de aftapstop los te krijgen. aan de messing plug recht tegenover elkaar een platte kant vijlen en dan met een heel platte steeksleutel op deze vlakken tegen houden, met een beetje goed mikken krijg je twee platte vlakken met 15 mm afstand dus sleutel 15 maar met een beetje pech wordt het ook 14 mm, daarom een platte sleutel want de sleutel 14 van de aftapstop moet er wel overheen kunnen draaien. gebruik GEEN tang want dan schraap je de diameter van het rondje alleen maar kleiner want echt goed is dat materiaal niet te pakken en het is nogal broos dus splintert zo weg en dan kun je die platte vlakken ook wel vergeten.
daarna goed schoonmaken en met zilversoldeer ( hardsoldeer) overnieuw solderen om de plug weer vast te krijgen. bij montage van de aftapstop GEEN koperen ring meer gebruiken maar een fiber ring. Inderdaad moet de aftap plug er wel uit want hij is holen daar steekt het filter in. Die stop heeft dus een dubbel functie: aftappen en filter vast houden ( nog een derde functie ook: hij werkt door zijn holte ook als bezinkbak voor roest. vaak is het filter er niet uit te krijgen, de roest is met de benzine gaan reageren en er vormt zich een soort lijm, met elektrische verfbrander/fohn heel warm maken ( geen vlam dan verbrand het gaas) dan verkookt de lijm en door het borrelen komt het filter vaak al uit zichzelf omhoog kolken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
kojako #140675 29/06/21 07:57 PM
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo ik heb een vraag over kunstof tank iemand ervaring om deze te repareren

Last edited by theohendriks; 29/06/21 07:58 PM.
kojako #140676 29/06/21 08:22 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
nieuwe kosten relatief weinig, als het simpel kan ( lekke wartel> monteer nieuw filter. Dolle wartel> strip een meer aderige koperdraad en steek ca de helft van deze aders in het gat alvorens de wartel aan te brengen EN monteer een nieuw filter want lekkage is vaak het begin waarom "MEN" de wartel dol draait ) kun je een poging wagen anders een nieuwe aanschaffen en de oude bewaren om te experimenteren


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
kojako #142251 04/08/22 09:29 PM
Joined: Jun 2015
Posts: 1
E
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
E
Joined: Jun 2015
Posts: 1
Hier nog een noob op techniek gebied met een koffertje uit 1958 die niet meer wil starten. De bougie blijft droog en daardoor vermoed ik dat de oude benzine wel eens het probleem kan zijn. Ik zou graag het brandstoffilter ook eens controleren.

Nu zag ik de aftapplug aan de onderkant van de tank, maar was al huiverig die zomaar los te draaien. Het verhaal van kojako had mij ook zomaar kunnen overkomen.
Is er een manier om de plug toch goed los te krijgen? En moet je altijd terug solderen? Ik heb geen eens een soldeerbout...wordt t misschien wel eens tijd voor...

Zijn er nog goede adressen voor onderhoud in Flevoland? wink

kojako #142254 07/08/22 09:01 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
nee je hoeft niet altijd terug te solderen, als de draadbus blijft zitten waar hij hoort gaat hij niet lek. probleem is dat de aftapbout nogal eens erg vast zit omdat er een koperen afdichtring tussen zit. deze altijd vervabngen door een fiber ring en de oude koperen noit meer terug monteren. je kunt wat helpen door aan de draadbus voorzichtig twee platte kanten te vijlen voor een steeksleutel 14 of 15 je moet dan wel een heel platte sleutel hebben anders kom je noet meer bij de zeskant van de aftap. met de sleutel op de draadbus en een sleutel op de aftapbout en dan de twee naar elkaar toe trekken voorkom je dat de kracht via de soldeer naar de tank toe doorgevoerd wordt, dat overleeft het soldeer vaak niet en dan heb je lekkage langs het soldeer heen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 25 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.027s Queries: 27 (0.008s) Memory: 0.9674 MB (Peak: 1.1148 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 14:25:07 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS