Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Apr 2019
Posts: 41
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2019
Posts: 41
Hallo beste medesolexers,

Sinds kort ben ik ook trotse eigenaar geworden van een Solex 1400 in prima staat, het enigste probleem is dat het motortje niet loopt.
Wat ik niet goed begrijp is dat de solex niet wilt starten als ik het hendeltje helemaal links zet.
De enigste methode om hem in werking te doen draaien is doormiddel van het luchtfilterkapje te verwijderen & het hendeltje in het midden te zetten. Nu heb ik dit nog nooit gehad bij mijn andere solexen.
Iemand een idee wat dit kan zijn & wat te doen?


Foto 1
Foto 2


Met vriendelijke groet,
Jens

Joined: Jan 1970
Posts: 38
Likes: 11
A
Admin
Aan het inrijden
***
Offline
Admin
Aan het inrijden
***
A
Joined: Jan 1970
Posts: 38
Likes: 11
Wat ik links bij jouw?

Joined: Apr 2019
Posts: 41
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2019
Posts: 41
Originally Posted by Admin
Wat ik links bij jouw?

Als ik op het zadel zit moet de hendel toch volledig links staan? Bij mijn 2 5000's is links toch de start?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Ja dan krijg je hier nog een paar "dooddoeners" Een solex in prima staat ? Die andere doen het wel ? dan misschien een antwoord op je echte vraag: Elke solex is anders, elke solex heeft zijn eigen geschiedenis, elke solex heeft eigenaren gehad die er meer of mindere mee om wisten te gaan, dan wel deskundig aan wisten te sleutelen. Inderdaad de bediening van het remluchtsysteem is hetzelfde, hendel achter het filter naar links minder remlucht dus relatief meer benzine, hendel gradueel naar rechts bijstellen van de remlucht om zo het optimale mengsel samen te stellen. Ik denk dat je het brandstof systeem moet onderzoeken maar ook de ontsteking want mogelijk is deze net niet in staat het aangeboden mengsel aan te steken ( als het eenmaal loopt is dat minder gevoelig) controleer de retour naar de tank of daar getuigenis is van een retourvloed zodat je zeker weet dat er genoeg aangeboden wordt en controleer of je bougie op maar maximaal op 0.4 mm spleet staat

Dan is er nog een extra optie omdat je zegt dat hij het wel doet zonder luchtfilter: controleer of de rubber ring bij het buisje dat de carburateur in gaat wel aanwezig is en/of er de goede kopbouten zijn gemonteerd waar dit luchtfilter aan de voorkant op moet rusten. Dit type korte filter staat erom bekend dat als hij niet goed is gemonteerd hij de decompressie klep indrukt. als dat zo is ga NIET aan het steeltje werken om hem korter te maken dat steeltje kan er ook niets aan doen maar zorg dat je luchtfilter hoog genoeg staat ( controleer met een zaklampje door onder de luchtfilerkap te schijnen en na te kijken of het steeltje de bodem va het filter niet raakt. je kunt ook aan de bodem kijken ( na demontage) of je daar een indrukking van de pen ziet ( ik heb er enige liggen waar dat steeltje zich lekker ingetrild heeft

Last edited by Joan; 02/05/21 07:20 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 163 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.026s Queries: 23 (0.008s) Memory: 0.9468 MB (Peak: 1.0778 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 03:29:27 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS